Метрото: А сега накъде?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Метрото: А сега накъде?

Метростанция "Витоша" е една от спирките с високо натоварване и според анализите на общината Линия 2 трябва да бъде продължена след нея на юг по бул."Черни връх"

Метрото: А сега накъде?

Столицата е напът да фиксира плановете за нови метролинии със закон, но според експерти и активисти решението е твърде прибързано

Мария Манолова
46433 прочитания

Метростанция "Витоша" е една от спирките с високо натоварване и според анализите на общината Линия 2 трябва да бъде продължена след нея на юг по бул."Черни връх"

© Надежда Чипева


Темата накратко:

- Софийското метро е на кръстопът за това как и с какви пари ще се развива след 2019 г.

- Идеите от последните години водят към още подземен транспорт за "Младост", "Студентски град" и "Слатина"

- Активисти и критици искат пауза и нов цялостен анализ преди ново разширяване на метромрежата
"Промяната в ОУП се налага, защото рано или късно трябва да се подготвим за финансиране в третия програмен период."

Инж. Стоян Братоев, изп. директор на "Метрополитен"

"Всички знаят, че откъдето мине метрото, се изграждат нови булеварди, кръстовища, градинки. Затова хората го очакват с нетърпение и единственият въпрос, който се задава, е "кога и при нас". Така в началото на годината кметът на София Йорданка Фандъкова отбеляза 20-годишнината на подземната железница. Метрото е гордост за Фандъкова, визитка на ГЕРБ пред Европейската комисия, причина за високото отличие "Стара планина" на директора на "Метрополитен" Стоян Братоев и ежедневно удобство за стотици хиляди хора в столицата.

Подземният мегапроект беше ракета-носител на два кметски мандата на ГЕРБ в София. За няколко години метрото порасна до дължина 52 км, в голяма степен по планове от 70-те и 80-те години на миналия век и без много въпроси - важното беше да се строи бързо и да се постигат резултати. Днес, година преди следващите местни избори, проектът е с не съвсем ясна траектория за бъдещето. Твърдите планове за развитие са с хоризонт до 2019 г., когато трябва да бъде завършена третата линия между жк "Овча купел" и жк "Сухата река", която се строи в момента. Тогава свършва и гарантираното до момента европейско финансиране.

"А сега накъде" е следващият голям въпрос, на който Столична община трябва да отговори за подземната железница. Към момента отговорът изглежда така: към "Слатина", "Люлин", "Студентски град" и още малко след "Младост" (виж графиката). Поне такива са изводите от частични изследвания, поръчвани от общината през последните няколко години. През пролетта градската управа събра различните парчета в един план, който сега има амбиция да узакони чрез промяна в Общия устройствен план (ОУП) на София. Бъдат ли записани там, промените ще станат неотменяеми. Административната процедура за това обаче е дълга и по нея предстоят още няколко стъпки - изготвяне на проект от общинската фирма "Софпроект", одобрение от експертния съвет в общината и Столичния общински съвет.

Според Стоян Братоев бъдещите трасета са добре проучени, доказани и трябва да бъдат подготвени възможно най-бързо, в случай че се появи финансиране. Не така мислят активисти и експерти, които се опитват да забавят промяната в ОУП. В момента под името "Визия за София" тече най-мащабното събиране на информация за демографията и навиците на хората, функциите на различните територии, икономиката и много други детайли на градския живот, които не са анализирани от десетилетия. Планове за ново развитие на метрото трябва да се правят едва когато се знае достатъчно и когато те бъдат свързани с всички други системи на транспорта и града, твърдят много от становищата против заданието за разширение на метрото.

Какви са предложенията

По мнението на директора на "Метрополитен" столицата категорично има нужда от още метро. "Практиката в повечето европейски столици показва, че при население около 1.2 млн. - 1.8 млн. жители съществуващите и планираните линии на метрополитените са между 80 и 150 км", обясни той пред "Капитал". Със завършването на третата линия София ще разполага в 52 км и 47 метростанции.

Преглед на оригинала

Според сегашното предложение системата трябва да се развие с още 1.5 км и две метростанции в "Люлин" (една на границата между втори и трети микрорайони и една при връзката с Околовръстния път). Тази идея е стара, но по думите на инж. Братоев трябва да се ускори заради бързото развитие на района. Второто предложение е за допълнителни 1.7 км и две спирки след метростанция "Бизнес парк". В района над Околовръстния път там се строят няколко нови бизнес сгради, жилищни проекти и нова спортна зала, много от чиито инвеститори настояват проектът за разширение на метрото да бъде одобрен. Третото разклонение трябва да тръгне от бъдещата станция край Военна академия в посока квартал "Слатина" и The Mall. Според анализа на фирма "Транспро" отпреди две години този маршрут би бил по-използван от алтернативата - метролиния до квартал "Дружба" под бул. "Проф. Цветан Лазаров". В края на миналата година "Метрополитен" дори обяви търг за изготвяне на инженерен проект за метрото. Последното предложение е за удължаване на Линия 2 на метрото от "Хладилника" в посока "Студентски град" с 4 км и четири нови метростанции. "Метростанция "Витоша" се оказа много натоварена последна спирка, което е показател, че линията трябва да се продължи", обяснява инж. Братоев. По думите му транспортните анализи показват, че това са четирите най-натоварени направления, правени са проучвания, разглеждани са варианти, обсъждани са от Общинския експертен съвет по устройство на територията и са избрани конкретни варианти. "Няма нужда от допълнителни проучвания," твърди директорът на "Метрополитен".

Кои въпроси остават

Мненията за така предложеното разширение на метрото се делят на две. В първата категория са най-вече инвеститорите в територии около Бизнес парк София, които очакват в сградите им да живеят и работят още няколко хиляди души и подкрепят проекта. От другата страна са повечето неправителствени организации и експерти, които виждат много недостатъци. "От пускането на разширенията на метрото има намаляване на броя хора, които използват градския транспорт, с 45 милиона. Довозващия транспорт го няма. Няма анализи за връзка с наземния транспорт", коментира по време на обществено обсъждане активистът от "Спаси София" Борис Бонев. Основни притеснения са, че не се предвижда метрото да се развива в северните територии на града, че липсва анализ за свързаността му с останалите видове градски транспорт, няма анализи ползи-разходи. Според анализ на доц. д-р инж. Иван Брешков използваемостта на метрото е твърде ниска, а разходите за експлоатация са твърде високи, което ще доведе до ново поскъпване на билетите. Проблемите в сегашната система на подземния транспорт само ще се мултиплицират с разширяването й, твърди още транспортният експерт. Според проф. Арх. Христо Генчев не трябва да се мисли само за непрестанен растеж на метрото, а вместо това да се развият повече трамвайни трасета. Друга критика е, че според сегашното предложение всички учебни заведения в "Студентски град" трябва да бъдат свързвани с центъра на града през Околовръстния път и над 10 спирки, вместо например по маршрут през Семинарията (където се намират още няколко университета) до връзка с Линия 2.

"Метрото като един от най-консервативните видове транспорт заедно с жп транспорта следва да е гръбнакът на транспортната система в града," признава главният архитект на София Здравко Здравков. Той не се ангажира с мнение дали предложенията ще бъдат приети в сегашния им вид. "Процедурата по промяна на ОУП е доста дълга и тромава, наземният транспорт също трябва да бъде преразгледан, за да успеем да свалим повече хора от личните им автомобили и да ги пренасочим към градския транспорт", коментира Здравков. Въпреки това директорът на "Метрополитен" инж. Братоев, който е двигател на разширенията на метрото от последните години, изглежда категоричен.

Решението за траекторията на метрото в следващите няколко години започва със среща в Столичната община тази седмица и ще продължи с още обсъждания в следващите няколко месеца. Важното е каква ще бъде неговата мотивация - предизборен имидж, инвеститорски натиск или желанието за балансирано развитие на града. Досега "Метрополитен" се движеше по печеливша логика. За разлика от почти всички други големи бенефициенти на евросредства за транспорт, дружеството бе винаги готово с проектите си предварително. Столичното метро спечели финансиране дори когато нямаше такива предварителни планове: още в първия програмен период над 100 млн. евро бяха пренасочени от затлачен проект за подобряване на корабоплаването на Дунав към подземната железница. Изглежда, София и този път ще следва същата логика, като се подготви с проекти "за всеки случай". С надеждата, че пари някак си ще се намерят.

Темата накратко:

- Софийското метро е на кръстопът за това как и с какви пари ще се развива след 2019 г.

- Идеите от последните години водят към още подземен транспорт за "Младост", "Студентски град" и "Слатина"

- Активисти и критици искат пауза и нов цялостен анализ преди ново разширяване на метромрежата
"Промяната в ОУП се налага, защото рано или късно трябва да се подготвим за финансиране в третия програмен период."

Инж. Стоян Братоев, изп. директор на "Метрополитен"

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    Дано София успее да се спаси от " спаси софия" и метрото бъде разширено.

  • 2
    gun avatar :-|
    gun

    До коментар [#1] от "Lazar Petrov":

    Не сте съвсем прав, в забележките има доста истина. Свързването на Студентски град с центъра през кв. Витоша и Хладилника не е удачно. Има много по-близка и пряка спирка на метрото при Г.М.Димитров, до която трябва просто да се доведе трамвай от УНСС - така ще се реши проблемът в Студ. град. Как ще стигне дотам трамваят - може би по трасе покрай семинарията и Симеоновско шосе, а не по стария проект през Дианабад, който е неудачен. Подобно е положението и с метрото до Дъ мол при Окръжна болница, макар че то ще е удачно за хората от Гео Милев и Слатина. Хората от района на Младост обаче едва ли ще вият през комплекс Червено знаме, Гео Милев и Военна академия, за да стигнат до Орлов мост, до който може да си за 5 минути с автобус, ако се спазват буслентите - а те се спазват. Според мен тази линия трябва да свърши на колелото на автобуси 3, 4 и 5 в Гео Милев - по-нататък е излишна.

  • 3
    gun avatar :-|
    gun

    Тъпото е, че са забравени не само северните, но и южните райони - не е предвидено удължаването на трамвай № 7 по бул. България до Околовръстното шосе - а е крайно наложително, поради изключително нарасналото население на кварталите Манастирски ливади от двете страни на булеварда, които нямат транспорт до центъра. Технически това удължаване е безпроблемно и ще реши проблема със строящите се десетки офис и жилищни сгради в района.

  • 4
    edin_balgarin avatar :-|
    Един Българин

    До коментар [#3] от "gun":

    Това е така защото разрешиха безразборно строителство в "Манастирски ливади" и "Кръстова вада", но северните райони са доста по-забравени във всяко отношение.

    Транспортът от северните райони до центъра ако не е с автомобил или велосипед си е приключение. Няма транспорт между северните квартали, трамваите от Орландовци тръгват 3 през 1 мин и опсле 20-30 мин няма трамвай. Е как да ползваш ГТ? Нещо повече няма велоалеи до центъра, локалното на "История славянобългарска" е кал и локви месец след дъжд. Първа Българска Армия е в окаяно състояние от поне 30 години, особено след като се появиха транспортни фирми там.

    Не е нормално да имаме подобна инфраструктура в северните райони, а на юг да е "Евксиноград"!

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    визия за софия са тези, които професионално и методично изследват и търсят решения за проблемите на града... спаси софия е мейнстрийм гракало и рупор на партийни интереси...

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Един Българин":

    За северната част на София също се подготвят големи инвестиции. Само в крематориума за изгаряне на отпадъци зад гарата ще бъдат вложени 350 милиона лева. Само 100-метровият комин ще излезе 10 милиона. Няма тук място за оплакване...

  • 7
    goshoee avatar :-|
    goshoee

    С 3-тата линия на метрото ще се прибави изключително много трафик. Трябва да се помисли в тази насока. Може да се помисли също за линия на югоизток, която да не минава през центъра. Там и сега има много бизнес сгради.

  • 8
    johnniewalker avatar :-|
    johnniewalker

    С две ръце съм за още метро в София.

  • 9
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    И аз съм за метрото. Това е транспортът! Точно разписание, няма изнервяне в задръствания, чакаш на сухо и топло (или прохладно), не се катериш по стъпала и не се бориш със затварящи се врати. Вече използвам колата си само когато трябва да превозя някакъв багаж или ще ми се налага да сменя поне две превозни средства. Иначе - метро и пеш, спокойно и здравословно.

  • 10
    supermarty avatar :-|
    supermarty

    Супер за метрото, но защо по дяволите никой не говори за някаква оптимизация на СЪЩЕСТВУВАЩИТЕ линии на БДЖ - връзки като гара Подуяне-летището-гара Искър + връзка с гара Пионер в Дианабад, на север има много линии по картата, на юг по пътя към Перник (повечето Европейски градове имат бързи влаккови линии свързвайки крайните квартали с метролиниите или смесени схеми. Достатъчно е да се обмисли една оптимизация, ремонт на част от БДЖ трасетата без задължително да се копаят нови линии, нови спирки на ключови места и тн. Трасето на трамвай 7 по бул. България съвсем спокойно може да стане на метро, което да минава отдолу/отгоре на кръстовищата. Но нали ако е прекалено евтино и оптимизирано да се построи никому не е интересно....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK