е-гати билетите, София

След 15 години и над 100 млн. лв. системата за таксуване в столицата пак няма да е гъвкава и модерна

Старите валидатори ще бъдат сменени с нови, но функциите им ще останат същите.
Старите валидатори ще бъдат сменени с нови, но функциите им ще останат същите.    ©  Надежда Чипева
Старите валидатори ще бъдат сменени с нови, но функциите им ще останат същите.
Старите валидатори ще бъдат сменени с нови, но функциите им ще останат същите.    ©  Надежда Чипева

Ако в София бъде направен референдум с въпроса "Искате ли да дадем 100 млн. лв., за да не дупчим билетите, а да ги валидираме", отговорите няма да се харесат на екипа на Йорданка Фандъкова. Затова и такъв референдум няма да има. 100 млн. лв. обаче ще има.

Преди седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) възложи на българско-турския консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем" да изработи електронното таксуване в градския транспорт в столицата. Обединението спечели състезанието с цена от 73.24 млн. лева без ДДС за изграждането на въпросната система и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лв. без ДДС. Или общо почти 100 млн. лв. с ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 105 млн. лева.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 4
    • + 16

    Вместо HD камери, могат да сложат кондуктори, както е в другите големи градове у нас. И където проблеми с гратисчии не са известни или са минимални. Това да се влиза само през предната врата е интересно предложение, но при струпване на много хора тръгването на превозното средство се забавя изключително много. Не съм пътувал по света с техния градски транспорт и не знам как е навън, но системата с кондуктора ми се струва напълно приложима и за София. Днес имаше пореден репортаж за насилие над контрольори на ЦГМ, като от началото на годината имало няколко десетки такива случаи, вкл. с тежки травми. И докога ще продължава това?

    Колкото доколко електронно ще бъде новото таксуване - има някои иновации. За мен основен фактор остава цената - и на самите билети, и на еднодневните карти за всички линии, съответно и за месечните. Всеки си прави сметката и ако му излиза по-евтино и по-удобно да си ползва колата, естествено, че ще предпочете нея, пред това да пътува часове сутрин и вечер с тълпата. Икономическата логика показва, че колкото повече се вдига цената на нещо, толкова по-малка става консумацията му/ползването му.

    Нередност?
  • 2
    chitatelsz avatar :-|
    Читател
    • - 1
    • + 12

    Апропо, в гр. Стамболийски градският транспорт е напълно безплатен от известно време.

    Нередност?
  • m17
    • - 27
    • + 2

    Поредната хейтърска статия в стил умнокрасива душевна повръщня.

    Нередност?
  • 4
    subaru avatar :-|
    subaru
    • - 2
    • + 16

    Това ще е следващия общинарски аргумент за повишаване на цената на билетчето и целодневната карта. В Малта/държава членка на ЕС/, където градския транспорт е само автобусен, целодневната карта за всички линии е 1,5 евро. Тоест, 3/три/ български лева. При средна заплата за страната 1400 евро. В София целодневната карта за всички наземни линии/автобуси, тролеи и трамваи/ е 4/четири/ български лева. Тоест, 2 евро. Средната заплата в БГ е . 1064 лв. според НСИ. Или 532 евро. Всеки сам може да си направи анализи и изводи. Апропо, минималната заплата в Гърция е 748 евро.

    Нередност?
  • 5
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030
    • - 2
    • + 18

    Само да кажа, че годишните приходи от билети на ГТ са към 100 милиона. Ако само разходите за системата им за билети са равни на приходите за година, то нещо не е наред.

    Нередност?
  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 9

    Системата трябва на първо място да гарантира продажбата на билети по максимално достъпен начин и тяхното чекиране. Билетът за дистанция може да се закупи с въвеждане на начална и крайна точка, от което ще излезе и маршрут, прекачвания и цена за плащане. По-важно от пътуването на дистанция е отчитането на пътуването в пиковите часове, когато може да се заложат по-високи тарифи с цел преразпределяне на потока към ненатоварените часове. Но колкото по-проста е една система, толкова по-добре. Ако някой си мечтае за западните варианти със зони шахматно, периметри, часови пояси, заявяване на рент-а-кар и пр. нека да е наясно, че тук потребителят не е свикнал. Билетите за зона например биха напълнили гушата на контрольорите с глоби от неориентирани дядовци, лелки и гости на столицата.

    Нередност?
  • 7
    tucker_case avatar :-P
    tucker case
    • + 6

    толку е сложно, че ако нема дневна карта за сички линии и метрото че си маам пеш и ич нема да ви го сайдисвам транспорто...

    Нередност?
  • 8
    aek46312746 avatar :-|
    aek46312746
    • - 1
    • + 7

    И на мен ми звучи сложно и по-скоро затрудняващо и прогонващо пътниците от обратното.... дневна/месечни карти за всички линии или определени такива е най добрия и прост начин... таксуване на време, разстояние и прочие е абсолютно безсмислена глупост която само ще вдигне цените. От друга страна колкото повече вдигат цените на градския транспорт толкова по-малко хора ще го ползват. В момента единствената причина да не си купя кола е, че все още транспорта излиза по-евтино. Купчината неудобства обаче са си също факт... тъпканица, задръствания, чакане, студ , пек, смрад и изнервяне, както и пътуване с часове.

    Нередност?
  • 9
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • + 10

    Данчето сега като изпълни партийната повеля и отдаде на концесия всички спирки на Черепа и Лафка, тогава съвсем ще разберете що е то зомбиране. В останалите големи български градове с кметове от ГЕРБ това се случи отдавна. Днес малките фирми, които някога в конкуренция си изкарваха хляба, вече ги няма. Има едни 4 стъкла, между които зеят огромни разстояния и ако има вятър или валеж не пазят никого. На всички спирки продават и липсват едни и същи стоки, работното им време е едно и също. Отвсякъде с реклами и по високоговорители те зомбират като ти обясняват колко много хора печелят от хазарт и трябва просто да дадеш едни стотинки за да решиш всички проблеми на живота си...
    Явно целта на ГЕРБ е да превърнат българите от знаещи иновативни индивидуалисти в тъпа и сива маса годна само за ишлемеджийските фабрики на мафията и техният туризъм.

    Нередност?
  • 10
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 1
    • + 5

    Никой не казва на българина, че голяма част от тези нови инвестиции в основната си част вече са кредити, които ще се връщат като се вдигат цените и таксите. За да крадем трябва задължително да има нови проекти, които да са основание за харчене. Най ме е яд когато подменят гранитни плочи и павета с бенонни плочки и елементи. Едните издържат стотици години, а другите 5 - 6 години. Утре когато ще трябва да връщаме всички тия кредити няма да има вече пари за нови ремонти.

    Нередност?
Нов коментар

Вход