С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
26 юли 2018, 14:06, 5297 прочитания

Тол-системата предизвика спорове в парламента

Размерът на таксите все още не е обявен. Обсъждането им ще продължи през есента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С остри дебати и нападки депутатите приеха на първо четене промените в Закона за пътищата, които уреждат въвеждането на тол-система и електронните винетки. "За" гласуваха 113 народни представители от управляващото мнозинство, 1 беше "против", а 69 (от БСП и ДПС) се въздържаха.

Основната тема на споровете между управляващи и опозиция беше липсата на финансова обосновка за новата система за таксуване по републиканските пътища и най-вече яснота за размера на сумите, които ще трябва да плащат шофьорите.


Според записаните в закона разпоредби тол-системата за тежкотоварния трафик ще бъде активирана на 16 август 2019 г. и ще обхване 16 хил. км, което е над две трети от всички пътища в страната. Още от 1 януари ще започнат да се продават електронни винетки за леките коли.

Въпрос на пари

БСП и ДПС заявиха, че подкрепят въвеждането на тол-системата, но не харесаха законопроекта, тъй като не бил ясно разписан и нямал финансови параметри.



Заместник-председателят на Комисията по транспорт Станислав Иванов (ГЕРБ) уточни, че цените на тол-таксите не са ясни, тъй като законът дава само рамката. "След това, през септември ще бъдат направени обществени обсъждания. Ще се дискутират цените, ще се дискутират обхватите", допълни той.

"Съмняваме се, че на 1 януари 2019 г. тол-системата няма да бъде документно и административно обезпечена", посочи Дора Янкова от БСП и поиска с приходите от тол-такси да се поддържат и основните общински шосета. Допълнителни средства за общинските пътища поиска и депутатът Танер Али (ДПС). "Има европейска директива, че не може средствата от тол-системата да се дават за общинска пътна мрежа, но 50-те млн. лева, които всяка година се дават от АПИ за общински пътища, са крайно недостатъчни. Надявам се, че между първо и второ четене ще се предложат варианти за такова решение", каза още той.

Жельо Бойчев от БСП пък обвини управляващите, че умишлено бавят въвеждането на тол-системата, обслужвайки определени икономически интереси.

Какво се предвижда

Според предложените текстове в Закона за пътищата всички купени след 16 август 2018 г. годишни стикери за пътни превозни средства с маса над 3.5 тона ще бъдат със срок на валидност до 15 август 2019 г.

Шофьорите на леки коли (с маса под 3.5 тона) пък ще трябва задължително да съхраняват касовата бележка от закупуването на годишни винетки, ако искат валидността им да продължи и след 31 януари 2019 г. Дигитализирането на винетката ще става в пунктовете за продажба само след представяне на касовия бон и втората част от винетния стикер. Пред bTV обаче министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Ненков обяви, че хартиени винетки за леки автомобили, които са валидни и след 1 януари 2019 г., няма да има нужда да се подменят. За да се случи това, ще е необходимо да се редактират и текстовете на законопроекта. Иначе той предвижда и въвеждането на уикенд електронна винетка, която ще важи от 12.00 в петък до 23.59 часа в неделя.

"Системата е базирана на сателит, като ще има GPS проследяване, с което ще се следи целият трафик на товарните камиони. Контрол ще има и чрез камери, монтирани на рамки, и наземен със 100 оборудвани автомобила. Такава система се изгражда за първи път в Европа и България ще е първата държава с толкова модерна техника", заяви преди време шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов.

Кой ще я изгражда

В края на миналата година пътната агенция подписа договор с консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лв. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от ново звено в АПИ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 753 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 1165 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Фирма за лепене на плочки спъва поръчка за 50 млн. лв. на "Булгартрансгаз"

"Фърст Партнър" е поредната компания фантом, която се опитва да блокира ключов газов проект

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие