С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 12 юли 2018, 16:18, 14436 прочитания

Тол-системата тръгва на 16 август 2019 г.

Винетките за леки коли ще се сменят с електронни до края на януари следващата година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Системата за събиране на тол-такси от тежкотоварните превозни средства ще започне да функционира на 16 август 2019 година. Електронната винетка за леките коли пък влиза в сила на 1 януари, като в рамките на месец валидните годишни хартиени стикери ще могат да се заменят с дигитални. Това става ясно от внесен в Народното събрание законопроект за изменение на Закона за пътищата, с който се уреждат новите правила за пътните такси.

Въпросните разпоредби уреждат цялостната рамка, но не дават отговор на най-важния въпрос - за кои пътища ще се плащат тол-такси и за кои не. В заданието на поръчката за изграждане на тол-системата се говореше за 16 хил. км - което е над две трети от всички пътища в страната. Агенция "Пътна инфраструктура" очевидно осъзна, че това е прекомерно, тъй като неотдавна бе одобрено ново споразумение със Световната банка за препоръка какъв обем пътища да се включат при стартирането на системата.


Внимавай с датата

В следващия месец българските и чуждестранните фирми за превози трябва внимателно да планират покупките си на винетни стикери, тъй като невниманието може да доведе до финансови загуби. Според предложените текстове в Закона за пътищата всички купени след 16 август 2018 г. годишни стикери за пътни превозни средства с маса над 3.5 тона ще бъдат със срок на валидност до 15 август 2019 г. Това означава, че ако даден превозвач реши да купи годишна винетка през ноември например, тя реално ще важи само 9 месеца.

Същото правило ще важи и за винетките, които ще се издават след 1 януари 2019 г. - независимо от датата на закупуване и перфориране, действието им ще се прекрати на 15 август. Така камионите, особено тези, които извършват превози само в рамките на страната, ще бъдат принудени да купуват месечни стикери до пускането в действие на тол-системата.



Пази касовата бележка

Шофьорите на леки коли (с маса под 3.5 тона) пък ще трябва задължително да съхраняват касовата бележка от закупуването на годишни винетки, ако искат валидността им да продължи и след 31 януари 2019 г. Дигитализирането на винетката ще става в пунктовете за продажба само след представяне на касовия бон и втората част от винетния стикер. Генерирането на електронна винетка ще бъде безплатно и вече няма да е необходимо да се пазят квитанции за плащането й или да се предоставят документи на контролните органи за проверка на валидността. Това ще става служебно по регистрационния номер на автомобила.

Законопроектът за изменение на Закона за пътищата предвижда и въвеждането на уикенд електронна винетка, която ще важи от 12:00 в петък до 23:59 часа в неделя. Колко ще струва тя обаче ще бъде решено на по-късен етап с приемането на новите тарифи. Това са предложения и може да претърпят промени по време на разглеждането им в парламента.

Кой изгражда тол-системата

В края на миналата година Агенция "Пътна инфраструктура" подписа договор с консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лева. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Очаква се те да стигат до 1 млрд. лв. на година, докато сега от винетки се събират по 350 млн. лева. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от държавен оператор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Делото "Иванчева": Закъснелият изнудван Делото "Иванчева": Закъснелият изнудван

Изнудваният бизнесмен Александър Ваклин се появява в разследването два месеца след началото му

18 яну 2019,

Ще получим F-16 на цена като Словакия и Бахрейн Ще получим F-16 на цена като Словакия и Бахрейн

Бившият командващ на НАТО ген. Брийдлав "би дал десния си крак", за да лети на изтребител като предлагания на България

18 яну 2019, 16 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Износът намалява с 3.5% през май

ЕК прогнозира, че приносът на нетния експорт ще бъде негативен през тази година

Колко е сложно да управляваш милиарди

Фондът на фондовете обеща много неща за 2018 г., но само част от тях се случиха, а около процедурите витаят съмнения

Липсващото звено в стартъп веригата

Българи от Силициевата долина ще издърпват стартъпи към глобалната сцена

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

Кино: "Приказка за Астрид"

С проникновение и стил за ранните години на Астрид Линдгрен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Изгубеният остров

Емисия

DAILY @7AM // 18.01.2019 Прочетете