С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 2 юли 2018, 17:42, 9988 прочитания

Фаворити да строят пътя до Калотина са "Щрабаг" и ГБС

Предложените цени са 9.5 и 5.7 млн. лв на км, а повечето кандидати въобще не бяха допуснати до отварянето на ценовите оферти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Щрабаг" и ГБС са най-вероятните строители на скоростния път от София до сръбската граница. Те излязоха на челно място след отварянето на офертите за новия 32-километров път.

Половин година отне на Агенция "Пътна инфраструктура" да разгледа техническите оферти на кандидатите за строителството. Бавната работа обаче, изглежда, е дала резултат, тъй като повечето фирми не бяха допуснати до отварянето на ценовите им предложения и на практика състезанието е значително опростено.


Подадените оферти бяха общо 24 - по 12 за всяка от двете части на трасето. Отворените ценови предложения обаче са само шест и предвид еднаквия резултат при техническите оценки на компаниите решаваща за класирането ще е именно сумата, която са поискали. По този показател на челно място излизат "ГБС-Инфраструктурно строителство" и консорциумът около австрийската "Щрабаг". Техните предложения са съответно 97.8 млн. лв. за 17 км отсечка от Драгоман до п.в. Храбърско край Сливница и 137.5 млн. лв. без ДДС за 14.5 км трасе от сръбската граница до Драгоман. За сравнение, прогнозният бюджет бе 117 млн. и 141.7 милиона. Средствата са осигурени от държавния бюджет и чрез механизма "Свързана Европа".

Ако процедурите приключат без обжалвания, е възможно 32-километровият път да бъде готов през 2021 г. Според АПИ така ще бъде завършена международната линия Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута, която е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния изток. В момента единствено в България трасето не е разширено и обновено.

Голямото отпадане



В надпреварата участваха всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни, което прави отстраняването им още по-изненадващо - те имат богат опит в подготвянето на тръжна документация и надали толкова небрежно са подходили към подобна задача.


До отварянето на ценовите предложения обаче бяха допуснати само пет кандидата. Единствено "ГБС-Инфраструктурно строителство" е успяло да се класира и за двата участъка. Но докато при от Драгоман до п.в. Храбърско офертата му от 97.8 млн. лв. е най-добрата, за другата отсечка фирмата е предложила 141.5 млн. лв. - съвсем близо до максимално възможната граница, поради което няма шанс за успех. Единствената конкуренция на "ГБС-Инфраструктурно строителство" за първата отсечка е обединението, в което влизат "Геострой" и "Пътстрой 92". Неговата цена обаче е значително по-висока - 113.8 лв. без ДДС.

За пътя от сръбската граница до Драгоман освен офертите на ГБС и на консорциума на "Щрабаг" - ДЗЗД "Страбаг БПА", са допуснати още "Хидро-вод строй" и обединението на "Джи Пи груп" с испанската "Контратас Иглесиас" - "Калотина - София". Техните оферти са съответно 139.6 млн. лв. и 141.1 млн. лева.

Така ако офертите бъдат одобрени, първата отсечка Драгоман - Сливница ще излезе около 5.7 млн.
лв. на км, а втората Калотина - Драгоман - 9.5 млн. лв.
Кой участваше

Самостоятелно в състезанието участваха "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Трейс груп холд", "Инжстройинженеринг" и "ИСА 2000". Останалите играчи ползваха консорциуми и обединения.
- "Хидрострой" и дъщерната му "Водстрой 98" например бяха регистрирали по Закона за задълженията и договорите дружество "Хидро-вод строй".

- "Пътстрой 92" и "Геострой" пък се бяха обединили в "Геопът Изток" и "Геопът Запад" съответно за едната и за другата процедура.

- "Джи Пи груп", испанската "Контратас Иглесиас" и "Трансконсулт-22" се състезаваха чрез обединенията "Калотина - София" и "Евро Калотина".

- "АПВ Калотина СОП 1" и "АПВ Калотина СОП 2" пък бяха избраните джойнт венчъри от "Пътища Пловдив", "Агромах" и "Водно строителство – Благоевград".

- "ПСТ груп" и "Аква модул"

- "Автомагистрали Черно море" и "Автомагистрали Хемус"

- италианската "Гранди Лавори Финкосит" и Х.С.С.

- българското и полското подразделение на Strabag.

Бърз път вместо магистрала

Проектът за близо 17-те км между Драгоман и Сливница, които най-вероятно ще се изграждат от "ГБС-Инфраструктурно строителство", предвижда да бъде направено разширение на съществуващия път до магистрален габарит 27 м (по две ленти за движение в посока и една аварийна). Заложената проектна скорост в този участък обаче е - 110 км/ч. Срокът за изпълнение е по-дълъг - 910 календарни дни, т.е. 2 години и половина.

Другата поръчка е за 14.5 км, които започват от ГКПП Калотина и стигат до надлеза при пътния възел на Драгоман. Част от средствата - 20 млн. евро, са осигурени от механизма "Свързана Европа". Планира се тази отсечка да бъде с габарит 25.5 м - с по две ленти за движение в посока, както и да има една за аварийно спиране. Ще бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли Калотина и Драгоман. Проектната скорост тук ще бъде 100 км в час. Иначе поръчката трябва да бъде изпълнена в рамките на 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца.

Сърбия отдавна ни изпревари

За магистрала от София до Калотина се говори вече цяло десетилетие, но нищо не се прави по нея. Бойко Борисов обеща ударно да построи този път откакто стана премиер през 2009, но от днешна гледна точка това може да не се случи дори и в третия му мандат.

В същото време Сърбия успя без евросредства да изгради магистрала от Ниш до българската граница. От 1 януари тази година са въведени и тол-такси за използването на шосето. Цената за лек автомобил е 190 сръбски динара на посока (3.13 лева по днешния курс). Микробусите плащат 280 динара (4.61 лв.), автобусите – 500 динара (8.23 лв.), а товарните автомобили – по 1120 динара (18.43 лв.). Таксите могат да се плащат в брой в левове и в евро, както и с банкова карта.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор 1 Пленумът на БСП пасува за избора на Цацаров и контрола над главния прокурор

Националният съвет на левицата насрочи дата за изборите на председателя на партията в края на април

14 дек 2019, 1497 прочитания

Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци 5 Съдът задължи екоминистерството да разкрие фирмите, които внасят отпадъци

Гражданите имат право на здравословна околна среда, както и право да получават информация за нея, се казва в решението на Административен съд - София-град

14 дек 2019, 11467 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Успешен директор на държавна болница е кандидатът за управител на здравната каса

Д-р Дечо Дечев има опит в НЗОК и подкрепата на почти всички парламентарни партии

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред музея и възможните решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10