Концесионерът на летище София ще може да си осигури приходи от 6.7 млрд. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесионерът на летище София ще може да си осигури приходи от 6.7 млрд. лв.

Концесионерът на летище София ще може да си осигури приходи от 6.7 млрд. лв.

Държавата ще получи от отдаването на аерогарата 2.2 млрд. лв. за 35-годишния период

Калина Горанова
7344 прочитания

© Надежда Чипева


Прогнозната стойност на концесията на летище София е близо 6.7 млрд. лв. без ДДС. Това са общите приходи по време 35-годишния срок на концесията, които ще бъдат генерирани от концесионера под формата на летищни такси, които ще се събират от него, такси за различни услуги, предлагани на авиокомпаниите (т.е. наземното обслужване), и приходите от търговска дейност. Сумата е изчислена с прилагането на дисконтов процент в размер на 4%. Това става ясно от публикуваната документация за концесията на летище София.

Държавата пък ще получи от концесията 2.2 млрд. лв. Сумата ще дойде от първоначалната сума, която се иска от концесионера, която ще е минимум 550 млн. лв. без ДДС. Още минимум 525 млн. лв. ще дойдат по линия на концесионното плащане на година, което трябва да е поне 15 млн. лв. (или 10% от общите приходи, в зависимост от това кое е по-голямо). Остатъкът са исканите 600 млн. евро инвестиции.

По отношение на важната за пътниците тема с летищните такси в документацията е разписано, че за първата година се предвижда да се запази действащата структура на таксите, които са факт към момента.

Какво ще се иска

Вече стана ясно, че от кандидатите ще се изисква да построят нов, трети, терминал до края на десетата година на концесията. Останалите инвестиции в разширяването на инфраструктурата ще са свързани с растежа на трафика. В документацията е разписано и разширяване на Терминал 2 и след извършване на допълнителни проучвания при необходимост да се построи и нова писта.

При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%. Оценката на техническото предложение ще е с относителна тежест 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Кои кандидати са поканени

От кандидатите ще се изисква да оперират поне едно международно летище с над 10 млн. пътници на година.

Индивидуалните кандидати трябва да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 млн. евро. При консорциумите тя трябва да е минимум 300 млн. евро. Изисква се и опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 млн. евро.

Оферти ще се подават до 22 октомври, а гаранцията за участие е 2 млн. евро.

Интересът досега

Това е пореден опит за отдаването на летище София на концесия, като предходната процедура беше спряна по време на последното служебно правителство, като и сега БСП се обяви за спиране.

Сред заинтересованите тогава бяха две турски фирми - TAV (с 46% участие на френската Aéroports de Paris Group) и Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул, третият сигурен претендент беше германската Fraport, която управлява и летищата в Бургас и Варна заедно с компания от холдинга "Химимпорт". Като заинтересовани бяха сочени и операторите на летищата в Цюрих и Мюнхен.

Прогнозната стойност на концесията на летище София е близо 6.7 млрд. лв. без ДДС. Това са общите приходи по време 35-годишния срок на концесията, които ще бъдат генерирани от концесионера под формата на летищни такси, които ще се събират от него, такси за различни услуги, предлагани на авиокомпаниите (т.е. наземното обслужване), и приходите от търговска дейност. Сумата е изчислена с прилагането на дисконтов процент в размер на 4%. Това става ясно от публикуваната документация за концесията на летище София.

Държавата пък ще получи от концесията 2.2 млрд. лв. Сумата ще дойде от първоначалната сума, която се иска от концесионера, която ще е минимум 550 млн. лв. без ДДС. Още минимум 525 млн. лв. ще дойдат по линия на концесионното плащане на година, което трябва да е поне 15 млн. лв. (или 10% от общите приходи, в зависимост от това кое е по-голямо). Остатъкът са исканите 600 млн. евро инвестиции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    pavel_p avatar :-|
    pavel_p

    Вижре най-долният файл - "Обосновка на концесията" стр.68........................ "за срока на концесията се очакват постъпленията от концесионни възнаграждения да надхвърлят 1 075 000 000 лева (549 638 772,36 евро") https://nkr.government.bg/ConcessionaireProcedures/ConcessionaireProcedureInfo/11660036-3b31-47b0-b2d6-af1c721ef7b1

  • 2
    kdo52372883 avatar :-|
    kdo52372883

    Дебилни планове. За чий праз ще строите Терминал 3, като София остава маргинално летище вече, дори и за мащабите на Балканите?

    Или тука май идеята е да се даде (т.е. разшири) плацдарма на ердогановите фирмени обръчи в България? Още баница за Султана, нали, Дон Тикво? Много плиткоумна схема, няма що. А ти какво ще получиш в замяна (освен процент), а?

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "kdo52372883":

    Е***ти изхвърлянето. Единия цитира някакви космически печалби, друг твърди, че летището за нищо не става... Добре дошли в България!

    Летището има потенциал, особено при опитен концесионер. Ще е страхотно, ако успее да се развие и разрита калинките от себе си под формата на нова концесия.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Много късогледо е да се гледа на тази концесия като на дойна крава. Ами от кого ще ги вземе тези пари концесионерът? Естествено, че от пасажерите. Това е доста перверзна постановка. Държавата иска да издои пътуващите през летище София, но го прави финно чрез концесионера. Ама концесионера не само, че ще издои пасажерите за да плати на държавата, той ще издои и за себе си.

    Концесията би трябвало да се фокусира върху ниски летищни такси. Аз бих казал дори - нека е безплатна концесията, но летищните такси за пасажерите да са (почти) нулеви. И да има значителен ръст на обслужваните дестинации. Това е, което е същественото. Това трябва да е целта на тази концесия.

    Ако аз я провеждах тази концесия то аз бих поставил като условие летищните такси да са най-ниските в ЕС. И да има среден ръст от поне 5% годишно в броя на дестинациите обслужвани с редовни полети.

  • 5
    wanderer avatar :-?
    wanderer

    [quote#3:"Георги Георгиев"]
    Летището има потенциал, особено при опитен концесионер[/quote]

    Потенциал в посока Стара Планина или във развитие на вътрешните полети в най-бедната страна на ЕС?

    [quote#4:"Николай Николов"]Концесията би трябвало да се фокусира върху ниски летищни такси.[/quote]
    То това може да стане и без концесия. Летище ЕАД като държавна собственост може да не внася по 60 млн. лв. печалба в бюджета на държавата ... за да може бедните германци и пияните англичани да летят евтино.

  • 6
    primerno avatar :-|
    primerno

    До коментар [#4] от "Николай Николов":

    Те и в момента са едни от най-ниските е ЕС, 5.5 евро на пътник. Но финансовите резултати са трагични. Дори летищата във Варна и в Бургас са много по напред и Фрапорт внася като концесионно плащане над 25млн. лева годишно. А таксите са само 3 евро на пътник по-високи.

  • 7
    boevbisser avatar :-P
    boevbisser

    На мен очакванията за приходи на Летище София ми се виждат силно завишени, респективно такива са и надеждите за приходите от имагенерния концесионер, който ще дойде и ще плаща, ще инвестира, ще изсипе накуп 550 млн.лв. - това са отдавна дъвканите пари за поредното оправяне на бакии в БДЖ и т.н. и т.н.
    Да не стане като във вица - а дано Манго, ама надали, защото ако се опрем на т.нар. професионализъм на Министерството на транспорта май точно така може да се получи.
    А че е по-добре да има концесионер, а не държавата да троши наляво и надясно увеличаващите се приходи на летището е отдавна ясно, просто според мен е редно плановете да са реалистични - само тогава идват стратегическите инвеститори.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK