КЕВР може да определя и цените на зарядните станции за електромобили
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЕВР може да определя и цените на зарядните станции за електромобили

КЕВР може да определя и цените на зарядните станции за електромобили

Предложението е включено в законопроект за изменение на Закона за енергетиката, но след остри реакции може и да отпадне

Ивайло Станчев
10770 прочитания

Комисията за енергийно и водно регулиране да определя цените на услугите за зареждане на електрически превозни средства. Това предложение е включено в пореден законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. Вносител на текста е Министерският съвет, а обяснението - хармонизиране на директивата за разгръщане на инфраструктурата за алтернативните горива. Както често се случва у нас обаче, в случая, изглежда, е станало объркване в превода.

При разглеждането на поправките в парламентарната комисия по енергетика председателят й Делян Добрев обяви идеята за регулиране на цените на зарядните станции като абсурдна.

Свободни или регулирани тарифи

Със законопроекта на практика се иска КЕВР да наложи цени, по които операторите на публично достъпни зарядни точки (в молове, паркинги, обществени сгради и т.н.) да продават тока за зареждане на електромобили. Сега най-често тази услуга е безплатна за клиентите, но се изграждат и все повече платени мрежи. А въвеждането на регулация би било равносилно на това държавата да определи колко да струва литър бензин или дизел.

Според Делян Добрев, ако тази разпоредба бъде приета, в България просто няма да има електромобили. "Ако в бъдеще оператор на зарядна станция предложи висока цена, никой няма да зарежда при него. Това е сектор, който не се нуждае от регулациите на КЕВР", смята още председателя на енергийната комисия.

Как се стигна дотук

Идеята КЕВР да бъде въвлечена дейността на зарядните станции е, че де факто това е търговия с електрическа енергия, която се регулира от комисията. Първоначалният текст, предложен от Министерството на енергетиката, не предвиждал такава регулация, но бил променен след становище от Министерството на правосъдието. "Ако прецените, че този текст е неработещ, ние сме съгласни." С тези думи се обърна министърът на енергетиката Теменужка Петкова към депутатите.

Ако се съди по думите на Добрев, разпоредбата ще претърпи сериозна промяна преди второто четене, така че да стимулират електромобилите, а не да го ограничават. Това обаче едва ли ще се случи преди лятната ваканция на парламента.

Предложението е на Министерски съвет, но според председателя на енергийната комисия Делян Добрев, ако тази разпоредба бъде приета, в България просто няма да има електромобили
Фотограф: Юлия Лазарова

Комисията за енергийно и водно регулиране да определя цените на услугите за зареждане на електрически превозни средства. Това предложение е включено в пореден законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. Вносител на текста е Министерският съвет, а обяснението - хармонизиране на директивата за разгръщане на инфраструктурата за алтернативните горива. Както често се случва у нас обаче, в случая, изглежда, е станало объркване в превода.

При разглеждането на поправките в парламентарната комисия по енергетика председателят й Делян Добрев обяви идеята за регулиране на цените на зарядните станции като абсурдна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    leo_k avatar :-|
    Лео

    Е нали държавата решава на какви цени да се продава тока на битовите и фирмените абонати - те какво ще го правят си е тяхна работа...

  • 2
    caiko avatar :-|
    Цайко

    пък електро ентусиастите си мислиха, че някой ще ги остави да си карат по тънката лайсна.

  • 3
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    До коментар [#2] от "Цайко":

    Ти май не загряваш бързо :-)

  • 4
    caiko avatar :-|
    Цайко

    До коментар [#3] от "tvr18355030":

    Не, бате, тъп съм като опълченски ботуш. И какво казваш по въпроса?

  • 5
    aussie avatar :-|
    aussie

    Кога тази умряла комисия ще бъде закрита най-накрая. Кога ще има свободен пазар на ток?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK