"Борика" поема картовите плащания за тол-таксите и винетките срещу 7.2 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Борика" поема картовите плащания за тол-таксите и винетките срещу 7.2 млн. лв.

"Борика" поема картовите плащания за тол-таксите и винетките срещу 7.2 млн. лв.

Компанията ще получи парите от АПИ, за да управлява разплащанията към системата от догодина

Ивайло Станчев
6115 прочитания

© Юлия Лазарова


Агенция "Пътна инфраструктура" е обявила обществена поръчка за избор на оператор, който да обслужва плащанията с банкови или други карти на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа след въвеждането на тол-системата и електронните винетки.

Същински конкурс обаче няма да има, а предвидените 7.2 млн. лв. без ДДС ще бъдат дадени на "Борика".

От пътната агенция обясниха за "Капитал", че по този начин ще бъде предоставена възможност на ползвателите на пътната инфраструктура да заплащат услуги с платежни и предплатени карти, наредени чрез виртуален или физически ПОС терминал. Например шофьорите на леки коли и други превозни средства с обща технически допустима максимална маса до 3.5 т биха могли да си закупуват електронните винетки директно чрез сайта на АПИ. А тези на тежкотоварните камиони да плащат безкасово при преминаването през бъдещите пропускателни пунктове на тол-системата.

Колко ще струва

Все още обаче не са ясни конкретните тарифи за преминаване по пътищата. Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Светослав Глосов обяви преди време, че ще има различни такси за различните класове пътища, а за шосетата в най-лошо състояние няма да се плаща, докато не бъдат ремонтирани.

Но нищо от това не е записано в някакъв документ и може да се промени. Иначе очакваните приходи от тол-такси са над 1 млрд. лв. годишно, което е три пъти повече от настоящите постъпления. То е изчислено от Световната банка при цена от 97 лв. за винетка за леките и 20 ст. на километър за тежкотоварните автомобили.

Защо "Борика"

"Обществената поръчка може да се реализира само от "Борика" по силата на изключителните права на дружеството съгласно издаден от БНБ лиценз", обясняват от АПИ. В случая "Борика" е лицензирана за оператор на платежна система с окончателност на сетълмента за обслужване на плащания по операции с банкови платежни карти на територията на страната и за извършване на дейност като платежна институция, предоставяща платежни услуги - приемане на плащания с платежни инструменти.

Освен обслужване на картовите плащания избраното от АПИ дружество ще изгради и интерфейсна връзка (H2H) между изчислителната система (host-system), обслужваща ПОС устройствата на пътната агенция и тази на "Борика" по обслужване на плащания с платежни карти на територията на България.

Кога ще заработи тол-системата

Според последните предложения за промени в Закона за пътищата (приети на първо четене от Народното събрание в края на юли) тол-системата за тежкотоварния трафик ще бъде активирана на 16 август 2019 г. и ще обхване 16 хил. км, което е над две трети от всички пътища в страната. Още от 1 януари догодина пък ще започнат да се продават електронни винетки за леките коли.

Точно за това всички купени след 16 август 2018 г. годишни стикери за пътни превозни средства с маса над 3.5 тона са със срок на валидност до 15 август 2019 г. А шофьорите на леки коли (с маса под 3.5 тона) трябва задължително да съхраняват касовата бележка от закупуването на годишни винетки, ако искат валидността им да продължи и след 31 януари 2019 г.

Дигитализирането на винетката ще става в пунктовете за продажба само след представяне на касовия бон и втората част от винетния стикер. Неотдавна министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Ненков обяви, че няма да има нужда да се подменят хартиени винетки за леки автомобили, които са валидни и след 1 януари 2019 г. За да се случи това обаче, ще е необходимо да се редактират наново текстовете на законопроекта.

Кой ще я изгражда

В края на миналата година пътната агенция подписа договор с консорциума "Капш трафик солюшънс", който включва българското, полското, италианското и испанското подразделение на австрийската компания Kapsch. Тя е специализирана в предоставянето на решения за интелигентни транспортни системи и е внедрила тол-системи в Австрия, Полша, Чехия, Австралия и Индия.

Обявената цена за изпълнение на проекта е 150 млн. лв. Изпълнителят трябва да изгради системата изцяло за своя сметка, а след това Агенция "Пътна инфраструктура" ще я изплаща на консорциума в продължение на три години със събраните приходи от таксите. Тол-системата ще бъде собственост на пътната агенция и ще се управлява от ново звено в АПИ.

Агенция "Пътна инфраструктура" е обявила обществена поръчка за избор на оператор, който да обслужва плащанията с банкови или други карти на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа след въвеждането на тол-системата и електронните винетки.

Същински конкурс обаче няма да има, а предвидените 7.2 млн. лв. без ДДС ще бъдат дадени на "Борика".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK