Портрет на един аутобан

Магистрала "Тракия" се превърна в инфраструктурния гръбнак на България. Ефектът от това не е повишена сигурност, а повече катастрофи

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Усещането, особено през лятото, е като за бягство. Задържаш педала на газта, докато следваш ограниченията на края на "Цариградско шосе" и веднага след караулката на Първи километър рязко го натискаш, докато километражът закове на 140 км/ч. След това автомобилът започва да се изкачва и оставя шумния град назад. Дори не е необходимо да се обръщаш. До отбивката за Вакарел колата все още се опитва да се освободи от напрежението, но веднага след това, когато идва надолнището, дори опитните шофьори някак неусетно преминават ограничението на скоростта и достигат до 150-160 км/ч, което спешно налага да отпуснеш газта.

Следва ново изкачване след Ихтиман и отново надолнище, за да се засилиш към хълма на тунела "Траянови врата". Оттам до разклона за Пазарджик е все надолу. До 119 км, където пътят отново се разделя към Пловдив. Трафикът намалява, но истинското облекчение е 40 км по-късно, където е детелината за Свиленград. ТИР-овете и автомобилите с немска, холандска, австрийска и френска регистрация на турските гастарбайтери изчезват и до Бургас пътят е свободен. Следващото изпитание вече не са колите, а дясната лента до Стара Загора, която е толкова набраздена, че трудно се удържа воланът при скорост над 110 км/ч.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 11

    "Дълга около 360 км, тя е единствената изцяло завършена магистрала в България."

    Това не е вярно. Марица също е завършена.

    Нередност?
  • 2
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski
    • - 3
    • + 3

    Всичко е вярно в статията, но е недостатъчно. А фактът, че магистралата е с по две ленти, а не с три! Когато влизаш от Одрин към България се получава едно стеснение и този фактор никой не отчита. А това има своето силно влияние върху водачите.

    Нередност?
  • 3
    yordanovmg avatar :-|
    yordanovmg
    • - 3
    • + 2

    Не мога да разбера от статията: повечето катастрофи на магистралата ли са, или и на трасето, където е нямало магистрала преди?

    Нередност?
  • 4
    marksman avatar :-|
    marksman
    • + 7

    "Нейната история обаче е мнооого по-дълга. Замислена е през далечната 1964 година като част от магистралния пръстен на България."

    Запомнете го това , защото сега никой не мисли години напред , а пари сега.

    Когато влизаш в Истанбул има 2 х 3 ленти и сградите са на поне 20 метра , у нас хотелите са в пясъка.
    Закон , закон ,ама както те узаконят.

    Нередност?
  • 5
    bokoci avatar :-|
    bokoci
    • - 2
    • + 9

    На пътя София-Бургас катастрофите са били в пъти повече преди откриването на магистралата. С откриването на магистралата годишните жертви на пътя паднаха под 1000 за пръв път след 1968 година.

    Нередност?
  • 6
    oix39371817 avatar :-|
    TM
    • - 1
    • + 7

    "Катастрофите

    почти са се удвоили, а загиналите са се утроили (виж графиката). Причина е както високата разрешена скорост от 140 км/ч, така и масовото й неспазване въпреки все повечето съставени актове за това нарушение"

    Не смятам, че това е достатъчно задълбочен анализ на това, защо реално катастрофите се увеличават. Според мен, истината е, че просто има голяма разлика в скоростите на двете ленти за движение на магистралата. Не става да имаме едни от най-високите ограничения за скорост на магистрала в Европа и в същото време да няма минимални скорости по ленти!!! Законите са ни писани прекалено отдавна и не отговарят на сегашната действителност. Защо минималната скорост за магистрала е 50 км/ч?!?!?! Защо е позволено камиони да се изпреварват един друг по няколко минути? Защо няма минимална скорост за лява лента? Загледайте се всеки път докато шофирате по магистрала Тракия как винаги, когато има ТИР, се получават едни колони, едни набивания на спирачки, резки спирания и т.н. - все опасни за магистрала ситуации!!! Забелязвам също, че много от хората изобщо не могат да преценят кога е безопасно да се предприема маневра за изпреварване или се изнасят прекалено рано и правят колони след тях.

    Нередност?
  • 7
    afanko avatar :-|
    afanko
    • + 7

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Влиза в Бургас по един път, който не е магистрала, а къде е връзката със замисленото "Черно море" Защо последното не се изгради до слънчев гомор? Сложни въпроси :)

    Нередност?
  • 8
    opetkov50 avatar :-|
    Oggie Petkov
    • + 9

    Българинът като шофьор( а и с ,много други неща) има много ниска култура на движение. Изглежда никой не ги учи как се кара по магистрала. Не може в лявата лента да се разкарваш когато и както ти скимне. Тя е само за изпреварване след което се прибираш вдясно. Най-опасни са разбира се святкащите и притискащи другите коли джигити от рода на безсмъртните(идиоти). Защо ги няма по другите страни? Защото при обаждане в полицията за такъв, тя незабавно взема мерки. Освен това магистралите се следят с камери не само за превишена скорост. За всички магистрали има общ диспечерски център за управление на трафика. Но за това можем само да мечтаем. Дано картинката се подобри с въвеждане на тол системата.

    Нередност?
  • 9
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • + 2

    Преди известно време писах на АПИ, че целият участък от София до Стара Загора трябва да се преасфалтира и в двете посоки в активната лента. Това, което се направи тази година е похвално, но не е достатъчно. И е важно да се прави качествено, а не да се гонят нереално кратки срокове и после да се прави отново ремонт на ремонта, както се случва в София. Вярно, създава се неудобство за пътуващите, но после пък е кеф да се движиш там. Все още има твърде дълги участъци с неравности и дупки, които са предпоставки за инциденти и катастрофи, отделно е комфортът при самото пътуване. Направо не знам как се чувстват шофьорите, на които им се налага всекидневно или ежеседмично да се движат по магистралата между столицата и Зарата. Иначе от Зарата до Бургас пътуването е леко и приятно, пътят е в добро състояние. И, да, освеп "Тракия", АМ "Марица" също е напълно завършена, както е отбелязано в първия коментар.

    Нередност?
  • 10
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465
    • + 1

    Интересно, някак си без да иска журналистът е нацелил 10-а. Основен проблем при проектирането и изграждането на инфраструктура в Българи се оказват така наречените вертикални наклони, които имат сериозно въздействие върху водачите по време на шофиране и самите превозни средства. Прави впечатление, за разлика от други страни, че в България магистралите са със сериозни наклони, особено по АМ Хемус. Това от една страна създава условия за ПТП, а от друга вдига разхода на гориво и прави пътуването много дискомфортно и неприятно. Особените изкачвания на пътя, там горе в планините, е много притесително, тъй като от една страна увеличава разстоянието, а от друга създава условия за по-чести ПТП. Да не говорим, че тежкотоварните превозни средства са си истинско предизвикателство и заплаха за всеки един шофьор. И тук изниква въпросът, защо са проектирани по този начин магистралите и защо не е положена нужната грижа да не се прокарват в плаините, а в по-равнината част, където и климатичните условия са по-благоприятни. Отговороът като че ли е свързан с икономическа изгода за някои крупни производители и търговци на горива.

    Нередност?
Нов коментар