С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
16 27 юли 2018, 12:23, 58499 прочитания

е-гати билетите, София

След 15 години и над 100 млн. лв. системата за таксуване в столицата пак няма да е гъвкава и модерна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако в София бъде направен референдум с въпроса "Искате ли да дадем 100 млн. лв., за да не дупчим билетите, а да ги валидираме", отговорите няма да се харесат на екипа на Йорданка Фандъкова. Затова и такъв референдум няма да има. 100 млн. лв. обаче ще има.

Преди седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) възложи на българско-турския консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем" да изработи електронното таксуване в градския транспорт в столицата. Обединението спечели състезанието с цена от 73.24 млн. лева без ДДС за изграждането на въпросната система и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лв. без ДДС. Или общо почти 100 млн. лв. с ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 105 млн. лева.


Най-просто казано, хората ще усетят ефектите от тази система по три начина: билетът вероятно ще стане 2 лв., в рейсовете и трамваите ще има автомати за карти и билети, които ще приемат и банкови карти и ще връщат ресто, а София най-накрая ще има уеб портал за купуване и презареждане на превозни документи. Всичко това, както и сами може да се досетите, не струва 100 млн. лв. Затова в поръчката има и HD камери във всички превозни средства, макар ползата от наличните и сега такива (в новите трамваи например) да не е съвсем ясна. Това, което няма, е гъвкаво и модерно таксуване - за изминато разстояние или за време, комбинирани билети и други схеми, които е нормално милионен град като София да притежава.

В обществената поръчка за електронната билетна система и видонаблюдението бяха подадени 10 оферти, но до крайното класиране бяха допуснати 6. Техническото предложението на "Си Ен Си София тикетинг систем" е оценено най-високо, а предложената е цена е най-ниска.
А може ли безплатно?

От година и половина в някои станции на софийското метро и по автобусните линии 84, 184 и 384 работи система за електронни билети на стартъп компанията TICKEY. За нея Центърът за градска мобилност не е плащал нищо, а печалбата за иноваторите идва от отстъпка в цената на продадените билети. Изпълнителният директор на TICKEY Димитър Димитров заяви пред "Капитал", че е предлагал абсолютно безплатно да внедри своята система във всички форми на градския транспорт – метро, автобуси, тролейбуси и трамваи, срещу отстъпка от 10%. "Цената на софтуера, инфраструктурата, комуникациите и инсталацията ще са за наша сметка", твърди той и казва, че иска TICKEY да продава всички превозни документи, тъй като в момента са ограничени само до "карти за еднократно пътуване".

"При пускането на нощните линии през април тази година поискахме да започнем да продаваме карти за тях, само че получихме мълчалив отказ", споделя още Димитров. Междувременно в края на май ЦГМ организира поръчка за уеб портал за продажба на нощни и дневни карти с бюджет 70 хил. лв. и през юни подписа договор с консорциум "Тиксеу", в който влизат регистрираното на 10 май 2018 г. едноименно дружество и "Арбикс" ООД. Договорът с обединението, което е поискало да получава 12.3% от приходите от продажби, все още не е публикуван в профила на купувача на ЦГМ, но от средата на юли въпросният сайт за онлайн продажба на дневни и нощни карти за пътуване вече работи - sofia.mpass.bg

Любопитното в случая е, че домейнът е регистриран от "Тикси" АД - фирмата, която е водещ партньор в спечелилото големия търг за тикет системата обединение "Си Ен Си София тикетинг систем". Това е странно, тъй като формално "Тиксеу" и "Тикси" нямат нищо общо - първата е собственост на Антон Велчев, а втората на Николай Недялков и фонда за рискови инвестиции "Ню Юръп венчър екуити Ел Пи" (правоприемник на Neveq).


Цената дори не е най-големият проблем



в случая. По принцип подобни системи струват скъпо - Лондон плати над един милиард паунда за електронна система за таксуване. Въпросът е, когато град като София прави такава инвестиция, да се опита да максимализира ефекта от нея, защото той не разполага с бюджета на Лондон, нито ще може да си позволи да пилее допълнителни пари по-късно.

С други думи, очакванията би трябвало да са да се повиши събираемостта, да се минимизират злоупотребите и най-вече да се подобри и насърчи използването на обществения превоз. Точно това обаче засега липсва в софийския вариант. Изпълнителят няма да предлага сам начина на таксуване след въвеждането на електронната система - дали да се плаща на разстояние или на време, дали с един билет ще могат да се ползват няколко превозни средства, дали картите ще важат и за други услуги и т.н. Това ще се реши от общинския съвет - неизвестно кога. Така обаче изначално се залага проблем - плаща се за система, която не е ясно каква функция ще трябва да изпълнява.

А София има

Печален опит

с такива решения. За модернизирането на системата за таксуване в обществения транспорт се говори още от 2005 г., откогато са и първите обещания за по-справедлив модел на тарифиране. През 2008 г. беше обещано, че до няколко месеца ще се въведат различни варианти за отчитане на пътуването - за време или за разстояние - и бяха закупени и монтирани прословутите оранжеви валидатори. Устройствата и до днес са паметник на безсмислието - за маркиране на абонаментните карти, което почти никой вече не прави.

Три години по-късно, преди местните избори през 2011 г., темата отново стана актуална и тогавашният ресорен заместник-кмет Любомир Христов дори обяви, че от пролетта на 2012-а в София ще се пътува само с е-билет. Тогава за това беше сметнато, че са необходими едва около 7 млн. евро и те дори бяха осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. Нищо електронно не се появи обаче, освен че бяха купени още валидатори.

В началото на 2016 г. ръководителят на ЦГМ по онова време Симеон Арнаудов представи поредната идея за електронизация на превозните документи, като този път прогнозните разходи бяха около 20 млн. лева. Преди да се обяви процедура за избор на изпълнител, Арнаудов, както и зам.-кметът Христов напуснаха заеманите длъжности заради скандал с обновяването на спирките. Последва изцяло нова концепция за тикет системата, с която проектът поскъпна до настоящите 105.6 млн. лв. с ДДС. Тогава бе обяснено, че новото предложение е по-ефективно и в дългосрочен план излизало по-евтино.

От документацията по поръчката засега стават ясни няколко неща. Първо,

Хартиените билети остават

макар и не в сегашната форма. По-скоро ще са като тези от метрото или като издаваните сега от автоматите в автобусите и тролеите. Те ще се купуват пак от автомати в превозните средства или на спирките и ще са с обозначени дата и час, номер на линия и т.н. Ще имат и QR код или подобен (виж подробности в карето). Второ, всички досега закупени валидатори и устройства за контрольори ще трябва да се сменят - отново. И трето -

Най-скъпото са камерите

Основната причина за многократно завишената цена на поръчката спрямо предишната такава е именно системата за видеонаблюдение. За нея ще отидат поне две трети от 100-те милиона, като се предвижда във всяко превозно средства да има камери, или общо 4300 обектива с HD резолюция. Те ще са свързани с централно диспечерско управление и ще могат при необходимост да предават сигнал в реално време. Иначе записите им ще се съхраняват за срок от 15 дни на специални сървъри.

Изобщо не е ясна причината за тази огромна инвестиция. Един от изтъкваните мотиви е, че ще спомогне за ограничаването на гратисчиите. Това е нефункционално - камерите сами по себе си не спират нищо (и сега има такива в метрото и в трамваите по линия №7). Докато в метрото все пак има турникети, които ограничават нередовните пътници, в рейсовете и тролеите няма как хората без билет да бъдат спрени на самите спирки. Вместо да инвестира толкова пари в камери, много по-смислено е София да приеме единствения работещ в други големи градове вариант - качване от предната врата и таксуване от шофьора. Вечният аргумент на общинарите е, че това ще е сложно. Фактът, че работи в места като Москва, Лондон и Брюксел, показва колко смешен е този аргумент. И че е по-лесно да похарчиш десетки милиони обществени пари за поредното безсмислие.
Какво ще има в системата

Билетите ще се продават на обичайните места - автомати, спирки и шофьори, като за целта кабините ще бъдат оборудвани със специални принт устройства. Водачите ще продават и предварително заредени карти за многократни пътувания.

Прословутите перфоратори наистина ще отидат в историята, а новите билетчета ще трябва да се чекират на валидаторите. Въпросните устройства ще служат и за таксуване на абонаментните карти, които освен за време (месечна, годишна или друга) ще могат да се зареждат и за брой пътувания, както е за метрото в момента. Данните за таксуването ще се записват в самата карта от валидатора и при проверка контролата ще може да установи дали пътникът си е платил или не.

По принцип е предвидена и възможност потребителите да използват банкови карти с безконтактни технологии за осъществяване на пътуване в превозните средства на градския транспорт.

Най-електронната част е покупката на билет от автоматите, която ще може да става и чрез банкови карти или платежни мобилни услуги през смартфон (чрез NFC), а абонаментни карти ще могат да се зареждат и онлайн. Билети ще могат да се купуват и през уеб портал, като тогава потребителят ще получава QR код на телефона си. За да може контрольорите да си вършат работата пък, сегашните им устройства, за които бяха платени немалко пари, също ще трябва да се сменят, тъй като няма да могат да разчитат новите карти и билети с кодове.

Пътуване според разстоянието може да видим само при метрото, тъй като там е предвидено да се сложат валидатори и на изходите на станциите. За начало тяхното използване няма да е задължително, но при промяна в тарифната политика пътниците може да се отмаркират на дадена станция и така да платят по-малко или повече за пътуването си. На теория същото може да се приложи и по спирките на наземния транспорт, но засега няма никаква конкретика в тази посока.

ЦГМ пък получава автоматизирана система за анализи на пътникопотока, приходите, вида и използването на превозните документи, натовареността на линиите; база данни за потребителите; планиране, бюджетиране и изготвяне на сценарии за бъдещето и редица други екстри, които ще улеснят дейността на администраторите.
Изпълнителят
Партньори в обединението "Си Ен Си София тикетинг систем" са "Тикси", "Компютърнет сървисиз" и "Асис електроник ве билишим системлери". Българските дружества по принцип се занимават с разработка на приложения, сайтове, информационни системи, видеонаблюдение и т.н. Турската компания "Асис електроник" пък предлага решения за електронно таксуване в градския транспорт, като според сайта ѝ е разработила такива за над 20 турски общини.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите Уикенд новини: Мощен тайфун опустоши Япония, Турция засилва офанзивата срещу кюрдите

И още: Гръцката църква първа призна автокефалността на украинската; Предстои важна седмица за Brexit и европейското бъдеще на Северна Македония и Албания; Полша избира парламент с предизвестена победа за управляващите националисти

13 окт 2019, 1179 прочитания

"Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама "Канал 3" е фаворитът на партиите за предизборна реклама

Според официалните данни близкият до Пеевски канал е получил най-много средства от политическите формации, ВМРО и ДПС водят по инвестиции в медиите като цяло

13 окт 2019, 880 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Да обърнеш конкурентното право с хастара навън

Кои са най-скандалните моменти в решенията на регулатора по казусите ЧЕЗ и "Нова"

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Борис Бонев: между гражданите и политиката

Единственият непартиен кандидат се бори за гласове с малък бюджет и без подкрепа от партийни структури

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов