България дава до 99 млн. лв. за ремонт на съветски щурмови самолети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България дава до 99 млн. лв. за ремонт на съветски щурмови самолети

Су-25 по време на учението Saber Guardian 2017 на полигон "Ново село"

България дава до 99 млн. лв. за ремонт на съветски щурмови самолети

Четиринайсетте Су-25 ще бъдат поправяни в Русия или Беларус

Момчил Милев
8006 прочитания

Су-25 по време на учението Saber Guardian 2017 на полигон "Ново село"

© Надежда Чипева


Министерство на отбраната подготвя поредната многомилионна поръчка за капитално-възстановителен ремонт на съветски бойни самолети, която почти сигурно ще отиде в ембаргова Русия. Този път става дума за удължаване на ресурса на 14-те щурмови машини за поддръжка на пехотата Су-25, базирани в авиобаза "Безмер".

На пръв поглед става дума за тръжна процедура на стойност 41 млн. лв. с предмет "Възстановяване летателната годност на самолети Су-25, рамково споразумение". Тя бе обявена вчера на сайтовете на дирекция "Отбранителни аквизиции" във военното министерство и на Агенцията за обществените поръчки. При по-подробен прочит на документацията обаче се вижда, че сумата всъщност е без ДДС и крайната цена на практика е 49.2 млн. лв. Това обаче не е всичко, тъй като в рамките на 48-те месеца за изпълнение на проекта възложителят има право да сключи конкретни договори на обща стойност до 99 млн. лв. с ДДС, ако това се окаже необходимо. За целта военното министерство все пак трябва да получи ново одобрение от Министерския съвет и да сключи допълнително рамково споразумение.

След подписването на договора изпълнителят се задължава да възстановява напълно летателната годност на по 4 самолета годишно в рамките на първите три години и на 2 – през четвъртата. За 2019 и 2020 година се предвижда ремонтът да включва по два бойни и два учебно-тренировъчни Су-25.

За участие в обществената поръчка са допуснати само две компании: руската "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, и беларуският "Авиоремонтен завд 558", Барановичи. Офертите трябва да бъдат предоставени до 10 септември, а преговорите с избрания победител трябва да се проведат... само 2 дни по-късно.

"От направеното проучване е констатирано, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под конструкторско-технологичния съпровод на оригиналния конструктор може да се извърши в Руската федерация и в Република Беларус", е записано в тръжната документация. Според военното ни ведомство назначеният технически и междуремонтен ресурс на предвидените за ремонт самолети Су-25 е изтекъл преди повече от 10 години и поради тази причина "същите се нуждаят от качествен ремонт, с изпълнение на всички действащи бюлетини, касаещи не само якостните характеристики на конструкцията, но така също и цялото останало оборудване на самолетите". Затова от министерството на отбраната настояват работата да се извърши от ОАО "Компания Сухой" или под нейния надзор.

Никъде в тръжната документация не се дискутира проблемът с оръжейните санкции срещу Русия заради анексирането на Крим или пък евентуалната покана на украински авиоремонтни фирми, които също имат капацитет за ремонт и поддръжка на съветски бойни самолети от ерата на Варшавския договор.


41 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Това е безумие. Ние сме единственият член на НАТО, който все още ползва тези самолети. Чехия и Словакия ги свалиха от въоръжение преди 10-тина години. Проблемите са няколко:

    - Те са морално остаряли. Те са плод на съветската концепция за тясно специализирани самолети. В случая Су-25 е тясно специализиран като бомбардировач и не е в състояние да се брани сам от изстребители.

    - Те са несъвместими с НАТО

    Су-25 нямат възможност да се инегрират с НАТО-вския стандарт на комуникация (Mil-STD-1553), както и система за опознаване свой-чужд. Т.е. СУ-25 никога няма да може да участва в съвместни операции с НАТО

    Су-25 също не е в състояние да носи НАТО-вско въоръжение (ракети въздух-въздух, "умни" бомби и т.н.). Т.е. освен за поддръжката БГ ще е зависима от Русия и за въоръжението.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    продължение от #1:

    Абсолютно нелепо е да се хвърлят стотици милиони (щото заедно с експлоатацията и въоръжението ще са стотици милиони само за следващите 5-6 години) за самолети, които са остарели и технически несъвместими с НАТО.

    За същата (или дори по-малка сума) можем да купим няколко съвременни ударни дрони (напр. MQ-9 Reaper), които:

    - са съвместими с НАТО
    - могат да ползват ("умни" ракети и бомби западно производство)
    - имат огромен радиус на действие (над 1000 мили - 2 пъти по-голям от радиуса на действие на Су-25)
    - не излагат на риск живота на пилота
    - са много по-евтини за експлоатация

  • 3
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Пич, су 25 все още си е много добър самолет и съпоставим като възможностти с A-10, който САЩ все още използват. Напълно подкрепям възстановяването на бойните възможностти на тези 14 самолета, друг е въпроса, че вероятно има някакви врътки с цената за възстановяване.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"aly02306991"]Пич, су 25 все още си е много добър самолет и съпоставим като възможностти с A-10, който САЩ все още използват. [/quote]Съпоставим е доколкото Москвич 412 е съпоставим с Форд Мондео.

    Като начало дори и в хардуера разликата е огромна - А-10 има 2 пъти по-голям полезен товар (бомби, ракети и др.), 4 пъти по-голям радиус на действие и доста по-добра защитеност (броня на кабината и важни възли и детайли).

    Но най-голямата разлика е в електрониката - системата за обмен на информация и за целеуказване. Тези системи в А-10 са били ъпдейтвани многократно - за последно преди 10-тина години. Докато в Су-25 дето ги имаме всичката техника е изцяло аналогова - съветски вакуумни лампи, осцилатори и транзистори от 70-те. Никаква съвместимост с никаква западна техника. При по-лошо време (силна облачност) са неизползваеми. Нощно време - също.

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    продължение от #4:

    Изобщо това е все едно да наливаш стотици милиони за да поддържаш в изправност парк от Москвич 412. Разликата е, че Москвича все пак ще те закара криво-ляво от началната до крайната дестинация. Докато Су-25 ще го свалят още преди да стигне до целта. Украинците загубиха няколко такива бракми през 2014-та след което спряха да ги ползват. Руснаците ги ползват в Сирия срещу диваци в пикапи без ПВО. Но дори и техните Су-та са ъпдейтнати в сравнение с тези дето ги имаме. Въпросните 100-тина милиона дето ще ги даваме въобще не включват ъпдейт на електрониката - и по-добре щото и новата руска електроника не е кой знае колко читава и за капак не е съвместима със западната.

    Изобщо даваме 100 милиона колкото да се удари една боя на Москвич 412. От вътре си е същата бракма.

    И няма да се свърши с тези 100 милиона. После ВВС внезапно "ще се сети", че и въоръжението към Су-тата е с изтекла годност. И пак ще има поръчка за 100-тина милиона - този път за да се купуват "тъпи" руски авиационни бомби и НУРС-ове (дето като дизайн не са мръднали от 50-те). Щото западно въоръжение на нашите Су-та не може да се качи.

  • 6
    rexdog2004 avatar :-|
    rexdog2004

    Национални предатели по всяка вероятност.Сигурно не могат да предоставят нито едно военно политическо основание за тези ремонти.Остава корупция и национално предателство.

  • 7
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    Колега, сам си противоречиш. 1. А-10, плод на американската отбранителна доктрина от времето на Студената война, както и Су-25, е тясно специализиран самолет и ще продължи да се използва. 2. Су-25 е в състояние да се брани от изтребители, има в арсенала си няколко ракети въздух-въздух. 3. Су-25 участва съвместно в учения на НАТО от мноооого отдавна, има прелитане дори до Франция на такова учение.

  • 8
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Между другото Капитал отново (за кой ли път) избухнаха с епизодична статия на тема авиация. Виждам, че има един намек, който прозира в сатията, и той е, че тъй като има ембарго едва ли не можем да си ремонтираме самолетите в Русия. Ще Ви попитам Капитал-това проблем ли е, защото аз твърдя, че не е! Обратното твърдеше един провалил се военен министър-Николай Ненчев, който за две години беше возен два пъти на изтребител с пиар цел!

  • 9
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Едно малко въпросче-защо дроновете не могат да изместят пилотираните изтребителите? Нали така ще е по-добре-няма жертви сред пилотите, могат да се направят да издържат по-големи претоварвания, защото няма пилоти, няма да се налага да има и животоподдържащи системи и ще са по-леки и маневрени.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#9:"veli7820"]Едно малко въпросче-защо дроновете не могат да изместят пилотираните изтребителите? [/quote]Су-25 не е изтребител.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK