С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 27 авг 2018, 17:23, 11966 прочитания

Историята на пътя до Своге: много пари, малко контрол

Отсечката, ремонтирана от "Трейс" и фирма на кандидат-депутат от ДПС за 23 млн. евро без обществена поръчка, е забавена и вероятно некачествена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Смъртността по пътищата в България е в пъти по-голяма от тази в останалите страни на ЕС с изключение на Румъния. Липсата на контрол и работещи институции, усещане за безнаказаност, купени книжки, фиктивни технически прегледи - всичко това несъмнено е в основата на негативната статистика.

Но трагедията с автобуса край Своге фокусира вниманието върху нещо друго - качеството на самия път. Нещо, за което институциите не желаят да говорят, защото отговорността изведнъж става неудобно пряка.


Прокуратурата бързо привлече като обвиняем шофьора и собственик на фирмата превозвач Григор Григоров. Вероятно, както казват разследващите, той наистина е шофирал с 13 км/ч по-бързо от разрешените 40 км/ч. Но други, доста по-тревожни факти се появиха около ремонтирания за 23 млн. евро пътен участък.

Как е бил избран консорциумът-изпълнител "Трейс Своге", защо пътната агенция пуска пътя в експлоатация, а в продължение на две години след това не го приема за завършен, използвани ли са некачествени или неподходящи материали, кой е осъществил контрола и надзора на строителството, защо не са взети навременни мерки при наличието на сигнали? Липсата на ясни и категорични отговори на тези въпроси създава усещането, че нещо при пътните ремонти не е наред.

"Капитал" изпрати въпроси до АПИ и "Трейс" за уточняване на фактологията по договора и изпълнението на проекта, но от пътната агенция не отговориха, а от строителната компания обясниха, че ще отговорят на всички въпроси по време на пресконференция на 28 август. Днес по данни на bTV полицията е влязла в офисите на компанията, за да изземе документи, в резултат на което обявената пресконференция отпадна.



Експертът от Института за пътна безопасност Богдан Милчев обясни за "Капитал", че първоначалният оглед на мястото е показал видима разлика по отношение на самия асфалт. "В момента организацията извършва собствен анализ на пътното платно, който ще е готов през следващата седмица. Предварителните данни обаче са стряскащи", заяви той. Според него изпълнението на ремонта не е качествено и те ще го докажат в доклад.

Ремонтът: по-скъп и по-бавен

Ремонтът на главния път Мездра – Елисейна - Своге – Нови Искър е бил част от програмата "Транзитни пътища V" (лот 17). За изпълнител е избрано обединението "Трейс Своге" с участници "Трейс груп холд" (една от най-големите пътностроителни компании в страната) и "Пътно поддържане - Дупница" (сега "Мегаинвест холд"), но в регистъра на Агенцията за обществени поръчки липсва каквато и да било информация за този договор. Поради което всички детайли не могат да бъдат безспорно установени.

От сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" например става ясно, че ремонтните дейности са започнали на 29 септември 2011 г. Първоначално договореният бюджет за 82-километровото трасе е бил 19.7 млн. евро без ДДС, но впоследствие са платени още 1.2 млн. евро за обновяването на 5 тунела в рамките на пътя. Така общата сума заедно с аванса от 1 млн. стига 22 957 298 евро без ДДС. Също така първоначалният срок за изпълнение е удължен двойно - от 24 месеца на 47 месеца и 15 дни. Така фактическото приключване на строително-ремонтните работи се е случило на 5 септември 2015 г., като са били предвидени и 365 дни за съобщаване на дефекти.

Това обаче не се потвърждава от изпълнителя "Трейс". Според дружеството асфалтовите настилки са изпълнени още през 2014 г., и именно тогава пътят е пуснат за експлоатация, макар формалното му приемане от АПИ да се е случило две години по-късно.

Трета версия на събитията предлагат от Института за пътна безопасност, който заради сигнали на граждани от няколко месеца се занимава именно с този пътен участък. Организацията цитира официални данни, получени от АПИ по реда на Закона за достъп до обществена информация (Решение № РД-ОИ-55/23.08.2018 г. - два дни преди инцидента), според която официално проектът за рехабилитация е завършен на 27 декември 2016 г.

В същото време от регистъра на Агенцията за обществени поръчки е видно, че строителният надзор се е осъществявал от "Пътконсулт 2000" на Свобода Николова, за което компанията е получила 187 200 лв. без ДДС. Самият проект пък е дело на "Виа план" ЕООД, като дружеството е наето и за осъществяване на авторския надзор срещу 49 хил. лв. без ДДС.

Гаранция със спорна дата

Разминаването между възложител и изпълнител в датите води до парадокс - срокът за съобщаване на дефекти е изтекъл, преди пътят формално да влезе в гаранция. Това е така, защото шосето се ползва и износва в продължение на две години, без да е официално готово.

"Гаранционните срокове, както е регламентирано в наредбата, започват да текат от датата на подписване на Акт 16, което се случи през 2016 г. През периода на приключване на дейностите от наша страна през 2014 г. и издаване на Акт 16 пътят е експлоатиран за нуждите на населението от възложителя", твърдят от "Трейс" и посочват, че цялостната рехабилитация на пътя е извършена съгласно проекта и техническата спецификация, по стандарта на инженерите консултанти FIDIC, т.нар. Червена книга. "По този стандарт изпълнителят е длъжен да съгласува всичко с Инженера - известната британска международна инженерно-консултантска компания - Mott Macdonald", се казва в официалното становище на "Трейс".

Николай Михайлов, председател на Надзорния съвет на "Трейс Груп Холд" АД.

Фотограф: Мария Съботинова


Изпълнителят категорично отказва да вземе отношение по въпроса как е поддържан пътят до издаване на Акт 16 и в периода след това, което е и една от възможните причини за отказа на фирмата да извърши гаранционни ремонти.

По принцип АПИ избира фирми, които да осъществяват текуща поддръжка на републиканската пътна инфраструктура, като от 15 септември 2015 г. за Софийска област тази дейност е възложена на ДЗЗД "Белмекен 2015". В обединението влизат "Инжстройинженеринг", "Инфра Експерт", "Нелсен - Чистота" и "Ай Ес Ви Трейд". По информация на организацията ИПБ, получена от АПИ, от началото на 2018 г. до 23 август на този консорциум са платени 33 906 лв. с ДДС за почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на пътни знаци и подрязването на храсти. За ремонти на пътната настилка пари не са плащани, тъй като АПИ смята, че това е задължение на "Трейс" като част от гаранцията.

Приет "без забележки", но с дефекти после

По думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството обновеният път край Своге е бил приет през 2016 г. без никаква забележка от 20-членна приемателна комисия. Въпреки това няколко месеца по-късно се появяват дефекти и АПИ започва кореспонденция с обединението "Трейс Своге" за тяхното отстраняване. Пак според министър Нанков крайният срок за извършване на гаранционните ремонти е бил 15 август, а на 19-и пътната агенция е била уведомена, че предписанията й не са изпълнени.
Проверка на Института за пътна безопасност от 3 август показва нарушенията на асфалтовата настилка

Проверка на Института за пътна безопасност от 3 август показва нарушенията на асфалтовата настилка


За проблемите с пътното трасе свидетелства и фактът, че Институтът за пътна безопасност от месеци се занимава с него. По думите на експерта от организацията Богдан Милчев при тях постоянно постъпват сигнали за лошото качество на асфалта, неправилните наклони и други. Последната проверка на място е била извършена на 3 август, като са констатирани редица проблеми - от разрушена асфалтова настилка до повредени мантинели и свличане на земни маси. "Всички, които работим в института, сме доброволци и не зависим от някого, който ни плаща. Правим това, за да покажем проблемите при управлението на пътищата", каза още Милчев.

Кандидат-депутат на ДПС в консорциума

Освен "Трейс" в обединението с 40% участва "Мегаинвест холд" (с предишно наименование "Пътно поддържане - Дупница"). Компанията е собственост на Цветан Славейков Цветанов. През 2013 г., когато именно се е случвал ремонтът на пътя през Искърското дефиле, въпросният бизнесмен е бил водач на кандидатдепутатската листа на ДПС в Монтана. Поради слабия резултат на партията в областта (3.51%) Цветанов не влиза в Народното събрание.

Нито един от хората в ДПС, с които "Капитал" разговаря, не успя да си спомни за водача на листата от преди 5 години. Общото мнение е, че е бил спуснат от централата в последния момент. Други източници пък твърдят, че Цветан Славейков Цветанов е станал близък с ГЕРБ, поради което не е успял да си спечели нова подкрепа от ДПС, на която дори не става член.

Пред "Капитал" Цветанов заяви, че изпълнението на проекта е било разделено на участъци между неговата фирма и "Трейс груп холд", като "Мегаинвест холд" е работила единствено в участъка край Елисейна. "Нямам нищо общо с ремонта край Своге, не мога да коментирам качеството на пътната настилка там", каза още той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 януари 2019г.
София Хотел Балкан

capital.bg/governmentevent

13-ТА ГОДИШНА СРЕЩА НА БИЗНЕСА С ПРАВИТЕЛСТВОТО


Пътят на България към еврозоната: какви ще са ефектите върху икономиката и как да се подготви бизнесът

Запазете своето място сега


Акценти в програмата:


  • Важните стъпки към Еврозоната
  • Какво предстои пред България през 2019: приоритетите на правителството
  • Колко голям е рискът за разделение между държавите от Еврозоната и останалите и къде е мястото на България
  • Политики и реформи, които ще доближат България до Еврозоната
  • Ефектът на еврото върху бизнеса
  • Как членството в Еврозоната ще се отрази върху икономиката и как бизнесът да се подготви

Към регистрацията

Прочетете и това

САЩ може да наложат санкции на "Булгартрансгаз" заради "Турски поток" САЩ може да наложат санкции на "Булгартрансгаз" заради "Турски поток"

Американският посланик в Германия обяви, че компаниите, които се занимават с руски газопроводи, са изложени на риск от санкции

20 яну 2019, 371 прочитания

Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Държавната компания, която ще строи "Хемус", как Делян Пеевски уби "Булгартабак" и още

19 яну 2019, 1993 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Търговският регистър проработи, новите санкции на САЩ срещу Русия влязоха в сила

И още: Отново жертви в масова стрелба във Флорида; В очакване на поръчка за над 800 млн.лв. за "Струма"; Uber ще се фокусира в е-велосипеди и тротинетки в градовете

Краят на "Булгартабак"

За седем години контролираният от Делян Пеевски холдинг затвори всички производства, а държавата не вижда проблем

Столицата на културата в счупеното огледало

Няколко важни извода за годината на културата в Пловдив, които потънаха в спорове, шум и призраците на несбъднати проекти

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Аз (вече) не пия

Как и защо се променя отношението към алкохола по света и у нас

Книга: Тара Съливан - "Златното момче"

Дебютният роман на американската писателка ни представя историята на дете-албинос в Африка

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 19.01.2019 Прочетете