"Джи Пи груп" ще строи тунел "Железница" срещу 185 млн. лева
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Джи Пи груп" ще строи тунел "Железница" срещу 185 млн. лева

Тунелът "Железница" трябва да е готов най-късно до 2023 г., когато ще стане най-дългият в България

"Джи Пи груп" ще строи тунел "Железница" срещу 185 млн. лева

"Главболгарстрой" и "ПСТ груп" са избрани за изпълнители на двата подхода към тунела. Това е пореден търг с масово отстраняване на кандидати

Ивайло Станчев
15902 прочитания

Тунелът "Железница" трябва да е готов най-късно до 2023 г., когато ще стане най-дългият в България

© Мария Съботинова


Само обичайните за търгове български фирми ще строят най-дългия и скъп тунел у нас - "Железница" на магистрала "Струма", и пътя към него. Всички чуждестранни участници не са били допуснати от Агенция "Пътна инфраструктура" до крайното класиране със стандартния мотив - пропуски в документацията или несъответствие с поставените изисквания.

Обединението "АМ Струма тунел 2018", в което влизат "Джи Пи груп", "Глобал кънстръкшън" и "Виа план", е класираното на първо място в процедурата за самия тунел с оферта от 185 млн. лв. без ДДС. За северния подход към съоръжението, който е с дължина едва 720 метра, победител е ДЗЗД "Железница север", с участници "Главболгарстрой", "ГБС - Инфраструктурно строителство" и "Главболгарстрой интернешънъл". Поисканата цена тук е 29.9 млн. лв. без ДДС. Дългият 1400 метра пътен участък на юг от тунела пък отива при "ПСТ груп", чиято оферта е 18.4 млн. лв. без ДДС.

Тунелът "Железница" трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.

Бавна поръчка - бързо решение

Освен че ще е най-дългият тунел, "Железница" ще бъде и един от най-бавно построените обекти. Първата процедура за него тръгна още през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите. През 2017-а се провали и вторият опит да се намерят строители на ключовото за магистрала "Струма" съоръжение. Сегашният търг бе обявен през октомври миналата година и привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Макар да имаше ограничение да се кандидатства само за една от трите отделни части, повечето го заобиколиха, използвайки различни консорциуми и обединения.

Девет месеца по-късно, което е изключително кратък срок за поръчки от такъв мащаб, АПИ обяви крайното класиране. В него присъстват само 10 оферти, а всички останали са отстранени по една или друга причина. Така най-вероятно ще има обжалвания, които не само могат да забавят сключването на договор и началото на строителството, но и напълно да пренаредят класирането на изпълнителите.

Кой е фаворитът

"Джи Пи груп", която се свързва с директора на "Лукойл" за България Валентин Златев, е сред редовните победители в обществени поръчки за строителство. Тя прави ремонта на площада пред НДК и участва и в строителството на метрото, а сега извършва реконструкцията на ул. "Граф Игнатиев".

Мажоритарни собственици на дружеството са Георги Василев и Владимир Житенски, като именно заради втория компанията е сочена за близка до директора на "Лукойл" Валентин Златев. Той отрича свързаност, но строителната фирма е главен изпълнител на "Лукойл" по изграждане, ремонт и поддръжка на бензиностанции и газстанции, като е изградила и реконструирала над 100 обекта, изграждала е и хотелите на фамилията Златеви, включително столичния "Хаят". Съпруга на Георги Василев пък е Анна Шехтова - близначка на манекенката Боряна Шехтова, която е майка на сина на избягалия в Дубай Христофорос Аманатидис-Таки, чиито обвинения за организиране на престъпна група за разпространение на наркотици бяха свалени от прокуратурата през 2014 г.

"Джи Пи груп" оглавява класацията за най-големи строителни компании по приходи "Капитал 100" през последните две години с оборот съответно от 178 млн. лв. за 2016 г. и 185 млн. лв. за 2017 г.

Какво ще се строи

Тунелът "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня", по магистрала "Хемус". Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.

Скоро се очаква да бъде обявена и обществената поръчка за другия проблемен участък от магистрала "Струма" - трасето през Кресненското дефиле. Според одобрения проект движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79 (който ще се ремонтира), а в обратната - по нов, който ще минава източно от дефилето. Но търгът и строителството са на месеци разстояние.

Само обичайните за търгове български фирми ще строят най-дългия и скъп тунел у нас - "Железница" на магистрала "Струма", и пътя към него. Всички чуждестранни участници не са били допуснати от Агенция "Пътна инфраструктура" до крайното класиране със стандартния мотив - пропуски в документацията или несъответствие с поставените изисквания.

Обединението "АМ Струма тунел 2018", в което влизат "Джи Пи груп", "Глобал кънстръкшън" и "Виа план", е класираното на първо място в процедурата за самия тунел с оферта от 185 млн. лв. без ДДС. За северния подход към съоръжението, който е с дължина едва 720 метра, победител е ДЗЗД "Железница север", с участници "Главболгарстрой", "ГБС - Инфраструктурно строителство" и "Главболгарстрой интернешънъл". Поисканата цена тук е 29.9 млн. лв. без ДДС. Дългият 1400 метра пътен участък на юг от тунела пък отива при "ПСТ груп", чиято оферта е 18.4 млн. лв. без ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Нали Станилов водеше със 175 млн.? Защо изобщо го няма в таблицата?

  • 2
    vzz21540840 avatar :-|
    Ивайло Станчев

    станилов е остранен поради неточности в документация - не е обосновал успешно предложената от него цена

  • 3
    boikodim avatar :-|
    boikodim

    До коментар [#1] от "cinik":

    Защото комисията не е приела обосновката им за отделни позиции, където тяхната цена е с 20% по-ниска от средната. Много удобен начин за отстраняване на конкуренти след като вече се знаят и точки по техническо предложение и предложена цена.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK