Когато Пеевски реши да страхува телевизиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато Пеевски реши да страхува телевизиите

Когато Пеевски реши да страхува телевизиите

Защо един въпрос на bTV към кандидат-съдружник на депутата предизвика толкова силна реакция от медийната му машина

Весислава Антонова
47705 прочитания

Едно нормално телевизионно интервю с изпълнителния директор на "Ню имидж" Ярив Лернер, дадено за предаването на bTV "120 минути" и водещия Светослав Иванов в края на миналата седмица, отекна шумно в медиите през тази. Нещо повече - превърна се в поредния горчив урок за условията, в които от няколко години съществува българската журналистика.

За пореден път стана ясно, че естественото право на медиите да задават въпроси в България е сериозно застрашено. Ако го упражняваш, бързо може да се превърнеш в лесна жертва на клеветническа и омърсяваща името ти кампания само защото си дръзнал да питаш.

Как и какво се случи след разговора на Светослав Иванов с Лернер?

Освен за кино и филмово продуцентство двамата засегнаха актуална тема, свързана с намерението на Ярив Лернер да придобие 50% от медийния бизнес на депутата от ДПС Делян Пеевски. Новина, която бе официално оповестена в медиите през април, но нито една от двете страни тогава не пожела да коментира. Случилото се тогава събуди много интерпретации. Едно от предположенията беше, че депутатът от ДПС се притеснява от процедурата по закона "Магнитски" в САЩ и обвиненията, че през неговите медии се прокарват руски интереси. Влизането на американски инвеститор би му помогнало да избегне негативни последствия. Какво би получил в замяна Ярив Ленер (защото бизнес ползи биха били трудно постижими) не е ясно, но гърбът на един от най-влиятелните хора в в България със сигурност може да му даде позитиви. Пример за това имаше миналата седмица, когато промените в закона за приватизация, от които основно се възползва Кирил Домусчиев, щяха да бъдат от полза и на "Ню имидж". Ако бяха приети, промените щяха да позволят продажбата на терени от приватизираното киностудио в Бояна или поне да ги използват като залог за финансиране на текущи проекти. Дали това е част от сделката с Пеевски не може да се твърди със сигурност, но всички тези спекулации оправдават журналистическия интерес към темата.

В студиото на bTV Иванов попита Лернер откъде идва интересът му към придобиване на медии и дали се притеснява, че "някои от тези издания са натоварени с доста негативи през годините, подозирани са в доста политически зависимости, в това, че са служели за средство за саморазправа с много неудобни и политически, и икономически опоненти". Журналистът допълни, че "това е нещо, което е констатирано от големи международни организации, а и от българското общество".

Изпълнителният директор на "Ню имидж" Лернер отговори с "да" (т.е., че се притеснява) и обясни, че сделката все още е на етап "предпроектно проучване". "Няма да бъде финализирана сделката скоро, имаме още много работа", допълни той, като в края на участието си в предаването повтори твърдението си.

Този фрагмент от разговора най-вероятно е предизвикал последвалата атака срещу Иванов. Споменаването на името на Пеевски в ефира на bTV във вторник мотивира две от изданията му - "Монитор" и "Телеграф", да публикуват една и съща анонимна статия, насочена срещу Светослав Иванов. Двете открито проправителствени издания посвещават на журналиста публикации в два поредни дни, в които изсипват познатите изтъркани твърдения за мрежи и връзки с Цветан Василев, Иво Прокопиев, Сорос и т.н. без нито едно доказателство.

Най-предизвикателен е финалът на публикацията, оформен като препоръка, която може да се тълкува и като заплаха: "Добре е най-после телевизията (bTV - бел. ред.) да бъде прочистена от "журналисти" като Светослав Иванов, използващи националния ефир за осъществяването на елементарни манипулации в услуга на менторите му."

След разразилата се медийна война "Капитал" изпрати въпроси на Ярив Лернер: Как оценявате тези публикации в контекста на констатациите на международни организации (OCCPR, Freedom house, RSF и др.), че клеветническите кампании срещу журналисти, неудобни за статуквото, са се превърнали в средство за натиск? В случай че се стигне до финализиране на сделка между "Ню имидж медия" ЕООД и "ИНТРЪСТ" ЕАД за придобиването на 50% от "Телеграф медиа" ЕООД, ще поддържате ли подобна медийна политика на саморазправа с журналисти? Ако не - по какъв начин бихте й се противопоставили предвид бъдещата структура на собствеността?

Пред нас Лернер коментира, че не е съгласен с политиката на клеветнически кампании срещу журналистиката. "Уважавам журналистиката като занаят и наистина вярвам, че журналистиката, основаваща се на факти, е стълб на демокрацията", каза той и допълни, че "границата е премината, когато журналистът е атакуван директно. Не е честно за самия журналист". Изпълнителният директор на "Ню имидж" уточнява, че е удовлетворен от участието си в предаването. "Водещият се държеше професионално и с уважение. Той зададе някои трудни въпроси, но не водеше разговора в определена от него посока и ми позволи да отговоря на въпросите възможно най-добре", каза той.

По думите на Ярив Лернер едно от условията при сделката, за които ще настоява, е свободната преса. Или той отдавна не е препрочитал определението за медийна свобода, или предпочита да не вижда, че изданията на евентуалния му съдружник изобщо не се вместват в стандартите за свободна преса. От всичко казано по темата могат да се направят два извода. Първо, сделка за вестниците на Пеевски изглежда малко вероятна. И второ, това очевидно нервира депутата, който предпочита да се смята, че може и да има за партньор американска компания.

Ярив Лернер: Границата е премината, когато журналистът е атакуван директно. Не е честно за самия журналист
Източник: "Ню имидж"

Едно нормално телевизионно интервю с изпълнителния директор на "Ню имидж" Ярив Лернер, дадено за предаването на bTV "120 минути" и водещия Светослав Иванов в края на миналата седмица, отекна шумно в медиите през тази. Нещо повече - превърна се в поредния горчив урок за условията, в които от няколко години съществува българската журналистика.

За пореден път стана ясно, че естественото право на медиите да задават въпроси в България е сериозно застрашено. Ако го упражняваш, бързо може да се превърнеш в лесна жертва на клеветническа и омърсяваща името ти кампания само защото си дръзнал да питаш.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    hammurabi avatar :-|
    hammurabi

    Сделка тип - и вълкът сит, и агнето в хладилника му - все повече се отдалечава.

  • 2
    tsx39572615 avatar :-|
    Моа Преател Тайпи

    аха, Пеевски, не квазимафиотската организация ГЕРБ и лично Борисов

  • 3
    today avatar :-|
    today

    Мислите ли сериозно, че целия тоя бизнес е на Пеевски, а не на Доган?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK