С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
7 23 юли 2018, 16:42, 7549 прочитания

КФН: Цената на "Гражданска отговорност" не покрива разходите на застрахователите

Водачите на товарни автомобили и автобуси причиняват най-често катастрофи с най-големи щети

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За три автомобилни категории - леки коли, камиони и автобуси, техническият резултат от застраховката "Гражданска отговорност" за миналата година е отрицателен. Това означава, че платените от водачите им премии не покриват разходите на застрахователните компании по обслужване на дейността. Това показва анализ на Комисията за финансов надзор (КФН), който проверява доколко цената на застраховката е достатъчна за покриване на риска, както и за гарантиране на финансовото здраве на компаниите. Макар да не търси проблеми на ниво отделни застрахователи, секторният анализ е еднозначен, че средна цена от малко над 200 лв. за "Гражданска отговорност" е недостатъчна при ежегодно увеличаващите се разходи за обезщетения.

Малко статистика


В анализа са използвани данни от периода от 2012 - до 2017 г. за щетимостта в четирите основни групи потребители на застраховката. Най-многобройна е тази на леките автомобили - 2.3 млн. застраховани за миналата година, като при тях щетимостта за периода варира между 3.6% и 4.1%. При товарните автомобили и автобусите честотата на изплатените претенции варира между 15.9% до 28%, а в трета група, където са седловите влекачи (ТИР-ове), щетимостта е стигала и до над 30%. Най-малко претенции идват от четвъртата група, в която са мотоциклети, трамваи, селскостопанска техника.

Проследяват се и динамиките в размера на изплащаните обезщетения за претърпени материални и нематериални вреди. При леките автомобили средната стойност на изплатена претенция е 1362 лв. за имуществена щета и 57 748 лв. за неимуществена. При товарните автомобили и автобусите материалните щети са били за 1333 лв., а нематериалните - 25 987 лв.

Експертите обръщат внимание, че неимуществените претенции се характеризират с изключително ниска честота на събитията – около 3%, но средната им стойност е няколко пъти по-висока – при средна претенция за имуществена вреда пазара от 1602 лв., средната неимуществена претенция е в размер на 43 751, или с 26 пъти разлика. Освен това е голям и броят на случаите, за които може да се претендира обезщетение по тази линия - за миналата година смъртните случаи в катастрофи са 682, а ранените - 8680 души.



Анализът на данните

Съпоставяйки данните за щетимостта, изплатените суми и премийният приход от застраховката, експертите на КФН заключават, че за периода 2013 - 2016 г. премиите в първа рискова група (леките автомобили) са достатъчни за покриване на разходите по застраховката "Гражданска отговорност". През 2017 обаче има потенциал за значителна загуба, пише в анализа. Прави се уточнение, че е възможно това да се дължи на еднократни събития. Недостатъчни са и събраните премии от застраховки на камиони и автобуси, което навежда на извода, че има нужда от корекции в премиите за трите най-масови категории превозни средства.

Според застраховател, до когото "Капитал" се допита, най-вероятно резултатът за 2017 г. не е толкова епизодичен, колкото очакван и причина за това са непрекъснато увеличаващите се суми по изплащаните щети - както материални, така и нематериални. Това се отнася както за инцидентите със застраховани автомобили у нас, така и за инцидентите в чужбина, по които българските застрахователи носят отговорност.

За миналата година премийният приход от "Гражданска отговорност" и "Автокаско" е 1.2 млрд. лв., а средната цена на полицата е малко над 200 лв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

София дава 36.5 млн. лв. за изгаряне на RDF от завода за боклуци София дава 36.5 млн. лв. за изгаряне на RDF от завода за боклуци

Най-вероятни изпълнители са циментовите заводи, както и фирми, свързани с енергийния бизнесмен Христо Ковачки

22 авг 2019, 1004 прочитания

Вечерни новини: Идея за промяна на ДДС модела за плодове и зеленчуци, ЕК ще регулира лицевото разпознаване Вечерни новини: Идея за промяна на ДДС модела за плодове и зеленчуци, ЕК ще регулира лицевото разпознаване

МВФ ще махне възрастовите граници, които пречат на Кристалина Георгиева да оглави фонда; FlixBus пусна нови линии до чужбина; Спецпрокуратурата внесе обвинителния акт срещу Баневи

22 авг 2019, 955 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Очаква се във вторник президентът да наложи вето на поправката "Домусчиев"

Ако мнозинството не успее да го разгледа до август, законът ще остане блокиран поне до началото на септември

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда