След като пусна няколко големи поръчки за ремонт на локомотиви и вагони за десетки милиони левове, сега "БДЖ - Пътнически превози" обяви и процедура за застраховка имущество на релсови превозни средства. Прогнозната стойност на поръчката е 18.7 млн. лв. без ДДС и с включен 2% данък застрахователна премия. Поръчката е за срок от 5 години.
Тя е разделена на три позиции: застраховка "Имущество" за дълготрайни материални активи (близо 185 хил. лв. от общата цена); застраховка "Релсови превозни средства" на 22 броя дизелови и на 24 електромотрисни влакове "Сименс Дезиро" (близо 12 млн. лв); и застраховка "Релсови превозни средства", от които 128 броя локомотиви, 466 броя вагони и 10 броя електромотрисни влака серия 32 (6.5 млн. лв.).
Предишен горчив опит
Предишният опит на БДЖ за поръчката за застраховка "Имущество" и "Релсови превозни средства" беше през 2016 г., пак за срок от 5 години, за която бяха предвидени 24.3 млн. лв., но завърши в съда.
Тя беше спряна първо от КЗК, а впоследствие и от Върховния административен съд (ВАС). Аргументите – възложителят няма право да включва условия или изисквания, които дават предимство на едни или необосновано ограничават участието на други лица, без те да са съобразени с предмета и количеството на поръчката.
При предишната процедура участниците трябваше да докажат, че са извършвали през последните три години поне една застраховка "Имущество" и "Релсови превозни средства" с предмет еднакъв или сходен на поръчката на БДЖ. Както и да отговарят на изискването застрахователната сума по съответната услуга да не е по-малка от 25% от прогнозната стойност на застрахователната стойност на активите на възложителя.
Това бяха основните притеснителни моменти, довели до обжалване от "Алианц България", "ДЗИ - общо застраховане" и "ОЗК - застраховане". Според жалбата на "Алианц България" от 2016 г. в страната застраховка "Релсови превозни средства" се сключва само от шест дружества, като всичките са възложители на обществени поръчки и със заложеното изискване се дава предимство на изпълнителите по възложените от тях поръчки. Според жалбата на "ДЗИ - общо застраховане" изискването за опит в такъв голям размер - приблизително 53.5 млн. лв. (25 на сто от 214.2 млн. лв.), е дискриминационно, доколкото дава възможност само на две застрахователни дружества да участват в обявената поръчка.
И сегашни критерии
Поръчката за застраховки дълго време остана на трупчета. В отговор на въпрос на депутат транспортният министър Ивайло Московски обяснява, че причината за забавянето е приоритизирането на поръчките в компанията и приоритетът на тези за ремонтни дейности. Той казва още, че обявяването й скоро предстои, като ще бъдат взети под внимание предишните изводи на КЗК и на ВАС.
При сегашната поръчка кандидатите трябва да докажат общ оборот за последните три години от 23.9 млн. лв. за позиция 2 и 13.1 млн. лв. за позиция 3. Кандидатите отново трябва да докажат, че са извършили идентични или сходни услуги през последните три години. За първата позиция това означава застрахователни услуги за застраховки "Щети на имущество" и "Пожар и природни бедствия", а за позиции 2 и 3 - застраховане на подвижен състав за пътнически и товарни жп превози, метро или трамваен транспорт или състав, обслужващ жп инфраструктурата.

След като пусна няколко големи поръчки за ремонт на локомотиви и вагони за десетки милиони левове, сега "БДЖ - Пътнически превози" обяви и процедура за застраховка имущество на релсови превозни средства. Прогнозната стойност на поръчката е 18.7 млн. лв. без ДДС и с включен 2% данък застрахователна премия. Поръчката е за срок от 5 години.
Тя е разделена на три позиции: застраховка "Имущество" за дълготрайни материални активи (близо 185 хил. лв. от общата цена); застраховка "Релсови превозни средства" на 22 броя дизелови и на 24 електромотрисни влакове "Сименс Дезиро" (близо 12 млн. лв); и застраховка "Релсови превозни средства", от които 128 броя локомотиви, 466 броя вагони и 10 броя електромотрисни влака серия 32 (6.5 млн. лв.).
1 коментар
БДЖ залага, че правителството ще преживее още 1 година. Пускат се поръчки, които ще се изпълняват с парите от концесията на летището. И двете неща са доста несигурни към момента.
Лакомията очевидно надделява...