С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 авг 2018, 13:02, 11221 прочитания

Започна строителството на още 16 км от магистрала "Хемус"

Нови първи копки в следващите две години не се очакват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С един ден закъснение от обещания 15 август бе даден старт на строителството на нови 16.32 км от автомагистрала "Хемус" – от пътен възел Белокопитово до пътен възел Буховци край Търговище. На фона на 40-годишното строителство на аутобана закъснението за отсечката е пренебрежимо. По-големият проблем е, че това реално ще е последната първа копка по "Хемус" поне за следващите две години. Нови поръчки не са обявявани, не е представен и окончателният вариант на преработения проект за трасето между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен. Оттам до Велико Търново се чака технически проект. Между старата столица и Търговище пък няма данни въобще нещо да се подготвя.

Това обаче не попречи на министъра на регионалното строителство и благоустройството Николай Нанков да се похвали,че "минаваме от приказки към реални действия за Северна България". "Убеден съм, че с общи усилия ще успеем качествено и дори предсрочно да завършим успешно настоящия участък", каза още той на церемонията по откриване на строителната площадка.


"Десетки такива поляни съм гледал, но след година и два - три месеца са вече готови магистрали. Много ни е красива държавата, виждате тук хълмове, планини, но за строителство е много неудобно.", заяви и премиерът Бойко Борисов, който също присъства на първата копка.

След година или две?

Избраният изпълнител на сега започващия да се строи участък е ДЗЗД "ХЕМУС – 16320", съставен от "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22" (виж карето). Цената е 119.7 млн. лв. без ДДС. Според договора 16-километровото трасе трябва да бъде готово в края на 2020 г., но в началото на август премиерът Борисов обяви, че "догодина по това време участъкът от Ябланица до Боаза и другият – до Търговище, ще са готови". Ако съдим по реализацията на други подобни обекти обаче, това е много малко вероятно да се случи.



Иначе новата отсечка ще бъде с по две ленти за движение в посока и една аварийна. "Участъкът е изключително тежък. Включва 7 виадукта, едно мостово съоръжение и 10 селскостопански подлеза", каза министър Нанков. Предвидено е също изграждането на пътен възел Буховци при пресичането на магистралата с път III-5102 до Макариополско, както и три връзки – на първокласния път Търговище - Варна с пътен възел Белокопитово, пътен възел Варна – Търговище и Търговище – Варна.

Какво остава

До края на август министър Нанков е обещал да обяви търга за участъка на "Хемус" от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч. По думите му за въпросното трасе от около 50 км ще са необходими поне 499 млн. лв. без ДДС, които не са осигурени. Въпреки това поръчката може и да бъде обявена с уговорката, че строителството ще започне при наличието на пари.

Нанков обещава още до края на годината да бъде пусната и обществената поръчка за останалите около 83 км до Велико Търново. За това трасе обаче все още се чака парцеларен план и последващото провеждане на отчуждителни процедури за терените. При всички случаи, ако се стигне до търг, той ще бъде за проектиране и строителство, тъй като сега проект няма. Това значително ще удължи срока за изпълнение - поне с една година. По информация на строителния министър прогнозната стойност на този участък е 850 млн. лв. без ДДС.

Напълно неясна към момента е съдбата на последните 90 км от "Хемус" между Велико Търново и Търговище. Известно е само, че за изграждането им ще са необходими 890 млн. лв. без ДДС, а плановете на строителния министър са поръчката за тях да бъде обявена през 2021 година.

И накрая - дори всичко да се случи така, както управляващите възнамеряват, остава отворен въпросът с необходимите над 2 млрд. лв. за довършването на магистралата. Ясно е, че парите трябва да бъдат осигурени от държавата, тъй като еврофондове не могат да бъдат използвани за този проект. Последно бе обявено, че се очаква средствата да дойдат от въвеждането на тол-системата. На нея обаче разчитат още редица важни проекти.
Кой строи отсечката

"Пътинженерингстрой - Т" е регистрирана в Търговище, като собственик на дружеството е "ИГ холдинг", чиито акционери са Григор Иванов и Иван Иванов. Компанията е участвала в консорциум с "Хидрострой" и "Холдинг Пътища" в изграждането на автомагистрала "Тракия" и в консорциума за строителството на софийската Северна тангента, което беше с водещ изпълнител "Водстрой 98". Преди година "Пътинженерингстрой - Т" придоби строителната "Пътинженеринг – Русе". В управлението на "Пътинженерингстрой – Т" от 2016 г. е и бившият шеф на Агенция пътна инфраструктура Лазар Лазаров.

Шуменската "Автомагистрали Черно море" е собственост на Димо Димов. Компанията изгради магистрала "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел Белокопитово. През юли 2014 г. служители на фирмата излизаха на протести заради забавени плащания по този проект. Тогава Димов обясни пред БНР, че държавата дължи на дружеството 14 млн. лв., а от регионалното министерство и пътната агенция тогава твърдяха, че то не е внесло сертификатите за свършената работа.

"Инфра експерт" e свързана с компанията "Хидрострой" на Велико Желев, който от година притежава и "Водстрой 98". Дружеството участва в консорциума, който ще изпълнява и поръчката за реконструкция и разширяване на пречиствателната станция за отпадни води в Добрич за над 26 млн. лв. Тази фирма заедно с "Пътинженерингстрой – Т" участва и в изграждането на оградата по границата с Турция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус" Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

11 дек 2019, 1180 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти 1 Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

11 дек 2019, 12788 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Харченето за АЕЦ "Белене" вече започна: с 1 млн. лв.

През есента вероятно ще бъде обявен и конкурс за консултант, който помага на властта при избора на инвеститор

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10