Идва ли наистина редът на магистрала "Хемус"?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Идва ли наистина редът на магистрала "Хемус"?

Около 30% е напредъка по изпълнението на участъка от Ябланица до Боаза

Идва ли наистина редът на магистрала "Хемус"?

Политиците обещават, но реалността показва, че завършването вероятно ще се отложи с още няколко години

Ивайло Станчев
28159 прочитания

Около 30% е напредъка по изпълнението на участъка от Ябланица до Боаза


Ако слуша строителния министър Николай Нанков, човек може да остане с убеждението, че напоследък се работи ударно по магистрала "Хемус". В медийни участия, проверки на място или без повод Нанков, а и премиерът Бойко Борисов непрекъснато повтарят как се строи този или онзи участък, как предстоят нови процедури и как най-късно през 2024 г. цялото трасе от София до Варна ще е готово.

"Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна, магистрала "Хемус" ще е готова до 2024 г. На 15 август почваме строителството от Белокопитово до Буховци край Търговище", заяви министър-председателят Бойко Борисов при инспекцията на участъка Ябланица-Боаза във вторник.

В действителност понякога "втората" магистрала на България е предимно задръстена и бавна. От миналия август досега видим напредък няма. Още тогава бяха факт договорите за изграждане на участъците от Ябланица до Боаза и от Буховци до Белокопитово - по първия официално работата започна в края на март, а първата копка за втория е планирана за 15 август. Реално това ще е последната първа копка по тази магистрала поне за следващите две години. Нови поръчки не са обявявани, не е представен и окончателният вариант на преработения проект за трасето между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен. Оттам до Велико Търново се чака технически проект. Между старата столица и Търговище пък няма данни въобще нещо да се подготвя.

Избраният изпълнител на сега започващия да се строи участък е ДЗЗД "ХЕМУС – 16320", съставено от "Инфра Експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22". Цената е 119.7 млн лв. без ДДС. Според договора 16-километровото трасе трябва да бъде готово в края на 2020 г., но сега премиерът Борисов обяви, че "догодина по това време участъкът от Ябланица до Боаза и другият – до Търговище, ще са готови". Ако съдим по реализацията на други подобни обекти обаче, това е много малко вероятно да се случи.

Ако, ако, ако

Има няколко важни условия, които да се вземат предвид, когато се слушат тези обещания.

Дори ако предсрочното пускане на двата участъка с избрани строители се сбъдне, то през 2020 г. "Хемус" ще порасне с цели 25 километра. Това са забележителните 5% от цялата й дължина и се взимат средно за 11 минути с кола.

Дори поръчките за отсечките до Велико Търново пък да бъдат обявени до края на тази година, както обещава под път и над път министър Нанков, едва ли строителството ще започне преди 2021 г., предвид факта, че подобни търгове се точат поне година и половина. И то ако не бъдат междувременно прекратени, както неведнъж се е случвало.

И накрая - дори всичко да се случи така, както кабинетът възнамерява, остава отворен въпросът с необходимите над 2 млрд. лв. за довършването на магистралата. Ясно е, че парите трябва да бъдат осигурени от държавата, тъй като еврофондове не могат да бъдат използвани за този проект. Последно бе обявено, че се очаква средствата да дойдат от въвеждането на тол-системата. То обаче е планирано за 16 август 2019 г. и финансовият ефект реално ще се усети чак в края на 2020 г. Не бива да се забравя също, че с постъпления от тол-такси трябва първо да се изплати самата система, да се поддържа цялата републиканска пътна инфраструктура, а също и да се строи скоростния път Русе-Велико Търново, както и този от Ботевград до Видин.

120 км в час срещу 500 млн. лв.

"До края на месеца ще започне търгът за участъка от "Боаза" до разклона за Плевен и Ловеч", казва министър Нанков. В средата на април пак Нанков обяви в парламента, че за въпросното трасе от около 50 км ще са необходими поне 499 млн. лв. без ДДС, които не са осигурени. Въпреки това поръчката може и да бъде обявена с уговорката, че строителството ще започне при наличието на пари.

За изграждането на този участък има готов идеен проект още от 2015 година. Той бе разработен от закритата вече Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" и предвиждаше път с габарит 29 метра и проектна скорост от 140 км/час. Това трасе е одобрено от екоминистерството и в края на 2015 г. дори бяха избрани строители на два от трите подучастъка - обединение "АМ Хемус Лот 1" с водещ партньор "Джи Пи Груп" за първата отсечка до Дерманци и обединение "ПСТ Хемус 2" с водещ партньор "ПСТ Груп" за втората - до Каленик.

През 2016 г. обаче, по настояване на премиера Борисов, процедурата бе прекратена, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" прецени, че реализирането на този вариант (т. нар. Червен вариант) изисква прекалено много средства заради планинския терен. По тази причина бе решено габаритът на участъка да бъде намален до 27 метра, а проектната скорост - до 120 км/час. Също така е оптимизирано и самото трасе, като са разработени два варианта (зелен и виолетов). В резултат на това е намалена височината на големите съоръжения и е отпаднала необходимостта от един тунел.

Поръчка без проект

Нанков обещава още до края на годината да бъде пусната и обществената поръчка за останалите около 83 км до Велико Търново. За това трасе обаче все още се чака парцеларен план и последващото провеждане на отчуждителни процедури за терените. При всички случаи, ако се стигне до търг, той ще бъде за проектиране и строителство, тъй като сега проект няма. Това обаче значително ще удължи срока за изпълнение - поне с една година. По информация на строителния министър прогнозната стойност на този участък е 850 млн. лв. без ДДС.

Напълно неясна към момента е съдбата на последните 90 км от "Хемус" между Велико Търново и Търговище. Известно е само, че за изграждането им ще са необходими 890 млн. лв. без ДДС, а плановете на строителния министър са поръчката за тях да бъде обявена през 2021 година.

Ако слуша строителния министър Николай Нанков, човек може да остане с убеждението, че напоследък се работи ударно по магистрала "Хемус". В медийни участия, проверки на място или без повод Нанков, а и премиерът Бойко Борисов непрекъснато повтарят как се строи този или онзи участък, как предстоят нови процедури и как най-късно през 2024 г. цялото трасе от София до Варна ще е готово.

"Както съм обещал на хората от Тетевен, Севлиево, Габрово, Велико Търново, Търговище и Варна, магистрала "Хемус" ще е готова до 2024 г. На 15 август почваме строителството от Белокопитово до Буховци край Търговище", заяви министър-председателят Бойко Борисов при инспекцията на участъка Ябланица-Боаза във вторник.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    Silverman avatar :-|
    silverman

    За 500 млн. лв. щяха да направят магистрала Черно море, щеше да има магистрала София - Варна, щеше да има постоянен трафик по магистралата, можеха след това да направят и Бургас - Малко Търново и Русе - Варна скоростни пътища и така щеше да отпадне необходимостта от АМ "Хемус" и скоростния път Русе - Велико Търново!

  • 2
    czp15573798 avatar :-|
    czp15573798

    Хемус ще е една орязана полумагистрала с възможно най-безумното трасе, безполезна за повечето градове, покрай които минава. Типично по гербаджийски - недомислено и половинчато ...
    Всеки камък върху камък, който са изградили, требва да се разруши и да се направи наново като хората. 100% некадърници, популисти и калинки.

  • 3
    james1 avatar :-|
    james1

    Вие от вашата партия какво направихте за 500 млн. ?

  • 4
    vladoatanasov avatar :-|
    vladoatanasov

    Защо никой не пита какъв е прогнозният трафик, от кои и към кои градове ще се движи, какви са европейските трасета и връзката с тях, а говорим с колко метра ще отрежем асфалта и колко героични спестявания ще се направят. И после с години ще се влачи трафикът, ще мрат хора като мухи, защото никой няма да спазва допотопните 120 км/ч, а на камиони и автобуси ще им е тясно... Героична битка за спестяване, поклон!
    П.П. Китайците за 15 млн лв на километър строят двупосочна високоскоростна железница, ние завинтваме гайки по ремонтите за 19 млн/км. Същото е и с магистралите - пестим, ама не разбрах от какво....

  • 5
    znayko84 avatar :-P
    znayko84

    Чшшш, ти не знаеш ли, че построеното от ГЕРБ е най-евтино и най-качествено? Всички неравности, коловози, дупки, подскоци и пропадания по новопостроените магистрали са само и единствено плод на болното ти съзнание. Безполезността на повечето градежи също. Премиерът каза, че заради магистралите хората имат пари и ходят на море. Така че, ако обичаш, си запази мнението за себе си. Никой не иска да чува, че царят е гол ;)

  • 6
    mrhide avatar :-P
    MrHide

    Годината е 1974 - първа копка...
    Годината е 2018 - построени 168 km от 430 km предвидени...
    Годината е 2087 - Б.Б реже лентичката на магистралата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK