ИПИ: Общините са използвали 10.7 млрд. лв. от оперативните програми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ИПИ: Общините са използвали 10.7 млрд. лв. от оперативните програми

София е първенец както в абсолютни стойности с усвоени общо 3.6 млрд. лв. (основно проекти, свързани с метрото), така и спрямо населението - с над 2.7 хил. лв. на човек.

ИПИ: Общините са използвали 10.7 млрд. лв. от оперативните програми

Созопол и Костинброд са усвоили най-големите суми спрямо населението - над 5 хил. лв./човек от членството в ЕС

4084 прочитания

София е първенец както в абсолютни стойности с усвоени общо 3.6 млрд. лв. (основно проекти, свързани с метрото), така и спрямо населението - с над 2.7 хил. лв. на човек.

© Георги Кожухаров


Българските общини са използвали 10.7 млрд. лв. от оперативните програми на ЕС от влизането на страната в съюза. Спрямо населението местната власт е получила по 1.5 хил. лв. на човек. За сравнение, година по-рано общата сума беше близо 8.8 млрд. лв., или 1.2 хил. лв. на човек. Това показват данните на Института за пазарна икономика (ИПИ) към средата на юни тази година.

Според сметките на експертите най-много средства са изплатени в общините Созопол и Костинброд (само те регистрират над 5 хил. лв. на човек), а сред областите като цяло водят Габрово и София (над 2.5 хил. лв. на човек). Очаквано най-скъпи са проектите, свързани с инфраструктурата - магистрали, пътища, градски транспорт, като тук голямото перо е софийското метро.

Големите пари

Созопол и Костинброд са общините, получили най-големи суми от европейските средства спрямо населението от влизането на България в ЕС. Костинброд вероятно се класира отчасти поради близостта си до столицата и наличието на множество производствени бази. Созопол пък усвоява голяма част от средствата преди 2014 г., като тази година отбелязва един от най-малките увеличения на използваните средства (заедно с Несебър и Приморско).

Ако погледнем към областите като цяло пък лидери са столицата и Габрово. София е първенец както в абсолютни стойности с усвоени общо 3.6 млрд. лв. (основно проекти, свързани с метрото), така и спрямо населението - с над 2.7 хил. лв. на човек. Габрово следва столицата по петите с малко над 2.6 хил. лв. на човек.

Къде какво се финансира

Държавните и общинските структури и предприятия са най-големите бенефициенти сред областните проекти, показва доклад на ИПИ от май. Столичното метро, или "Метрополитен" ЕАД, е усвоило 321 млн. лв. (от общо 936 млн. по проекта), следвано от 190 млн. лв. (от общо 739 млн.) за двата лота от магистрала "Струма" и тунела "Железница" в област Благоевград.

Враца, Добрич и Плевен водят по отношение на проекти за водни цикли, докато в Пловдив и Видин най-големите проекти от новия програмен период са за изграждане на пречиствателни станции за отпадъчни води.

Проектите за подобряване на градската среда пък са особено популярни в Бургас, Варна и Велико Търново. Тук експертите посочват, че подобни подобрения са важни, но "не водят до преки икономически ефекти и сближаване на районите, а в същото време отнемат значителна част от времето и ресурсите на общините", визирайки изградените градинки, паркове и паметници.

Българските общини са използвали 10.7 млрд. лв. от оперативните програми на ЕС от влизането на страната в съюза. Спрямо населението местната власт е получила по 1.5 хил. лв. на човек. За сравнение, година по-рано общата сума беше близо 8.8 млрд. лв., или 1.2 хил. лв. на човек. Това показват данните на Института за пазарна икономика (ИПИ) към средата на юни тази година.

Според сметките на експертите най-много средства са изплатени в общините Созопол и Костинброд (само те регистрират над 5 хил. лв. на човек), а сред областите като цяло водят Габрово и София (над 2.5 хил. лв. на човек). Очаквано най-скъпи са проектите, свързани с инфраструктурата - магистрали, пътища, градски транспорт, като тук голямото перо е софийското метро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK