С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 8 авг 2018, 12:36, 14132 прочитания

"Джи Пи груп" ще строи тунел "Железница" срещу 185 млн. лева

"Главболгарстрой" и "ПСТ груп" са избрани за изпълнители на двата подхода към тунела. Това е пореден търг с масово отстраняване на кандидати

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Само обичайните за търгове български фирми ще строят най-дългия и скъп тунел у нас - "Железница" на магистрала "Струма", и пътя към него. Всички чуждестранни участници не са били допуснати от Агенция "Пътна инфраструктура" до крайното класиране със стандартния мотив - пропуски в документацията или несъответствие с поставените изисквания.

Обединението "АМ Струма тунел 2018", в което влизат "Джи Пи груп", "Глобал кънстръкшън" и "Виа план", е класираното на първо място в процедурата за самия тунел с оферта от 185 млн. лв. без ДДС. За северния подход към съоръжението, който е с дължина едва 720 метра, победител е ДЗЗД "Железница север", с участници "Главболгарстрой", "ГБС - Инфраструктурно строителство" и "Главболгарстрой интернешънъл". Поисканата цена тук е 29.9 млн. лв. без ДДС. Дългият 1400 метра пътен участък на юг от тунела пък отива при "ПСТ груп", чиято оферта е 18.4 млн. лв. без ДДС.


Тунелът "Железница" трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.

Бавна поръчка - бързо решение

Освен че ще е най-дългият тунел, "Железница" ще бъде и един от най-бавно построените обекти. Първата процедура за него тръгна още през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите. През 2017-а се провали и вторият опит да се намерят строители на ключовото за магистрала "Струма" съоръжение. Сегашният търг бе обявен през октомври миналата година и привлече общо 28 оферти от почти всички големи местни строителни компании и няколко чуждестранни. Макар да имаше ограничение да се кандидатства само за една от трите отделни части, повечето го заобиколиха, използвайки различни консорциуми и обединения.



Девет месеца по-късно, което е изключително кратък срок за поръчки от такъв мащаб, АПИ обяви крайното класиране. В него присъстват само 10 оферти, а всички останали са отстранени по една или друга причина. Така най-вероятно ще има обжалвания, които не само могат да забавят сключването на договор и началото на строителството, но и напълно да пренаредят класирането на изпълнителите.

Кой е фаворитът

"Джи Пи груп", която се свързва с директора на "Лукойл" за България Валентин Златев, е сред редовните победители в обществени поръчки за строителство. Тя прави ремонта на площада пред НДК и участва и в строителството на метрото, а сега извършва реконструкцията на ул. "Граф Игнатиев".

Мажоритарни собственици на дружеството са Георги Василев и Владимир Житенски, като именно заради втория компанията е сочена за близка до директора на "Лукойл" Валентин Златев. Той отрича свързаност, но строителната фирма е главен изпълнител на "Лукойл" по изграждане, ремонт и поддръжка на бензиностанции и газстанции, като е изградила и реконструирала над 100 обекта, изграждала е и хотелите на фамилията Златеви, включително столичния "Хаят". Съпруга на Георги Василев пък е Анна Шехтова - близначка на манекенката Боряна Шехтова, която е майка на сина на избягалия в Дубай Христофорос Аманатидис-Таки, чиито обвинения за организиране на престъпна група за разпространение на наркотици бяха свалени от прокуратурата през 2014 г.

"Джи Пи груп" оглавява класацията за най-големи строителни компании по приходи "Капитал 100" през последните две години с оборот съответно от 178 млн. лв. за 2016 г. и 185 млн. лв. за 2017 г.


Какво ще се строи

Тунелът "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня", по магистрала "Хемус". Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.

Скоро се очаква да бъде обявена и обществената поръчка за другия проблемен участък от магистрала "Струма" - трасето през Кресненското дефиле. Според одобрения проект движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79 (който ще се ремонтира), а в обратната - по нов, който ще минава източно от дефилето. Но търгът и строителството са на месеци разстояние.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 2168 прочитания

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT, сектора, търговията, човешките ресурси

20 сеп 2019, 719 прочитания

24 часа 7 дни

20 сеп 2019, 12086 прочитания

20 сеп 2019, 5665 прочитания

20 сеп 2019, 3061 прочитания

20 сеп 2019, 2163 прочитания

20 сеп 2019, 1995 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Контрабандата на цигари е на най-ниското ниво от 2007 г.

Разбита е нелегална фабрика в Карнобат, Борисов: "набюдаваме производителите на канабис отгоре"

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Печели ли се от имоти на борсата

Дружествата със специална инвестиционна цел са алтернатива на директната инвестиция, а и изискват по-малки суми

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит

Талантливият мистър Сант

Първа самостоятелна изложба за американския режисьор Гюс ван Сант