С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 20 авг 2018, 16:12, 7520 прочитания

БДЖ пусна мегапоръчката си за покупка на нови мотриси за 675 млн. лв.

Цената на влаковете е 450 млн. лв., но затъналата държавна компания ще плати и 225 млн. лв. за поддръжката им за 15 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

КЗК обяви мегапоръчката на БДЖ за нови влакове за незаконна

Държавният превозвач не е успял да докаже, че ще може да гарантира плащанията си до края на договора на поръчката

13 ное 2018

Новият транспортен министър сменя ръководството на БДЖ

Владимир Владимиров, Велик Занчев и Филип Алексиев депозира оставките си (Обновена в 18:08)

8 ное 2018

Китайска компания обжалва мегапоръчката на БДЖ за нови мотриси

Срещу търга за 675 млн. лв. вече има и жалби от Siemens и Skoda

7 окт 2018

Зелена светлина за новите влакове на БДЖ

Четири компании са били попитани за индикативни цени за нови мотриси за 450 млн. лв.

13 авг 2018

БДЖ обяви поръчка за застраховка на подвижния си състав

Прогнозната й стойност е 18.7 млн. лв. и е за пет години

15 юли 2018

Правителството отпусна 104 млн. лв. на БДЖ

Сумата, с която държавният превозвач ще плати просрочените си дългове, трябва да бъде върната на държавата до края на 2020 г.

4 юли 2018

Заложна къща "БДЖ"

Владимир Владимиров пое железниците преди девет години и все още твърди, че ще ги оправи

29 юни 2018

БДЖ в търсене на смисъл

Държавата най-вероятно ще спаси фалиращото БДЖ като покрие задълженията му от 103 млн. лв. Компанията обаче трябва да покаже желание да се модернизира

29 юни 2018

Кредитори запорираха сметки на "БДЖ - Пътнически превози"

Транспортният министър Ивайло Московски е поискал активиране на държавната помощ

31 май 2018

Нова съмнителна поръчка за ремонт на локомотиви на БДЖ за 58 млн. лв.

Според компания от сектора цената на поръчката е необосновано висока, а целта е да се насочат средства към определен кандидат

31 май 2018
"БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове. Изненадващо тя е на стойност 675 млн. лв., а не както беше обявено предварително - 450 млн. лв. Разликата от 225 млн. лв. ще отиде за поддръжка на въпросните мотриси за срок от 15 години.

Компанията вече обяви, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г., което ще поднови наличния подвижен състав на 85%.


За първата партида 42 мотриси беше изчислено, че са необходими 450 млн. лв. Те трябва да дойдат от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв. в продължение на 10 години плюс още 100 млн. лв., които вече бяха отпуснати.

Цената за поддръжката на мотрисите от 225 млн. лв. не беше обявявана до момента. От БДЖ коментираха пред "Капитал", че парите за тази дейност ще дойдат от субсидията, която компанията получава от държавата по договора за обществена услуга. Не е ясно обаче защо срокът е само 15 години при положение, че според експерти сериозните ремонти на подобен тип подвижен състав започват след този период и БДЖ ще трябва да плати отново. По този въпрос от БДЖ обясниха пред "Капитал", че желанието е да се защитят интересите на компанията.

Сега - скъп ремонт на старите влакове



Още една неяснота откъде ще дойдат парите идва от това, че БДЖ паралелно с процеса на пълно подновяване на подвижния състав е обявило и огромни поръчки за ремонти за почти 240 млн. лв. За ремонт на 30 локомотива (серия 44 000 и 45 000) на "БДЖ – Пътнически превози" за период от три години през април беше обявен търг за 58 млн. лв. без ДДС. В ход е и най-големият търг за ремонт и поддръжка на 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens за 5-годишен период. Той е за 137 млн. лв. без ДДС. Последната едра поръчка на компанията е за вагони. Тя е за 51.7 млн. лв. без ДДС за ремонт (среден и капитален) на 227 пътнически вагона за срок от 3 години.

Така в БДЖ текат едновременно два процеса - по масово ремонтиране на активи и по подмяна на въпросните активи с нови. Общата сметка доближава 1 млрд. лв. При положение, че компанията е на загуба и средствата са от държавни субсидии, т.е. пари от данъци.

Какво се поръчва

Поръчката за нови мотриси е за 22 броя с по 230 места с повишен комфорт, 8 броя с 230 места със стандартен комфорт и 12 броя с по 150 места със стандартен комфорт.

БДЖ се е допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens. За въпросните 42 електрически мотриси PESA е посочила индикативна цена от 390 млн. лв., Stadler - 563 млн. лв., Skoda - 564 млн. лв., и Siemens - 630 млн. лв. Осреднената цена излиза 537 млн. лв., като Ernst&Young намаляват сумата с 15% с обяснението, че ако производителите доставят еднотипни мотриси, това ще намали цената с толкова. Във въпросната сума се вписва обаче само офертата на полската PESA.

Какво е претърпяло промяна

По информация на OffNews поръчката на новите мотриси е претърпяла и друга промяна: предишните намерения са били 6 от мотрисите да поддържат максимална скорост от 200 км/ч и да бъдат не с 230, а с 350 места, което ги прави по-рентабилни за превози на дълги разстояния като София - Бургас и София - Варна.

"Капацитетът на мотрисите е изчислен по целесъобразност и данните за пътникопотока по дестинации. Броят на седалките е съгласно стандартите за комфорт. При необходимост на композиции с по-голям капацитет е заложена възможност за обединяване на мотриси", отговориха от "БДЖ - Пътнически превози" за причините за избор на мотриси и по-малко места. "В техническата спецификация е посочено, че мотрисите трябва да бъдат конструирани за скорост на продължителна експлоатация от 160 км/ч и конструктивна скорост до 200 км/ч, което не може да бъде разглеждано като намаляване на параметрите", отговарят още от БДЖ.

Друго редактирано условие според онлайн изданието е срокът на гаранционната поддръжка - от 30 на 15 години, като е намалено и изискването за оборот на изпълнителя ѝ от 1.6 млрд. лева на 1 млрд. лв. за последните 3 години. По повод последното от БДЖ обясниха, че "приходи в размер на 1 млрд. показват достатъчна финансова стабилност за предмета на настоящата поръчка, както и дават възможност на максимално голям брой кандидати да участват в нея".
Изисквания към участниците

Участникът следва да има минимален оборот от поне 1 млрд. лв. общо от предходните 3 финансови години, като поне 450 млн. лв. от него трябва да е реализиран в сферата на изработване и доставка на железопътни мотрисни влакове. Участникът следва да е изпълнил през последните 3 години доставки с предмет и обем, идентичен или сходен с предмета на поръчката. Тоест минимум 3 броя доставки на общо поне 50 броя мотрисни влака, от които поне 25 са с минимален капацитет от 230 седящи места.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

"Индустриални зони" спря мегапоръчка в 12 без 5 "Индустриални зони" спря мегапоръчка в 12 без 5

Държавната компания прекрати търга за изграждане на инфраструктура за 70 млн. лв.

20 ное 2018, 1369 прочитания

Инкубаторът Campus X се разширява до 1300 работни места Инкубаторът Campus X се разширява до 1300 работни места

Проектът на трима от съоснователите на "Телерик" и "Телерик академия" пусна в действие трета сграда

20 ное 2018, 1683 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Pepsi купува израелската SodaStream за 3.2 млрд. долара

Придобиването на компанията за автомати за домашни безалкохолни е част от стратегията на Индра Нуйи за по-здравословни алтернативи

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

Призовката за Лозан Панов е до всички съдии

Атаката срещу председателя на Върховния касационен съд се развива по план - той вече е мишена на антикорупционната комисия

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Всичко е игра

Изложба изследва сложното взаимодействие между видеоигрите и реалността

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Кои са най-растящите IT компании, ще има лимити по "Гражданска отговорност", паркът на основателите на "Телерик" расте с нова сграда

Емисия

DAILY @7AM // 21.11.2018 Прочетете