Историята на пътя до Своге: много пари, малко контрол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Историята на пътя до Своге: много пари, малко контрол

Проверка на Института за пътна безопасност от 3 август показва нарушенията на асфалтовата настилка

Историята на пътя до Своге: много пари, малко контрол

Отсечката, ремонтирана от "Трейс" и фирма на кандидат-депутат от ДПС за 23 млн. евро без обществена поръчка, е забавена и вероятно некачествена

Ивайло Станчев
15227 прочитания

Проверка на Института за пътна безопасност от 3 август показва нарушенията на асфалтовата настилка


Смъртността по пътищата в България е в пъти по-голяма от тази в останалите страни на ЕС с изключение на Румъния. Липсата на контрол и работещи институции, усещане за безнаказаност, купени книжки, фиктивни технически прегледи - всичко това несъмнено е в основата на негативната статистика.

Но трагедията с автобуса край Своге фокусира вниманието върху нещо друго - качеството на самия път. Нещо, за което институциите не желаят да говорят, защото отговорността изведнъж става неудобно пряка.

Прокуратурата бързо привлече като обвиняем шофьора и собственик на фирмата превозвач Григор Григоров. Вероятно, както казват разследващите, той наистина е шофирал с 13 км/ч по-бързо от разрешените 40 км/ч. Но други, доста по-тревожни факти се появиха около ремонтирания за 23 млн. евро пътен участък.

Как е бил избран консорциумът-изпълнител "Трейс Своге", защо пътната агенция пуска пътя в експлоатация, а в продължение на две години след това не го приема за завършен, използвани ли са некачествени или неподходящи материали, кой е осъществил контрола и надзора на строителството, защо не са взети навременни мерки при наличието на сигнали? Липсата на ясни и категорични отговори на тези въпроси създава усещането, че нещо при пътните ремонти не е наред.

"Капитал" изпрати въпроси до АПИ и "Трейс" за уточняване на фактологията по договора и изпълнението на проекта, но от пътната агенция не отговориха, а от строителната компания обясниха, че ще отговорят на всички въпроси по време на пресконференция на 28 август. Днес по данни на bTV полицията е влязла в офисите на компанията, за да изземе документи, в резултат на което обявената пресконференция отпадна.

Експертът от Института за пътна безопасност Богдан Милчев обясни за "Капитал", че първоначалният оглед на мястото е показал видима разлика по отношение на самия асфалт. "В момента организацията извършва собствен анализ на пътното платно, който ще е готов през следващата седмица. Предварителните данни обаче са стряскащи", заяви той. Според него изпълнението на ремонта не е качествено и те ще го докажат в доклад.

Ремонтът: по-скъп и по-бавен

Ремонтът на главния път Мездра – Елисейна - Своге – Нови Искър е бил част от програмата "Транзитни пътища V" (лот 17). За изпълнител е избрано обединението "Трейс Своге" с участници "Трейс груп холд" (една от най-големите пътностроителни компании в страната) и "Пътно поддържане - Дупница" (сега "Мегаинвест холд"), но в регистъра на Агенцията за обществени поръчки липсва каквато и да било информация за този договор. Поради което всички детайли не могат да бъдат безспорно установени.

От сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" например става ясно, че ремонтните дейности са започнали на 29 септември 2011 г. Първоначално договореният бюджет за 82-километровото трасе е бил 19.7 млн. евро без ДДС, но впоследствие са платени още 1.2 млн. евро за обновяването на 5 тунела в рамките на пътя. Така общата сума заедно с аванса от 1 млн. стига 22 957 298 евро без ДДС. Също така първоначалният срок за изпълнение е удължен двойно - от 24 месеца на 47 месеца и 15 дни. Така фактическото приключване на строително-ремонтните работи се е случило на 5 септември 2015 г., като са били предвидени и 365 дни за съобщаване на дефекти.

Това обаче не се потвърждава от изпълнителя "Трейс". Според дружеството асфалтовите настилки са изпълнени още през 2014 г., и именно тогава пътят е пуснат за експлоатация, макар формалното му приемане от АПИ да се е случило две години по-късно.

Трета версия на събитията предлагат от Института за пътна безопасност, който заради сигнали на граждани от няколко месеца се занимава именно с този пътен участък. Организацията цитира официални данни, получени от АПИ по реда на Закона за достъп до обществена информация (Решение № РД-ОИ-55/23.08.2018 г. - два дни преди инцидента), според която официално проектът за рехабилитация е завършен на 27 декември 2016 г.

В същото време от регистъра на Агенцията за обществени поръчки е видно, че строителният надзор се е осъществявал от "Пътконсулт 2000" на Свобода Николова, за което компанията е получила 187 200 лв. без ДДС. Самият проект пък е дело на "Виа план" ЕООД, като дружеството е наето и за осъществяване на авторския надзор срещу 49 хил. лв. без ДДС.

Гаранция със спорна дата

Разминаването между възложител и изпълнител в датите води до парадокс - срокът за съобщаване на дефекти е изтекъл, преди пътят формално да влезе в гаранция. Това е така, защото шосето се ползва и износва в продължение на две години, без да е официално готово.

"Гаранционните срокове, както е регламентирано в наредбата, започват да текат от датата на подписване на Акт 16, което се случи през 2016 г. През периода на приключване на дейностите от наша страна през 2014 г. и издаване на Акт 16 пътят е експлоатиран за нуждите на населението от възложителя", твърдят от "Трейс" и посочват, че цялостната рехабилитация на пътя е извършена съгласно проекта и техническата спецификация, по стандарта на инженерите консултанти FIDIC, т.нар. Червена книга. "По този стандарт изпълнителят е длъжен да съгласува всичко с Инженера - известната британска международна инженерно-консултантска компания - Mott Macdonald", се казва в официалното становище на "Трейс".

Николай Михайлов, председател на Надзорния съвет на "Трейс Груп Холд" АД.
Фотограф: Мария Съботинова

Изпълнителят категорично отказва да вземе отношение по въпроса как е поддържан пътят до издаване на Акт 16 и в периода след това, което е и една от възможните причини за отказа на фирмата да извърши гаранционни ремонти.

По принцип АПИ избира фирми, които да осъществяват текуща поддръжка на републиканската пътна инфраструктура, като от 15 септември 2015 г. за Софийска област тази дейност е възложена на ДЗЗД "Белмекен 2015". В обединението влизат "Инжстройинженеринг", "Инфра Експерт", "Нелсен - Чистота" и "Ай Ес Ви Трейд". По информация на организацията ИПБ, получена от АПИ, от началото на 2018 г. до 23 август на този консорциум са платени 33 906 лв. с ДДС за почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на пътни знаци и подрязването на храсти. За ремонти на пътната настилка пари не са плащани, тъй като АПИ смята, че това е задължение на "Трейс" като част от гаранцията.

Приет "без забележки", но с дефекти после

По думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството обновеният път край Своге е бил приет през 2016 г. без никаква забележка от 20-членна приемателна комисия. Въпреки това няколко месеца по-късно се появяват дефекти и АПИ започва кореспонденция с обединението "Трейс Своге" за тяхното отстраняване. Пак според министър Нанков крайният срок за извършване на гаранционните ремонти е бил 15 август, а на 19-и пътната агенция е била уведомена, че предписанията й не са изпълнени.

Проверка на Института за пътна безопасност от 3 август показва нарушенията на асфалтовата настилка

За проблемите с пътното трасе свидетелства и фактът, че Институтът за пътна безопасност от месеци се занимава с него. По думите на експерта от организацията Богдан Милчев при тях постоянно постъпват сигнали за лошото качество на асфалта, неправилните наклони и други. Последната проверка на място е била извършена на 3 август, като са констатирани редица проблеми - от разрушена асфалтова настилка до повредени мантинели и свличане на земни маси. "Всички, които работим в института, сме доброволци и не зависим от някого, който ни плаща. Правим това, за да покажем проблемите при управлението на пътищата", каза още Милчев.

