е-гати билетите, София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

е-гати билетите, София

Старите валидатори ще бъдат сменени с нови, но функциите им ще останат същите.

е-гати билетите, София

След 15 години и над 100 млн. лв. системата за таксуване в столицата пак няма да е гъвкава и модерна

Ивайло Станчев
61520 прочитания

Старите валидатори ще бъдат сменени с нови, но функциите им ще останат същите.

© Надежда Чипева


Ако в София бъде направен референдум с въпроса "Искате ли да дадем 100 млн. лв., за да не дупчим билетите, а да ги валидираме", отговорите няма да се харесат на екипа на Йорданка Фандъкова. Затова и такъв референдум няма да има. 100 млн. лв. обаче ще има.

Преди седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) възложи на българско-турския консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем" да изработи електронното таксуване в градския транспорт в столицата. Обединението спечели състезанието с цена от 73.24 млн. лева без ДДС за изграждането на въпросната система и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лв. без ДДС. Или общо почти 100 млн. лв. с ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 105 млн. лева.

Най-просто казано, хората ще усетят ефектите от тази система по три начина: билетът вероятно ще стане 2 лв., в рейсовете и трамваите ще има автомати за карти и билети, които ще приемат и банкови карти и ще връщат ресто, а София най-накрая ще има уеб портал за купуване и презареждане на превозни документи. Всичко това, както и сами може да се досетите, не струва 100 млн. лв. Затова в поръчката има и HD камери във всички превозни средства, макар ползата от наличните и сега такива (в новите трамваи например) да не е съвсем ясна. Това, което няма, е гъвкаво и модерно таксуване - за изминато разстояние или за време, комбинирани билети и други схеми, които е нормално милионен град като София да притежава.

В обществената поръчка за електронната билетна система и видонаблюдението бяха подадени 10 оферти, но до крайното класиране бяха допуснати 6. Техническото предложението на "Си Ен Си София тикетинг систем" е оценено най-високо, а предложената е цена е най-ниска.

А може ли безплатно?

От година и половина в някои станции на софийското метро и по автобусните линии 84, 184 и 384 работи система за електронни билети на стартъп компанията TICKEY. За нея Центърът за градска мобилност не е плащал нищо, а печалбата за иноваторите идва от отстъпка в цената на продадените билети. Изпълнителният директор на TICKEY Димитър Димитров заяви пред "Капитал", че е предлагал абсолютно безплатно да внедри своята система във всички форми на градския транспорт – метро, автобуси, тролейбуси и трамваи, срещу отстъпка от 10%. "Цената на софтуера, инфраструктурата, комуникациите и инсталацията ще са за наша сметка", твърди той и казва, че иска TICKEY да продава всички превозни документи, тъй като в момента са ограничени само до "карти за еднократно пътуване".

"При пускането на нощните линии през април тази година поискахме да започнем да продаваме карти за тях, само че получихме мълчалив отказ", споделя още Димитров. Междувременно в края на май ЦГМ организира поръчка за уеб портал за продажба на нощни и дневни карти с бюджет 70 хил. лв. и през юни подписа договор с консорциум "Тиксеу", в който влизат регистрираното на 10 май 2018 г. едноименно дружество и "Арбикс" ООД. Договорът с обединението, което е поискало да получава 12.3% от приходите от продажби, все още не е публикуван в профила на купувача на ЦГМ, но от средата на юли въпросният сайт за онлайн продажба на дневни и нощни карти за пътуване вече работи - sofia.mpass.bg

Любопитното в случая е, че домейнът е регистриран от "Тикси" АД - фирмата, която е водещ партньор в спечелилото големия търг за тикет системата обединение "Си Ен Си София тикетинг систем". Това е странно, тъй като формално "Тиксеу" и "Тикси" нямат нищо общо - първата е собственост на Антон Велчев, а втората на Николай Недялков и фонда за рискови инвестиции "Ню Юръп венчър екуити Ел Пи" (правоприемник на Neveq).

Цената дори не е най-големият проблем

в случая. По принцип подобни системи струват скъпо - Лондон плати над един милиард паунда за електронна система за таксуване. Въпросът е, когато град като София прави такава инвестиция, да се опита да максимализира ефекта от нея, защото той не разполага с бюджета на Лондон, нито ще може да си позволи да пилее допълнителни пари по-късно.

С други думи, очакванията би трябвало да са да се повиши събираемостта, да се минимизират злоупотребите и най-вече да се подобри и насърчи използването на обществения превоз. Точно това обаче засега липсва в софийския вариант. Изпълнителят няма да предлага сам начина на таксуване след въвеждането на електронната система - дали да се плаща на разстояние или на време, дали с един билет ще могат да се ползват няколко превозни средства, дали картите ще важат и за други услуги и т.н. Това ще се реши от общинския съвет - неизвестно кога. Така обаче изначално се залага проблем - плаща се за система, която не е ясно каква функция ще трябва да изпълнява.

А София има

Печален опит

с такива решения. За модернизирането на системата за таксуване в обществения транспорт се говори още от 2005 г., откогато са и първите обещания за по-справедлив модел на тарифиране. През 2008 г. беше обещано, че до няколко месеца ще се въведат различни варианти за отчитане на пътуването - за време или за разстояние - и бяха закупени и монтирани прословутите оранжеви валидатори. Устройствата и до днес са паметник на безсмислието - за маркиране на абонаментните карти, което почти никой вече не прави.

Три години по-късно, преди местните избори през 2011 г., темата отново стана актуална и тогавашният ресорен заместник-кмет Любомир Христов дори обяви, че от пролетта на 2012-а в София ще се пътува само с е-билет. Тогава за това беше сметнато, че са необходими едва около 7 млн. евро и те дори бяха осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие. Нищо електронно не се появи обаче, освен че бяха купени още валидатори.

В началото на 2016 г. ръководителят на ЦГМ по онова време Симеон Арнаудов представи поредната идея за електронизация на превозните документи, като този път прогнозните разходи бяха около 20 млн. лева. Преди да се обяви процедура за избор на изпълнител, Арнаудов, както и зам.-кметът Христов напуснаха заеманите длъжности заради скандал с обновяването на спирките. Последва изцяло нова концепция за тикет системата, с която проектът поскъпна до настоящите 105.6 млн. лв. с ДДС. Тогава бе обяснено, че новото предложение е по-ефективно и в дългосрочен план излизало по-евтино.

От документацията по поръчката засега стават ясни няколко неща. Първо,

Хартиените билети остават

макар и не в сегашната форма. По-скоро ще са като тези от метрото или като издаваните сега от автоматите в автобусите и тролеите. Те ще се купуват пак от автомати в превозните средства или на спирките и ще са с обозначени дата и час, номер на линия и т.н. Ще имат и QR код или подобен (виж подробности в карето). Второ, всички досега закупени валидатори и устройства за контрольори ще трябва да се сменят - отново. И трето -

Най-скъпото са камерите

Основната причина за многократно завишената цена на поръчката спрямо предишната такава е именно системата за видеонаблюдение. За нея ще отидат поне две трети от 100-те милиона, като се предвижда във всяко превозно средства да има камери, или общо 4300 обектива с HD резолюция. Те ще са свързани с централно диспечерско управление и ще могат при необходимост да предават сигнал в реално време. Иначе записите им ще се съхраняват за срок от 15 дни на специални сървъри.

Изобщо не е ясна причината за тази огромна инвестиция. Един от изтъкваните мотиви е, че ще спомогне за ограничаването на гратисчиите. Това е нефункционално - камерите сами по себе си не спират нищо (и сега има такива в метрото и в трамваите по линия №7). Докато в метрото все пак има турникети, които ограничават нередовните пътници, в рейсовете и тролеите няма как хората без билет да бъдат спрени на самите спирки. Вместо да инвестира толкова пари в камери, много по-смислено е София да приеме единствения работещ в други големи градове вариант - качване от предната врата и таксуване от шофьора. Вечният аргумент на общинарите е, че това ще е сложно. Фактът, че работи в места като Москва, Лондон и Брюксел, показва колко смешен е този аргумент. И че е по-лесно да похарчиш десетки милиони обществени пари за поредното безсмислие.

Какво ще има в системата

Билетите ще се продават на обичайните места - автомати, спирки и шофьори, като за целта кабините ще бъдат оборудвани със специални принт устройства. Водачите ще продават и предварително заредени карти за многократни пътувания.

Прословутите перфоратори наистина ще отидат в историята, а новите билетчета ще трябва да се чекират на валидаторите. Въпросните устройства ще служат и за таксуване на абонаментните карти, които освен за време (месечна, годишна или друга) ще могат да се зареждат и за брой пътувания, както е за метрото в момента. Данните за таксуването ще се записват в самата карта от валидатора и при проверка контролата ще може да установи дали пътникът си е платил или не.

По принцип е предвидена и възможност потребителите да използват банкови карти с безконтактни технологии за осъществяване на пътуване в превозните средства на градския транспорт.

Най-електронната част е покупката на билет от автоматите, която ще може да става и чрез банкови карти или платежни мобилни услуги през смартфон (чрез NFC), а абонаментни карти ще могат да се зареждат и онлайн. Билети ще могат да се купуват и през уеб портал, като тогава потребителят ще получава QR код на телефона си. За да може контрольорите да си вършат работата пък, сегашните им устройства, за които бяха платени немалко пари, също ще трябва да се сменят, тъй като няма да могат да разчитат новите карти и билети с кодове.

Пътуване според разстоянието може да видим само при метрото, тъй като там е предвидено да се сложат валидатори и на изходите на станциите. За начало тяхното използване няма да е задължително, но при промяна в тарифната политика пътниците може да се отмаркират на дадена станция и така да платят по-малко или повече за пътуването си. На теория същото може да се приложи и по спирките на наземния транспорт, но засега няма никаква конкретика в тази посока.

ЦГМ пък получава автоматизирана система за анализи на пътникопотока, приходите, вида и използването на превозните документи, натовареността на линиите; база данни за потребителите; планиране, бюджетиране и изготвяне на сценарии за бъдещето и редица други екстри, които ще улеснят дейността на администраторите.
Изпълнителят

Партньори в обединението "Си Ен Си София тикетинг систем" са "Тикси", "Компютърнет сървисиз" и "Асис електроник ве билишим системлери". Българските дружества по принцип се занимават с разработка на приложения, сайтове, информационни системи, видеонаблюдение и т.н. Турската компания "Асис електроник" пък предлага решения за електронно таксуване в градския транспорт, като според сайта ѝ е разработила такива за над 20 турски общини.

Ако в София бъде направен референдум с въпроса "Искате ли да дадем 100 млн. лв., за да не дупчим билетите, а да ги валидираме", отговорите няма да се харесат на екипа на Йорданка Фандъкова. Затова и такъв референдум няма да има. 100 млн. лв. обаче ще има.

Преди седмица Центърът за градска мобилност (ЦГМ) възложи на българско-турския консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем" да изработи електронното таксуване в градския транспорт в столицата. Обединението спечели състезанието с цена от 73.24 млн. лева без ДДС за изграждането на въпросната система и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лв. без ДДС. Или общо почти 100 млн. лв. с ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 105 млн. лева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Вместо HD камери, могат да сложат кондуктори, както е в другите големи градове у нас. И където проблеми с гратисчии не са известни или са минимални. Това да се влиза само през предната врата е интересно предложение, но при струпване на много хора тръгването на превозното средство се забавя изключително много. Не съм пътувал по света с техния градски транспорт и не знам как е навън, но системата с кондуктора ми се струва напълно приложима и за София. Днес имаше пореден репортаж за насилие над контрольори на ЦГМ, като от началото на годината имало няколко десетки такива случаи, вкл. с тежки травми. И докога ще продължава това?

    Колкото доколко електронно ще бъде новото таксуване - има някои иновации. За мен основен фактор остава цената - и на самите билети, и на еднодневните карти за всички линии, съответно и за месечните. Всеки си прави сметката и ако му излиза по-евтино и по-удобно да си ползва колата, естествено, че ще предпочете нея, пред това да пътува часове сутрин и вечер с тълпата. Икономическата логика показва, че колкото повече се вдига цената на нещо, толкова по-малка става консумацията му/ползването му.

  • 2
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Апропо, в гр. Стамболийски градският транспорт е напълно безплатен от известно време.

  • m17

    Поредната хейтърска статия в стил умнокрасива душевна повръщня.

  • 4
    subaru avatar :-|
    subaru

    Това ще е следващия общинарски аргумент за повишаване на цената на билетчето и целодневната карта. В Малта/държава членка на ЕС/, където градския транспорт е само автобусен, целодневната карта за всички линии е 1,5 евро. Тоест, 3/три/ български лева. При средна заплата за страната 1400 евро. В София целодневната карта за всички наземни линии/автобуси, тролеи и трамваи/ е 4/четири/ български лева. Тоест, 2 евро. Средната заплата в БГ е . 1064 лв. според НСИ. Или 532 евро. Всеки сам може да си направи анализи и изводи. Апропо, минималната заплата в Гърция е 748 евро.

  • 5
    tvr18355030 avatar :-|
    tvr18355030

    Само да кажа, че годишните приходи от билети на ГТ са към 100 милиона. Ако само разходите за системата им за билети са равни на приходите за година, то нещо не е наред.

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    Системата трябва на първо място да гарантира продажбата на билети по максимално достъпен начин и тяхното чекиране. Билетът за дистанция може да се закупи с въвеждане на начална и крайна точка, от което ще излезе и маршрут, прекачвания и цена за плащане. По-важно от пътуването на дистанция е отчитането на пътуването в пиковите часове, когато може да се заложат по-високи тарифи с цел преразпределяне на потока към ненатоварените часове. Но колкото по-проста е една система, толкова по-добре. Ако някой си мечтае за западните варианти със зони шахматно, периметри, часови пояси, заявяване на рент-а-кар и пр. нека да е наясно, че тук потребителят не е свикнал. Билетите за зона например биха напълнили гушата на контрольорите с глоби от неориентирани дядовци, лелки и гости на столицата.

  • 7
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    толку е сложно, че ако нема дневна карта за сички линии и метрото че си маам пеш и ич нема да ви го сайдисвам транспорто...

  • 8
    aek46312746 avatar :-|
    aek46312746

    И на мен ми звучи сложно и по-скоро затрудняващо и прогонващо пътниците от обратното.... дневна/месечни карти за всички линии или определени такива е най добрия и прост начин... таксуване на време, разстояние и прочие е абсолютно безсмислена глупост която само ще вдигне цените. От друга страна колкото повече вдигат цените на градския транспорт толкова по-малко хора ще го ползват. В момента единствената причина да не си купя кола е, че все още транспорта излиза по-евтино. Купчината неудобства обаче са си също факт... тъпканица, задръствания, чакане, студ , пек, смрад и изнервяне, както и пътуване с часове.

  • 9
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Данчето сега като изпълни партийната повеля и отдаде на концесия всички спирки на Черепа и Лафка, тогава съвсем ще разберете що е то зомбиране. В останалите големи български градове с кметове от ГЕРБ това се случи отдавна. Днес малките фирми, които някога в конкуренция си изкарваха хляба, вече ги няма. Има едни 4 стъкла, между които зеят огромни разстояния и ако има вятър или валеж не пазят никого. На всички спирки продават и липсват едни и същи стоки, работното им време е едно и също. Отвсякъде с реклами и по високоговорители те зомбират като ти обясняват колко много хора печелят от хазарт и трябва просто да дадеш едни стотинки за да решиш всички проблеми на живота си...
    Явно целта на ГЕРБ е да превърнат българите от знаещи иновативни индивидуалисти в тъпа и сива маса годна само за ишлемеджийските фабрики на мафията и техният туризъм.

  • 10
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Никой не казва на българина, че голяма част от тези нови инвестиции в основната си част вече са кредити, които ще се връщат като се вдигат цените и таксите. За да крадем трябва задължително да има нови проекти, които да са основание за харчене. Най ме е яд когато подменят гранитни плочи и павета с бенонни плочки и елементи. Едните издържат стотици години, а другите 5 - 6 години. Утре когато ще трябва да връщаме всички тия кредити няма да има вече пари за нови ремонти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK