С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 29 юни 2018, 16:30, 4186 прочитания

КЗК отби номера с анализа на медийния пазар

Комисията констатира, че няма данни, които да анализира, и дава рамо на законопроекта на Пеевски

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) прие и публикува в петък на сайта си секторен анализ на конкурентната среда на медийния пазар в България.

Документът се появява четири месеца по късно, след като в края на февруари на заседанието си Министерският съвет прие решение за създаване на работна група, която да изготви промени в действащото законодателство относно собствеността и финансирането на медиите в страната и тяхното разпространение. Преди това да се случи, от работната група, в която влизат министрите на икономиката, финансите и културата, както и посочени от тях експерти, поискаха от КЗК първо да анализира медийния пазар.


Регулаторът е имал близо три месеца, за да подготви документа.

Какво съдържа анализът

Анитимонополния орган е опитал да анализира състоянието на сектора за 2016 и 2017 г. За целите му е изпратил въпроси до всички заинтересовани страни: медии, институции, неправителствени и браншови организации, регулаторни органи, рекламни, медиа агенции и др.



Една от ключовите препоръки на КЗК е създаването на регистър за собствениците на всички медии и прозрачно финансиране при ползването на публични средства. "Комисията счита за удачно създаването на регистър, съдържащ информация относно крайните собственици на всички медии – тв, радио, печатни издания, онлайн новинарски издания, както и относно крайните собственици на разпространителите (дистрибуторите) на съответния вид медийно съдържание", пише в доклада.

Към Министерството на културата от повече от шест години съществува публичен регистър за собствеността на печатните медии. Проблемът е в усилията, които се полагат от различните екипи на ведомството, той да се попълва навреме и според изискванията на Закона за депозиране на печатни и други произведения. А също и законодателят да следи медиите, които не спазват закона, да бъдат санкционирани, както се предвижда в него.

Регистър за собствеността на радио- и телевизионните оператори поддържа Съветът за електронни медии (СЕМ). Остава да бъде решен въпросът с регистър за онлайн медиите, но не е нужно той да бъде отделен, а просто да допълва вече съществуващите. По-важното в случая е играчите на пазара да осъзнават отговорността си и да подават информацията навреме към институциите.

Прави впечатление, че още в началото на документа КЗК прави уговорката, че въз основа на получените отговори е установила, че за анализирания период никой от анкетираните участници в сектора не разполага с информация и данни за общия обем на нито един от дефинираните пазари в сектор медии (телевизия, радио, печатни и онлайн медии). В тази връзка комисията е изискала от Националния статистически институт (НСИ) и от агенцията, измерваща зрителския интерес - "Нилсен адмосфер България", информация, която е ключова за определяне на пазарното положение на участниците на медийния пазар. В рамките на проучването в КЗК не е постъпила изисканата от НСИ и от "Нилсен адмосфер България" информация.

Същевременно в доклада е направен преглед на нормативната уредба и саморегулацията в сектора, проследени са характеристиките и структурата на отделните сегменти на медийния пазар, участниците в тях, анализирана е дейността на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание, очертани са пазарните тенденции и динамика и дори е установена степента на пазарна концентрация и интеграция - въпреки уточнението за липса на достатъчно данни.

Всъщност КЗК е установила проблеми, засягащи само конкуренцията на телевизионния пазар. От антимонополния орган са открили недобросъвестни практики при отчитането на абонатите на платформените оператори. В резултат на това се влошават пазарните условия и се изкривява конкуренцията на пазара на разпространение на телевизионни програми, както и на пазара на телевизионно съдържание.

В тези условия възстановяването на пазарната среда би следвало да се търси в провеждането на политики за изчистване на "сивия сектор", за да могат да настъпят пазарните ефекти.

На следващо място, с оглед установената тенденция за осъществяване на дейност от медийните участници едновременно на няколко медийни пазара, както и с цел наблюдаване на съществуващите вертикални ефекти и ниво на медийна концентрация комисията счита за удачно създаването на регистър, съдържащ информация относно крайните собственици на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание.

Като друг проблем в анализа се откроява насочването на основната част от рекламните бюджети към големите медийни групи, което поставя на изпитание оцеляването на по-малките участници, поради което КЗК е на мнение, че всички допълнителни финансирания (извън установения начин на финансиране и/или бизнес модел) на участници на съответните пазари с публични средства, в т.ч. целеви средства по програми, следва да се извършват при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и осъществяване на ефективен контрол във връзка с горното.

Относно посочения от част от пазарните участници проблем за липсата на надеждна информация за тиражите на печатните издания КЗК препоръчва да се обсъдят от компетентните органи и съответните заинтересовани страни направените в тази връзка предложения с цел предприемане на политики за тяхното решаване.

За резултатите от секторния анализ КЗК е информирала Народното събрание, Министерския съвет, министъра на икономиката, министъра на финансите и министъра на културата, от които се очаква за да предприемат подходящи мерки за по-доброто функционирането на медийния пазар.

Какво следва

На пръв прочит идеята е да се даде генерално и принципно решение на един отдавнашен проблем с липсата на прозрачност и регулация на медийния пазар в България. Освен това тя прави безсмислен т.нар. закон на Пеевски за финансирането на медиите, внесен в началото на февруари от четирима депутати на ДПС. Този закон, промотиран уж като начин за осветляване на собствеността и финансирането на медийния пазар, всъщност изисква само деклариране на финансирането от донорски програми, които и без това са публични, но не и доходите от банковите кредити и др.

С идеята на правителството за промени в действащото законодателство на практика "законът на Пеевски" се бламира, като се залага цялостно решение на проблема.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Прокуратурата нападна и "Медиапул" - с обвинения във "вандалски акт" Прокуратурата нападна и "Медиапул" - с обвинения във "вандалски акт"

Медията само направи сравнение за различната практика на обвинението при случаи на обругаване чрез некролози

21 авг 2019, 670 прочитания

Вечерни новини: Идея за 15 години затвор за хакерство, глобата за пробива в НАП ще е за милиони Вечерни новини: Идея за 15 години затвор за хакерство, глобата за пробива в НАП ще е за милиони

Президентът сменя началника на НСО; Какви са сценариите за италианската криза; Централните банкери ще обсъждат мерки срещу забавянето на глобалната икономика

21 авг 2019, 986 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Акцизна промяна вдига цената на стиковете за IQOS двойно до 10 лв. за кутия

Предложението е от ГЕРБ. С него България ще бъде единствената страна в ЕС, която изравнява акцизите на цигарите с тези на бездимните продукти

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Имало едно време в... Холивуд"

Тарантино с филмово густо за носталгията и нихилизма

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда