С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 5 юли 2018, 17:11, 7064 прочитания

Концесионерът на летище София ще може да си осигури приходи от 6.7 млрд. лв.

Държавата ще получи от отдаването на аерогарата 2.2 млрд. лв. за 35-годишния период

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Прогнозната стойност на концесията на летище София е близо 6.7 млрд. лв. без ДДС. Това са общите приходи по време 35-годишния срок на концесията, които ще бъдат генерирани от концесионера под формата на летищни такси, които ще се събират от него, такси за различни услуги, предлагани на авиокомпаниите (т.е. наземното обслужване), и приходите от търговска дейност. Сумата е изчислена с прилагането на дисконтов процент в размер на 4%. Това става ясно от публикуваната документация за концесията на летище София.

Държавата пък ще получи от концесията 2.2 млрд. лв. Сумата ще дойде от първоначалната сума, която се иска от концесионера, която ще е минимум 550 млн. лв. без ДДС. Още минимум 525 млн. лв. ще дойдат по линия на концесионното плащане на година, което трябва да е поне 15 млн. лв. (или 10% от общите приходи, в зависимост от това кое е по-голямо). Остатъкът са исканите 600 млн. евро инвестиции.


По отношение на важната за пътниците тема с летищните такси в документацията е разписано, че за първата година се предвижда да се запази действащата структура на таксите, които са факт към момента.

Какво ще се иска

Вече стана ясно, че от кандидатите ще се изисква да построят нов, трети, терминал до края на десетата година на концесията. Останалите инвестиции в разширяването на инфраструктурата ще са свързани с растежа на трафика. В документацията е разписано и разширяване на Терминал 2 и след извършване на допълнителни проучвания при необходимост да се построи и нова писта.



При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Кои кандидати са поканени

От кандидатите ще се изисква да оперират поне едно международно летище с над 10 млн. пътници на година.

Индивидуалните кандидати трябва да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 млн. евро. При консорциумите тя трябва да е минимум 300 млн. евро. Изисква се и опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 млн. евро.

Оферти ще се подават до 22 октомври, а гаранцията за участие е 2 млн. евро.

Интересът досега

Това е пореден опит за отдаването на летище София на концесия, като предходната процедура беше спряна по време на последното служебно правителство, като и сега БСП се обяви за спиране.

Сред заинтересованите тогава бяха две турски фирми - TAV (с 46% участие на френската Aéroports de Paris Group) и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, третият сигурен претендент беше германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна заедно с компания от холдинга "Химимпорт". Като заинтересовани бяха сочени и операторите на летищата в Цюрих и Мюнхен.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор 3 България вече няма как да отлага механизма за разследване на главния прокурор

Бойко Борисов се размина с Венецианската комисия за това как трябва да се гарантира независимост на процедурата

6 дек 2019, 2177 прочитания

Трудните книжки 3 Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

6 дек 2019, 1424 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: ГЕРБ упорства за акциза за бездимните цигари, нов случай с "Новичок"

И още: Започва ли търговската война между САЩ и Китай? Евродепутатите засега отхвърлиха спорния "данък линк"; Роналдо ще премине в "Ювентус", твърди испански вестник

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10