България е на 63-о място по развитие на споделената икономика в света
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България е на 63-о място по развитие на споделената икономика в света

Споделената икономика е по-голяма в страни, където повече хора имат достъп до високоскоростен интернет. Другата предпоставка е добре развит туризъм

България е на 63-о място по развитие на споделената икономика в света

Индексът класира 213 държави чрез използването на данни за обема на трафика и информация от сайтовете на различните услуги

Вера Денизова
4103 прочитания

Споделената икономика е по-голяма в страни, където повече хора имат достъп до високоскоростен интернет. Другата предпоставка е добре развит туризъм

© Shutterstock


България се нарежда на 63-а позиция от 213 държави в глобалния индекс за развитие на споделената икономика. Той се изготвя за пръв път и е на шведския мозъчен тръст Timbro. Индексът е съставен чрез използването на данни за обема на трафика и извлечена информация от уебсайтовете на отделнитe услуги, като са разгледани 286 компании посредници. Затова и не е изненада, че един от изводите, до който достигат икономистите, е, че споделената икономика е по-голяма в страни, където повече хора имат достъп до високоскоростен интернет. Другата предпоставка е добре развит туризъм. Така Исландия, островите Търкс и Кайкос, Черна гора, Малта и Нова Зеландия оглавяват списъка.

Интересни зависимости

"Данните ясно показват, че използването на услуги от споделената икономика е по-високо в икономически свободните страни", казват от Института за пазарна икономика, които са партньор за България на шведския мозъчен тръст.

Друг интересен резултат е, че услугите на споделената икономика се използват по-малко в по-богати страни (с по-голямо БВП на глава от населението), ако всички други фактори не се променят. "Възможна интерпретация на тази зависимост е, че услугите на споделената икономика предоставят евтини алтернативи на сходни продукти или услуги, предоставени от обикновените фирми, като образованието и демографията, изглежда, не влияят много", допълват анализаторите.

Икономистите обръщат внимание на още една движеща сила на споделената икономика - тя не е основно начин да се избегне данъчното облагане и регулация, а по-скоро нещо, което се облагодетелства от високи нива на регулация.

Uber не играе

От 286-те компании, класифицирани като доставчици на услуги в споделената икономика от Timbro, една трета предоставят жилищно настаняване, а половината попадат в широката категория на бизнес услуги. Най-голямата компания в набора от данни е Airbnb с близо 1.5 милиона доставчици, оценени като активни средно за седмица.

От ИПИ подчертават, че индексът подценява услуги, базирани върху конкретни мобилни приложения. Затова и Uber и Lyft не оказват голямо влияние върху класацията и това би могло да обясни доброто класиране на Дания, въпреки че там са забранени услугите за споделено пътуване.

България се нарежда на 63-а позиция от 213 държави в глобалния индекс за развитие на споделената икономика. Той се изготвя за пръв път и е на шведския мозъчен тръст Timbro. Индексът е съставен чрез използването на данни за обема на трафика и извлечена информация от уебсайтовете на отделнитe услуги, като са разгледани 286 компании посредници. Затова и не е изненада, че един от изводите, до който достигат икономистите, е, че споделената икономика е по-голяма в страни, където повече хора имат достъп до високоскоростен интернет. Другата предпоставка е добре развит туризъм. Така Исландия, островите Търкс и Кайкос, Черна гора, Малта и Нова Зеландия оглавяват списъка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vstoyanov avatar :-P
    vstoyanov

    "От ИПИ подчертават, че индексът подценява услуги, базирани върху конкретни мобилни приложения. Затова и Uber и Lyft не оказват голямо влияние върху класацията и това би могло да обясни доброто класиране на Дания, въпреки че там са забранени услугите за споделено пътуване."


    Тая датска класация малко ми изглежда като българска обществена поръчка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK