С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 29 авг 2018, 11:51, 16317 прочитания

Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле

АПИ обяви обществените поръчки за проектиране и строителство на най-трудния участък от пътя до Гърция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че е открила обществената поръчка за проектиране и строителство на платното в посока София на автомагистрала "Струма" в участъка Кресна - Крупник, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Съобщението обаче изглежда като кризисен PR заради некачествения ремонт на пътя край Своге, тъй като реално процедурата за "Струма" не е публикувана в Регистъра на обществените поръчки или в "Профила на купувача" на АПИ. Съответно няма никакви налични документи, които да разкрият технически подробности за проекта или критерии към кандидатите.

От пътната агенция посочват само, че дължината на отсечката е 23.6 км, като се предвижда да бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези. Индикативната стойност на поръчката е 875.3 млн. лв. без ДДС, или над 1.05 милиарда лева.


Ограничено време

Обществената поръчка е разделена в две позиции, като сроковете за завършването на всяка от тях са 1556 дни и включват времето за проектиране и строителство. Реално това са 52 месеца, които започват да текат от датата на подписване на договорите с изпълнителите. Такива обаче е малко вероятно да бъдат избрани преди август-септември 2019 г., тъй като оферти в търга ще се подават до 15 ноември 2018 г., а работата на оценителната комисия при такива проекти продължава минимум 6-9 месеца. Освен това по всяка вероятност ще има и обжалвания.

Всичко това поставя под сериозен риск изпълнението на проекта, защото магистрала "Струма" трябва да е напълно готова до края на 2023 г. В противен случай ще се наложи България да връща полученото европейско финансиране за нея.



Какво ще се строи

Според одобрения проект габаритът на новото трасе ще бъде 10.50 м - с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. (т.е. две платна като на магистрала без аварийна лента). Предвидено е при надлъжен наклон над 4% да има и трета лента за товарните автомобили.

Първият лот е за 13.2 км в северната част откъм София, като прогнозната стойност е 444 796 305 лв. без ДДС. Или средно по 40 млн. лв. на километър. В този участък ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлези и подлези. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна".

Вторият участък е с дължина 10.4 км, като включва и обходния път на Кресна, който е 5.5 км. Индикативната стойност е 430 525 209 лв. без ДДС, което прави по 51.6 млн. лв. на километър.

При обходния път на Кресна ще има площадка за краткотраен отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От нея ще има и връзка с населеното място Кресна. В участъка ще бъдат изградени 4 тунела - "Тисата" (с дължина 171 м), "Света Неделя" (1.3 км), "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Те също ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще има още 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.

"И при двата лота трафикът ще се регулира чрез Интелигентни транспортни системи и системи за наблюдение – пътни станции за засичане на трафика, за видеонаблюдение, метеорологично наблюдение и др.", обясняват от пътната агенция.

Половин решение

Т.нар. източен вариант на лот 3.2 от магистралата (виж картата), който предвижда разделяне на пътя на две платна, беше одобрен от Висшия експертен екологичен съвет при екоминистерството през октомври миналата. Според него платното в посока Гърция ще ползва съществуващия път през дефилето с малки подобрения, след което ще продължава по новия обходен път на Кресна, а в посока София ще има изцяло ново трасе.

Одобреното трасе беше един от общо пет разглеждани варианта, които бяха предложени за обществено обсъждане. Той получи подкрепа както от правителството, така и от местните жители, но пък беше най-критикуваният вариант от екоорганизации. Те предлагаха движението изцяло да се изнесе извън дефилето, а съществуващият път да остане локален, тъй като интензивният трафик вреди на богатото биоразнообразие в района.

Чака се строителството и на тунел "Железница"

Пример за това как големите и сложни пътни поръчки се проточват във времето е тази за тунел "Железница" на магистрала "Струма". Той ще бъде и един от най-бавно построените обекти, след като първата процедура за него тръгна още през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите. През 2017 се провали и вторият опит да се намерят строители на ключовото за магистрала "Струма" съоръжение. Сегашният търг бе обявен през октомври миналата година, а този месец пътната агенция класира на първо място "Джи Пи груп" с оферта от 185 млн. лв. без ДДС.

Договор все още не е подписан, тъй като в КЗК бяха подадени две жалби - от гръцката "Актор" и от консорциум "Тодини България" с водещ партньор италианската "Тодини конструционе дженерале". Дори КЗК да отхвърли жалбите и да няма възражения от други отпаднали кандидати, "Актор" и ДЗЗД "Тодини България" може да обжалват решението на антимонополния орган и в съда.

Тунелът "Железница" , чиято дължина ще е над 2 км, също трябва да бъде завършен най-късно до края на 2023 г. Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте 1 Вечерни новини: Новата власт на София започва работа, износът почти не расте

И още: "Еврохолд" обжалва забраната на КЗК да купи ЧЕЗ, държавата напредва с модела за втора пенсия, Ево Моралес избяга в Мексико

12 ное 2019, 1241 прочитания

Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма 3 Съдът дължи обезщетение, ако чрез негово решение е открадната фирма

СГС вероятно ще бъде осъден на 2 млн. лв., но въпреки действията си съдията, допуснал измамата, се издига в кариерата

12 ное 2019, 1534 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

Книга: "Истории от 90-те"

Сборникът "Истории от 90-те" дава поглед към размирното десетилетие без излишна сантименталност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10