България дава до 99 млн. лв. за ремонт на съветски щурмови самолети

Четиринайсетте Су-25 ще бъдат поправяни в Русия или Беларус

Су-25 по време на учението Saber Guardian 2017 на полигон "Ново село"
Су-25 по време на учението Saber Guardian 2017 на полигон "Ново село"    ©  Надежда Чипева
Су-25 по време на учението Saber Guardian 2017 на полигон "Ново село"
Су-25 по време на учението Saber Guardian 2017 на полигон "Ново село"    ©  Надежда Чипева

Министерство на отбраната подготвя поредната многомилионна поръчка за капитално-възстановителен ремонт на съветски бойни самолети, която почти сигурно ще отиде в ембаргова Русия. Този път става дума за удължаване на ресурса на 14-те щурмови машини за поддръжка на пехотата Су-25, базирани в авиобаза "Безмер".

На пръв поглед става дума за тръжна процедура на стойност 41 млн. лв. с предмет "Възстановяване летателната годност на самолети Су-25, рамково споразумение". Тя бе обявена вчера на сайтовете на дирекция "Отбранителни аквизиции" във военното министерство и на Агенцията за обществените поръчки. При по-подробен прочит на документацията обаче се вижда, че сумата всъщност е без ДДС и крайната цена на практика е 49.2 млн. лв. Това обаче не е всичко, тъй като в рамките на 48-те месеца за изпълнение на проекта възложителят има право да сключи конкретни договори на обща стойност до 99 млн. лв. с ДДС, ако това се окаже необходимо. За целта военното министерство все пак трябва да получи ново одобрение от Министерския съвет и да сключи допълнително рамково споразумение.

След подписването на договора изпълнителят се задължава да възстановява напълно летателната годност на по 4 самолета годишно в рамките на първите три години и на 2 – през четвъртата. За 2019 и 2020 година се предвижда ремонтът да включва по два бойни и два учебно-тренировъчни Су-25.

За участие в обществената поръчка са допуснати само две компании: руската "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, и беларуският "Авиоремонтен завд 558", Барановичи. Офертите трябва да бъдат предоставени до 10 септември, а преговорите с избрания победител трябва да се проведат... само 2 дни по-късно.

"От направеното проучване е констатирано, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под конструкторско-технологичния съпровод на оригиналния конструктор може да се извърши в Руската федерация и в Република Беларус", е записано в тръжната документация. Според военното ни ведомство назначеният технически и междуремонтен ресурс на предвидените за ремонт самолети Су-25 е изтекъл преди повече от 10 години и поради тази причина "същите се нуждаят от качествен ремонт, с изпълнение на всички действащи бюлетини, касаещи не само якостните характеристики на конструкцията, но така също и цялото останало оборудване на самолетите". Затова от министерството на отбраната настояват работата да се извърши от ОАО "Компания Сухой" или под нейния надзор.

Никъде в тръжната документация не се дискутира проблемът с оръжейните санкции срещу Русия заради анексирането на Крим или пък евентуалната покана на украински авиоремонтни фирми, които също имат капацитет за ремонт и поддръжка на съветски бойни самолети от ерата на Варшавския договор.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


41 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Това е безумие. Ние сме единственият член на НАТО, който все още ползва тези самолети. Чехия и Словакия ги свалиха от въоръжение преди 10-тина години. Проблемите са няколко:

    - Те са морално остаряли. Те са плод на съветската концепция за тясно специализирани самолети. В случая Су-25 е тясно специализиран като бомбардировач и не е в състояние да се брани сам от изстребители.

    - Те са несъвместими с НАТО

    Су-25 нямат възможност да се инегрират с НАТО-вския стандарт на комуникация (Mil-STD-1553), както и система за опознаване свой-чужд. Т.е. СУ-25 никога няма да може да участва в съвместни операции с НАТО

    Су-25 също не е в състояние да носи НАТО-вско въоръжение (ракети въздух-въздух, "умни" бомби и т.н.). Т.е. освен за поддръжката БГ ще е зависима от Русия и за въоръжението.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    продължение от #1:

    Абсолютно нелепо е да се хвърлят стотици милиони (щото заедно с експлоатацията и въоръжението ще са стотици милиони само за следващите 5-6 години) за самолети, които са остарели и технически несъвместими с НАТО.

    За същата (или дори по-малка сума) можем да купим няколко съвременни ударни дрони (напр. MQ-9 Reaper), които:

    - са съвместими с НАТО
    - могат да ползват ("умни" ракети и бомби западно производство)
    - имат огромен радиус на действие (над 1000 мили - 2 пъти по-голям от радиуса на действие на Су-25)
    - не излагат на риск живота на пилота
    - са много по-евтини за експлоатация

  • 3
    aly02306991 avatar :-|
    aly02306991

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Пич, су 25 все още си е много добър самолет и съпоставим като възможностти с A-10, който САЩ все още използват. Напълно подкрепям възстановяването на бойните възможностти на тези 14 самолета, друг е въпроса, че вероятно има някакви врътки с цената за възстановяване.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"aly02306991"]Пич, су 25 все още си е много добър самолет и съпоставим като възможностти с A-10, който САЩ все още използват. [/quote]Съпоставим е доколкото Москвич 412 е съпоставим с Форд Мондео.

    Като начало дори и в хардуера разликата е огромна - А-10 има 2 пъти по-голям полезен товар (бомби, ракети и др.), 4 пъти по-голям радиус на действие и доста по-добра защитеност (броня на кабината и важни възли и детайли).

    Но най-голямата разлика е в електрониката - системата за обмен на информация и за целеуказване. Тези системи в А-10 са били ъпдейтвани многократно - за последно преди 10-тина години. Докато в Су-25 дето ги имаме всичката техника е изцяло аналогова - съветски вакуумни лампи, осцилатори и транзистори от 70-те. Никаква съвместимост с никаква западна техника. При по-лошо време (силна облачност) са неизползваеми. Нощно време - също.

  • 5
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    продължение от #4:

    Изобщо това е все едно да наливаш стотици милиони за да поддържаш в изправност парк от Москвич 412. Разликата е, че Москвича все пак ще те закара криво-ляво от началната до крайната дестинация. Докато Су-25 ще го свалят още преди да стигне до целта. Украинците загубиха няколко такива бракми през 2014-та след което спряха да ги ползват. Руснаците ги ползват в Сирия срещу диваци в пикапи без ПВО. Но дори и техните Су-та са ъпдейтнати в сравнение с тези дето ги имаме. Въпросните 100-тина милиона дето ще ги даваме въобще не включват ъпдейт на електрониката - и по-добре щото и новата руска електроника не е кой знае колко читава и за капак не е съвместима със западната.

    Изобщо даваме 100 милиона колкото да се удари една боя на Москвич 412. От вътре си е същата бракма.

    И няма да се свърши с тези 100 милиона. После ВВС внезапно "ще се сети", че и въоръжението към Су-тата е с изтекла годност. И пак ще има поръчка за 100-тина милиона - този път за да се купуват "тъпи" руски авиационни бомби и НУРС-ове (дето като дизайн не са мръднали от 50-те). Щото западно въоръжение на нашите Су-та не може да се качи.

  • 6
    rexdog2004 avatar :-|
    rexdog2004

    Национални предатели по всяка вероятност.Сигурно не могат да предоставят нито едно военно политическо основание за тези ремонти.Остава корупция и национално предателство.

  • 7
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#1] от "Николай Николов":

    Колега, сам си противоречиш. 1. А-10, плод на американската отбранителна доктрина от времето на Студената война, както и Су-25, е тясно специализиран самолет и ще продължи да се използва. 2. Су-25 е в състояние да се брани от изтребители, има в арсенала си няколко ракети въздух-въздух. 3. Су-25 участва съвместно в учения на НАТО от мноооого отдавна, има прелитане дори до Франция на такова учение.

  • 8
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Между другото Капитал отново (за кой ли път) избухнаха с епизодична статия на тема авиация. Виждам, че има един намек, който прозира в сатията, и той е, че тъй като има ембарго едва ли не можем да си ремонтираме самолетите в Русия. Ще Ви попитам Капитал-това проблем ли е, защото аз твърдя, че не е! Обратното твърдеше един провалил се военен министър-Николай Ненчев, който за две години беше возен два пъти на изтребител с пиар цел!

  • 9
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    Едно малко въпросче-защо дроновете не могат да изместят пилотираните изтребителите? Нали така ще е по-добре-няма жертви сред пилотите, могат да се направят да издържат по-големи претоварвания, защото няма пилоти, няма да се налага да има и животоподдържащи системи и ще са по-леки и маневрени.

  • 10
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#9:"veli7820"]Едно малко въпросче-защо дроновете не могат да изместят пилотираните изтребителите? [/quote]Су-25 не е изтребител.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход