С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 6 юли 2018, 12:00, 49138 прочитания

Портрет на един аутобан

Магистрала "Тракия" се превърна в инфраструктурния гръбнак на България. Ефектът от това не е повишена сигурност, а повече катастрофи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Усещането, особено през лятото, е като за бягство. Задържаш педала на газта, докато следваш ограниченията на края на "Цариградско шосе" и веднага след караулката на Първи километър рязко го натискаш, докато километражът закове на 140 км/ч. След това автомобилът започва да се изкачва и оставя шумния град назад. Дори не е необходимо да се обръщаш. До отбивката за Вакарел колата все още се опитва да се освободи от напрежението, но веднага след това, когато идва надолнището, дори опитните шофьори някак неусетно преминават ограничението на скоростта и достигат до 150-160 км/ч, което спешно налага да отпуснеш газта.

Следва ново изкачване след Ихтиман и отново надолнище, за да се засилиш към хълма на тунела "Траянови врата". Оттам до разклона за Пазарджик е все надолу. До 119 км, където пътят отново се разделя към Пловдив. Трафикът намалява, но истинското облекчение е 40 км по-късно, където е детелината за Свиленград. ТИР-овете и автомобилите с немска, холандска, австрийска и френска регистрация на турските гастарбайтери изчезват и до Бургас пътят е свободен. Следващото изпитание вече не са колите, а дясната лента до Стара Загора, която е толкова набраздена, че трудно се удържа воланът при скорост над 110 км/ч.


Историята

Това е "Тракия". Дълга около 360 км, тя е единствената изцяло завършена магистрала в България. Позволява разстоянието от София до Бургас да се мине за по-малко от 3 часа, ако се спазва ограничението от 140 км/ч.

Нейната история обаче е мнооого по-дълга. Замислена е през далечната 1964 година като част от магистралния пръстен на България. Той включва още "Хемус" и "Черно море", чието строителство и до момента е доникъде. Иначе "Тракия" е част от Паневропейския транспортен коридор №8.



Строителството й започва през 1973 г. и пет години по-късно стига до... Нови хан. Едва през 1984 е открит участъкът до Пловдив. Падането на Тодор Живков за известно време поставя проекта на трупчета. В първите години на прехода темповете на строителството спадат в пъти. Чак през 1995 г. магистралата стига до Оризово, през 2006 г. тя е завършена в участъка до Чирпан и от Карнобат до Бургас, а през следващата - и до Стара Загора. През 2012 г. е открит участъкът Ямбол - Карнобат, а през 2013 г. е окончателно завършена с откриването на отсечката Нова Загора - Ямбол.

Магистралата си има своите

Не съвсем безопасни особености

Заради дългогодишното строителство, докато едни участъци се изграждат, други вече трябва се ремонтират. Последният ремонт на една от най-старите отсечки завърши току-що - на 15 юни тази година. Това прави пътуването на "Тракия" доста разнообразно и понякога опасно. Разликата в участъците се усеща дори по шума от сцеплението на гумите с асфалта. Поддържането на постоянна "круизна" скорост е почти невъзможно, и то не само заради настилката, а и заради завоите и някои обърнати виражи.

Най-внимателно трябва да се шофира между София и Пловдив. На този участък има е най-много места с "аквапланинг" - това е създаване на воден филтър върху асфалта при проливен дъжд. Той драстично намалява сцеплението между гумите и пътя и може да направи колата трудно управляема. Заради аквапланинг стават много катастрофи. Тези места са обозначени със знак за ограничение до 90 км/ч и обяснителната табелка "при дъжд". В двете посоки между София и Пловдив такива има на поне 5-6 места, като особено наситени са около тунела "Траянови врата" и Ихтиман.

Въпреки че магистралата е завършена през 2013 г. и това би следвало да повиши сигурността по пътя, за последните няколко години

Катастрофите

почти са се удвоили, а загиналите са се утроили (виж графиката). Причина е както високата разрешена скорост от 140 км/ч, така и масовото й неспазване въпреки все повечето съставени актове за това нарушение - от 250 хил. през 2010 г. до почти 400 хил. през 2017 г. Спад има само през 2014 г., когато влиза в сила промяната на закона, според която полицаите са длъжни да поставят табели, че има мобилни камери. Така че намалението е не защото водачите са станали по-дисциплинирани, а защото са били предупреждавани.

Драстичното увеличаване на пътните произшествия по магистрала "Тракия" е и функция от обстоятелството, че тя се е превърнала в инфраструктурния гръбнак на държавата. Тя е предпочитана опция за достигане до по-голямата част от ключовите населени места. На практика почти целият трафик в Южна България, включително тежкотоварният, преминава оттам. Липсата на завършена добра инфраструктура в северната част на страната понякога принуждава дори пътуващи към градове като Варна, Шумен или дори Велико Търново да изберат по-дълъг маршрут по "Тракия" пред недостроената "Хемус". Към всичко това трябва да се добави и транзитният трафик от Западна Европа към Близкия изток, който в момента минава изключително по единствената ни окончателно завършена магистрала.

Крайният резултат е, че в пъти по-интензивен автомобилен трафик минава с висока (не)разрешена скорост по аутобан само с две ленти във всяка посока, който постоянно се ремонтира. Така в моменти на пиково натоварване пътешествието по магистралата може да се превърне в не съвсем безопасно приключение. Но това е цената, която страната ни плаща заради концентрирането на основния си трафик през един-единствен път. Алтернативи скоро не се задават, така че карайте внимателно. Морето ще е там и половин час по-късно.
Паркингите

Между София и Пловдив има само два - единият е при мотел "Ихтиман", другият е преди Пазарджик, и в двете посоки. След отклонението за Капитан Андреево и дори по-скоро след това за Чирпан паркингите са разпределени равномерно, но не очаквайте там да има тоалетни или течаща вода. Преди години имаше химически WC-та, но някой ги открадна и оттогава тази практика е прекратена. Има и някакви бетонни кофи за смет, които обаче доста рядко се чистят. Така че по-добре си изхвърлете боклука на някоя бензиностанция, където може и да се хигиенизирате.
Бензиностанциите

Те са доста практично подредени, понякога следват една след друга и обикновено са в съчетание с някоя верига за бързо хранене. Най-дългото разстояние без бензиностация е от километър 167 до отбивката за Стара Загора и е около 60-65 км. Трябва да се има предвид, че обикновено цените на горивото по магистрала "Тракия" са с 4-5 ст. по-високи от тези в населените места.
Храната

Освен заведенията за бързо хранене около бензиностанциите има още няколко ресторанта, предимно турски. Зад "Шел" преди Пазарджик има един добре снабден с хранителни стоки италиански на разумни цени. Той се намира до хотел "Аутлет", до който се стига след отбивката за "Макдоналдс". От трите турски ресторанта най-титулуван е този след Пазарджик в посока София. Той е малко навътре и въпреки леко неугледния му вид там правят една от най-вкусните шкембе чорби в държавата. Другият добър турски ресторант е "При Зеко" преди тунела "Траянови врата" в посока София. Там предпочитанията са за адана кебап и чобанска салата. Има и един ресторант зад "Макдоналдс" при Пазарджик.
Радарите

По протежението на "Тракия" има няколко стационарни камери - първата е на мотел "Ихтман", а следващата - на бензиностанцията на V преди Пазарджик, която обаче снима само в посока София. Един от най-старите радари е на отбивката за Пловдив, като покрива и двете посоки. Накрая магистралата завършва с камера на бензиностанцията на Rompetrol преди Бургас, която снима и двете посоки и през нощта.

Обаче трябва да се има предвид, че от Пловдив нататък полицаите много често дебнат с мобилни камери. Още при първия разклон за Чирпан може да се види кола с лампи, оттам нататък почти на всеки паркинг може да има нов патрул. Задължително такава има на паркинга за Национален археологически резерват "Кабиле" след детелината за Сливен и Ямбол. Той не е избрано случайно, защото паркингите и в двете посоки изникват изведнъж след дълги завои и няма видимост, за да се намали скоростта.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно? 1 Зелен ринг, околовръстна железница или двете заедно?

Възможностите за бъдещето на старите жп линии в София се разделят на две, но могат и да се обединят

20 окт 2019, 1463 прочитания

Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово 1 Брюксел иска България да върне 11 млн. лв. за обхода на Габрово

Обектът се строи от шест години и се забави по ред неочаквани причини. Трябва да е готов през ноември

19 окт 2019, 3548 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Какво са бездимните цигари и защо управляващите лъжат

За да мотивират събирането на 15 млн. лв., ГЕРБ и Патриотите демагогстваха в парламента

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10