// К1: Средата / Политика
Още 130 млн. лв. за пътните строители
След предвиденият половин милиард за поддръжка на главните пътища, държавата сега дава средства и за магистралите
Къде отиват парите
"Тракия" е разделена на две - при връзката за Стара Загора. Бюджетът на трасето от София дотам е 49.3 млн. лв. без ДДС, като в заданието не е включен новоремонтираният тази година участък след Пловдив. За останалата част от магистралата до Бургас са заложени едва 11.8 млн. лв., като мотивът е, че са в сравнително добро състояние и по-рядко има необходимост от снегопочистване.
За поддръжката на 115 км от магистрала "Марица" и пътните връзки към нея са предвидени 16.4 млн. лв. без ДДС.
Ограничен избор
Макар обществената поръчка да е отворена за всички кандидати, вероятните изпълнители се броят на пръсти. Причина е изискването през последните 5 години те да са изпълнили дейности с предмет и обем, идентични или сходни с този на поръчката. Има се предвид текущо, превантивно и зимно поддържане на автомагистрали с дължина не по-малко от 90 километра.
От 2015 г. държавното дружество "Автомагистрали" например се грижи за магистрала "Хемус" в частта й откъм София, за "Тракия" от София до Стара Загора и за първите 21 км от "Марица". "Черно море" АД има ангажимент към участъка от "Хемус" между Варна и Шумен. ДЗЗД "Магистрали 2014", в което влизат "ПСТ груп", "Понсстройинженеринг", "Екоресурс - Р" и "Зебра", пък е наето за отсечката на "Тракия" от Стара Загора до Бургас. А обединението "АБ - Марица", в което влизат хасковската АБ и "Бургас Пътстрой", поддържа останалата част от аутобана към турската граница.
Освен тези фирми с пътна поддръжка на главните шосета в страната се занимават още предимно "Агромах", "Хидрострой", "Трейс груп холд", Пи Ес Ай, "Пътстройинженринг" и "Понсстройинженеринг".
Празен чек
През последните години под надслова "превантивен ремонт" на фирмите за зимна и текуща поддръжка на пътищата се раздават стотици милиони левове за изпълнение на конкретни обекти, за които би трябвало да се обяви нов търг по Закона за обществените поръчки. Тази схема ще продължи и занапред, тъй като в документацията на търга е записано: "Сумата от всички плащания по договор за съответна обособена позиция за целия срок на изпълнението му може да надвишава определената в настоящата документация и в него максимална прогнозна стойност на изпълнението по договора."
Преведено на разбираем език, това означава, че АПИ може да възлага без конкурс и допълнителни дейности на избраните фирми. Именно по този начин се случи и последният ремонт на част от магистрала "Тракия" - той беше възложен срещу 30 млн. лв. на "Автомагистрали", която на своя страна нае за подизпълнител "ИСА 2000". Преди това по този начин бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на виадуктите и тунелите на "Хемус" и още толкова за преасфалтиране на участъците от "Тракия" край Пазарджик.
Въпрос на гаранции
За ръчно изкърпване на единични дупки и деформации в настилката например гаранцията е 6 месеца. С други думи, поправката трябва да издържи един зимен сезон. За машинно изкърпване пък сроковете са съответно 2 години по автомагистрали и пътища първи клас и една година за такива втори и трети клас. Най-дълъг е гаранционният срок за машинно полагане на плътна асфалтобетонова смес - 3 години. Това позволява на фирмите всяка година да искат нови пари за поправка на едни и същи пътища. Няма нужда да се притесняват, че ще ги сменят. При петгодишните договори изпълнителят не се сменя при некачествено свършена работа, а се налагат само глоби.
За какво ще се плаща Според обясненията на Агенция "Пътна инфраструктура" превантивното поддържане включва дейности като затваряне на повърхностни пукнатини, полагане на нов износващ пласт асфалт, стабилизиране на банкети, укрепване на откоси и други. Текущото обхваща почистването на малки свлачища и наноси, окосяване, подравняване и оформяне на банкети, разделителни ивици, площадки за отдих, ремонт на отделни разрушения, отстраняване на деформации като вълни или коловози, почистване на водостоци, боядисване на стоманените конструкции на мостове, парапети, пътни знаци и т.н. За съжаление това са все неща, които рядко се случва да се правят, нищо че и досега са били отделяни пари за подобни начинания. |
Още по темата
Пътната агенция поднови поръчките за поддържане на пътищата за 474 млн. лв.
След като преди по-малко от месец търговете бяха прекратени, сега се събират оферти до средата на април
3 мар 2019Пътната агенция прекрати търгове за 474 млн. лв. след нареждане на КЗК
Договорите на досегашните изпълнители се удължават, докато се намерят нови фирми
13 фев 2019Държавната "Автомагистрали" и "АБ" получиха поддръжката на "Тракия" и "Марица"
Разликите в ценовите оферти на двете компании за някои еднакви дейности са фрапиращи
10 дек 2018Уличните ремонти в София събраха 22 оферти
Общината ще даде 140 млн. лв. в следващите 4 години и увеличава цените на всички дейности, някои от тях - драстично
3 дек 2018Държавната "Автомагистрали" без конкуренция за поддържането на магистрала "Тракия"
Пътната агенция отвори офертите за петгодишни договори за поддръжка на магистралите
11 ное 2018София ще даде 140 млн. лв. на 7 фирми за улични ремонти
Договорите с избраните компании ще бъдат за срок от 4 години, като разходите по тях могат да се увеличат неограничено
17 сеп 2018Нови проверки и протести заради пътя край Своге. Въпросите остават
Областният управител на Софийска област поиска да поеме контрола върху републиканските пътища
28 авг 2018Историята на пътя до Своге: много пари, малко контрол
Отсечката, ремонтирана от "Трейс" и фирма на кандидат-депутат от ДПС за 23 млн. евро без обществена поръчка, е забавена и вероятно некачествена
27 авг 2018Започна строителството на още 16 км от магистрала "Хемус"
Нови първи копки в следващите две години не се очакват
16 авг 2018Идва ли наистина редът на магистрала "Хемус"?
Политиците обещават, но реалността показва, че завършването вероятно ще се отложи с още няколко години
7 авг 2018Бюджетният излишък достига 2 млрд. лв. към края на юли
Въпреки че са планирани на дефицит, вероятно и през тази година държавните финанси няма да излязат на минус
1 авг 2018Най-големите обществени поръчки
22 юли 2018През август ще бъде пуснат търгът за участъка от "Струма" през Кресненското дефиле
Предстоят и процедурите за 137 километра от магистрала "Хемус"
19 юли 2018Размерът на тол-таксите - в зависимост от качеството на пътя
Платено ще е преминаването по 16 хил. км от републиканската пътна мрежа от 16 август догодина
19 юли 2018Тол-системата тръгва на 16 август 2019 г.
Винетките за леки коли ще се сменят с електронни до края на януари следващата година
12 юли 2018Започва ремонт на пътя през Витиня
11 юли 2018Най-бързата връзка на Варна с магистрала "Тракия" ще бъде ремонтирана срещу 19 млн. лв.
В момента 33-километровият Айтоски проход е в лошо състояние, но обновяването му ще е готово през 2020 г.
9 юли 2018"Станилов" може да спечели тунела "Железница" с оферта от 174.5 млн.лв.
За отделен подход от 720 метра преди най-дългия тунел в страната най-добрата оферта е от 26.7 млн лв.
6 юли 2018Фаворити да строят пътя до Калотина са "Щрабаг" и ГБС
Предложените цени са 9.5 и 5.7 млн. лв на км, а повечето кандидати въобще не бяха допуснати до отварянето на ценовите оферти
2 юли 2018Нов половин милиард за любимите строители
Обявените разходите за ремонти на Агенция "Пътна инфраструктура" се увеличават с 50%, но необявените вероятно ще са много повече
29 юни 2018
И още: Миграционен натиск на границата между Турция и Гърция, VW - или Турция, или никъде
15 дек 2019, 954 прочитания

Според "Спаси София" управляващите са изтрили проекторешението от вътрешната система
15 дек 2019, 2067 прочитания
15 дек 2019, 3326 прочитания
15 дек 2019, 2063 прочитания
15 дек 2019, 1671 прочитания
15 дек 2019, 1227 прочитания
15 дек 2019, 1215 прочитания
На месечна база цените се повишават с 0.1%, показват данните на националната статистика