С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 авг 2018, 12:06, 5255 прочитания

"Борика" поема картовите плащания за тол-таксите и винетките срещу 7.2 млн. лв.

Компанията ще получи парите от АПИ, за да управлява разплащанията към системата от догодина

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Агенция "Пътна инфраструктура" е обявила обществена поръчка за избор на оператор, който да обслужва плащанията с банкови или други карти на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа след въвеждането на тол-системата и електронните винетки.

Същински конкурс обаче няма да има, а предвидените 7.2 млн. лв. без ДДС ще бъдат дадени на "Борика".


От пътната агенция обясниха за "Капитал", че по този начин ще бъде предоставена възможност на ползвателите на пътната инфраструктура да заплащат услуги с платежни и предплатени карти, наредени чрез виртуален или физически ПОС терминал. Например шофьорите на леки коли и други превозни средства с обща технически допустима максимална маса до 3.5 т биха могли да си закупуват електронните винетки директно чрез сайта на АПИ. А тези на тежкотоварните камиони да плащат безкасово при преминаването през бъдещите пропускателни пунктове на тол-системата.
Колко ще струва

Все още обаче не са ясни конкретните тарифи за преминаване по пътищата. Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов обяви преди време, че ще има различни такси за различните класове пътища, а за шосетата в най-лошо състояние няма да се плаща, докато не бъдат ремонтирани.

Но нищо от това не е записано в някакъв документ и може да се промени. Иначе очакваните приходи от тол-такси са над 1 млрд. лв. годишно, което е три пъти повече от настоящите постъпления. То е изчислено от Световната банка при цена от 97 лв. за винетка за леките и 20 ст. на километър за тежкотоварните автомобили.

Защо "Борика"

"Обществената поръчка може да се реализира само от "Борика" по силата на изключителните права на дружеството съгласно издаден от БНБ лиценз", обясняват от АПИ. В случая "Борика" е лицензирана за оператор на платежна система с окончателност на сетълмента за обслужване на плащания по операции с банкови платежни карти на територията на страната и за извършване на дейност като платежна институция, предоставяща платежни услуги - приемане на плащания с платежни инструменти.

Освен обслужване на картовите плащания избраното от АПИ дружество ще изгради и интерфейсна връзка (H2H) между изчислителната система (host-system), обслужваща ПОС устройствата на пътната агенция и тази на "Борика" по обслужване на плащания с платежни карти на територията на България.



Кога ще заработи тол-системата

Според последните предложения за промени в Закона за пътищата (приети на първо четене от Народното събрание в края на юли) тол-системата за тежкотоварния трафик ще бъде активирана на 16 август 2019 г. и ще обхване 16 хил. км, което е над две трети от всички пътища в страната. Още от 1 януари догодина пък ще започнат да се продават електронни винетки за леките коли.

Точно за това всички купени след 16 август 2018 г. годишни стикери за пътни превозни средства с маса над 3.5 тона са със срок на валидност до 15 август 2019 г. А шофьорите на леки коли (с маса под 3.5 тона) трябва задължително да съхраняват касовата бележка от закупуването на годишни винетки, ако искат валидността им да продължи и след 31 януари 2019 г.

Дигитализирането на винетката ще става в пунктовете за продажба само след представяне на касовия бон и втората част от винетния стикер. Неотдавна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Ненков обяви, че няма да има нужда да се подменят хартиени винетки за леки автомобили, които са валидни и след 1 януари 2019 г. За да се случи това обаче, ще е необходимо да се редактират наново текстовете на законопроекта.

Кой ще я изгражда

В края на миналата година пътната агенция подписа договор с консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лв. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от ново звено в АПИ.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Край на дарителските сметки за операции в чужбина 2 Край на дарителските сметки за операции в чужбина

Деца и възрастни ще могат да се лекуват навсякъде по света със средства от НЗОК

24 авг 2019, 1754 прочитания

Fitch: Решението за ERM II за България се очаква към края на 2019 г. Fitch: Решението за ERM II за България се очаква към края на 2019 г.

Според агенцията страната може да използва еврото като национална валута най-рано през 2023 г.

24 авг 2019, 1768 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
И още една агенция в портфейла

И новата шефка на Агенцията по вписванията Габриела Козарева, както и досегашната Зорница Даскалова, са само бушони за овладяване на институцията

Плащай, за да живееш

Пациентите с масови заболявания доплащат 300 млн. лв., за да получат лекарства от здравната каса

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците