С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 авг 2018, 12:39, 4691 прочитания

Да изпушиш 9 млрд. долара

Обемът на легалната търговия на марихуана в САЩ тепърва ще расте

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Невъзможната легализация на канабиса

Канабисът в Европа: Различни подходи, ясна посока

Какви са тенденциите в отношението към канабиса в европейските държави

Невъзможната легализация

Вероятностите България да промени подхода си по отношение на канабиса са минимални. Вредите от сегашната политика са много повече, а ползите - съмнителни

Бягството на конопа

Държавната политика към марихуаната убива бизнеса с ненаркотичния индустриален коноп

Малцина са чували за канадската компанията Canopy Growth. През последните месеци тя влезе в новините, след като алкохолният гигант Constellation Brands вложи 191 млн. долара в нея за дял от 10%. Истината е, че много преди тази инвестиция Canopy Growth (CG) беше известна поне на фондовите пазари като най-голямата публична компания за канабис. Пазарната ѝ капитализация е над 5.6 млрд. долара, а приходите ѝ за 2017 г. достигнаха 58 млн. долара.

CG е пример за възхода на глобалната легална канабис индустрия през последните години. В центъра ѝ е американският пазар, който е най-големият в света и продължава да расте. Според доклада The State of Legal Marijuana Markets, 6th Edition (SOLMM) на Arcview Market Research и BDS Analytics легалната търговия на марихуана през миналата година е достигнала 9.5 млрд. долара в цял свят, от които САЩ носят 90%. Делът на Канада е още 6%. Данните показват огромния скок на бизнеса през последните пет години, като преди 2013 г. продажбите в сектора в САЩ бяха основно за медицинска употреба. Според доклада 59 млн. души имат по-добър достъп до легален канабис в деветте щата, които разрешават подобна търговия. Очакванията са обемът на американския пазар да достигне 20 млрд. долара до 2022 г. според специализираното издание Marijuana Business Daily. А и проучванията на общественото мнение са положителни - над 60% от американците смятат, че марихуаната трябва да се легализира - два пъти повече от 2000 г., според изследване на Pew Research Center от началото на тази година.


Бурен растеж

Ясно е на какво се дължат прогнозите за бурен растеж в САЩ през следващите години. В момента покупката на марихуана за лично ползване е законна в девет щата (и столицата Вашингтон), а тази за медицинска употреба - в 30. Тепърва се очакват законодателни инициативи и в други щати за легализирането на канабиса. Между 125 000 и 160 000 са заетите на пълен работен ден в тази индустрия, като броят им ще достигне 340 000 до 2022 г. Тук се включват както хора, които отглеждат растенията, така и такива, които нямат пряк допир с тревата и предоставят юридически и други услуги. В САЩ има около 10 000 активни разрешителни за марихуана бизнеси, обяви Сannabiz Media. Сред тях са култиватори, производители, търговци, разпределителни обекти, дистрибутори, доставчици и тестови лаборатории.

От данъчните приходи е видимо, че легалната канабис индустрия има добро отражение върху местната икономика. През фискалната 2017 г. щатът Вашингтон е събрал 219 млн. долара от търговия и лицензионни такси. Акцизът в щата е 37% върху продажбите на дребно. В Колорадо сумата е 247 млн. долара.



"Новината е страхотна, защото тези пари така или иначе се харчеха, когато търговията беше незаконна. Сега просто са облагаеми. И полицията вече не си губи времето да арестува употребяващите", заяви пред CNN Тик Сигърблом, щатски сенатор от Невада.

Въпреки видимия възход опериращите в сектора компании се сблъскват с немалко проблеми - достъпът до кредити и банкови услуги е ограничен, което пък създава несигурност за бъдещето, особено на по-малките компании и дребни търговци в сектора. Марихуаната е незаконна на федерално ниво, което не позволява на занимаващите се с този бизнес да отчитат нормалните си данъчни отстъпки, както всеки друг бизнес, дори и в щатите, където търговията е позволена. Главният прокурор на САЩ Джеф Сешънс също не е почитател на свободния режим на продажба и заплаши деветте щата с федерални мерки.

Нови партньорства

Въпреки трудностите сделката между Сonstellation Brands и Canopy Growth показва, че бъдещето на индустрията зависи и от партньорството с фирми от традиционната индустрия. Според изпълнителния директор на CG Брус Линтън в бъдеще предлагането на канабис ще става под най-различни форми - с напитки, дъвчащи бонбони и олио за готвене. В Калифорния, който е най-големият пазар в САЩ, вече се организират комбинирани винени и канабис турове. Марихуана туризмът също е в подем - базираната в Аризона компания America Green купи градчето Ниптън в Калифорния на границата с Аризона с идеята да го превърне в любима дестинация за такива посетители.

Според Marijuana Business Daily средният магазин - разпределителен обект за марихуана за лично ползване (тъй нареченият dispensary), носи около 974 долара годишни приходи на квадратен фут (1 кв. фут = 0.093 кв.м), което е горе-долу колкото оборота в магазините за органични храни Whole Foods. Повечето дребни търговци твърдят, че са "относително рентабилни". Което показва, че легалният канабис бизнес, поне откъм ритейл страната му, далеч не е бърза схема за забогатяване, а повече прилича на всяка друга търговска дейност.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайските власти: Вирусът е заразен, преди да се проявят симптомите Китайските власти: Вирусът е заразен, преди да се проявят симптомите

Негативният ефект се отразява на туристическия сектор в страната

26 яну 2020, 1807 прочитания

Как Саудитска Арабия опитва да се позиционира на световната спортна карта Как Саудитска Арабия опитва да се позиционира на световната спортна карта

Ултраконсервативната страна опитва да се модернизира, а и да подобри разклатения имидж на принц Мохамед бин Салман, като домакинства редица престижни спортни събития

26 яну 2020, 1019 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Трябва ли ЕС да се страхува от Стив Банън

Бившият политически стратег на Тръмп - Стив Банън, създаде проект за подпомагане на анти-ЕС вота в Европа

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10