Още 130 млн. лв. за пътните строители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още 130 млн. лв. за пътните строители

Покрай договорите за поддръжка без търгове се плащат още десетки милиони за аварийни ремонти

Още 130 млн. лв. за пътните строители

След предвиденият половин милиард за поддръжка на главните пътища, държавата сега дава средства и за магистралите

Ивайло Станчев
5535 прочитания

Покрай договорите за поддръжка без търгове се плащат още десетки милиони за аварийни ремонти

© Мария Съботинова


До 2023 г. Агенция "Пътна инфраструктура" ще плати най-малко 131.2 млн. лв. без ДДС за превантивно, текущо и зимно поддържане, както и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации на магистралите "Тракия", "Хемус" и "Марица". Обявената за целта обществена поръчка идва месец след като АПИ пусна търговете за поддръжка на главните пътища, чийто общ бюджет надхвърля 474 млн. лв. Така излиза, че в следващите 5 години избраните пътностроителни фирми ще получат от държавата над 600 млн. лв. Средствата обаче представляват долната граница на плащанията, тъй като въпросните договори за поддръжка са своеобразни празни чекове, които могат да се дописват неограничено с допълнителни суми за извънредни ремонти - практика, която действа и досега. За това е от голямо значение кои точно фирми ще бъдат наети.

Къде отиват парите

Обществената поръчка е разделена на пет позиции - по две за "Тракия" и "Хемус" и една за "Марица". Участъка от "Хемус" откъм София е с прогнозна стойност 35 млн. лв. без ДДС. За варненската отсечка на този аутобан предвидените средства 18.7 млн. лв. без ДДС.

"Тракия" е разделена на две - при връзката за Стара Загора. Бюджетът на трасето от София дотам е 49.3 млн. лв. без ДДС, като в заданието не е включен новоремонтираният тази година участък след Пловдив. За останалата част от магистралата до Бургас са заложени едва 11.8 млн. лв., като мотивът е, че са в сравнително добро състояние и по-рядко има необходимост от снегопочистване.

За поддръжката на 115 км от магистрала "Марица" и пътните връзки към нея са предвидени 16.4 млн. лв. без ДДС.

Ограничен избор

Макар обществената поръчка да е отворена за всички кандидати, вероятните изпълнители се броят на пръсти. Причина е изискването през последните 5 години те да са изпълнили дейности с предмет и обем, идентични или сходни с този на поръчката. Има се предвид текущо, превантивно и зимно поддържане на автомагистрали с дължина не по-малко от 90 километра.

От 2015 г. държавното дружество "Автомагистрали" например се грижи за магистрала "Хемус" в частта й откъм София, за "Тракия" от София до Стара Загора и за първите 21 км от "Марица". "Черно море" АД има ангажимент към участъка от "Хемус" между Варна и Шумен. ДЗЗД "Магистрали 2014", в което влизат "ПСТ груп", "Понсстройинженеринг", "Екоресурс - Р" и "Зебра", пък е наето за отсечката на "Тракия" от Стара Загора до Бургас. А обединението "АБ - Марица", в което влизат хасковската АБ и "Бургас Пътстрой", поддържа останалата част от аутобана към турската граница.

Освен тези фирми с пътна поддръжка на главните шосета в страната се занимават още предимно "Агромах", "Хидрострой", "Трейс груп холд", Пи Ес Ай, "Пътстройинженринг" и "Понсстройинженеринг".

Празен чек

През последните години под надслова "превантивен ремонт" на фирмите за зимна и текуща поддръжка на пътищата се раздават стотици милиони левове за изпълнение на конкретни обекти, за които би трябвало да се обяви нов търг по Закона за обществените поръчки. Тази схема ще продължи и занапред, тъй като в документацията на търга е записано: "Сумата от всички плащания по договор за съответна обособена позиция за целия срок на изпълнението му може да надвишава определената в настоящата документация и в него максимална прогнозна стойност на изпълнението по договора."

Преведено на разбираем език, това означава, че АПИ може да възлага без конкурс и допълнителни дейности на избраните фирми. Именно по този начин се случи и последният ремонт на част от магистрала "Тракия" - той беше възложен срещу 30 млн. лв. на "Автомагистрали", която на своя страна нае за подизпълнител "ИСА 2000". Преди това по този начин бяха дадени 100 млн. лв. за ремонт на виадуктите и тунелите на "Хемус" и още толкова за преасфалтиране на участъците от "Тракия" край Пазарджик.

Въпрос на гаранции

За ръчно изкърпване на единични дупки и деформации в настилката например гаранцията е 6 месеца. С други думи, поправката трябва да издържи един зимен сезон. За машинно изкърпване пък сроковете са съответно 2 години по автомагистрали и пътища първи клас и една година за такива втори и трети клас. Най-дълъг е гаранционният срок за машинно полагане на плътна асфалтобетонова смес - 3 години. Това позволява на фирмите всяка година да искат нови пари за поправка на едни и същи пътища. Няма нужда да се притесняват, че ще ги сменят. При петгодишните договори изпълнителят не се сменя при некачествено свършена работа, а се налагат само глоби.

За какво ще се плаща

Според обясненията на Агенция "Пътна инфраструктура" превантивното поддържане включва дейности като затваряне на повърхностни пукнатини, полагане на нов износващ пласт асфалт, стабилизиране на банкети, укрепване на откоси и други.

Текущото обхваща почистването на малки свлачища и наноси, окосяване, подравняване и оформяне на банкети, разделителни ивици, площадки за отдих, ремонт на отделни разрушения, отстраняване на деформации като вълни или коловози, почистване на водостоци, боядисване на стоманените конструкции на мостове, парапети, пътни знаци и т.н.

За съжаление това са все неща, които рядко се случва да се правят, нищо че и досега са били отделяни пари за подобни начинания.

До 2023 г. Агенция "Пътна инфраструктура" ще плати най-малко 131.2 млн. лв. без ДДС за превантивно, текущо и зимно поддържане, както и за ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации на магистралите "Тракия", "Хемус" и "Марица". Обявената за целта обществена поръчка идва месец след като АПИ пусна търговете за поддръжка на главните пътища, чийто общ бюджет надхвърля 474 млн. лв. Така излиза, че в следващите 5 години избраните пътностроителни фирми ще получат от държавата над 600 млн. лв. Средствата обаче представляват долната граница на плащанията, тъй като въпросните договори за поддръжка са своеобразни празни чекове, които могат да се дописват неограничено с допълнителни суми за извънредни ремонти - практика, която действа и досега. За това е от голямо значение кои точно фирми ще бъдат наети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK