БДЖ пусна мегапоръчката си за покупка на нови мотриси за 675 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ пусна мегапоръчката си за покупка на нови мотриси за 675 млн. лв.

В БДЖ текат едновременно два процеса - по ремонтиране на стари активи и по подмяната им с нови. Общата сметка доближава 1 млрд. лв. А компанията е на загуба и средствата ще са от държавни субсидии, т.е. пари от данъци

БДЖ пусна мегапоръчката си за покупка на нови мотриси за 675 млн. лв.

Цената на влаковете е 450 млн. лв., но затъналата държавна компания ще плати и 225 млн. лв. за поддръжката им за 15 години

Калина Горанова
12068 прочитания

В БДЖ текат едновременно два процеса - по ремонтиране на стари активи и по подмяната им с нови. Общата сметка доближава 1 млрд. лв. А компанията е на загуба и средствата ще са от държавни субсидии, т.е. пари от данъци

© Надежда Чипева


"БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове. Изненадващо тя е на стойност 675 млн. лв., а не както беше обявено предварително - 450 млн. лв. Разликата от 225 млн. лв. ще отиде за поддръжка на въпросните мотриси за срок от 15 години.

Компанията вече обяви, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г., което ще поднови наличния подвижен състав на 85%.

За първата партида 42 мотриси беше изчислено, че са необходими 450 млн. лв. Те трябва да дойдат от капиталовия трансфер от държавата в размер на 35 млн. лв. в продължение на 10 години плюс още 100 млн. лв., които вече бяха отпуснати.

Цената за поддръжката на мотрисите от 225 млн. лв. не беше обявявана до момента. От БДЖ коментираха пред "Капитал", че парите за тази дейност ще дойдат от субсидията, която компанията получава от държавата по договора за обществена услуга. Не е ясно обаче защо срокът е само 15 години при положение, че според експерти сериозните ремонти на подобен тип подвижен състав започват след този период и БДЖ ще трябва да плати отново. По този въпрос от БДЖ обясниха пред "Капитал", че желанието е да се защитят интересите на компанията.

Сега - скъп ремонт на старите влакове

Още една неяснота откъде ще дойдат парите идва от това, че БДЖ паралелно с процеса на пълно подновяване на подвижния състав е обявило и огромни поръчки за ремонти за почти 240 млн. лв. За ремонт на 30 локомотива (серия 44 000 и 45 000) на "БДЖ – Пътнически превози" за период от три години през април беше обявен търг за 58 млн. лв. без ДДС. В ход е и най-големият търг за ремонт и поддръжка на 22 дизелови мотриси и 24 електрически мотриси Siemens за 5-годишен период. Той е за 137 млн. лв. без ДДС. Последната едра поръчка на компанията е за вагони. Тя е за 51.7 млн. лв. без ДДС за ремонт (среден и капитален) на 227 пътнически вагона за срок от 3 години.

Така в БДЖ текат едновременно два процеса - по масово ремонтиране на активи и по подмяна на въпросните активи с нови. Общата сметка доближава 1 млрд. лв. При положение, че компанията е на загуба и средствата са от държавни субсидии, т.е. пари от данъци.

Какво се поръчва

Поръчката за нови мотриси е за 22 броя с по 230 места с повишен комфорт, 8 броя с 230 места със стандартен комфорт и 12 броя с по 150 места със стандартен комфорт.

БДЖ се е допитала до четири компании за изчисляването на парите, необходими за купуване на новите мотрисни влакове. Това са PESA Bydgoszcz, Stadler Rail Management, Skoda Transportationa и Siemens. За въпросните 42 електрически мотриси PESA е посочила индикативна цена от 390 млн. лв., Stadler - 563 млн. лв., Skoda - 564 млн. лв., и Siemens - 630 млн. лв. Осреднената цена излиза 537 млн. лв., като Ernst&Young намаляват сумата с 15% с обяснението, че ако производителите доставят еднотипни мотриси, това ще намали цената с толкова. Във въпросната сума се вписва обаче само офертата на полската PESA.

Какво е претърпяло промяна

По информация на OffNews поръчката на новите мотриси е претърпяла и друга промяна: предишните намерения са били 6 от мотрисите да поддържат максимална скорост от 200 км/ч и да бъдат не с 230, а с 350 места, което ги прави по-рентабилни за превози на дълги разстояния като София - Бургас и София - Варна.

"Капацитетът на мотрисите е изчислен по целесъобразност и данните за пътникопотока по дестинации. Броят на седалките е съгласно стандартите за комфорт. При необходимост на композиции с по-голям капацитет е заложена възможност за обединяване на мотриси", отговориха от "БДЖ - Пътнически превози" за причините за избор на мотриси и по-малко места. "В техническата спецификация е посочено, че мотрисите трябва да бъдат конструирани за скорост на продължителна експлоатация от 160 км/ч и конструктивна скорост до 200 км/ч, което не може да бъде разглеждано като намаляване на параметрите", отговарят още от БДЖ.

Друго редактирано условие според онлайн изданието е срокът на гаранционната поддръжка - от 30 на 15 години, като е намалено и изискването за оборот на изпълнителя ѝ от 1.6 млрд. лева на 1 млрд. лв. за последните 3 години. По повод последното от БДЖ обясниха, че "приходи в размер на 1 млрд. показват достатъчна финансова стабилност за предмета на настоящата поръчка, както и дават възможност на максимално голям брой кандидати да участват в нея".

Изисквания към участниците

Участникът следва да има минимален оборот от поне 1 млрд. лв. общо от предходните 3 финансови години, като поне 450 млн. лв. от него трябва да е реализиран в сферата на изработване и доставка на железопътни мотрисни влакове. Участникът следва да е изпълнил през последните 3 години доставки с предмет и обем, идентичен или сходен с предмета на поръчката. Тоест минимум 3 броя доставки на общо поне 50 броя мотрисни влака, от които поне 25 са с минимален капацитет от 230 седящи места.

"БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове. Изненадващо тя е на стойност 675 млн. лв., а не както беше обявено предварително - 450 млн. лв. Разликата от 225 млн. лв. ще отиде за поддръжка на въпросните мотриси за срок от 15 години.

Компанията вече обяви, че са й необходими 85 нови влака, които да бъдат купени на два етапа. Първите 42 броя - до 2023 г., а втората порция от 43 - до 2028 г., което ще поднови наличния подвижен състав на 85%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Че ще има набутване с купуването на мотрисите е ясно. Че ще платим за тях всички ние, вкупом, пак. Само не разбирам по какви линии ще се движат тези влакове - положението им е критично/трагично, че и скорости до 200 км/ч...С държавни дотации всеки може да прави бизнес, а докога ще продължава наливането на пари в продънената каца БДЖ, не е ясно. Всичко се прави на парче, кражбите (на гориво, на материали, от кондукторите) си продължават и не знам дали ще останат хора, които да ползват железницата, докато дойде тая модернизация. Без частна инициатива в тоя транспорт просто ще се продължи едно огромно пилеене на средства, неясно докога...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK