ВСС търси коли с подгряващи седалки и бежова кожа, за да разнася консумативи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ВСС търси коли с подгряващи седалки и бежова кожа, за да разнася консумативи

Представляващият ВСС Боян Магдалинчев е основният двигател на обществената поръчка за автомобилите

ВСС търси коли с подгряващи седалки и бежова кожа, за да разнася консумативи

Екстрите днес може и да изглеждат като допълнителни, но след време ще са нещо обичайно, аргументират се от съвета

16520 прочитания

Представляващият ВСС Боян Магдалинчев е основният двигател на обществената поръчка за автомобилите

© Анелия Николова


Висшият съдебен съвет (ВСС) иска да подмени автопарка си с 13 автомобила от висок клас.

Колите трябва да имат не по-малко от 180 конски сили, поне шест скорости и 17-цолови алуминиеви джанти (включително и резервната гума). Като минимално оборудване са посочени сензор за разпознаване на умора на водача, кожена тапицерия в бежов цвят, система за подгряване на предните и задните седалки, GPS, минимум тризонална климатична система. Толкова прецизно разписана поръчка силно стеснява кръга от потенциални изпълнители.

Прогнозната стойност, заложена от ВСС, е 894 хил. лв. с ДДС, което прави средно по 68.7 хил. лв. на автомобил. Събирането на оферти е било до 19 юли. Срокът за доставката на колите е 120 дни.

Поръчката за 13 автомобила на съдебния съвет е част от по-голяма, която включва и 37 автомобила за нуждата на съдилищата. Те са с по-скромни екстри и тяхната стойност е 42 хил. лв. на автомобил.

"Капитал" изпрати въпроси до Висшия съдебен съвет (ВСС) относно поръчката, откъдето предоставиха просторно изложение по темата.

В него се обяснява, че ВСС за последен път е купувал нови автомобили през 2009 г., като средният им пробег за изминалите девет години е 200 хил. км. Тези автомобили не са били предоставени персонално на членовете на съвета, но също така са били ползвани и от членовете на Комисията по атестирането и от експертите в администрацията. От отговора на ВСС разбираме, че освен за транспорт на хора те се използват и за пренасяне на товари, а именно "екпресно доставяне на документи до различни институции, за превозване на консумативи и ИТ техника". Колите превозват и експертите, които оценяват състоянието на 294 съдебни сгради, тъй като след 2015 г. ВСС пое стопанисването им от Министерството на правосъдието.

Според ВСС при провеждането на поръчката са спазени законовите изисквания, а като аргумент в тази насока се сочи фактът, че не са постъпили искания за разясняване на условията, нито възражения по документацията или жалби срещу откриването на процедурата. По поръчката са постъпили три оферти, но съвета не уточняват за коя от двете позиции - за колите на съдилищата или само за автомобилите на ВСС.

В отговора на съдебния съвет се казва, че при изготвянето на параметрите на техническото задание за поръчката "са проведени консултации с външни експерти, вкл. с представители на Асоциацията на вносителите на автомобили". Такива консултации са били проведени през февруари, като информация е пристигнала от вносителите на "Шкода", "Форд" и "Волво", "VW и Ауди", "Пежо", "Ситроен" и "Тойота".

Всички поръчват с кожен салон, било стандартно оборудване

На въпрос защо е включено изискване автомобилите да имат бежов кожен салон от ВСС отговарят: "Условие за наличие на кожена тапицерия в определен цвят е стандартно изискване при всички обществени поръчки за доставка на автомобили, възлагани от страна на публични възложители в рамките на Република България и ЕС."

Подобно твърдение, разбира се, не отговаря на истината. Проверка на "Капитал" показа, че от няколкостотин поръчки за последните години само около дузина имат заложено изискване за кожена тапицерия, а тези, в които се посочва конкретен цвят - единици (в два от случаите е посочено само, че трябва да е в тъмен цвят).

В отговора си ВСС казва, че кожената тапицерия за автомобили "висок среден клас" е включена в серийното оборудване, което също не е съвсем коректно. Кожената тапицерия може да е част от стандартното оборудване, но само ако пакетът оборудване на автомобила е от най-високите класове.

С поглед към бъдещето

От съдебния съвет излагат още един аргумент — екстрите, които сега са включили в техническите изисквания, в края на експлоатационния период ще бъдат не само нещо обичайно, но "може би и задължително условие за движението на автомобилите".

И, говорейки за бъдещето — в месеца преди обявяването на поръчката, по време на заседанието на пленума на съвета, членът на прокурорската колегия Георги Кузманов излиза с интересно предложение, свързано с изготвената от него стратегия за енергийна ефективност на съдебната власт: "Заинтересувах се как мога да си снижа разходите за пътуване София - Бургас, и установих, че пътуването с дизелов автомобил, ако струва 80 лв. в едната посока, то с електрически автомобил би струвало 16 лв." След това встъпление той обяснява на колегите си, че електрическите автомобили са с малък преход, но "на този етап пък има много добри хибридни автомобили, които в градски условия имат пробег до 50 километра само на електроенергия, което е неимоверно по-евтино".

Идеята е приета въодушевено от членовете на ВСС, които я подкрепят, но, видно от поръчката за автомобили, я оставят за друг път - днес по-важен е коженият салон.

Висшият съдебен съвет (ВСС) иска да подмени автопарка си с 13 автомобила от висок клас.

Колите трябва да имат не по-малко от 180 конски сили, поне шест скорости и 17-цолови алуминиеви джанти (включително и резервната гума). Като минимално оборудване са посочени сензор за разпознаване на умора на водача, кожена тапицерия в бежов цвят, система за подгряване на предните и задните седалки, GPS, минимум тризонална климатична система. Толкова прецизно разписана поръчка силно стеснява кръга от потенциални изпълнители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Действително е странно, да се посочва цвета на салона, освен ако не е нарочно разбира се. Да кажем, разбрали са се с фирма А, която има готови автомобили и съобветно ниски срокове за доставка (повече точки), докато фирми Б и В могат да конфигурира подобни коли, но губят от сроковете на доставка. Специално за системата за умора при водача, от премиум марките само Мерцедес се сещам да имат, но може и да греша. Аз залагам на Мердецес Ц200 :)

  • 2
    shadey avatar :-(
    Anonim Usser

    Те със какво са по специални от народа че се целят за такъв лукс и кожен бежов салон брей до като народа мизерства и се стопява. С "законен рекет" от народа събират и без това трудно изкараните малко средства и вместо да се вложат в нещо в полза на народа и благото на държавата кусур им колите да сменят били от 2009 година че ние като ползваме от 1998 да не би да ни е паднало "нещо от тялото" да им сложат и масажиращи седалки на ............. защото много се изморяват като седят и мислят само как да оскубят народа и за какви глупости да изхарчат нашите на народа парите. Събудете се вече най-сетне.

  • 3
    noidea avatar :-|
    noidea

    Дачия комби без климатик ! Нахални изедници !

  • 4
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Това с цвета е голяма цигания, но ако има нагласяне на поръчката, то ще е заради сроковете. Защото посочените екстри ги имат повечето марки коли.

    Системата за умора на водача я има на много коли. Всички ВАГ я имат опционално, не е само мерцедес.
    Изискването за мощността е високо - всичко над 100 к.с. може да вдига над 200 км.ч. За сметка на това мощния двигател харчи повече. Мощността е само за да могат цървулите да се държат арогантно на пътя.

    Иначе 70хил на кола не са много. Нищо повече от Пасат не може да вземат за толкова. Премиум марките отпадат при тази цена.

  • 5
    guentchovelev avatar :-|
    guentchovelev

    Те да поръчват, ама да вършат работа - а това НЕ е така! От 100 българи, най-много един /щото е от системата/ да каже, че е доволен от съдебната система ...

  • 6
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    По фирмите как правят? Дават ти списък с коли до определна стойност и си избираш. Ако искаш пасат с по-високо оборудване, ако искаш бмв 3 с по-ниско, ако искаш базов СУВ и тн. Сетната е цена и вече си избираш всичко под този таван. Всички тея глупости с изискванията за цвят на кожата са същите като кмета на Балчик - скорости от волана и тн, че беше писал даже и междуосовото на колелата колко да е !!! Кражба и нагласена поръчка!

  • 7
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    Че нагли даже - изисквят 180 коня! За пренасяне на консумативи що не вземат кола в ниския диапазон за данък? За какво му е на тоя 180 коня мотор? Това минава всякакви граници! За 17 цола джанти няма да коментирам. Служебни коли да си им е готино да ги карат, а и да вземат лев от изпълнителя... боклуци!

  • 8
    hm avatar :-|
    хм

    само в Абсурдистан, Рашистан и други подобни образУвания държавните чиновници се изживяват като някакви незаменими велможи!

    от такива бутафорни институции с неофициални ценоразписи няма никакъв смисъл.

  • 9
    eeu1483085246513735 avatar :-|
    Zdravko Karadzhov

    Фолксваген ще са сигурно! В средния клас я имат като част от пакета “Life”. Отговаря доста точно на цената на новите Тигуан.
    До коментар [#1] от "
    crusible
    ":

  • 10
    eeu1483085246513735 avatar :-|
    Zdravko Karadzhov

    Фолксваген ще са сигурно! В средния клас я имат като част от пакета “Life”. Отговаря доста точно на цената на новите Тигуан.
    До коментар [#1] от "
    crusible
    ":


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK