С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 23 юли 2018, 16:42, 6494 прочитания

КФН: Цената на "Гражданска отговорност" не покрива разходите на застрахователите

Водачите на товарни автомобили и автобуси причиняват най-често катастрофи с най-големи щети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За три автомобилни категории - леки коли, камиони и автобуси, техническият резултат от застраховката "Гражданска отговорност" за миналата година е отрицателен. Това означава, че платените от водачите им премии не покриват разходите на застрахователните компании по обслужване на дейността. Това показва анализ на Комисията за финансов надзор (КФН), който проверява доколко цената на застраховката е достатъчна за покриване на риска, както и за гарантиране на финансовото здраве на компаниите. Макар да не търси проблеми на ниво отделни застрахователи, секторният анализ е еднозначен, че средна цена от малко над 200 лв. за "Гражданска отговорност" е недостатъчна при ежегодно увеличаващите се разходи за обезщетения.

Малко статистика


В анализа са използвани данни от периода от 2012 - до 2017 г. за щетимостта в четирите основни групи потребители на застраховката. Най-многобройна е тази на леките автомобили - 2.3 млн. застраховани за миналата година, като при тях щетимостта за периода варира между 3.6% и 4.1%. При товарните автомобили и автобусите честотата на изплатените претенции варира между 15.9% до 28%, а в трета група, където са седловите влекачи (ТИР-ове), щетимостта е стигала и до над 30%. Най-малко претенции идват от четвъртата група, в която са мотоциклети, трамваи, селскостопанска техника.

Проследяват се и динамиките в размера на изплащаните обезщетения за претърпени материални и нематериални вреди. При леките автомобили средната стойност на изплатена претенция е 1362 лв. за имуществена щета и 57 748 лв. за неимуществена. При товарните автомобили и автобусите материалните щети са били за 1333 лв., а нематериалните - 25 987 лв.

Експертите обръщат внимание, че неимуществените претенции се характеризират с изключително ниска честота на събитията – около 3%, но средната им стойност е няколко пъти по-висока – при средна претенция за имуществена вреда пазара от 1602 лв., средната неимуществена претенция е в размер на 43 751, или с 26 пъти разлика. Освен това е голям и броят на случаите, за които може да се претендира обезщетение по тази линия - за миналата година смъртните случаи в катастрофи са 682, а ранените - 8680 души.



Анализът на данните

Съпоставяйки данните за щетимостта, изплатените суми и премийният приход от застраховката, експертите на КФН заключават, че за периода 2013 - 2016 г. премиите в първа рискова група (леките автомобили) са достатъчни за покриване на разходите по застраховката "Гражданска отговорност". През 2017 обаче има потенциал за значителна загуба, пише в анализа. Прави се уточнение, че е възможно това да се дължи на еднократни събития. Недостатъчни са и събраните премии от застраховки на камиони и автобуси, което навежда на извода, че има нужда от корекции в премиите за трите най-масови категории превозни средства.

Според застраховател, до когото "Капитал" се допита, най-вероятно резултатът за 2017 г. не е толкова епизодичен, колкото очакван и причина за това са непрекъснато увеличаващите се суми по изплащаните щети - както материални, така и нематериални. Това се отнася както за инцидентите със застраховани автомобили у нас, така и за инцидентите в чужбина, по които българските застрахователи носят отговорност.

За миналата година премийният приход от "Гражданска отговорност" и "Автокаско" е 1.2 млрд. лв., а средната цена на полицата е малко над 200 лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българите продължават да имат по-ниско доверие в държавните институции, отколкото в ЕС Българите продължават да имат по-ниско доверие в държавните институции, отколкото в ЕС

Това показват данните от ново изследване на "Евробарометър" за страната

17 фев 2019, 222 прочитания

Пет организации получиха по чек за 8000 лв. за най-добър бизнес план на НПО Пет организации получиха по чек за 8000 лв. за най-добър бизнес план на НПО

За осма година Български център за нестопанско право организира базар на социалните предприятия

16 фев 2019, 1153 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Очаква се във вторник президентът да наложи вето на поправката "Домусчиев"

Ако мнозинството не успее да го разгледа до август, законът ще остане блокиран поне до началото на септември

Касов трилър. От НАП

Стотици хиляди фирми няма как да спазят новите правила навреме, а държавата мисли да даде само малка отсрочка

Задава ли се нова ядрена надпревара

Оттеглянето на САЩ и Русия от договора за ракетите със среден и малък обсег ще подкопае най-вече сигурността на Европа

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете