Нови проверки и протести заради пътя край Своге. Въпросите остават
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нови проверки и протести заради пътя край Своге. Въпросите остават

МВР

Нови проверки и протести заради пътя край Своге. Въпросите остават

Областният управител на Софийска област поиска да поеме контрола върху републиканските пътища

Ивайло Станчев
6018 прочитания

МВР

© МВР


Липсата на ясни отговори от институциите за спорните моменти при извършения ремонт на пътя през Искърското дефиле, на който в събота загинаха 17 души след инцидент с автобус, вече предизвиква реакции. Жители на Своге обявиха, че започват всекидневни протести, докато не бъдат взети мерки за осигуряване на безопасността. Областният управител на Софийска област Илиан Тодоров ("Атака") пък обяви, че 10 месеца чака отговори от Агенция "Пътна инфраструктура" за критичните пътни участъци в региона, и директно поиска да поеме управлението на републиканската инфраструктура. А от БСП настояха за оставката на правителството заради пропуските при пътните ремонти и смъртта на невинни хора.

Междувременно стана ясно и че Националната следствена служба е претърсила и офисите на партньора на "Трейс" в обединението "Трейс Своге" - "Мегаинвест холд", след като вчера разследващи иззеха документи от централата на "Трейс груп холд" в София. Шефът на фирмата "Мегаинвест холдинг" - Цветан Цветанов, заяви пред "Капитал", че изпълнението на проекта е било разделено на участъци между неговата фирма и "Трейс", като той е работил единствено в участъка край село Елисейна.

Проверки има и при проектантската компания "Виа план", която е изготвила проекта за ремонт на пътния участък. Собственичката на дружеството Даниела Пенева коментира пред "Капитал", че в момента текат следствени дейности и не може да коментира в детайли събитията.

Регионалният министър Нанков обаче заяви, цитиран от "24 часа", че евентуално има фалшифицирани документи от фирмата изпълнител пред пътната агенция и че проверка е показала, че асфалтът в участъка не е достатъчно качествен.

Шофьорът на катастрофиралия автобус Григор Григоров пък е изписан от болницата и е откаран в ареста на Националната следствена служба, като утре ще бъде изправен пред Софийския окръжен съд по искането на прокуратурата да бъде задържан за постоянно под стража. Григоров е обвинен за причиняване на смърт по непредпазливост на 17 души и нанасяне на телесни повреди на други 21 ранени. Според обвинението той е шофирал с 13 км/ч повече от разрешената за участъка скорост от 40 км/ч.

Състоянието на пътищата - тайна

От 10 месеца чакам отговор за критичните пътища в Софийска област. Това заяви областният управител на Софийска област Илиан Тодоров по време на специална пресконференция във вторник. "С цел превенция на подобни катастрофи изпратих писмо до Министерския съвет, до председателя на АПИ и до директора на Областно пътно управление, в което давам пълен списък на пътищата, които са в критично състояние и които могат да предизвикат катастрофи и подобни трагични случаи. Вече 10 месеца нямам отговор в качеството ми на областен управител", заяви Тодоров, цитиран от БНР. Според него досега Областното пътно управление е трябвало да предостави 4 отчета за извършената от тях работа във връзка със състоянието на пътищата в областта. От тези отчети Тодоров е получил само един.

"Вчера имахме една работна среща с шефа на ОПУ Георги Георгиев - бивш кмет на Сливница, който дори отказва да ми каже какъв е бюджетът за ремонта на пътищата на територията на Софийска област. Седем месеца се молих на АПИ да сложат табели откъде започва и къде свършва Софийска област", допълни Тодоров. По-късно от пътната агенция съобщиха, че в началото на септември Областно пътно управление - София ще представи на областния управител на Софийска област доклад за дейността и състоянието на републиканската пътна мрежа на територията на областта.

Кой да прави пътните ремонти

Наред с това областният управител Илиан Тодоров предлага за пътищата от републиканската пътна мрежа да отговаря не Агенция "Пътна инфраструктура", а самите областни управители. Според него така ще има ясна отговорност за извършените ремонти, каквато сега липса.

"В България така седят в топлите си кресла едни самозабравили се хора, анонимни чиновници, експерти по нищоправене, които си позволяват да нарушават дори заповедите на министър-председателя. Аз вече разговарях и с лидера на "Атака" и председател на групата на "Обединени патриоти" Волен Сидеров да направим промени в Закона за пътищата, разбира се, след като се проведе и коалиционен съвет, така че областните управители в България да отговарят изцяло за републиканските пътища, които са всъщност държавна собственост. Те да правят ремонтите и всичко останало, и те да носят пряката отговорност, ако нещо се случи", каза още Тодоров.

В подкрепа на искането си Тодоров посочи, че губернаторите или областните управители в Хърватия, Чехия, Холандия, Полша, Румъния, Словакия и др. страни в Европейския съюз се занимават с ремонта и поддръжката на пътищата. Не може обаче да се пропусне фактът, че тази дейност е свързана с големи капиталови разходи и провеждането на обществени поръчки, каквито сега напълно липсват в областните управи.

Протест

Жители на Своге обявиха, че организират протест в сряда от 17 часа на мястото, където стана катастрофата с автобуса, при която загинаха 17 души. Очаква се демонстрацията да бъде мирна, но зам.-кметът на Своге Георги Петков изрази притеснение, че е избран пиков час, което може да е предпоставка за ново произшествие.

Основното искане на хората, които многократно са подавали сигнали за състоянието на пътя, е отговорните институции да вземат мерки и да оправят цялото трасе през Искърското дефиле. През него в момента преминават тирове заради ремонтите на магистрала "Хемус", въпреки че пътят не е проектиран за такова натоварване.

Липсата на ясни отговори от институциите за спорните моменти при извършения ремонт на пътя през Искърското дефиле, на който в събота загинаха 17 души след инцидент с автобус, вече предизвиква реакции. Жители на Своге обявиха, че започват всекидневни протести, докато не бъдат взети мерки за осигуряване на безопасността. Областният управител на Софийска област Илиан Тодоров ("Атака") пък обяви, че 10 месеца чака отговори от Агенция "Пътна инфраструктура" за критичните пътни участъци в региона, и директно поиска да поеме управлението на републиканската инфраструктура. А от БСП настояха за оставката на правителството заради пропуските при пътните ремонти и смъртта на невинни хора.

Междувременно стана ясно и че Националната следствена служба е претърсила и офисите на партньора на "Трейс" в обединението "Трейс Своге" - "Мегаинвест холд", след като вчера разследващи иззеха документи от централата на "Трейс груп холд" в София. Шефът на фирмата "Мегаинвест холдинг" - Цветан Цветанов, заяви пред "Капитал", че изпълнението на проекта е било разделено на участъци между неговата фирма и "Трейс", като той е работил единствено в участъка край село Елисейна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    "По първоначална информация превозното средство е помело четири автомобила по пътя си и е паднало на площадка край пътното платно..." 25.08.2018г. Истина ли е? Никой не го споменава след това?

  • 2
    ggggggggggg avatar :-|
    ggggggggggg

    Шофьорът е абсолютно виновен. Първо, като собственик на фирмата е бил длъжен да постави изправни колани в рейса. Второ, длъжен е да задължи пътниците да си ги сложат. Трето, карал е с превишена скорост.

    Лошо е, че пътят не е бил добре построен и обезопасен. Това не променя факта, че ако бяха с колани може би всички пътници щяха да са живи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK