С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 юли 2018, 11:21, 9420 прочитания

"Станилов" може да спечели тунела "Железница" с оферта от 174.5 млн.лв.

За отделен подход от 720 метра преди най-дългия тунел в страната най-добрата оферта е от 26.7 млн лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Обединение "АМ Струма – Тунел Железница", в което партньори са "Станилов", "Инжстройинженеринг" и "Логистика 21", е дало най-добра цена (174.5 млн. лв.) за изграждането на най-дългия тунел в България - "Железница", на магистрала "Струма".

За пътните участъци северно и южно от тунела се подаваха отделни оферти, като там най-добри са ценовите предложения съответно на ДЗЗД "ОРС – М", в което са "Мостконсулт" и "ОРС Инфраструктура" (26.7 млн. лв.), и на "ПСТ Груп" (18.4 млн. лв).


Това стана ясно, след като в Агенция "Пътна инфраструктура" бяха отворени офертите на допуснатите кандидати. Протоколите на оценителната комисия обаче все още не са публикувани и не е ясно по колко точки са получили кандидатите за техническите си оферти, което е от значение за крайното класиране.

Най-бавната поръчка

Търгът за най-голямата пътна поръчка в последните години привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Макар да има ограничение да се кандидатства за една от трите отделни части, повечето го заобиколиха, използвайки различни консорциуми и обединения. Със стандартния мотив на АПИ - пропуски в документацията, обаче голяма част от кандидатите са отстранени. Така най-вероятно ще има обжалвания, които не само могат да забавят сключването на договор и началото на строителството, но и напълно да пренаредят класирането на изпълнителите.



Освен че трябва да е най-дългият тунел, "Железница" ще бъде и един от най-бавно построените. Първата процедура за него тръгна през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите.

Съоръжението трябва да бъде завършено най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.

Златни метри

До отварянето на ценовите оферти за строителство на тунела "Железница" бяха допуснати само 4 от 13 кандидата. Офертата от 174.5 млн. лв. без ДДС на обединение "АМ Струма – Тунел Железница" е с цели 10 млн. лв. по-ниска от тази на следващия кандидат - обединение "Тунел Железница", в което влизат "Евро Алианс Тунели", "ИСА 2000" и "Пътпроект". Останалите допуснати оферти са тези на обединенията, водени от фаворитите "Джи Пи Груп" и "Главболгарстрой" (виж таблицата).

При надпреварата за северния подход на тунела, който е с дължина едва 720 метра, ДЗЗД "ОРС – М" даде цена от 26.7 млн. лв. без ДДС. Тя също е доста по-добра от следващата - тази на "Калистратов Груп", от почти 28.5 млн. лв. Това прави абсолютен рекорд от малко под 38 хил. лв на метър. В тази цена влиза мост над река Струма и изместване на стар път.

Иначе в тази обособена позиция до отваряне на ценовите оферти са допуснати общо 5 дружества. Толкова са и кандидатите за южния подход на тунела, чиято дължина е 1.4 километра. "ПСТ Груп" са най-напред с оферта от 18.4 млн. лв., но тук ценовата конкуренция е много по-голяма. Само с 200 хил. лв. повече е предложила "Пътпроект-92". Близко е и офертата от 19.8 млн. лв. на ДЗЗД "Стримон", в което са "Автомагистрали-Черно море" и "ИЙ Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс". Така че тук техническите оценки ще са от особена важност.


Какво ще се строи

Тунелът "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня", по магистрала "Хемус". Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.

Дори и проблемът с тунела да се реши гладко и без обжалвания, което е малко вероятно предвид множеството интереси, все още отворен остава въпросът за другия проблемен участък от магистралата - трасето през Кресненското дефиле. Висшият експертен екологичен съвет към екоминистерството вече одобри един от петте варианта на аутобана в този район, при който движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79, а в обратната - по нов, който ще минава източно по билото на планината. Но търгът и строителството са на месеци разстояние.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Падна забраната обвиняеми и подсъдими да са митничари 1 Падна забраната обвиняеми и подсъдими да са митничари

За втори път Конституционният съд ревизира промените в Закона за митниците от 2018 г., даващи нови основания за уволнение

17 сеп 2019, 889 прочитания

ABB откри нов завод за 7 млн. лв. в Петрич ABB откри нов завод за 7 млн. лв. в Петрич

В предприятието ще се произвеждат продукти ниско напрежение за електроснабдяването и електрообзавеждането

17 сеп 2019, 1615 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
България и еврозоната: Да не стане като с Шенген

София е поискала членство и в чакалнята на еврото, и в банковия съюз. Решението ще дойде през юли

Португалският инвеститор в българско стъкло

До пет години новият собственик на фабриките за бутилки и буркани в Пловдив и София - BA Glass, планира да вложи 400 млн. лв.

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател