Две жалби са подадени срещу решението на Агенция "Пътна инфраструктура", с което на 6 август "Джи Пи груп" бе избрана за строител на тунела "Железница" по автомагистрала "Струма" - от гръцката "Актор" и от консорциум "Тодини България" с водещ партньор италианската "Тодини конструционе дженерале". Чуждестранните компании са сезирали Комисията за защита на конкуренцията съответно на 16 и на 17 август, като жалби могат да се подават до края на работния ден на 17 август. Така на практика няма да може да се подпише договор с "Джи Пи груп", която спечели търга за тунела с оферта от 185 млн. лв. без ДДС. До крайния етап на класирането бяха допуснати само 4 от 13 кандидата.
Традиционно българските компании се въздържат от обжалване, за да не настройват срещу себе си управляващите, от които зависи разпределението на всички пътни поръчки. За чуждестранните кандидати този аргумент не е основен. Иначе масова техника е отстраняването на кандидати, за да се стигне до любимия в момента строител на властта.
Поне няколко месеца забавяне
Дори КЗК да отхвърли жалбите и да няма възражения от други отпаднали кандидати, "Актор" и ДЗЗД "Тодини България" може да обжалват решението на антимонополния орган и в съда.
Засега няма информация за постъпили жалби към избора на изпълнители за пътните подходи към тунела. За северния, който е с дължина едва 720 метра, победител е ДЗЗД "Железница север" с участници "Главболгарстрой", "ГБС - Инфраструктурно строителство" и "Главболгарстрой интернешънъл". Поисканата цена тук е 29.9 млн. лв. без ДДС. Дългият 1400 метра пътен участък на юг от съоръжението пък бе спечелен от "ПСТ груп", чиято оферта е 18.4 млн. лв. без ДДС.
Тунелът "Железница" трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма". В противен случай България ще загуби европейското финансиране за нея и дори ще се наложи да връща пари на Брюксел.
Защо са отстранени "Актор"и "Тодини"
Гръцката оферта за изграждането на тунел "Железница" е отхвърлена от оценителната комисия на АПИ още на етап разглеждане на техническото предложение. Причината е банална - несъответствие с поставените от възложителя изисквания. По конкретно представеният от участника линеен график за частта "проектиране" предвижда геотехническите изследвания да се правят от 5-я до 10-я месец от договора, а всички проектни части, зависещи от резултатите от тях, са заложени да се изпълняват до края на 4-я месец, т.е. преди началото на самите изследвания. Освен това от "Актор" не са предложили конкретни технологии за строително-монтажните работи, както са поискали от АПИ.
При "Тодини" пък причина за отстраняването е, че не са представени доказателства за опита на ръководителя на екипа. Изисква се той да е работил по строителството на нов тунел с габарит поне 25.5 метра.
Какво ще се строи
Тунелът "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България "Витиня" по магистрала "Хемус". Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.
До края на август се очаква да бъде обявена и обществената поръчка за другия проблемен участък от магистрала "Струма" - трасето през Кресненското дефиле. Според одобрения проект движението в едната посока ще се извършва по съществуващия път Е-79 (който ще се ремонтира), а в обратната - по нов, който ще минава източно от дефилето.
Две жалби са подадени срещу решението на Агенция "Пътна инфраструктура", с което на 6 август "Джи Пи груп" бе избрана за строител на тунела "Железница" по автомагистрала "Струма" - от гръцката "Актор" и от консорциум "Тодини България" с водещ партньор италианската "Тодини конструционе дженерале". Чуждестранните компании са сезирали Комисията за защита на конкуренцията съответно на 16 и на 17 август, като жалби могат да се подават до края на работния ден на 17 август. Така на практика няма да може да се подпише договор с "Джи Пи груп", която спечели търга за тунела с оферта от 185 млн. лв. без ДДС. До крайния етап на класирането бяха допуснати само 4 от 13 кандидата.
Традиционно българските компании се въздържат от обжалване, за да не настройват срещу себе си управляващите, от които зависи разпределението на всички пътни поръчки. За чуждестранните кандидати този аргумент не е основен. Иначе масова техника е отстраняването на кандидати, за да се стигне до любимия в момента строител на властта.
1 коментар
Хващам бас, че финансираното от ЕС ще остане, ако ще да я приключат и през 2030 г. Политическите мотиви винаги са им били по-важни от икономическите. Примери има в изобилие.