С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 20 авг 2018, 16:12, 8063 прочитания

БДЖ пусна мегапоръчката си за покупка на нови мотриси за 675 млн. лв.

Цената на влаковете е 450 млн. лв., но затъналата държавна компания ще плати и 225 млн. лв. за поддръжката им за 15 години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове. Изненадващо тя е на стойност 675 млн. лв., а не както беше обявено предварително - 450 млн. лв. Разликата от 225 млн. лв. ще отиде за поддръжка на въпросните мотриси за срок от 15 години.

Компанията вече обяви, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г., което ще поднови наличния подвижен състав на 85%.


За първата партида 42 мотриси беше изчислено, че са необходими 450 млн. лв. Те трябва да дойдат от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв. в продължение на 10 години плюс още 100 млн. лв., които вече бяха отпуснати.

Цената за поддръжката на мотрисите от 225 млн. лв. не беше обявявана до момента. От БДЖ коментираха пред "Капитал", че парите за тази дейност ще дойдат от субсидията, която компанията получава от държавата по договора за обществена услуга. Не е ясно обаче защо срокът е само 15 години при положение, че според експерти сериозните ремонти на подобен тип подвижен състав започват след този период и БДЖ ще трябва да плати отново. По този въпрос от БДЖ обясниха пред "Капитал", че желанието е да се защитят интересите на компанията.

Сега - скъп ремонт на старите влакове



Още една неяснота откъде ще дойдат парите идва от това, че БДЖ паралелно с процеса на пълно подновяване на подвижния състав е обявило и огромни поръчки за ремонти за почти 240 млн. лв. За ремонт на 30 локомотива (серия 44 000 и 45 000) на "БДЖ – Пътнически превози" за период от три години през април беше обявен търг за 58 млн. лв. без ДДС. В ход е и най-големият търг за ремонт и поддръжка на 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens за 5-годишен период. Той е за 137 млн. лв. без ДДС. Последната едра поръчка на компанията е за вагони. Тя е за 51.7 млн. лв. без ДДС за ремонт (среден и капитален) на 227 пътнически вагона за срок от 3 години.

Така в БДЖ текат едновременно два процеса - по масово ремонтиране на активи и по подмяна на въпросните активи с нови. Общата сметка доближава 1 млрд. лв. При положение, че компанията е на загуба и средствата са от държавни субсидии, т.е. пари от данъци.

Какво се поръчва

Поръчката за нови мотриси е за 22 броя с по 230 места с повишен комфорт, 8 броя с 230 места със стандартен комфорт и 12 броя с по 150 места със стандартен комфорт.

БДЖ се е допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens. За въпросните 42 електрически мотриси PESA е посочила индикативна цена от 390 млн. лв., Stadler - 563 млн. лв., Skoda - 564 млн. лв., и Siemens - 630 млн. лв. Осреднената цена излиза 537 млн. лв., като Ernst&Young намаляват сумата с 15% с обяснението, че ако производителите доставят еднотипни мотриси, това ще намали цената с толкова. Във въпросната сума се вписва обаче само офертата на полската PESA.

Какво е претърпяло промяна

По информация на OffNews поръчката на новите мотриси е претърпяла и друга промяна: предишните намерения са били 6 от мотрисите да поддържат максимална скорост от 200 км/ч и да бъдат не с 230, а с 350 места, което ги прави по-рентабилни за превози на дълги разстояния като София - Бургас и София - Варна.

"Капацитетът на мотрисите е изчислен по целесъобразност и данните за пътникопотока по дестинации. Броят на седалките е съгласно стандартите за комфорт. При необходимост на композиции с по-голям капацитет е заложена възможност за обединяване на мотриси", отговориха от "БДЖ - Пътнически превози" за причините за избор на мотриси и по-малко места. "В техническата спецификация е посочено, че мотрисите трябва да бъдат конструирани за скорост на продължителна експлоатация от 160 км/ч и конструктивна скорост до 200 км/ч, което не може да бъде разглеждано като намаляване на параметрите", отговарят още от БДЖ.

Друго редактирано условие според онлайн изданието е срокът на гаранционната поддръжка - от 30 на 15 години, като е намалено и изискването за оборот на изпълнителя ѝ от 1.6 млрд. лева на 1 млрд. лв. за последните 3 години. По повод последното от БДЖ обясниха, че "приходи в размер на 1 млрд. показват достатъчна финансова стабилност за предмета на настоящата поръчка, както и дават възможност на максимално голям брой кандидати да участват в нея".
Изисквания към участниците

Участникът следва да има минимален оборот от поне 1 млрд. лв. общо от предходните 3 финансови години, като поне 450 млн. лв. от него трябва да е реализиран в сферата на изработване и доставка на железопътни мотрисни влакове. Участникът следва да е изпълнил през последните 3 години доставки с предмет и обем, идентичен или сходен с предмета на поръчката. Тоест минимум 3 броя доставки на общо поне 50 броя мотрисни влака, от които поне 25 са с минимален капацитет от 230 седящи места.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

Лидерът при сладоледите закрива българското си производство 4 Лидерът при сладоледите закрива българското си производство

Във варненската фабрика на Froneri са работили 72 души. Сега сладоледът ще се внася от Сърбия

15 яну 2019, 3569 прочитания

Ford и Volkswagen ще засилят партньорството си Ford и Volkswagen ще засилят партньорството си

Двете компании вървят към създаването на глобален алианс

15 яну 2019, 911 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Pepsi купува израелската SodaStream за 3.2 млрд. долара

Придобиването на компанията за автомати за домашни безалкохолни е част от стратегията на Индра Нуйи за по-здравословни алтернативи

Голямата ТОЛ-измама

Със скандален анекс от края на септември държавата е пренаписала договора за електронната винетка и тол-системата.

За какво ни е армията

България се готви да похарчи ударно поне 4.5 млрд. лв. за оръжия, но без да отчита заплахите и опасността от икономическа криза

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Непознатата Лика Янко

Изложба проследява рядко разказваната история на репресираната по време на социализма българска художничка от албански произход

Кино: "Ралф разбива интернета"

Смислена анимация за приятелството и "живота" в Мрежата

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 2

Капитал

Брой 2 // 12.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Провал на сделката за Brexit, БНБ предупреди за рискове, без фабрика за сладоледи във Варна, горивата донесоха 2.8% годишна инфлация

Емисия

DAILY @7AM // 16.01.2019 Прочетете