Започна строителството на още 16 км от магистрала "Хемус"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Започна строителството на още 16 км от магистрала "Хемус"

Близо 120 млн. лв. ще струва изграждането на отсечката от "Белокопитово" до "Буховци".

Започна строителството на още 16 км от магистрала "Хемус"

Нови първи копки в следващите две години не се очакват

Ивайло Станчев
12627 прочитания

Близо 120 млн. лв. ще струва изграждането на отсечката от "Белокопитово" до "Буховци".


С един ден закъснение от обещания 15 август бе даден старт на строителството на нови 16.32 км от автомагистрала "Хемус" – от пътен възел Белокопитово до пътен възел Буховци край Търговище. На фона на 40-годишното строителство на аутобана закъснението за отсечката е пренебрежимо. По-големият проблем е, че това реално ще е последната първа копка по "Хемус" поне за следващите две години. Нови поръчки не са обявявани, не е представен и окончателният вариант на преработения проект за трасето между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен. Оттам до Велико Търново се чака технически проект. Между старата столица и Търговище пък няма данни въобще нещо да се подготвя.

Това обаче не попречи на министъра на регионалното строителство и благоустройството Николай Нанков да се похвали,че "минаваме от приказки към реални действия за Северна България". "Убеден съм, че с общи усилия ще успеем качествено и дори предсрочно да завършим успешно настоящия участък", каза още той на церемонията по откриване на строителната площадка.

"Десетки такива поляни съм гледал, но след година и два - три месеца са вече готови магистрали. Много ни е красива държавата, виждате тук хълмове, планини, но за строителство е много неудобно.", заяви и премиерът Бойко Борисов, който също присъства на първата копка.

След година или две?

Избраният изпълнител на сега започващия да се строи участък е ДЗЗД "ХЕМУС – 16320", съставен от "Инфра експерт", "Пътинженерингстрой-Т", "Автомагистрали - Черно море" и "Трансконсулт-22" (виж карето). Цената е 119.7 млн. лв. без ДДС. Според договора 16-километровото трасе трябва да бъде готово в края на 2020 г., но в началото на август премиерът Борисов обяви, че "догодина по това време участъкът от Ябланица до Боаза и другият – до Търговище, ще са готови". Ако съдим по реализацията на други подобни обекти обаче, това е много малко вероятно да се случи.

Иначе новата отсечка ще бъде с по две ленти за движение в посока и една аварийна. "Участъкът е изключително тежък. Включва 7 виадукта, едно мостово съоръжение и 10 селскостопански подлеза", каза министър Нанков. Предвидено е също изграждането на пътен възел Буховци при пресичането на магистралата с път III-5102 до Макариополско, както и три връзки – на първокласния път Търговище - Варна с пътен възел Белокопитово, пътен възел Варна – Търговище и Търговище – Варна.

Какво остава

До края на август министър Нанков е обещал да обяви търга за участъка на "Хемус" от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч. По думите му за въпросното трасе от около 50 км ще са необходими поне 499 млн. лв. без ДДС, които не са осигурени. Въпреки това поръчката може и да бъде обявена с уговорката, че строителството ще започне при наличието на пари.

Нанков обещава още до края на годината да бъде пусната и обществената поръчка за останалите около 83 км до Велико Търново. За това трасе обаче все още се чака парцеларен план и последващото провеждане на отчуждителни процедури за терените. При всички случаи, ако се стигне до търг, той ще бъде за проектиране и строителство, тъй като сега проект няма. Това значително ще удължи срока за изпълнение - поне с една година. По информация на строителния министър прогнозната стойност на този участък е 850 млн. лв. без ДДС.

Напълно неясна към момента е съдбата на последните 90 км от "Хемус" между Велико Търново и Търговище. Известно е само, че за изграждането им ще са необходими 890 млн. лв. без ДДС, а плановете на строителния министър са поръчката за тях да бъде обявена през 2021 година.

И накрая - дори всичко да се случи така, както управляващите възнамеряват, остава отворен въпросът с необходимите над 2 млрд. лв. за довършването на магистралата. Ясно е, че парите трябва да бъдат осигурени от държавата, тъй като еврофондове не могат да бъдат използвани за този проект. Последно бе обявено, че се очаква средствата да дойдат от въвеждането на тол-системата. На нея обаче разчитат още редица важни проекти.

Кой строи отсечката

"Пътинженерингстрой - Т" е регистрирана в Търговище, като собственик на дружеството е "ИГ холдинг", чиито акционери са Григор Иванов и Иван Иванов. Компанията е участвала в консорциум с "Хидрострой" и "Холдинг Пътища" в изграждането на автомагистрала "Тракия" и в консорциума за строителството на софийската Северна тангента, което беше с водещ изпълнител "Водстрой 98". Преди година "Пътинженерингстрой - Т" придоби строителната "Пътинженеринг – Русе". В управлението на "Пътинженерингстрой – Т" от 2016 г. е и бившият шеф на Агенция пътна инфраструктура Лазар Лазаров.

Шуменската "Автомагистрали Черно море" е собственост на Димо Димов. Компанията изгради магистрала "Хемус" от Шумен до Белокопитово, включително пътен възел Белокопитово. През юли 2014 г. служители на фирмата излизаха на протести заради забавени плащания по този проект. Тогава Димов обясни пред БНР, че държавата дължи на дружеството 14 млн. лв., а от регионалното министерство и пътната агенция тогава твърдяха, че то не е внесло сертификатите за свършената работа.

"Инфра експерт" e свързана с компанията "Хидрострой" на Велико Желев, който от година притежава и "Водстрой 98". Дружеството участва в консорциума, който ще изпълнява и поръчката за реконструкция и разширяване на пречиствателната станция за отпадни води в Добрич за над 26 млн. лв. Тази фирма заедно с "Пътинженерингстрой – Т" участва и в изграждането на оградата по границата с Турция.

С един ден закъснение от обещания 15 август бе даден старт на строителството на нови 16.32 км от автомагистрала "Хемус" – от пътен възел Белокопитово до пътен възел Буховци край Търговище. На фона на 40-годишното строителство на аутобана закъснението за отсечката е пренебрежимо. По-големият проблем е, че това реално ще е последната първа копка по "Хемус" поне за следващите две години. Нови поръчки не са обявявани, не е представен и окончателният вариант на преработения проект за трасето между Боаза и разклона между Ловеч и Плевен. Оттам до Велико Търново се чака технически проект. Между старата столица и Търговище пък няма данни въобще нещо да се подготвя.

Това обаче не попречи на министъра на регионалното строителство и благоустройството Николай Нанков да се похвали,че "минаваме от приказки към реални действия за Северна България". "Убеден съм, че с общи усилия ще успеем качествено и дори предсрочно да завършим успешно настоящия участък", каза още той на церемонията по откриване на строителната площадка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    fzs59565042 avatar :-|
    fzs59565042

    Забележете как ни замазват очите с отсечки по 15-20 км, а тепърва трябва да се строят 50 + 83 + 90 км, игнорирайки всяки други препятствия. При обща дължина 450 км, остава за строеж над половината магистрала. А 2 г. до първа копка ми се струва прекалено дълго, със сигурност догодина ще се започне строителството на Боаза - Ловеч/Плевен. Само че това са все дълги участъци, които ще отнемат над година за строеж. Не, че не е възможно да преварят Струма, но и двете магистрали силно закъсняват демографски.

    Позитивното е, че колкото по-близо са участъците от магистралата един до друг, толкова по-малко път има по второкласните пътища между тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK