С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 7 авг 2018, 17:01, 25001 прочитания

Идва ли наистина редът на магистрала "Хемус"?

Политиците обещават, но реалността показва, че завършването вероятно ще се отложи с още няколко години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако слуша строителния министър Николай Нанков, човек може да остане с убеждението, че напоследък се работи ударно по магистрала "Хемус". В медийни участия, проверки на място или без повод Нанков, а и премиерът Бойко Борисов непрекъснато повтарят как се строи този или онзи участък, как предстоят нови процедури и как най-късно през 2024 г. цялото трасе от София до Варна ще е готово.

"Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна, магистрала "Хемус" ще е готова до 2024 г. На 15 август почваме строителството от Белокопитово до Буховци край Търговище", заяви министър-председателят Бойко Борисов при инспекцията на участъка Ябланица-Боаза във вторник.


В действителност понякога "втората" магистрала на България е предимно задръстена и бавна. От миналия август досега видим напредък няма. Още тогава бяха факт договорите за изграждане на участъците от Ябланица до Боаза и от Буховци до Белокопитово - по първия официално работата започна в края на март, а първата копка за втория е планирана за 15 август. Реално това ще е последната първа копка по тази магистрала поне за следващите две години. Нови поръчки не са обявявани, не е представен и окончателният вариант на преработения проект за трасето между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен. Оттам до Велико Търново се чака технически проект. Между старата столица и Търговище пък няма данни въобще нещо да се подготвя.

Избраният изпълнител на сега започващия да се строи участък е ДЗЗД "ХЕМУС – 16320", съставено от "Инфра Експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22". Цената е 119.7 млн лв. без ДДС. Според договора 16-километровото трасе трябва да бъде готово в края на 2020 г., но сега премиерът Борисов обяви, че "догодина по това време участъкът от Ябланица до Боаза и другият – до Търговище, ще са готови". Ако съдим по реализацията на други подобни обекти обаче, това е много малко вероятно да се случи.

Ако, ако, ако



Има няколко важни условия, които да се вземат предвид, когато се слушат тези обещания.

Дори ако предсрочното пускане на двата участъка с избрани строители се сбъдне, то през 2020 г. "Хемус" ще порасне с цели 25 километра. Това са забележителните 5% от цялата й дължина и се взимат средно за 11 минути с кола.

Дори поръчките за отсечките до Велико Търново пък да бъдат обявени до края на тази година, както обещава под път и над път министър Нанков, едва ли строителството ще започне преди 2021 г., предвид факта, че подобни търгове се точат поне година и половина. И то ако не бъдат междувременно прекратени, както неведнъж се е случвало.

И накрая - дори всичко да се случи така, както кабинетът възнамерява, остава отворен въпросът с необходимите над 2 млрд. лв. за довършването на магистралата. Ясно е, че парите трябва да бъдат осигурени от държавата, тъй като еврофондове не могат да бъдат използвани за този проект. Последно бе обявено, че се очаква средствата да дойдат от въвеждането на тол-системата. То обаче е планирано за 16 август 2019 г. и финансовият ефект реално ще се усети чак в края на 2020 г. Не бива да се забравя също, че с постъпления от тол-такси трябва първо да се изплати самата система, да се поддържа цялата републиканска пътна инфраструктура, а също и да се строи скоростния път Русе-Велико Търново, както и този от Ботевград до Видин.

120 км в час срещу 500 млн. лв.

"До края на месеца ще започне търгът за участъка от "Боаза" до разклона за Плевен и Ловеч", казва министър Нанков. В средата на април пак Нанков обяви в парламента, че за въпросното трасе от около 50 км ще са необходими поне 499 млн. лв. без ДДС, които не са осигурени. Въпреки това поръчката може и да бъде обявена с уговорката, че строителството ще започне при наличието на пари.

За изграждането на този участък има готов идеен проект още от 2015 година. Той бе разработен от закритата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" и предвиждаше път с габарит 29 метра и проектна скорост от 140 км/час. Това трасе е одобрено от екоминистерството и в края на 2015 г. дори бяха избрани строители на два от трите подучастъка - обединение "АМ Хемус Лот 1" с водещ партньор "Джи Пи Груп" за първата отсечка до Дерманци и обединение "ПСТ Хемус 2" с водещ партньор "ПСТ Груп" за втората - до Каленик.

През 2016 г. обаче, по настояване на премиера Борисов, процедурата бе прекратена, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" прецени, че реализирането на този вариант (т. нар. Червен вариант) изисква прекалено много средства заради планинския терен. По тази причина бе решено габаритът на участъка да бъде намален до 27 метра, а проектната скорост - до 120 км/час. Също така е оптимизирано и самото трасе, като са разработени два варианта (зелен и виолетов). В резултат на това е намалена височината на големите съоръжения и е отпаднала необходимостта от един тунел.

Поръчка без проект

Нанков обещава още до края на годината да бъде пусната и обществената поръчка за останалите около 83 км до Велико Търново. За това трасе обаче все още се чака парцеларен план и последващото провеждане на отчуждителни процедури за терените. При всички случаи, ако се стигне до търг, той ще бъде за проектиране и строителство, тъй като сега проект няма. Това обаче значително ще удължи срока за изпълнение - поне с една година. По информация на строителния министър прогнозната стойност на този участък е 850 млн. лв. без ДДС.

Напълно неясна към момента е съдбата на последните 90 км от "Хемус" между Велико Търново и Търговище. Известно е само, че за изграждането им ще са необходими 890 млн. лв. без ДДС, а плановете на строителния министър са поръчката за тях да бъде обявена през 2021 година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Разходите за труд растат силно, бъдещите тол-такси в Германия са незаконни 1 Вечерни новини: Разходите за труд растат силно, бъдещите тол-такси в Германия са незаконни

И още: САЩ пращат войници в Близкия изток заради Иран; Facebook ще пусне догодина собствена дигитална валута Libra

18 юни 2019, 1530 прочитания

Разходите за труд в България растат с втория най-висок темп в ЕС Разходите за труд в България растат с втория най-висок темп в ЕС

Работодателите са заделили средно с 12.3% повече за персонал през първото тримесечие спрямо година по-рано

18 юни 2019, 1065 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Нови ограничения за пушене, оптимизъм за магистрала "Хемус" от Борисов

И още: Тръмп заплашва компаниите, които правят бизнес в Иран; Пожари бушуват в Южна Португалия; Защо Китай забрани новия филм за Мечо Пух

Частните парчета от парка

Устройственият план на Борисова градина осветли няколко съмнителни сделки, останали под радара на общественото внимание 20 години

Евроизбори 2019: Слънце грее, дъжд вали...

...или как гласува Симитли

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Ядрен резонанс: на какво се дължи безпрецедентният успех на сериала "Чернобил"

Сериалът е смразяващо актуален днес, когато темата за размитите граници между истинно и лъжливо вълнуват обществото