Фаворити да строят пътя до Калотина са "Щрабаг" и ГБС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фаворити да строят пътя до Калотина са "Щрабаг" и ГБС

За магистрала до Сърбия се говори вече десет години

Фаворити да строят пътя до Калотина са "Щрабаг" и ГБС

Предложените цени са 9.5 и 5.7 млн. лв на км, а повечето кандидати въобще не бяха допуснати до отварянето на ценовите оферти

Ивайло Станчев
11351 прочитания

За магистрала до Сърбия се говори вече десет години

© Анелия Николова


"Щрабаг" и ГБС са най-вероятните строители на скоростния път от София до сръбската граница. Те излязоха на челно място след отварянето на офертите за новия 32-километров път.

Половин година отне на Агенция "Пътна инфраструктура" да разгледа техническите оферти на кандидатите за строителството. Бавната работа обаче, изглежда, е дала резултат, тъй като повечето фирми не бяха допуснати до отварянето на ценовите им предложения и на практика състезанието е значително опростено.

Подадените оферти бяха общо 24 - по 12 за всяка от двете части на трасето. Отворените ценови предложения обаче са само шест и предвид еднаквия резултат при техническите оценки на компаниите решаваща за класирането ще е именно сумата, която са поискали. По този показател на челно място излизат "ГБС-Инфраструктурно строителство" и консорциумът около австрийската "Щрабаг". Техните предложения са съответно 97.8 млн. лв. за 17 км отсечка от Драгоман до п.в. Храбърско край Сливница и 137.5 млн. лв. без ДДС за 14.5 км трасе от сръбската граница до Драгоман. За сравнение, прогнозният бюджет бе 117 млн. и 141.7 милиона. Средствата са осигурени от държавния бюджет и чрез механизма "Свързана Европа".

Ако процедурите приключат без обжалвания, е възможно 32-километровият път да бъде готов през 2021 г. Според АПИ така ще бъде завършена международната линия Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута, която е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния изток. В момента единствено в България трасето не е разширено и обновено.

Голямото отпадане

В надпреварата участваха всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни, което прави отстраняването им още по-изненадващо - те имат богат опит в подготвянето на тръжна документация и надали толкова небрежно са подходили към подобна задача.

До отварянето на ценовите предложения обаче бяха допуснати само пет кандидата. Единствено "ГБС-Инфраструктурно строителство" е успяло да се класира и за двата участъка. Но докато при от Драгоман до п.в. Храбърско офертата му от 97.8 млн. лв. е най-добрата, за другата отсечка фирмата е предложила 141.5 млн. лв. - съвсем близо до максимално възможната граница, поради което няма шанс за успех. Единствената конкуренция на "ГБС-Инфраструктурно строителство" за първата отсечка е обединението, в което влизат "Геострой" и "Пътстрой 92". Неговата цена обаче е значително по-висока - 113.8 лв. без ДДС.

За пътя от сръбската граница до Драгоман освен офертите на ГБС и на консорциума на "Щрабаг" - ДЗЗД "Страбаг БПА", са допуснати още "Хидро-вод строй" и обединението на "Джи Пи груп" с испанската "Контратас Иглесиас" - "Калотина - София". Техните оферти са съответно 139.6 млн. лв. и 141.1 млн. лева.

Така ако офертите бъдат одобрени, първата отсечка Драгоман - Сливница ще излезе около 5.7 млн.

лв. на км, а втората Калотина - Драгоман - 9.5 млн. лв.

Кой участваше

Самостоятелно в състезанието участваха "ГБС-Инфраструктурно строителство", "Трейс груп холд", "Инжстройинженеринг" и "ИСА 2000". Останалите играчи ползваха консорциуми и обединения.

- "Хидрострой" и дъщерната му "Водстрой 98" например бяха регистрирали по Закона за задълженията и договорите дружество "Хидро-вод строй".

- "Пътстрой 92" и "Геострой" пък се бяха обединили в "Геопът Изток" и "Геопът Запад" съответно за едната и за другата процедура.

- "Джи Пи груп", испанската "Контратас Иглесиас" и "Трансконсулт-22" се състезаваха чрез обединенията "Калотина - София" и "Евро Калотина".

- "АПВ Калотина СОП 1" и "АПВ Калотина СОП 2" пък бяха избраните джойнт венчъри от "Пътища Пловдив", "Агромах" и "Водно строителство – Благоевград".

- "ПСТ груп" и "Аква модул"

- "Автомагистрали Черно море" и "Автомагистрали Хемус"

- италианската "Гранди Лавори Финкосит" и Х.С.С.

- българското и полското подразделение на Strabag.

Бърз път вместо магистрала

Проектът за близо 17-те км между Драгоман и Сливница, които най-вероятно ще се изграждат от "ГБС-Инфраструктурно строителство", предвижда да бъде направено разширение на съществуващия път до магистрален габарит 27 м (по две ленти за движение в посока и една аварийна). Заложената проектна скорост в този участък обаче е - 110 км/ч. Срокът за изпълнение е по-дълъг - 910 календарни дни, т.е. 2 години и половина.

Другата поръчка е за 14.5 км, които започват от ГКПП Калотина и стигат до надлеза при пътния възел на Драгоман. Част от средствата - 20 млн. евро, са осигурени от механизма "Свързана Европа". Планира се тази отсечка да бъде с габарит 25.5 м - с по две ленти за движение в посока, както и да има една за аварийно спиране. Ще бъдат построени 10 големи съоръжения, две от които са при пътните възли Калотина и Драгоман. Проектната скорост тук ще бъде 100 км в час. Иначе поръчката трябва да бъде изпълнена в рамките на 852 дни, т.е. 2 години и четири месеца.

Сърбия отдавна ни изпревари

За магистрала от София до Калотина се говори вече цяло десетилетие, но нищо не се прави по нея. Бойко Борисов обеща ударно да построи този път откакто стана премиер през 2009, но от днешна гледна точка това може да не се случи дори и в третия му мандат.

В същото време Сърбия успя без евросредства да изгради магистрала от Ниш до българската граница. От 1 януари тази година са въведени и тол-такси за използването на шосето. Цената за лек автомобил е 190 сръбски динара на посока (3.13 лева по днешния курс). Микробусите плащат 280 динара (4.61 лв.), автобусите – 500 динара (8.23 лв.), а товарните автомобили – по 1120 динара (18.43 лв.). Таксите могат да се плащат в брой в левове и в евро, както и с банкова карта.

"Щрабаг" и ГБС са най-вероятните строители на скоростния път от София до сръбската граница. Те излязоха на челно място след отварянето на офертите за новия 32-километров път.

Половин година отне на Агенция "Пътна инфраструктура" да разгледа техническите оферти на кандидатите за строителството. Бавната работа обаче, изглежда, е дала резултат, тъй като повечето фирми не бяха допуснати до отварянето на ценовите им предложения и на практика състезанието е значително опростено.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    От Ниш до българската граница няма изградена магистрала, а само няколко готови участъка. Най тежкият участък след бела паланка към Ниш не е и започнат. Така че сърбите не само не са ни изпреварили, а е много по вероятно ние да сме готови преди тях.

  • 2
    bg_jungle avatar :-|
    bg_jungle

    Не е вярно, че не е започнат и няма да ги изпреварим. Тази година Сърбия пуска на 100% всичко.
    До коментар [#1] от "
    Lazar Petrov
    ":

  • 3
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov


    До коментар [#2] от "

    Значи съм прав, че магистралата не е готова и дневник пише глупости. А че ще е готова до края на годината е твое мнение. Моето мнение е друго. От 110 км са готови 30-40 км и то в равното около Пирот. През клисурите до сичево не се виждат тунели и мостове. Не че подценявам сръбският строителен гении, но за мен са много много далеч от готова магистрала

  • 4
    gembirdkz avatar :-|
    gembirdkz

    Сърбите строят тази магистрала от както се помня,имам спомени още от 2006г как се строи този път,вие си правете изводите.

  • 5
    donangel avatar :-|
    DonAngel

    Мда, и аз мисля, че Икономедия в опита да се очерни управлението си позволява лек подход на третокласен хибриден сайт.

    Сърбите са далеч от завършването на магистралата, което разбира се е много жалко, защото там пътят е кошмар. За разлика от нашите 50-на км оставащи трасета.

    Чудя се обаче, защо не може да се продължи директно скоростната тангента? Или е твърде скъпо?

  • 6
    maslara avatar :-|
    Maslara

    Според информацията на Сърбите им остават 9.2 км за да довършат изцяло магистрала А4 Ниш Градина https://en.wikipedia.org/wiki/A4_motorway_(Serbia)

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#6] от "Maslara":

    Според Уикито са 12.5км дето още ги строят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK