Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 юли 2018, 16:18, 20220 прочитания

Тол-системата тръгва на 16 август 2019 г.

Винетките за леки коли ще се сменят с електронни до края на януари следващата година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Системата за събиране на тол-такси от тежкотоварните превозни средства ще започне да функционира на 16 август 2019 година. Електронната винетка за леките коли пък влиза в сила на 1 януари, като в рамките на месец валидните годишни хартиени стикери ще могат да се заменят с дигитални. Това става ясно от внесен в Народното събрание законопроект за изменение на Закона за пътищата, с който се уреждат новите правила за пътните такси.

Въпросните разпоредби уреждат цялостната рамка, но не дават отговор на най-важния въпрос - за кои пътища ще се плащат тол-такси и за кои не. В заданието на поръчката за изграждане на тол-системата се говореше за 16 хил. км - което е над две трети от всички пътища в страната. Агенция "Пътна инфраструктура" очевидно осъзна, че това е прекомерно, тъй като неотдавна бе одобрено ново споразумение със Световната банка за препоръка какъв обем пътища да се включат при стартирането на системата.


Внимавай с датата

В следващия месец българските и чуждестранните фирми за превози трябва внимателно да планират покупките си на винетни стикери, тъй като невниманието може да доведе до финансови загуби. Според предложените текстове в Закона за пътищата всички купени след 16 август 2018 г. годишни стикери за пътни превозни средства с маса над 3.5 тона ще бъдат със срок на валидност до 15 август 2019 г. Това означава, че ако даден превозвач реши да купи годишна винетка през ноември например, тя реално ще важи само 9 месеца.

Същото правило ще важи и за винетките, които ще се издават след 1 януари 2019 г. - независимо от датата на закупуване и перфориране, действието им ще се прекрати на 15 август. Така камионите, особено тези, които извършват превози само в рамките на страната, ще бъдат принудени да купуват месечни стикери до пускането в действие на тол-системата.



Пази касовата бележка

Шофьорите на леки коли (с маса под 3.5 тона) пък ще трябва задължително да съхраняват касовата бележка от закупуването на годишни винетки, ако искат валидността им да продължи и след 31 януари 2019 г. Дигитализирането на винетката ще става в пунктовете за продажба само след представяне на касовия бон и втората част от винетния стикер. Генерирането на електронна винетка ще бъде безплатно и вече няма да е необходимо да се пазят квитанции за плащането й или да се предоставят документи на контролните органи за проверка на валидността. Това ще става служебно по регистрационния номер на автомобила.

Законопроектът за изменение на Закона за пътищата предвижда и въвеждането на уикенд електронна винетка, която ще важи от 12:00 в петък до 23:59 часа в неделя. Колко ще струва тя обаче ще бъде решено на по-късен етап с приемането на новите тарифи. Това са предложения и може да претърпят промени по време на разглеждането им в парламента.

Кой изгражда тол-системата

В края на миналата година Агенция "Пътна инфраструктура" подписа договор с консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лева. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Очаква се те да стигат до 1 млрд. лв. на година, докато сега от винетки се събират по 350 млн. лева. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от държавен оператор.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 9886 прочитания

Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано 2 Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано

Авиокомпаниите от Близкия изток спират повечето от полетите си

28 мар 2020, 812 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Износът намалява с 3.5% през май

ЕК прогнозира, че приносът на нетния експорт ще бъде негативен през тази година

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10