Концесионерът на летище София ще може да си осигури приходи от 6.7 млрд. лв.
Държавата ще получи от отдаването на аерогарата 2.2 млрд. лв. за 35-годишния период
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Прогнозната стойност на концесията на летище София е близо 6.7 млрд. лв. без ДДС. Това са общите приходи по време 35-годишния срок на концесията, които ще бъдат генерирани от концесионера под формата на летищни такси, които ще се събират от него, такси за различни услуги, предлагани на авиокомпаниите (т.е. наземното обслужване), и приходите от търговска дейност. Сумата е изчислена с прилагането на дисконтов процент в размер на 4%. Това става ясно от публикуваната документация за концесията на летище София.
Държавата пък ще получи от концесията 2.2 млрд. лв. Сумата ще дойде от първоначалната сума, която се иска от концесионера, която ще е минимум 550 млн. лв. без ДДС. Още минимум 525 млн. лв. ще дойдат по линия на концесионното плащане на година, което трябва да е поне 15 млн. лв. (или 10% от общите приходи, в зависимост от това кое е по-голямо). Остатъкът са исканите 600 млн. евро инвестиции.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
Вижре най-долният файл - "Обосновка на концесията" стр.68........................ "за срока на концесията се очакват постъпленията от концесионни възнаграждения да надхвърлят 1 075 000 000 лева (549 638 772,36 евро") https://nkr.government.bg/ConcessionaireProcedures /ConcessionaireProcedureInfo/11660036-3b31-47b0-b2 d6-af1c721ef7b1
Дебилни планове. За чий праз ще строите Терминал 3, като София остава маргинално летище вече, дори и за мащабите на Балканите?
Или тука май идеята е да се даде (т.е. разшири) плацдарма на ердогановите фирмени обръчи в България? Още баница за Султана, нали, Дон Тикво? Много плиткоумна схема, няма що. А ти какво ще получиш в замяна (освен процент), а?
До коментар [#2] от "kdo52372883":
Е***ти изхвърлянето. Единия цитира някакви космически печалби, друг твърди, че летището за нищо не става... Добре дошли в България!
Летището има потенциал, особено при опитен концесионер. Ще е страхотно, ако успее да се развие и разрита калинките от себе си под формата на нова концесия.
Много късогледо е да се гледа на тази концесия като на дойна крава. Ами от кого ще ги вземе тези пари концесионерът? Естествено, че от пасажерите. Това е доста перверзна постановка. Държавата иска да издои пътуващите през летище София, но го прави финно чрез концесионера. Ама концесионера не само, че ще издои пасажерите за да плати на държавата, той ще издои и за себе си.
Концесията би трябвало да се фокусира върху ниски летищни такси. Аз бих казал дори - нека е безплатна концесията, но летищните такси за пасажерите да са (почти) нулеви. И да има значителен ръст на обслужваните дестинации. Това е, което е същественото. Това трябва да е целта на тази концесия.
Ако аз я провеждах тази концесия то аз бих поставил като условие летищните такси да са най-ниските в ЕС. И да има среден ръст от поне 5% годишно в броя на дестинациите обслужвани с редовни полети.
[quote#3:"Георги Георгиев"]
Летището има потенциал, особено при опитен концесионер[/quote]
Потенциал в посока Стара Планина или във развитие на вътрешните полети в най-бедната страна на ЕС?
[quote#4:"Николай Николов"]Концесията би трябвало да се фокусира върху ниски летищни такси.[/quote]
То това може да стане и без концесия. Летище ЕАД като държавна собственост може да не внася по 60 млн. лв. печалба в бюджета на държавата ... за да може бедните германци и пияните англичани да летят евтино.
До коментар [#4] от "Николай Николов":
Те и в момента са едни от най-ниските е ЕС, 5.5 евро на пътник. Но финансовите резултати са трагични. Дори летищата във Варна и в Бургас са много по напред и Фрапорт внася като концесионно плащане над 25млн. лева годишно. А таксите са само 3 евро на пътник по-високи.
На мен очакванията за приходи на Летище София ми се виждат силно завишени, респективно такива са и надеждите за приходите от имагенерния концесионер, който ще дойде и ще плаща, ще инвестира, ще изсипе накуп 550 млн.лв. - това са отдавна дъвканите пари за поредното оправяне на бакии в БДЖ и т.н. и т.н.
Да не стане като във вица - а дано Манго, ама надали, защото ако се опрем на т.нар. професионализъм на Министерството на транспорта май точно така може да се получи.
А че е по-добре да има концесионер, а не държавата да троши наляво и надясно увеличаващите се приходи на летището е отдавна ясно, просто според мен е редно плановете да са реалистични - само тогава идват стратегическите инвеститори.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.