Кандидат-депутат на ДПС в консорциума

Освен "Трейс" в обединението с 40% участва "Мегаинвест холд" (с предишно наименование "Пътно поддържане - Дупница"). Компанията е собственост на Цветан Славейков Цветанов. През 2013 г., когато именно се е случвал ремонтът на пътя през Искърското дефиле, въпросният бизнесмен е бил водач на кандидатдепутатската листа на ДПС в Монтана. Поради слабия резултат на партията в областта (3.51%) Цветанов не влиза в Народното събрание.

Нито един от хората в ДПС, с които "Капитал" разговаря, не успя да си спомни за водача на листата от преди 5 години. Общото мнение е, че е бил спуснат от централата в последния момент. Други източници пък твърдят, че Цветан Славейков Цветанов е станал близък с ГЕРБ, поради което не е успял да си спечели нова подкрепа от ДПС, на която дори не става член.

Пред "Капитал" Цветанов заяви, че изпълнението на проекта е било разделено на участъци между неговата фирма и "Трейс груп холд", като "Мегаинвест холд" е работила единствено в участъка край Елисейна. "Нямам нищо общо с ремонта край Своге, не мога да коментирам качеството на пътната настилка там", каза още той.

Източник: МВР

Смъртността по пътищата в България е в пъти по-голяма от тази в останалите страни на ЕС с изключение на Румъния. Липсата на контрол и работещи институции, усещане за безнаказаност, купени книжки, фиктивни технически прегледи - всичко това несъмнено е в основата на негативната статистика.

Но трагедията с автобуса край Своге фокусира вниманието върху нещо друго - качеството на самия път. Нещо, за което институциите не желаят да говорят, защото отговорността изведнъж става неудобно пряка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • D-r D

    16-те загинали вече не се интересуват кой кандидат-депутат кой участък е асфалтирал.

    16-те загинали вече не се интересуват някой платил ли е пари някому, за да спечели едни 23 000 000 лв от необявена (?!) обществено поръчка.

    16-те загинали вече не се интересуват от нищо, но ние, живите все още, се интересуваме:
    - Защо държавните институции са приели и издали Акт 16 на този видимо некачествен участък - с неотговарящ на изискванията асфалт и бутафорна мантинела?
    - Защо държавните институции с години не могат да накарат фирмата-изпълнител да си оправи батаците?

    Ами защото частниците са си купили спокойствие!

    В недалечното минало Бойко Борисов беше част от една сенчеста "застрахователна" компания - СИК, която с това се занимаваше: продаваше спокойствие. И експертът по "спокойствието" Бойко Борисов направи алъш вериша със спокойствието държавна политика...

    Затова Бойко Борисов няма да остане в националната памет нито като Европредседателят, нито като Лъвът на Западните Балкани. Но пък е сигурно, че ще остане в историята като властникът, който за 11 години разгради държавността и трансплантира корупцията в националния характер на българите.

    Бойко Борисов е олицетворението на корупцията, която - извън всякакво съмнение - уби и тези 16 човека.

    Моля Бог да се смили над невинните души на жертвите. А Бойко Борисов да си мисли за тях и за Божата справедливост винаги, когато останал сам набира едни известни само нему кодове и пароли.

  • 2
    xte29566872 avatar :-|
    xte29566872

    Както машинистите в Хитрино бяха обявени за масови убийци и опраха пешкира, така и шофьорът на рейса ще е единственият убиец.
    И нито Трейс, нито безгрижните чиновници, нито корумпетата, нито общинарите, които вместо да оправят пътя, слагат знаци за движение с по 30 км/ч, та ако някой се убие, той да си е виновен за превишението.

    До тоя батак ни доведе ГЕРБ. Бавно и методично. Прав е докторът.

  • 3
    xali avatar :-|
    ''zms15783''

    "Трейс" да не се хили, а са ВИНОВНИ.
    Виждали сме в Италия, Франция на такива участъци се строи ЗИД а не халтава мантинела.

  • 4
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov

    Няма акт 16 защото НЯМА ПЛАЩАНЕ ЗА ИЗВЪРШЕНАТА РАБОТА
    Има халтава мантинела а не зид ЗАЩОТО ТАКЪВ Е ПРОЕКТА.
    и да виражите на завоите по този път масово са грешни АМА ЗАТОВА ИМА ГЕОДЕЗИСТИ - КЪДЕ СА СПАЛИ(или искали достойно заплащане на труда си)

    Правилото в нашата мила татковина е:

    КАЛПАВ ПРОЕКТАНТ, ПРАВИ КАЛПАВ ПРОЕКТ, КОЙТО СЕ ИЗПЪЛНЯВА КАЛПАВО ОТ КАЛПАВ СТРОИТЕЛ, И АКО СЛЕД ЦЯЛАТА ТАЗИ КАЛПАВЩИНА СЕ ПОЛУЧИ НЕЩО ВЕЛИКО ЗНАЧИ ВСИЧКИ СА ДОПУСНАЛИ ФАТАЛНА ГРЕШКА.

  • 5
    vaskoangelov avatar :-|
    vaskoangelov

    като човек, който пътува редовно по този път, мога да потвърдя за всичките проблеми и недостатъци на този път.

    В добавка, докао го ремонтираха, на места беше доста трудно да се разбере какво точно е ремонтирано. И къде е ремонтиран участгък, къде стар... На по голямата част просто изпляскаха един асфалт върху стария, тук-там боцнаха някоя и друга мантинела като за бог да прости (за съжаление - буквално) и така.

    Кога точно премина от състояние "в ремонт" в състояние "ремонтиран" май никой не разбра :/

  • 6
    eqq03526119 avatar :-(
    кукувица

    На всички виновни по веригата да тежи на съвестта до края на жалкия им живот смъртта на тези невинни души!

  • 7
    sider avatar :-P
    сидер

    До коментар [#2] от "xte29566872":

    ,,До тоя батак ни доведе ГЕРБ. Бавно и методично. Прав е докторът.,,

    А ве вие карайте като джигити, както си карате като джигити и после еди коя си партия ви била виновна



  • 8
    boevbisser avatar :-|
    boevbisser

    Просто в държавата, в случая конкретно за един път, цари тотален хаос. Някой нещо поръча, плаща, изпълнява криво-ляво, приема с 2 г. закъснение, жали, разследва ...
    Ред обаче не се въвежда и поддържа от милиционери, а от образовани хора и нормални институции, а такива при ГЕРБ почти не останаха, уви.
    И резултатът е такъв, не бива да се изненадваме, а да помислим повече, като дойдат избори.

  • Slick

    Трейс: Този проект е слаб, но можем да го изпълним със занижено качество?
    АПИ: ОК, повече пари няма, както стане
    Трейс: Стана, ама трябва тука да подпишете, че е ОК
    АПИ: Добре, ама горе-долу е ОК, нали?
    Трейс: Ако нещо стане, ще обвиним шофьора
    АПИ: Да, наистина, 13 км/ч повече са огромна скорост

    Днес: 16 невинни под земята и още много почернени семейства.
    Гръм да ви убие, честно.

  • 10
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    17 жертви, а властта увърта...……… СКРЪБ и СРАМ !!!
    ТРЕЙС строи лошо, както всички други любими на властта фирми, но заданието на АПИ е още по-лошо !!!!!!!!!!!!!!!! Но там не влиза жандармерия, пратена от Прикриватурата, нали ??? Липсва и строителен контрол !!! КАКВО да очакваме в такава държава ??? Важни са и двете - път и мантинели !!!! Мантинелата при Своге е декоративна и не пази дори пешеходците !!!! Основната вина е на АПИ и Държавата - нито заданието, нито възлагането, нито контрола са както трябва. В цялата страна мутри и мафиоти са на власт, назначени от групировката ГЕРБ, БСП-ДС мафията, ДПС ченгетата или Путинската АТАКА. Трагедия !!! На това място трябва усилена мантинела и пътят да е качествен. Ако не е мантинела да се направи БЕТОННА стена, поне 1м висока !!! Така се прави по света, дори в Гърция, която уж била в креза !!! Мутрата комунист Бойко Борисов е като тази мантинела - пълен мутро - държавник и фалшификат !!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK