С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 26 юли 2018, 13:06, 15568 прочитания

ВСС търси коли с подгряващи седалки и бежова кожа, за да разнася консумативи

Екстрите днес може и да изглеждат като допълнителни, но след време ще са нещо обичайно, аргументират се от съвета

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Висшият съдебен съвет (ВСС) иска да подмени автопарка си с 13 автомобила от висок клас.

Колите трябва да имат не по-малко от 180 конски сили, поне шест скорости и 17-цолови алуминиеви джанти (включително и резервната гума). Като минимално оборудване са посочени сензор за разпознаване на умора на водача, кожена тапицерия в бежов цвят, система за подгряване на предните и задните седалки, GPS, минимум тризонална климатична система. Толкова прецизно разписана поръчка силно стеснява кръга от потенциални изпълнители.


Прогнозната стойност, заложена от ВСС, е 894 хил. лв. с ДДС, което прави средно по 68.7 хил. лв. на автомобил. Събирането на оферти е било до 19 юли. Срокът за доставката на колите е 120 дни.

Поръчката за 13 автомобила на съдебния съвет е част от по-голяма, която включва и 37 автомобила за нуждата на съдилищата. Те са с по-скромни екстри и тяхната стойност е 42 хил. лв. на автомобил.

"Капитал" изпрати въпроси до Висшия съдебен съвет (ВСС) относно поръчката, откъдето предоставиха просторно изложение по темата.



В него се обяснява, че ВСС за последен път е купувал нови автомобили през 2009 г., като средният им пробег за изминалите девет години е 200 хил. км. Тези автомобили не са били предоставени персонално на членовете на съвета, но също така са били ползвани и от членовете на Комисията по атестирането и от експертите в администрацията. От отговора на ВСС разбираме, че освен за транспорт на хора те се използват и за пренасяне на товари, а именно "екпресно доставяне на документи до различни институции, за превозване на консумативи и ИТ техника". Колите превозват и експертите, които оценяват състоянието на 294 съдебни сгради, тъй като след 2015 г. ВСС пое стопанисването им от Министерството на правосъдието.

Според ВСС при провеждането на поръчката са спазени законовите изисквания, а като аргумент в тази насока се сочи фактът, че не са постъпили искания за разясняване на условията, нито възражения по документацията или жалби срещу откриването на процедурата. По поръчката са постъпили три оферти, но съвета не уточняват за коя от двете позиции - за колите на съдилищата или само за автомобилите на ВСС.

В отговора на съдебния съвет се казва, че при изготвянето на параметрите на техническото задание за поръчката "са проведени консултации с външни експерти, вкл. с представители на Асоциацията на вносителите на автомобили". Такива консултации са били проведени през февруари, като информация е пристигнала от вносителите на "Шкода", "Форд" и "Волво", "VW и Ауди", "Пежо", "Ситроен" и "Тойота".

Всички поръчват с кожен салон, било стандартно оборудване

На въпрос защо е включено изискване автомобилите да имат бежов кожен салон от ВСС отговарят: "Условие за наличие на кожена тапицерия в определен цвят е стандартно изискване при всички обществени поръчки за доставка на автомобили, възлагани от страна на публични възложители в рамките на Република България и ЕС."

Подобно твърдение, разбира се, не отговаря на истината. Проверка на "Капитал" показа, че от няколкостотин поръчки за последните години само около дузина имат заложено изискване за кожена тапицерия, а тези, в които се посочва конкретен цвят - единици (в два от случаите е посочено само, че трябва да е в тъмен цвят).

В отговора си ВСС казва, че кожената тапицерия за автомобили "висок среден клас" е включена в серийното оборудване, което също не е съвсем коректно. Кожената тапицерия може да е част от стандартното оборудване, но само ако пакетът оборудване на автомобила е от най-високите класове.

С поглед към бъдещето

От съдебния съвет излагат още един аргумент — екстрите, които сега са включили в техническите изисквания, в края на експлоатационния период ще бъдат не само нещо обичайно, но "може би и задължително условие за движението на автомобилите".

И, говорейки за бъдещето — в месеца преди обявяването на поръчката, по време на заседанието на пленума на съвета, членът на прокурорската колегия Георги Кузманов излиза с интересно предложение, свързано с изготвената от него стратегия за енергийна ефективност на съдебната власт: "Заинтересувах се как мога да си снижа разходите за пътуване София - Бургас, и установих, че пътуването с дизелов автомобил, ако струва 80 лв. в едната посока, то с електрически автомобил би струвало 16 лв." След това встъпление той обяснява на колегите си, че електрическите автомобили са с малък преход, но "на този етап пък има много добри хибридни автомобили, които в градски условия имат пробег до 50 километра само на електроенергия, което е неимоверно по-евтино".

Идеята е приета въодушевено от членовете на ВСС, които я подкрепят, но, видно от поръчката за автомобили, я оставят за друг път - днес по-важен е коженият салон.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пореден шеф на пътната агенция напусна, този път по "лична молба" Пореден шеф на пътната агенция напусна, този път по "лична молба"

Бивш директор в пътната агенция влиза в управителния съвет на мястото на Радослав Влахов

17 юни 2019, 7 прочитания

Доган търси чуждестрани инвеститори за ТЕЦ-а и пристанището си Доган търси чуждестрани инвеститори за ТЕЦ-а и пристанището си

През 2021 г. "Пристанище ТЕЦ Езерово" трябвало да може да обработва около 200 хил. т контейнери – колкото всички български пристанища в момента

17 юни 2019, 167 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
България е на 63-о място по развитие на споделената икономика в света

Индексът класира 213 държави чрез използването на данни за обема на трафика и информация от сайтовете на различните услуги

Случаят "Голунов": Делото е закрито, последствията остават

Обратният завой по аферата с арестувания журналист е сигнал за нарастващата нервност в Кремъл от всякакво надигане на недоволство

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Пътят към голотата

Изложба с актова фотография на Георги Ст. Георгиев от началото на ХХ век

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото