Финансовото министерство предложи първа порция законови промени заради еврото

Те засягат основно независимостта на БНБ и прецизират забраните на централната банка да финансира правителството

До края на годината вероятно ще има и още промени в нормативната база, които ще са свързани със заявката на България за установяване на тясно сътрудничество с ЕЦБ
До края на годината вероятно ще има и още промени в нормативната база, които ще са свързани със заявката на България за установяване на тясно сътрудничество с ЕЦБ    ©  Надежда Чипева
До края на годината вероятно ще има и още промени в нормативната база, които ще са свързани със заявката на България за установяване на тясно сътрудничество с ЕЦБ
До края на годината вероятно ще има и още промени в нормативната база, които ще са свързани със заявката на България за установяване на тясно сътрудничество с ЕЦБ    ©  Надежда Чипева

При решение за предсрочно освобождаване членовете на управителния съвет на БНБ ще могат да обжалват пред Върховния административен съд. Това е една от промените в Закона за Българската народна банка (БНБ), които предлага Министерството на финансите.

Предложенията за промени са публикувани на сайта на ведомството и са в отговор на препоръките в докладите за конвергенция на еврокомисията и Европейската централна банка (ЕЦБ) от пролетта на тази година. Те се изготвят на всеки две години и оценяват готовността на държавите извън еврозоната да приемат единната европейска валута. Една от констатациите в документите беше, че българското законодателство не съответства на всички изисквания за независимост на централната банка и на забраната за парично финансиране. В доклада на ЕК се посочваше още, че правителството е поело ангажимент да направи нужните законодателни промени до края на тази година. Това е и един от ангажиментите по пътя към влизането във валутния механизъм ERM II и Банковия съюз, каквито постъпления управляващите направиха преди месец.

Освобождаване – при ясни мотиви

От мотивите към проекта става ясно, че ЕЦБ иска прецизиране на основанията за предсрочно прекратяване на мандат на член на управителния съвет на централната банка. Така, ако сега по закон член на управителния съвет на БНБ може да се освободи, преди да му е изтекъл мандатът, "ако е признат за виновен за съществено нарушение на служебните задължения", се заменя с "виновен за сериозно нарушение".

Друга редакция предвижда Министерският съвет и другите органи и институции да нямат право да оказват натиск на Българската народна банка, на управителя или членовете на управителния съвет. Сега текстът забранява само да се дават указания.

При установяване на конфликт на интереси с влязъл в сила акт управителят, подуправителите и другите членове на управителния съвет на БНБ могат да се освободят предсрочно само ако тези, които са ги избрали (Народното събрание за управителя и подуправителите и президентът за останалите членове на УС на БНБ), преценят, че има извършено сериозно нарушение. Така се прави изключение от разпоредбите на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, който в момента на практика не бори корупцията, а се използва за репресии.

Допълнителни забрани за финансиране

Към сега действащата забрана БНБ да финансира парично различни органи и институции се добавят и службите и агенциите на ЕС и страните членки. Това е следствие от основополагащите постулати на европейското право централните банки да могат да монетизират дългове на правителствата, като печатат пари.

Въвежда се забрана и БНБ да инвестира в каквито и да е дългови книжа на правителство, общини и държавни дружества (и при първично пласиране, и при последващата им търговия). Това и сега реално е в сила и в момента заради валутния борд.

В следващите месеци вероятно ще има и още промени в нормативната база, които ще са свързани със заявката на България за установяване на тясно сътрудничество с ЕЦБ (начинът държавите извън еврозоната да участват в банковия съюз). Това също е ангажимент, който правителството пое пред европейските партньори като предварително условие за приемане на страната в т.нар. чакалня на еврозоната (валутния механизъм ERM II). Тези промени трябва да осигурят възможност актовете на ЕЦБ да се налагат пряко спрямо банките, които тя поема да надзирава, както и че нейните общи предписания и указания ще имат задължителен характер за БНБ и цялата банкова система. Тези промени обаче вероятно ще са под условие да влязат в сила от момента, в който България влезе в ERM II, а БНБ - в тясно сътрудничество с ЕЦБ. Това трябва да стане след нова задълбочена проверка на българските банки и отразяване на наложените мерки в нейно следствие, като амбициозните очаквания са това да е факт в средата на 2019 г.