С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 27 юли 2018, 13:00, 45320 прочитания

Когато Пеевски реши да страхува телевизиите

Защо един въпрос на bTV към кандидат-съдружник на депутата предизвика толкова силна реакция от медийната му машина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Юнион-Ивкони" обвини bTV, че я притиска с репортажи заради рекламен договор

Повод е материал с пиян шофьор на компанията в автобуса от Лондон до София, от телевизията отричат да има натиск

17 окт 2018

Пеевски: No Image

Делян Пеевски се отказа да продава половината от вестникарския си бизнес на филмовата компания и се обяви за жертва на КЗК

11 окт 2018

Ярив Лернер: Границата е премината, когато журналистът е атакуван директно

Изпълнителният директор на "Ню имидж България" отговори на въпроси на "Капитал"

25 юли 2018

Пеевски посъветва bTV да се "прочисти" от журналисти като Светослав Иванов

Водещият си позоли да задава в ефир въпроси за депутата от ДПС на евентуалния му бизнес партньор от "Ню имидж България"

24 юли 2018

Наглият подарък за Домусчиев и Пеевски

Комбинация между двама патриоти и депутат от ГЕРБ спестява милиони на собствениците на БМФ, "Булгартабак", купувача на киноцентъра и още шепа приватизатори

19 юли 2018
Едно нормално телевизионно интервю с изпълнителния директор на "Ню имидж" Ярив Лернер, дадено за предаването на bTV "120 минути" и водещия Светослав Иванов в края на миналата седмица, отекна шумно в медиите през тази. Нещо повече - превърна се в поредния горчив урок за условията, в които от няколко години съществува българската журналистика.

За пореден път стана ясно, че естественото право на медиите да задават въпроси в България е сериозно застрашено. Ако го упражняваш, бързо може да се превърнеш в лесна жертва на клеветническа и омърсяваща името ти кампания само защото си дръзнал да питаш.

Как и какво се случи след разговора на Светослав Иванов с Лернер?


Освен за кино и филмово продуцентство двамата засегнаха актуална тема, свързана с намерението на Ярив Лернер да придобие 50% от медийния бизнес на депутата от ДПС Делян Пеевски. Новина, която бе официално оповестена в медиите през април, но нито една от двете страни тогава не пожела да коментира. Случилото се тогава събуди много интерпретации. Едно от предположенията беше, че депутатът от ДПС се притеснява от процедурата по закона "Магнитски" в САЩ и обвиненията, че през неговите медии се прокарват руски интереси. Влизането на американски инвеститор би му помогнало да избегне негативни последствия. Какво би получил в замяна Ярив Ленер (защото бизнес ползи биха били трудно постижими) не е ясно, но гърбът на един от най-влиятелните хора в в България със сигурност може да му даде позитиви. Пример за това имаше миналата седмица, когато промените в закона за приватизация, от които основно се възползва Кирил Домусчиев, щяха да бъдат от полза и на "Ню имидж". Ако бяха приети, промените щяха да позволят продажбата на терени от приватизираното киностудио в Бояна или поне да ги използват като залог за финансиране на текущи проекти. Дали това е част от сделката с Пеевски не може да се твърди със сигурност, но всички тези спекулации оправдават журналистическия интерес към темата.

В студиото на bTV Иванов попита Лернер откъде идва интересът му към придобиване на медии и дали се притеснява, че "някои от тези издания са натоварени с доста негативи през годините, подозирани са в доста политически зависимости, в това, че са служели за средство за саморазправа с много неудобни и политически, и икономически опоненти". Журналистът допълни, че "това е нещо, което е констатирано от големи международни организации, а и от българското общество".

Изпълнителният директор на "Ню имидж" Лернер отговори с "да" (т.е., че се притеснява) и обясни, че сделката все още е на етап "предпроектно проучване". "Няма да бъде финализирана сделката скоро, имаме още много работа", допълни той, като в края на участието си в предаването повтори твърдението си.



Този фрагмент от разговора най-вероятно е предизвикал последвалата атака срещу Иванов. Споменаването на името на Пеевски в ефира на bTV във вторник мотивира две от изданията му - "Монитор" и "Телеграф", да публикуват една и съща анонимна статия, насочена срещу Светослав Иванов. Двете открито проправителствени издания посвещават на журналиста публикации в два поредни дни, в които изсипват познатите изтъркани твърдения за мрежи и връзки с Цветан Василев, Иво Прокопиев, Сорос и т.н. без нито едно доказателство.

Най-предизвикателен е финалът на публикацията, оформен като препоръка, която може да се тълкува и като заплаха: "Добре е най-после телевизията (bTV - бел. ред.) да бъде прочистена от "журналисти" като Светослав Иванов, използващи националния ефир за осъществяването на елементарни манипулации в услуга на менторите му."

След разразилата се медийна война "Капитал" изпрати въпроси на Ярив Лернер: Как оценявате тези публикации в контекста на констатациите на международни организации (OCCPR, Freedom house, RSF и др.), че клеветническите кампании срещу журналисти, неудобни за статуквото, са се превърнали в средство за натиск? В случай че се стигне до финализиране на сделка между "Ню имидж медия" ЕООД и "ИНТРЪСТ" ЕАД за придобиването на 50% от "Телеграф медиа" ЕООД, ще поддържате ли подобна медийна политика на саморазправа с журналисти? Ако не - по какъв начин бихте й се противопоставили предвид бъдещата структура на собствеността?

Пред нас Лернер коментира, че не е съгласен с политиката на клеветнически кампании срещу журналистиката. "Уважавам журналистиката като занаят и наистина вярвам, че журналистиката, основаваща се на факти, е стълб на демокрацията", каза той и допълни, че "границата е премината, когато журналистът е атакуван директно. Не е честно за самия журналист". Изпълнителният директор на "Ню имидж" уточнява, че е удовлетворен от участието си в предаването. "Водещият се държеше професионално и с уважение. Той зададе някои трудни въпроси, но не водеше разговора в определена от него посока и ми позволи да отговоря на въпросите възможно най-добре", каза той.

По думите на Ярив Лернер едно от условията при сделката, за които ще настоява, е свободната преса. Или той отдавна не е препрочитал определението за медийна свобода, или предпочита да не вижда, че изданията на евентуалния му съдружник изобщо не се вместват в стандартите за свободна преса.
От всичко казано по темата могат да се направят два извода. Първо, сделка за вестниците на Пеевски изглежда малко вероятна. И второ, това очевидно нервира депутата, който предпочита да се смята, че може и да има за партньор американска компания.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Борисов иска да остане на власт, Тереза Мей осигури сделката за Brexit Вечерни новини: Борисов иска да остане на власт, Тереза Мей осигури сделката за Brexit

И още: Марешки и Марин льо Пен на националистическа среща в София утре; Японският министър по киберсигурността заяви, че не ползва компютри

15 ное 2018, 1086 прочитания

Ветото на президента върху данъчните закони не мина в бюджетната комисия Ветото на президента върху данъчните закони не мина в бюджетната комисия

Окончателното гласуване ще е следващата седмица

15 ное 2018, 755 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Голямата работа на рекламните агенции

Кои са най-големите комуникационни групи в България, които управляват близо 280 млн. рекламни инвестиции и как дигитализацията променя бизнеса им

Бюджетният излишък: Милиард и едно излишни желания

За трета поредна година държавните финанси са на огромен плюс, а дебат как тези пари да се упарвляват смислено липсва

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Бергман мания 2018

Сто години след рождението му Ингмар Бергман намира ново поколение публика за филмите си

Андалусия: една добра седмица

Жега, история и гамбас в Южна Испания

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 45

Капитал

Брой 45 // 10.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Борисов иска да остане на власт, Тереза Мей осигури сделката за Brexit

Емисия

DAILY @7PM // 15.11.2018 Прочетете