"Станилов" може да спечели тунела "Железница" с оферта от 174.5 млн.лв.
27 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Станилов" може да спечели тунела "Железница" с оферта от 174.5 млн.лв.

Магистрала "Струма" трябва да е напълно готова до края на 2023 година

"Станилов" може да спечели тунела "Железница" с оферта от 174.5 млн.лв.

За отделен подход от 720 метра преди най-дългия тунел в страната най-добрата оферта е от 26.7 млн лв.

Ивайло Станчев
10340 прочитания

Магистрала "Струма" трябва да е напълно готова до края на 2023 година

© ГБС


Обединение "АМ Струма – Тунел Железница", в което партньори са "Станилов", "Инжстройинженеринг" и "Логистика 21", е дало най-добра цена (174.5 млн. лв.) за изграждането на най-дългия тунел в България - "Железница", на магистрала "Струма".

За пътните участъци северно и южно от тунела се подаваха отделни оферти, като там най-добри са ценовите предложения съответно на ДЗЗД "ОРС – М", в което са "Мостконсулт" и "ОРС Инфраструктура" (26.7 млн. лв.), и на "ПСТ Груп" (18.4 млн. лв).

Това стана ясно, след като в Агенция "Пътна инфраструктура" бяха отворени офертите на допуснатите кандидати. Протоколите на оценителната комисия обаче все още не са публикувани и не е ясно по колко точки са получили кандидатите за техническите си оферти, което е от значение за крайното класиране.

Най-бавната поръчка

Търгът за най-голямата пътна поръчка в последните години привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Макар да има ограничение да се кандидатства за една от трите отделни части, повечето го заобиколиха, използвайки различни консорциуми и обединения. Със стандартния мотив на АПИ - пропуски в документацията, обаче голяма част от кандидатите са отстранени. Така най-вероятно ще има обжалвания, които не само могат да забавят сключването на договор и началото на строителството, но и напълно да пренаредят класирането на изпълнителите.

Освен че трябва да е най-дългият тунел, "Железница" ще бъде и един от най-бавно построените. Първата процедура за него тръгна през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите.

Съоръжението трябва да бъде завършено най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.

Златни метри

До отварянето на ценовите оферти за строителство на тунела "Железница" бяха допуснати само 4 от 13 кандидата. Офертата от 174.5 млн. лв. без ДДС на обединение "АМ Струма – Тунел Железница" е с цели 10 млн. лв. по-ниска от тази на следващия кандидат - обединение "Тунел Железница", в което влизат "Евро Алианс Тунели", "ИСА 2000" и "Пътпроект". Останалите допуснати оферти са тези на обединенията, водени от фаворитите "Джи Пи Груп" и "Главболгарстрой" (виж таблицата).

При надпреварата за северния подход на тунела, който е с дължина едва 720 метра, ДЗЗД "ОРС – М" даде цена от 26.7 млн. лв. без ДДС. Тя също е доста по-добра от следващата - тази на "Калистратов Груп", от почти 28.5 млн. лв. Това прави абсолютен рекорд от малко под 38 хил. лв на метър. В тази цена влиза мост над река Струма и изместване на стар път.

Иначе в тази обособена позиция до отваряне на ценовите оферти са допуснати общо 5 дружества. Толкова са и кандидатите за южния подход на тунела, чиято дължина е 1.4 километра. "ПСТ Груп" са най-напред с оферта от 18.4 млн. лв., но тук ценовата конкуренция е много по-голяма. Само с 200 хил. лв. повече е предложила "Пътпроект-92". Близко е и офертата от 19.8 млн. лв. на ДЗЗД "Стримон", в което са "Автомагистрали-Черно море" и "ИЙ Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс". Така че тук техническите оценки ще са от особена важност.

Какво ще се строи

Тунелът "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня", по магистрала "Хемус". Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.

Дори и проблемът с тунела да се реши гладко и без обжалвания, което е малко вероятно предвид множеството интереси, все още отворен остава въпросът за другия проблемен участък от магистралата - трасето през Кресненското дефиле. Висшият експертен екологичен съвет към екоминистерството вече одобри един от петте варианта на аутобана в този район, при който движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79, а в обратната - по нов, който ще минава източно по билото на планината. Но търгът и строителството са на месеци разстояние.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK