С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 29 авг 2018, 11:51, 6195 прочитания

Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле

АПИ обяви обществените поръчки за проектиране и строителство на най-трудния участък от пътя до Гърция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

#ДжиПиГейт - обръчът от консултанти, оценители и изпълнители в действие

Мрежа от свързани хора и фирми подготвя, оценява и изпълнява обществени поръчки, свързани с еврофондовете

21 сеп 2018

АПИ може да бъде глобена с 18.5 млн. лв заради "Джи Пи груп"

Договорът за тунел "Железница" ще бъде подписан, макар че може да се окаже незаконосъобразен

18 сеп 2018

София ще даде 140 млн. лв. на 7 фирми за улични ремонти

Договорите с избраните компании ще бъдат за срок от 4 години, като разходите по тях могат да се увеличат неограничено

17 сеп 2018

Репортерите Димитър Стоянов и Атила Биро са били задържани от МВР

Разследващите журналисти са се опитвали да спасят документи, които съдържат данни за злоупотреби с еврофондове

14 сеп 2018

Пътната агенция назначава още 921 служители и купува 53 нови коли

Значителното увеличение на щата е свързано с пускането на тол-системата

3 сеп 2018

Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге

Доскорошният шеф и настоящ член на УС на АПИ Дончо Атанасов не вижда вина в органа, който плаща и контролира пътищата в България

31 авг 2018

Фалшиви пътища, истинска смърт

Трагедията край Своге повдигна завесата при строителството на пътища у нас и това, което се разкрива, е обезпокояващо

30 авг 2018

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

29 авг 2018

Най-големите строителни компании: Частните инвестиции се завръщат

След срива в оборотите през 2016 г. резултатите тръгват нагоре благодарение на вложенията в жилищни, хотелски и офис проекти

25 авг 2018

Две чужди компании обжалват избора на "Джи Пи" за строител на тунела "Железница"

Гръцката "Актор" и италианската "Тодини" бяха отстранени още преди отварянето на ценовите им оферти. Победителят е предложил 185 млн. лв.

17 авг 2018

"Джи Пи груп" ще строи тунел "Железница" срещу 185 млн. лева

"Главболгарстрой" и "ПСТ груп" са избрани за изпълнители на двата подхода към тунела. Това е пореден търг с масово отстраняване на кандидати

8 авг 2018

Довършването на Южната дъга на околовръстното ще е готово през 2021 г.

Само големи местни играчи се състезават за 6-километровата отсечка за 123 млн. лв. без ДДС

2 юли 2018

Археолозите предлагат разкопките до "Струма" да бъдат изместени няколко метра

Идеята е трасето на магистралата да не се променя, а важните открития да се композират до него

9 май 2018

Пътища 2.0 - какво се строи сега и какво предстои

Изпълняват се проекти за 1.4 млрд. лв. и предстои сключването на договори за още толкова

7 май 2018
Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че е открила обществената поръчка за проектиране и строителство на платното в посока София на автомагистрала "Струма" в участъка Кресна - Крупник, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Съобщението обаче изглежда като кризисен PR заради некачествения ремонт на пътя край Своге, тъй като реално процедурата за "Струма" не е публикувана в Регистъра на обществените поръчки или в "Профила на купувача" на АПИ. Съответно няма никакви налични документи, които да разкрият технически подробности за проекта или критерии към кандидатите.

От пътната агенция посочват само, че дължината на отсечката е 23.6 км, като се предвижда да бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези. Индикативната стойност на поръчката е 875.3 млн. лв. без ДДС, или над 1.05 милиарда лева.

Ограничено време

Обществената поръчка е разделена в две позиции, като сроковете за завършването на всяка от тях са 1556 дни и включват времето за проектиране и строителство. Реално това са 52 месеца, които започват да текат от датата на подписване на договорите с изпълнителите. Такива обаче е малко вероятно да бъдат избрани преди август-септември 2019 г., тъй като оферти в търга ще се подават до 15 ноември 2018 г., а работата на оценителната комисия при такива проекти продължава минимум 6-9 месеца. Освен това по всяка вероятност ще има и обжалвания.

Всичко това поставя под сериозен риск изпълнението на проекта, защото магистрала "Струма" трябва да е напълно готова до края на 2023 г. В противен случай ще се наложи България да връща полученото европейско финансиране за нея.



Какво ще се строи

Според одобрения проект габаритът на новото трасе ще бъде 10.50 м - с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. (т.е. две платна като на магистрала без аварийна лента). Предвидено е при надлъжен наклон над 4% да има и трета лента за товарните автомобили.

Първият лот е за 13.2 км в северната част откъм София, като прогнозната стойност е 444 796 305 лв. без ДДС. Или средно по 40 млн. лв. на километър. В този участък ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлези и подлези. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна".

Вторият участък е с дължина 10.4 км, като включва и обходния път на Кресна, който е 5.5 км. Индикативната стойност е 430 525 209 лв. без ДДС, което прави по 51.6 млн. лв. на километър.

При обходния път на Кресна ще има площадка за краткотраен отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От нея ще има и връзка с населеното място Кресна. В участъка ще бъдат изградени 4 тунела - "Тисата" (с дължина 171 м), "Света Неделя" (1.3 км), "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Те също ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще има още 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.

"И при двата лота трафикът ще се регулира чрез Интелигентни транспортни системи и системи за наблюдение – пътни станции за засичане на трафика, за видеонаблюдение, метеорологично наблюдение и др.", обясняват от пътната агенция.

Половин решение

Т.нар. източен вариант на лот 3.2 от магистралата (виж картата), който предвижда разделяне на пътя на две платна, беше одобрен от Висшия експертен екологичен съвет при екоминистерството през октомври миналата. Според него платното в посока Гърция ще ползва съществуващия път през дефилето с малки подобрения, след което ще продължава по новия обходен път на Кресна, а в посока София ще има изцяло ново трасе.

Одобреното трасе беше един от общо пет разглеждани варианта, които бяха предложени за обществено обсъждане. Той получи подкрепа както от правителството, така и от местните жители, но пък беше най-критикуваният вариант от екоорганизации. Те предлагаха движението изцяло да се изнесе извън дефилето, а съществуващият път да остане локален, тъй като интензивният трафик вреди на богатото биоразнообразие в района.

Чака се строителството и на тунел "Железница"

Пример за това как големите и сложни пътни поръчки се проточват във времето е тази за тунел "Железница" на магистрала "Струма". Той ще бъде и един от най-бавно построените обекти, след като първата процедура за него тръгна още през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите. През 2017 се провали и вторият опит да се намерят строители на ключовото за магистрала "Струма" съоръжение. Сегашният търг бе обявен през октомври миналата година, а този месец пътната агенция класира на първо място "Джи Пи груп" с оферта от 185 млн. лв. без ДДС.

Договор все още не е подписан, тъй като в КЗК бяха подадени две жалби - от гръцката "Актор" и от консорциум "Тодини България" с водещ партньор италианската "Тодини конструционе дженерале". Дори КЗК да отхвърли жалбите и да няма възражения от други отпаднали кандидати, "Актор" и ДЗЗД "Тодини България" може да обжалват решението на антимонополния орган и в съда.

Тунелът "Железница" , чиято дължина ще е над 2 км, също трябва да бъде завършен най-късно до края на 2023 г. Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Инерком" поиска КЗК да разгледа сделката с CEZ отново "Инерком" поиска КЗК да разгледа сделката с CEZ отново

Гинка Върбакова ще пробва да убеди регулатора, че вече няма общо с фотоволтаиците си, макар че остава техен собственик

21 сеп 2018, 169 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

21 сеп 2018, 231 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

Новият инвеститор в "Софтуер Груп БГ"

Създаденият преди месец фонд "БрайтКап венчърс" влага 2.65 млн. евро в българската софтуерна компания

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

Кино: "Аз съм ти, Адриана"

Артистична елегия за две силни жени в две български епохи

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете