С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 27 авг 2018, 17:23, 11392 прочитания

Историята на пътя до Своге: много пари, малко контрол

Отсечката, ремонтирана от "Трейс" и фирма на кандидат-депутат от ДПС за 23 млн. евро без обществена поръчка, е забавена и вероятно некачествена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Колко е сложно да доставяш мантинели

Само два участника са кандидатствали и получили 32 млн. лв. от пътната агенция за четири от районите на страната, в другите два има конкуренция и няма договори

24 окт 2018

Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге

Доскорошният шеф и настоящ член на УС на АПИ Дончо Атанасов не вижда вина в органа, който плаща и контролира пътищата в България

31 авг 2018

Асфалт и сълзи

Трагедията в Своге

31 авг 2018

Фалшиви пътища, истинска смърт

Трагедията край Своге повдигна завесата при строителството на пътища у нас и това, което се разкрива, е обезпокояващо

30 авг 2018

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

29 авг 2018

Нови проверки и протести заради пътя край Своге. Въпросите остават

Областният управител на Софийска област поиска да поеме контрола върху републиканските пътища

28 авг 2018

Поръчката от 1 млрд. лв. за жп линията Елин Пелин - Костенец привлече 19 оферти

В най-скъпия търг участват големите български компании и няколко строителя от региона

6 авг 2018

Още 130 млн. лв. за пътните строители

След предвиденият половин милиард за поддръжка на главните пътища, държавата сега дава средства и за магистралите

16 юли 2018

Фаворити да строят пътя до Калотина са "Щрабаг" и ГБС

Предложените цени са 9.5 и 5.7 млн. лв на км, а повечето кандидати въобще не бяха допуснати до отварянето на ценовите оферти

2 юли 2018

Довършването на Южната дъга на околовръстното ще е готово през 2021 г.

Само големи местни играчи се състезават за 6-километровата отсечка за 123 млн. лв. без ДДС

2 юли 2018

Нов половин милиард за любимите строители

Обявените разходите за ремонти на Агенция "Пътна инфраструктура" се увеличават с 50%, но необявените вероятно ще са много повече

29 юни 2018
Смъртността по пътищата в България е в пъти по-голяма от тази в останалите страни на ЕС с изключение на Румъния. Липсата на контрол и работещи институции, усещане за безнаказаност, купени книжки, фиктивни технически прегледи - всичко това несъмнено е в основата на негативната статистика.

Но трагедията с автобуса край Своге фокусира вниманието върху нещо друго - качеството на самия път. Нещо, за което институциите не желаят да говорят, защото отговорността изведнъж става неудобно пряка.


Прокуратурата бързо привлече като обвиняем шофьора и собственик на фирмата превозвач Григор Григоров. Вероятно, както казват разследващите, той наистина е шофирал с 13 км/ч по-бързо от разрешените 40 км/ч. Но други, доста по-тревожни факти се появиха около ремонтирания за 23 млн. евро пътен участък.

Как е бил избран консорциумът-изпълнител "Трейс Своге", защо пътната агенция пуска пътя в експлоатация, а в продължение на две години след това не го приема за завършен, използвани ли са некачествени или неподходящи материали, кой е осъществил контрола и надзора на строителството, защо не са взети навременни мерки при наличието на сигнали? Липсата на ясни и категорични отговори на тези въпроси създава усещането, че нещо при пътните ремонти не е наред.

"Капитал" изпрати въпроси до АПИ и "Трейс" за уточняване на фактологията по договора и изпълнението на проекта, но от пътната агенция не отговориха, а от строителната компания обясниха, че ще отговорят на всички въпроси по време на пресконференция на 28 август. Днес по данни на bTV полицията е влязла в офисите на компанията, за да изземе документи, в резултат на което обявената пресконференция отпадна.



Експертът от Института за пътна безопасност Богдан Милчев обясни за "Капитал", че първоначалният оглед на мястото е показал видима разлика по отношение на самия асфалт. "В момента организацията извършва собствен анализ на пътното платно, който ще е готов през следващата седмица. Предварителните данни обаче са стряскащи", заяви той. Според него изпълнението на ремонта не е качествено и те ще го докажат в доклад.

Ремонтът: по-скъп и по-бавен

Ремонтът на главния път Мездра – Елисейна - Своге – Нови Искър е бил част от програмата "Транзитни пътища V" (лот 17). За изпълнител е избрано обединението "Трейс Своге" с участници "Трейс груп холд" (една от най-големите пътностроителни компании в страната) и "Пътно поддържане - Дупница" (сега "Мегаинвест холд"), но в регистъра на Агенцията за обществени поръчки липсва каквато и да било информация за този договор. Поради което всички детайли не могат да бъдат безспорно установени.

От сайта на Агенция "Пътна инфраструктура" например става ясно, че ремонтните дейности са започнали на 29 септември 2011 г. Първоначално договореният бюджет за 82-километровото трасе е бил 19.7 млн. евро без ДДС, но впоследствие са платени още 1.2 млн. евро за обновяването на 5 тунела в рамките на пътя. Така общата сума заедно с аванса от 1 млн. стига 22 957 298 евро без ДДС. Също така първоначалният срок за изпълнение е удължен двойно - от 24 месеца на 47 месеца и 15 дни. Така фактическото приключване на строително-ремонтните работи се е случило на 5 септември 2015 г., като са били предвидени и 365 дни за съобщаване на дефекти.

Това обаче не се потвърждава от изпълнителя "Трейс". Според дружеството асфалтовите настилки са изпълнени още през 2014 г., и именно тогава пътят е пуснат за експлоатация, макар формалното му приемане от АПИ да се е случило две години по-късно.

Трета версия на събитията предлагат от Института за пътна безопасност, който заради сигнали на граждани от няколко месеца се занимава именно с този пътен участък. Организацията цитира официални данни, получени от АПИ по реда на Закона за достъп до обществена информация (Решение № РД-ОИ-55/23.08.2018 г. - два дни преди инцидента), според която официално проектът за рехабилитация е завършен на 27 декември 2016 г.

В същото време от регистъра на Агенцията за обществени поръчки е видно, че строителният надзор се е осъществявал от "Пътконсулт 2000" на Свобода Николова, за което компанията е получила 187 200 лв. без ДДС. Самият проект пък е дело на "Виа план" ЕООД, като дружеството е наето и за осъществяване на авторския надзор срещу 49 хил. лв. без ДДС.

Гаранция със спорна дата

Разминаването между възложител и изпълнител в датите води до парадокс - срокът за съобщаване на дефекти е изтекъл, преди пътят формално да влезе в гаранция. Това е така, защото шосето се ползва и износва в продължение на две години, без да е официално готово.

"Гаранционните срокове, както е регламентирано в наредбата, започват да текат от датата на подписване на Акт 16, което се случи през 2016 г. През периода на приключване на дейностите от наша страна през 2014 г. и издаване на Акт 16 пътят е експлоатиран за нуждите на населението от възложителя", твърдят от "Трейс" и посочват, че цялостната рехабилитация на пътя е извършена съгласно проекта и техническата спецификация, по стандарта на инженерите консултанти FIDIC, т.нар. Червена книга. "По този стандарт изпълнителят е длъжен да съгласува всичко с Инженера - известната британска международна инженерно-консултантска компания - Mott Macdonald", се казва в официалното становище на "Трейс".

Николай Михайлов, председател на Надзорния съвет на "Трейс Груп Холд" АД.

Фотограф: Мария Съботинова


Изпълнителят категорично отказва да вземе отношение по въпроса как е поддържан пътят до издаване на Акт 16 и в периода след това, което е и една от възможните причини за отказа на фирмата да извърши гаранционни ремонти.

По принцип АПИ избира фирми, които да осъществяват текуща поддръжка на републиканската пътна инфраструктура, като от 15 септември 2015 г. за Софийска област тази дейност е възложена на ДЗЗД "Белмекен 2015". В обединението влизат "Инжстройинженеринг", "Инфра Експерт", "Нелсен - Чистота" и "Ай Ес Ви Трейд". По информация на организацията ИПБ, получена от АПИ, от началото на 2018 г. до 23 август на този консорциум са платени 33 906 лв. с ДДС за почистването на крайпътните канавки от паднали камъни, подмяна на пътни знаци и подрязването на храсти. За ремонти на пътната настилка пари не са плащани, тъй като АПИ смята, че това е задължение на "Трейс" като част от гаранцията.

Приет "без забележки", но с дефекти после

По думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството обновеният път край Своге е бил приет през 2016 г. без никаква забележка от 20-членна приемателна комисия. Въпреки това няколко месеца по-късно се появяват дефекти и АПИ започва кореспонденция с обединението "Трейс Своге" за тяхното отстраняване. Пак според министър Нанков крайният срок за извършване на гаранционните ремонти е бил 15 август, а на 19-и пътната агенция е била уведомена, че предписанията й не са изпълнени.
Проверка на Института за пътна безопасност от 3 август показва нарушенията на асфалтовата настилка

Проверка на Института за пътна безопасност от 3 август показва нарушенията на асфалтовата настилка


За проблемите с пътното трасе свидетелства и фактът, че Институтът за пътна безопасност от месеци се занимава с него. По думите на експерта от организацията Богдан Милчев при тях постоянно постъпват сигнали за лошото качество на асфалта, неправилните наклони и други. Последната проверка на място е била извършена на 3 август, като са констатирани редица проблеми - от разрушена асфалтова настилка до повредени мантинели и свличане на земни маси. "Всички, които работим в института, сме доброволци и не зависим от някого, който ни плаща. Правим това, за да покажем проблемите при управлението на пътищата", каза още Милчев.

Кандидат-депутат на ДПС в консорциума

Освен "Трейс" в обединението с 40% участва "Мегаинвест холд" (с предишно наименование "Пътно поддържане - Дупница"). Компанията е собственост на Цветан Славейков Цветанов. През 2013 г., когато именно се е случвал ремонтът на пътя през Искърското дефиле, въпросният бизнесмен е бил водач на кандидатдепутатската листа на ДПС в Монтана. Поради слабия резултат на партията в областта (3.51%) Цветанов не влиза в Народното събрание.

Нито един от хората в ДПС, с които "Капитал" разговаря, не успя да си спомни за водача на листата от преди 5 години. Общото мнение е, че е бил спуснат от централата в последния момент. Други източници пък твърдят, че Цветан Славейков Цветанов е станал близък с ГЕРБ, поради което не е успял да си спечели нова подкрепа от ДПС, на която дори не става член.

Пред "Капитал" Цветанов заяви, че изпълнението на проекта е било разделено на участъци между неговата фирма и "Трейс груп холд", като "Мегаинвест холд" е работила единствено в участъка край Елисейна. "Нямам нищо общо с ремонта край Своге, не мога да коментирам качеството на пътната настилка там", каза още той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Симеонов ще обяви в сряда кандидатурата на Марияна Николова за вицепремиер 2 Симеонов ще обяви в сряда кандидатурата на Марияна Николова за вицепремиер

И в ГЕРБ, и в "Обединените патриоти" имало резерви към номинацията

20 ное 2018, 919 прочитания

Обезщетенията по "Гражданска отговорност" ще са с частичен лимит Обезщетенията по "Гражданска отговорност" ще са с частичен лимит

Промените, които целят да стабилизират цената на застраховката, минаха на второ четене в бюджетната комисия

20 ное 2018, 384 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Търговският регистър проработи, новите санкции на САЩ срещу Русия влязоха в сила

И още: Отново жертви в масова стрелба във Флорида; В очакване на поръчка за над 800 млн.лв. за "Струма"; Uber ще се фокусира в е-велосипеди и тротинетки в градовете

Дизелът залязва на изток

Забраните за стари дизели в западноевропейски градове се превръщат в износ на мръсен въздух към Източна Европа, а решенията трябва да се взимат и на двете места

Новата сграда на Брендо

Тя ще е жилищна, на 11 етажа и ще обгръща стария хотел "Рила"

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Есенният филмов маратон

По-интересните заглавия на "Киномания 2018"

Ния от 9 до 5

Петата самостоятелна изложба на създателката на Water Tower Art Fest Ния Пушкарова е арт експеримент с отворено студио

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 46

Капитал

Брой 46 // 17.11.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Червена вълна на борсите, кризата в "Обединени патриоти" продължава

Емисия

DAILY @7PM // 20.11.2018 Прочетете