Портрет на един аутобан
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Портрет на един аутобан

Портрет на един аутобан

Магистрала "Тракия" се превърна в инфраструктурния гръбнак на България. Ефектът от това не е повишена сигурност, а повече катастрофи

Йово Николов
51255 прочитания

Усещането, особено през лятото, е като за бягство. Задържаш педала на газта, докато следваш ограниченията на края на "Цариградско шосе" и веднага след караулката на Първи километър рязко го натискаш, докато километражът закове на 140 км/ч. След това автомобилът започва да се изкачва и оставя шумния град назад. Дори не е необходимо да се обръщаш. До отбивката за Вакарел колата все още се опитва да се освободи от напрежението, но веднага след това, когато идва надолнището, дори опитните шофьори някак неусетно преминават ограничението на скоростта и достигат до 150-160 км/ч, което спешно налага да отпуснеш газта.

Следва ново изкачване след Ихтиман и отново надолнище, за да се засилиш към хълма на тунела "Траянови врата". Оттам до разклона за Пазарджик е все надолу. До 119 км, където пътят отново се разделя към Пловдив. Трафикът намалява, но истинското облекчение е 40 км по-късно, където е детелината за Свиленград. ТИР-овете и автомобилите с немска, холандска, австрийска и френска регистрация на турските гастарбайтери изчезват и до Бургас пътят е свободен. Следващото изпитание вече не са колите, а дясната лента до Стара Загора, която е толкова набраздена, че трудно се удържа воланът при скорост над 110 км/ч.

Историята

Това е "Тракия". Дълга около 360 км, тя е единствената изцяло завършена магистрала в България. Позволява разстоянието от София до Бургас да се мине за по-малко от 3 часа, ако се спазва ограничението от 140 км/ч.

Нейната история обаче е мнооого по-дълга. Замислена е през далечната 1964 година като част от магистралния пръстен на България. Той включва още "Хемус" и "Черно море", чието строителство и до момента е доникъде. Иначе "Тракия" е част от Паневропейския транспортен коридор №8.

Строителството й започва през 1973 г. и пет години по-късно стига до... Нови хан. Едва през 1984 е открит участъкът до Пловдив. Падането на Тодор Живков за известно време поставя проекта на трупчета. В първите години на прехода темповете на строителството спадат в пъти. Чак през 1995 г. магистралата стига до Оризово, през 2006 г. тя е завършена в участъка до Чирпан и от Карнобат до Бургас, а през следващата - и до Стара Загора. През 2012 г. е открит участъкът Ямбол - Карнобат, а през 2013 г. е окончателно завършена с откриването на отсечката Нова Загора - Ямбол.

Магистралата си има своите

Не съвсем безопасни особености

Автор: Капитал

Заради дългогодишното строителство, докато едни участъци се изграждат, други вече трябва се ремонтират. Последният ремонт на една от най-старите отсечки завърши току-що - на 15 юни тази година. Това прави пътуването на "Тракия" доста разнообразно и понякога опасно. Разликата в участъците се усеща дори по шума от сцеплението на гумите с асфалта. Поддържането на постоянна "круизна" скорост е почти невъзможно, и то не само заради настилката, а и заради завоите и някои обърнати виражи.

Най-внимателно трябва да се шофира между София и Пловдив. На този участък има е най-много места с "аквапланинг" - това е създаване на воден филтър върху асфалта при проливен дъжд. Той драстично намалява сцеплението между гумите и пътя и може да направи колата трудно управляема. Заради аквапланинг стават много катастрофи. Тези места са обозначени със знак за ограничение до 90 км/ч и обяснителната табелка "при дъжд". В двете посоки между София и Пловдив такива има на поне 5-6 места, като особено наситени са около тунела "Траянови врата" и Ихтиман.

Въпреки че магистралата е завършена през 2013 г. и това би следвало да повиши сигурността по пътя, за последните няколко години

Катастрофите

почти са се удвоили, а загиналите са се утроили (виж графиката). Причина е както високата разрешена скорост от 140 км/ч, така и масовото й неспазване въпреки все повечето съставени актове за това нарушение - от 250 хил. през 2010 г. до почти 400 хил. през 2017 г. Спад има само през 2014 г., когато влиза в сила промяната на закона, според която полицаите са длъжни да поставят табели, че има мобилни камери. Така че намалението е не защото водачите са станали по-дисциплинирани, а защото са били предупреждавани.

Драстичното увеличаване на пътните произшествия по магистрала "Тракия" е и функция от обстоятелството, че тя се е превърнала в инфраструктурния гръбнак на държавата. Тя е предпочитана опция за достигане до по-голямата част от ключовите населени места. На практика почти целият трафик в Южна България, включително тежкотоварният, преминава оттам. Липсата на завършена добра инфраструктура в северната част на страната понякога принуждава дори пътуващи към градове като Варна, Шумен или дори Велико Търново да изберат по-дълъг маршрут по "Тракия" пред недостроената "Хемус". Към всичко това трябва да се добави и транзитният трафик от Западна Европа към Близкия изток, който в момента минава изключително по единствената ни окончателно завършена магистрала.

Крайният резултат е, че в пъти по-интензивен автомобилен трафик минава с висока (не)разрешена скорост по аутобан само с две ленти във всяка посока, който постоянно се ремонтира. Така в моменти на пиково натоварване пътешествието по магистралата може да се превърне в не съвсем безопасно приключение. Но това е цената, която страната ни плаща заради концентрирането на основния си трафик през един-единствен път. Алтернативи скоро не се задават, така че карайте внимателно. Морето ще е там и половин час по-късно.

Паркингите

Между София и Пловдив има само два - единият е при мотел "Ихтиман", другият е преди Пазарджик, и в двете посоки. След отклонението за Капитан Андреево и дори по-скоро след това за Чирпан паркингите са разпределени равномерно, но не очаквайте там да има тоалетни или течаща вода. Преди години имаше химически WC-та, но някой ги открадна и оттогава тази практика е прекратена. Има и някакви бетонни кофи за смет, които обаче доста рядко се чистят. Така че по-добре си изхвърлете боклука на някоя бензиностанция, където може и да се хигиенизирате.

Бензиностанциите

Те са доста практично подредени, понякога следват една след друга и обикновено са в съчетание с някоя верига за бързо хранене. Най-дългото разстояние без бензиностация е от километър 167 до отбивката за Стара Загора и е около 60-65 км. Трябва да се има предвид, че обикновено цените на горивото по магистрала "Тракия" са с 4-5 ст. по-високи от тези в населените места.

Храната

Освен заведенията за бързо хранене около бензиностанциите има още няколко ресторанта, предимно турски. Зад "Шел" преди Пазарджик има един добре снабден с хранителни стоки италиански на разумни цени. Той се намира до хотел "Аутлет", до който се стига след отбивката за "Макдоналдс". От трите турски ресторанта най-титулуван е този след Пазарджик в посока София. Той е малко навътре и въпреки леко неугледния му вид там правят една от най-вкусните шкембе чорби в държавата. Другият добър турски ресторант е "При Зеко" преди тунела "Траянови врата" в посока София. Там предпочитанията са за адана кебап и чобанска салата. Има и един ресторант зад "Макдоналдс" при Пазарджик.

Радарите

По протежението на "Тракия" има няколко стационарни камери - първата е на мотел "Ихтман", а следващата - на бензиностанцията на V преди Пазарджик, която обаче снима само в посока София. Един от най-старите радари е на отбивката за Пловдив, като покрива и двете посоки. Накрая магистралата завършва с камера на бензиностанцията на Rompetrol преди Бургас, която снима и двете посоки и през нощта.

Обаче трябва да се има предвид, че от Пловдив нататък полицаите много често дебнат с мобилни камери. Още при първия разклон за Чирпан може да се види кола с лампи, оттам нататък почти на всеки паркинг може да има нов патрул. Задължително такава има на паркинга за Национален археологически резерват "Кабиле" след детелината за Сливен и Ямбол. Той не е избрано случайно, защото паркингите и в двете посоки изникват изведнъж след дълги завои и няма видимост, за да се намали скоростта.

Строителството на "Тракия" започва през 1973 г. и пет години по-късно стига до... Нови хан. Едва през 1984 г. е открит участъкът до Пловдив
Източник: БТА

Усещането, особено през лятото, е като за бягство. Задържаш педала на газта, докато следваш ограниченията на края на "Цариградско шосе" и веднага след караулката на Първи километър рязко го натискаш, докато километражът закове на 140 км/ч. След това автомобилът започва да се изкачва и оставя шумния град назад. Дори не е необходимо да се обръщаш. До отбивката за Вакарел колата все още се опитва да се освободи от напрежението, но веднага след това, когато идва надолнището, дори опитните шофьори някак неусетно преминават ограничението на скоростта и достигат до 150-160 км/ч, което спешно налага да отпуснеш газта.

Следва ново изкачване след Ихтиман и отново надолнище, за да се засилиш към хълма на тунела "Траянови врата". Оттам до разклона за Пазарджик е все надолу. До 119 км, където пътят отново се разделя към Пловдив. Трафикът намалява, но истинското облекчение е 40 км по-късно, където е детелината за Свиленград. ТИР-овете и автомобилите с немска, холандска, австрийска и френска регистрация на турските гастарбайтери изчезват и до Бургас пътят е свободен. Следващото изпитание вече не са колите, а дясната лента до Стара Загора, която е толкова набраздена, че трудно се удържа воланът при скорост над 110 км/ч.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Дълга около 360 км, тя е единствената изцяло завършена магистрала в България."

    Това не е вярно. Марица също е завършена.

  • 2
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Всичко е вярно в статията, но е недостатъчно. А фактът, че магистралата е с по две ленти, а не с три! Когато влизаш от Одрин към България се получава едно стеснение и този фактор никой не отчита. А това има своето силно влияние върху водачите.

  • 3
    yordanovmg avatar :-|
    yordanovmg

    Не мога да разбера от статията: повечето катастрофи на магистралата ли са, или и на трасето, където е нямало магистрала преди?

  • 4
    marksman avatar :-|
    marksman

    "Нейната история обаче е мнооого по-дълга. Замислена е през далечната 1964 година като част от магистралния пръстен на България."

    Запомнете го това , защото сега никой не мисли години напред , а пари сега.

    Когато влизаш в Истанбул има 2 х 3 ленти и сградите са на поне 20 метра , у нас хотелите са в пясъка.
    Закон , закон ,ама както те узаконят.

  • 5
    bokoci avatar :-|
    bokoci

    На пътя София-Бургас катастрофите са били в пъти повече преди откриването на магистралата. С откриването на магистралата годишните жертви на пътя паднаха под 1000 за пръв път след 1968 година.

  • 6
    oix39371817 avatar :-|
    T.M.

    "Катастрофите

    почти са се удвоили, а загиналите са се утроили (виж графиката). Причина е както високата разрешена скорост от 140 км/ч, така и масовото й неспазване въпреки все повечето съставени актове за това нарушение"

    Не смятам, че това е достатъчно задълбочен анализ на това, защо реално катастрофите се увеличават. Според мен, истината е, че просто има голяма разлика в скоростите на двете ленти за движение на магистралата. Не става да имаме едни от най-високите ограничения за скорост на магистрала в Европа и в същото време да няма минимални скорости по ленти!!! Законите са ни писани прекалено отдавна и не отговарят на сегашната действителност. Защо минималната скорост за магистрала е 50 км/ч?!?!?! Защо е позволено камиони да се изпреварват един друг по няколко минути? Защо няма минимална скорост за лява лента? Загледайте се всеки път докато шофирате по магистрала Тракия как винаги, когато има ТИР, се получават едни колони, едни набивания на спирачки, резки спирания и т.н. - все опасни за магистрала ситуации!!! Забелязвам също, че много от хората изобщо не могат да преценят кога е безопасно да се предприема маневра за изпреварване или се изнасят прекалено рано и правят колони след тях.

  • 7
    afanko avatar :-|
    afanko

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Влиза в Бургас по един път, който не е магистрала, а къде е връзката със замисленото "Черно море" Защо последното не се изгради до слънчев гомор? Сложни въпроси :)

  • 8
    opetkov50 avatar :-|
    Oggie Petkov

    Българинът като шофьор( а и с ,много други неща) има много ниска култура на движение. Изглежда никой не ги учи как се кара по магистрала. Не може в лявата лента да се разкарваш когато и както ти скимне. Тя е само за изпреварване след което се прибираш вдясно. Най-опасни са разбира се святкащите и притискащи другите коли джигити от рода на безсмъртните(идиоти). Защо ги няма по другите страни? Защото при обаждане в полицията за такъв, тя незабавно взема мерки. Освен това магистралите се следят с камери не само за превишена скорост. За всички магистрали има общ диспечерски център за управление на трафика. Но за това можем само да мечтаем. Дано картинката се подобри с въвеждане на тол системата.

  • 9
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Преди известно време писах на АПИ, че целият участък от София до Стара Загора трябва да се преасфалтира и в двете посоки в активната лента. Това, което се направи тази година е похвално, но не е достатъчно. И е важно да се прави качествено, а не да се гонят нереално кратки срокове и после да се прави отново ремонт на ремонта, както се случва в София. Вярно, създава се неудобство за пътуващите, но после пък е кеф да се движиш там. Все още има твърде дълги участъци с неравности и дупки, които са предпоставки за инциденти и катастрофи, отделно е комфортът при самото пътуване. Направо не знам как се чувстват шофьорите, на които им се налага всекидневно или ежеседмично да се движат по магистралата между столицата и Зарата. Иначе от Зарата до Бургас пътуването е леко и приятно, пътят е в добро състояние. И, да, освеп "Тракия", АМ "Марица" също е напълно завършена, както е отбелязано в първия коментар.

  • 10
    hgg21387465 avatar :-|
    hgg21387465

    Интересно, някак си без да иска журналистът е нацелил 10-а. Основен проблем при проектирането и изграждането на инфраструктура в Българи се оказват така наречените вертикални наклони, които имат сериозно въздействие върху водачите по време на шофиране и самите превозни средства. Прави впечатление, за разлика от други страни, че в България магистралите са със сериозни наклони, особено по АМ Хемус. Това от една страна създава условия за ПТП, а от друга вдига разхода на гориво и прави пътуването много дискомфортно и неприятно. Особените изкачвания на пътя, там горе в планините, е много притесително, тъй като от една страна увеличава разстоянието, а от друга създава условия за по-чести ПТП. Да не говорим, че тежкотоварните превозни средства са си истинско предизвикателство и заплаха за всеки един шофьор. И тук изниква въпросът, защо са проектирани по този начин магистралите и защо не е положена нужната грижа да не се прокарват в плаините, а в по-равнината част, където и климатичните условия са по-благоприятни. Отговороът като че ли е свързан с икономическа изгода за някои крупни производители и търговци на горива.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата трибуна

Новата трибуна

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK