С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 24 авг 2018, 13:41, 32033 прочитания

Когато парите от София не стигат

Докато чакат истинска децентрализация и повече местни приходи, общините в България имат и друга опция за развитие: целеви заеми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

София ще даде 140 млн. лв. на 7 фирми за улични ремонти

Договорите с избраните компании ще бъдат за срок от 4 години, като разходите по тях могат да се увеличат неограничено

17 сеп 2018

Въвежда се "еко" елемент в данъка за автомобилите

Министерството на финансите предлага данъчните декларации на самоосигуряващите се да се подават само онлайн от 2019 г.

2 сеп 2018

Инж. Огнян Ценков: Пътят до Видин не е проблем

Кметът на града в интервю за "Капитал"

2 сеп 2018

Инвестиционните разходи на държавата нарастват до 1.6 млрд. лв. към юли

Бюджетният излишък се повишава до близо 2.5 млрд. лв. към август, показват предварителните оценки

2 сеп 2018

Златко Живков: Монтана е последното работещо място до река Дунав

Кметът на града в интервю за "Капитал"

1 сеп 2018

Просрочените задължения на общините намаляват до 138 млн. лв.

Същевременно за година дългът на местната власт нараства с почти 10% до над 1.3 млрд. лв.

30 авг 2018

Спри, не си отивай

Демографската криза в Северозападна България е по-скоро катастрофа. Три неща трябва да бъдат поправени спешно

25 авг 2018

Милионите за общините - основно при ГЕРБ и ДПС

В приличащото на предизборно раздаване на 111 млн. лв., за БСП са под милион

9 авг 2018

ИПИ: Общините остават в силна зависимост от централната власт

Преотстъпването на част от данъка върху доходите би дало глас на хората при формирането на политики на местно ниво

29 апр 2018

Общините бавно подобряват финансите си

Въпреки това повече от половината все още имат просрочени задължения на обща стойност 156.8 млн. лв. към края на 2017 г.

13 мар 2018

Общинските финанси: недостатъчни и все така зависими от държавата

Най-големите неплащани суми са натрупани към почистващите фирми

7 авг 2017
Общините в България нямат достатъчно пари. Това е факт, който проверяваме емпирично всеки ден - чрез дупките по пътищата и проблемите с канализацията. Едва 17% от общинската мрежа се характеризира с добро състояние на пътните настилки, 47% се определя като лоша, а 15% е без трайна пътна настилка. Според експертни проучвания разходите за поддръжка на пътната инфраструктура за периода 2017 - 2022 г. се оценяват на около 300 млн. лв., а разходите за рехабилитация на около 2.8 млрд. лв. При ВиК сектора нещата стоят дори по-трагично. Инвестиционните общински потребности за периода 2014 - 2023 г. се оценяват на около 12 млрд. лв.

Еврофондовете покриват доста малка част от тези потребности и ще стават все по-малко и по-насочени, което ще значи, че до тях ще имат достъп все по-малко общини, за все по-малко дейности. Друг вариант за финансиране биха били собствените средства, но приходите на българските общини са силно централизирани. Вариантът, за който все още малко общини говорят и мислят, е финансиране на инвестиционни разходи с дълг. Това звучи кощунствено в епохата на масовата истерия по задлъжнялостта, но нека прегледаме как стоят нещата.

Зависими от държавата

Данъчните приходи на общините в България са много ниски. Средните стойности на показателя дял на местните спрямо общите данъци в Европейския съюз се оценяват на около 25%. Показателят за България е около 3%. За разлика от другите държави в ЕС в бюджетите на местните власти в България не присъстват споделени данъци и нямат възможности за налагане на т.нар. данъчни надбавки.

Това ги оставя зависими от трансферите от държавата. Приходите от субсидии доминират в общинските бюджети, като средно за страната заемат около 60% от общинските постъпления. Трансферите имат предимно целеви характер, като само 10% от тях се разходват според потребностите и по решение на общините. Капиталовата субсидия през последните години заема между 5 и 15% от трансферите за общините, а средствата, постъпващи по тази линия в бюджетите, категорично не са достатъчни за покриване на нарастващите потребности.

Това прави особено важни т.нар. извънредни капиталови трансфери. Точно такъв пример имахме в началото на месеца, когато по неясен критерий бяха разпределени отново над 100 млн. лв. на общини. Община Банско например получава допълнителен трансфер от 1 млн. лв. Общината е в добро финансово състояние, с добри нива на собствените приходи и достъп до дълговия пазар. Неясни остават критериите, по които получава толкова високо допълнително финансиране. Преглед на постановленията на Министерския съвет за 2017 г. показва, че 132 общини са получили такива допълнителни трансфери в размер на 243 млн. лв.



Ако не става с трансфер, може с дълг

Ползването на директен трансфер от държавата е подмамващо и е "безплатен" ресурс за кмета (но не и за всички останали данъкоплатци). То обаче е несигурен механизъм за развитието на една община - зависи от "милостта" на правителството и лишава от самостоятелност местната власт. Също така е силно недостатъчно. За да има истинско развитие на общините, а не кърпене "на парче", те (също както и всяка нормална фирма) неизбежно ще трябва да използват привлечени ресурси.

Размерът на дълговото финансиране на общините в България в абсолютна стойност расте през последните години (виж графиката). Общинският дълг съставлява около 4% от публичния дълг и около 1% от БВП. Разглеждайки дълга по общини обаче, констатираме, че в края на 2017 г. 82 общини (31% от всички) не ползват дълг, 89 общини са с остатъчен дълг до 1 млн. лв, а дългът на Столична община заема 50% от целия местен дълг.

Останалите общини с по-съществен размер дълг са Бургас, Несебър, Поморие, Созопол, Варна, Пловдив, Сливен. Все големи общини или общини с развита местна икономика, с добри нива на собствени приходи и относителна независимост от държавните трансфери. По-голямата част от тях имат банкови заеми, както и облигационни емисии. До облигационния пазар обаче достъп имат оскъден брой общини. По-голямата част разчитат основно на общински заеми.

Има много пречки пред общините да излизат на дълговия пазар - ограничена данъчна база, ниски собствени приходи и съществена зависимост от държавните трансфери. Законът за публичните финанси ограничава годишните плащания по дълга до 15% от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години. Добавяйки и максималния матуритет на заемите, които традиционно одобряват банките (10 г.), малките и средните общини имат достъп до сравнително ниски по размер инвестиционни кредити.

Има и начини дори финансово слаби български общини да стигнат до такъв тип финансиране. Една от възможностите е груповото финансиране (pool financing), което се прилага успешно в Дания, Норвегия, Швеция, Финландия, Франция, Холандия. В Швеция и Франция например популярни сред местните и регионални власти са агенциите Kommuninvest и Agence France Localе.

Допълнителен надзор

Местните власти членуват на доброволен принцип в агенциите, а в Швеция агенцията обединява над 95% от общините. Агенциите подобряват условията за дългово финансиране в местния сектор, а тяхното стъпване на пазара е свързано с предлагането на много изгодни лихвени условия. Погледнато в по-дългосрочен план, при създадената конкуренция, банките постепенно намаляват цените на дълговото финансиране за общините, но като цяло условията на агенциите остават по-добри за по-голямата част от местните власти.

Въз основа на изготвени прогнози и бизнес планове за бъдещо търсене на ресурс от общините, агенциите емитират голяма по размер облигационна емисия. Поради високия рейтинг на дружеството набраният ресурс е евтин и с дългосрочен матуритет. Общините, които са членове на агенцията, подават искане за заем с цел финансиране на инвестиционната си програма. Съществен плюс е дългосрочнността на кредитите, които агенциите предлагат - във Франция те достигат до 20-25 години.
14.5 млн. лв дълг може да поеме по сегашните законови разпоредби община с бюджет от около 13 млн. лв. (вземаме за пример малка морска община). Това значи годишни вноски от около 1.8 млн. лв. по обслужване на дълга. Тези 14.5 млн. лв биха били седем пъти повече от настоящите средства, с които общината разполага, за да прави инвестиции. Това са пари, с които могат да се оправят не само улиците, но и ключова инфраструктура, като например местната автогара.


Агенцията не разглежда и не оценява проект по проект, а одобрява заемите на основа на кредитната способност на общините, а целта е финансиране на най-разнообразни проекти. Всяка агенция има правила и точкова система, според която даден член на организацията може да ползва заемен ресурс. Разходите по обслужване на дълга и остатъчния дълг се определят индивидуално за всяка община. Агенциите ползват определени скали за оценка и община не може да получи заем, докато не покрие необходимите изисквания.

Това, което различава работата на агенциите от банките, е строгата система за контрол. Агенциите правят ежедневен мониторинг на портфолиото си, правят наблюдение на специфични общини и преразглеждат два пъти годишно финансовото състояние и кредитоспособност на своите членове. Общините трябва да отговарят на определени финансови критерии за да получат членство, а при одобрение на заем се прави допълнителен социално-икономически анализ. При влошаване на финансовото състояние на някоя от общините членството може да бъде отнето. С други думи, агенциите действат като допълнителен надзорен орган за местните власти и подпомагат осигуряването на стабилност в местния сектор. Те индикират при констатирани финансови проблеми и стимулират общините за поддържане на добра фискална дисциплина и висока кредитоспособност.

Създаването на такава агенция обаче изисква време и акумулиране на усилията на централната и местната власт. В държави с ниска степен на децентрализация е необходима значителна предварителна подготовка на местните власти и съществена подкрепа за подобряване на фискалната дисциплина и повишаване на кредитоспособността.

Може и в зелено

Зелените облигационни емисии набиращи популярност през последните години също предполагат достъп до евтин и дългосрочен дългов ресурс. Основната разлика със стандартните облигационни емисии е целевото разходване на средствата – финансират се единствено инвестиции, свързани с опазването на околната среда. Поради специфичната цел на финансирането интересът на инвеститорите към изкупуването на този тип емисии е по-голям. Типичните инвестиции, които местните власти правят със средствата от тези емисии, са във водния и енергийния сектор, рециклиране на отпадъци и борба със замърсяванията, както и инвестиции, свързани с климатичните промени. Все неща, от които повечето български общини имат силна нужда и малко възможности.

Добър пример за зелена емисия е емисията на Париж. Първата зелена облигационна емисия на френската столица е направена през месец ноември 2015г. и е в размер на 300 мил. евро. Срочността на заема е 15.5 години, а годишния купон е в размер на 1.75%. Кредитният рейтинг на Париж е AA. Емисията се радва на висок интерес, а инвеститори са застрахователни и пенсионни дружества (51%) и асет мениджъри (49%).

Защо обаче дълг?

Дълговото финансиране може да помогне за намаляване на оперативните разходи на общините. Те правят значителни текущи разходи за ремонт на остаряла и амортизирана инфраструктура. Често тези разходи могат да бъдат по-високи от разходите по обслужване на дълга. От друга страна, забавените инвестиции могат да повлияят негативно върху развитието на местната икономика, а това влияние има директно въздействие върху живота на местното население.

По въпроса за надзора законът регламентира максималния размер на годишните разходи за обслужване на дълга, а цели три институции се грижат дисциплината да се спазва - Министерството на финансите, Агенцията за държавен финансов контрол и Сметната палата. На публични обсъждания жителите могат да получат информация защо се поема дълг, с каква цел и съответно да се внесат възражения и предложения. В практиката в България рядко се наблюдава община, която не изплаща своите дългови задължения. Предвид липсата на процедура за фалит на местни власти у нас община не може да бъде обявена в несъстоятелност, а в случай на финансови трудности дългът се предоговаря и изплаща с удължен погасителен план.

Дългът винаги ще бъде по-рисков инструмент за развитие, но не бива да се изключва. Единственото условие е средствата да отиват по предназначение и вложението им да е в наистина ефективни и нужни местни инвестиции. Но това са същите условия, които и сега би трябвало да управляват решенията на кметовете. Ако не, хората все пак имат най-добрия начин на контрол - гласуването.

* Авторът е финансист с дългогодишен опит в сферата на местните финанси
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новото държавно предприятие за язовирите ще харчи по 47 млн. лв. на година Новото държавно предприятие за язовирите ще харчи по 47 млн. лв. на година

Парите са извън 500-те млн. лв. за ремонт. Предвижда се да бъдат назначени 156 души, които да се грижат безстопанствените общински съоръжения

20 сеп 2018, 248 прочитания

Младен Маринов, Петя Аврамова и Росен Желязков вече са министри 2 Младен Маринов, Петя Аврамова и Росен Желязков вече са министри

Гласуването в парламента мина без изненади - НФСБ не одобри напускането на тримата предшественици, ДПС и БСП - новите

20 сеп 2018, 434 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Съветниците от ГЕРБ в Царево одобриха застрояването на Силистар

Предвижда се изграждането на вилно селище върху площ от 22 декара

Финансовият 11 септември

Фалитът на Lehman Brothers отвори нова глава в икономиката и политиката. Тя все още се пише

Финансова грамотност за нашите деца

Все повече инциативи обучават ученици и подрастващи за важността на парите, инвестициите и семейния бюджет

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Здравко Григоров и Ангел Хаджийски

Новото издание на фестивала Sofia Biting Docs започва на 1 октомври

Георги Марков, писателят

Penguin ще публикува на английски четири кратки романа на Георги Марков. Защо е важно да го помним и като белетрист?

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 37

Капитал

Брой 37 // 15.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Швейцарската Lem разшири софийския си завод, складът гигант на "Юск" е почти готов, кои са най-големите земеделски компании

Емисия

DAILY @7AM // 20.09.2018 Прочетете