С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 29 авг 2018, 11:51, 13941 прочитания

Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле

АПИ обяви обществените поръчки за проектиране и строителство на най-трудния участък от пътя до Гърция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че е открила обществената поръчка за проектиране и строителство на платното в посока София на автомагистрала "Струма" в участъка Кресна - Крупник, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Съобщението обаче изглежда като кризисен PR заради некачествения ремонт на пътя край Своге, тъй като реално процедурата за "Струма" не е публикувана в Регистъра на обществените поръчки или в "Профила на купувача" на АПИ. Съответно няма никакви налични документи, които да разкрият технически подробности за проекта или критерии към кандидатите.

От пътната агенция посочват само, че дължината на отсечката е 23.6 км, като се предвижда да бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези. Индикативната стойност на поръчката е 875.3 млн. лв. без ДДС, или над 1.05 милиарда лева.


Ограничено време

Обществената поръчка е разделена в две позиции, като сроковете за завършването на всяка от тях са 1556 дни и включват времето за проектиране и строителство. Реално това са 52 месеца, които започват да текат от датата на подписване на договорите с изпълнителите. Такива обаче е малко вероятно да бъдат избрани преди август-септември 2019 г., тъй като оферти в търга ще се подават до 15 ноември 2018 г., а работата на оценителната комисия при такива проекти продължава минимум 6-9 месеца. Освен това по всяка вероятност ще има и обжалвания.

Всичко това поставя под сериозен риск изпълнението на проекта, защото магистрала "Струма" трябва да е напълно готова до края на 2023 г. В противен случай ще се наложи България да връща полученото европейско финансиране за нея.



Какво ще се строи

Според одобрения проект габаритът на новото трасе ще бъде 10.50 м - с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. (т.е. две платна като на магистрала без аварийна лента). Предвидено е при надлъжен наклон над 4% да има и трета лента за товарните автомобили.

Първият лот е за 13.2 км в северната част откъм София, като прогнозната стойност е 444 796 305 лв. без ДДС. Или средно по 40 млн. лв. на километър. В този участък ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлези и подлези. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна".

Вторият участък е с дължина 10.4 км, като включва и обходния път на Кресна, който е 5.5 км. Индикативната стойност е 430 525 209 лв. без ДДС, което прави по 51.6 млн. лв. на километър.

При обходния път на Кресна ще има площадка за краткотраен отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От нея ще има и връзка с населеното място Кресна. В участъка ще бъдат изградени 4 тунела - "Тисата" (с дължина 171 м), "Света Неделя" (1.3 км), "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Те също ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще има още 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.

"И при двата лота трафикът ще се регулира чрез Интелигентни транспортни системи и системи за наблюдение – пътни станции за засичане на трафика, за видеонаблюдение, метеорологично наблюдение и др.", обясняват от пътната агенция.

Половин решение

Т.нар. източен вариант на лот 3.2 от магистралата (виж картата), който предвижда разделяне на пътя на две платна, беше одобрен от Висшия експертен екологичен съвет при екоминистерството през октомври миналата. Според него платното в посока Гърция ще ползва съществуващия път през дефилето с малки подобрения, след което ще продължава по новия обходен път на Кресна, а в посока София ще има изцяло ново трасе.

Одобреното трасе беше един от общо пет разглеждани варианта, които бяха предложени за обществено обсъждане. Той получи подкрепа както от правителството, така и от местните жители, но пък беше най-критикуваният вариант от екоорганизации. Те предлагаха движението изцяло да се изнесе извън дефилето, а съществуващият път да остане локален, тъй като интензивният трафик вреди на богатото биоразнообразие в района.

Чака се строителството и на тунел "Железница"

Пример за това как големите и сложни пътни поръчки се проточват във времето е тази за тунел "Железница" на магистрала "Струма". Той ще бъде и един от най-бавно построените обекти, след като първата процедура за него тръгна още през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите. През 2017 се провали и вторият опит да се намерят строители на ключовото за магистрала "Струма" съоръжение. Сегашният търг бе обявен през октомври миналата година, а този месец пътната агенция класира на първо място "Джи Пи груп" с оферта от 185 млн. лв. без ДДС.

Договор все още не е подписан, тъй като в КЗК бяха подадени две жалби - от гръцката "Актор" и от консорциум "Тодини България" с водещ партньор италианската "Тодини конструционе дженерале". Дори КЗК да отхвърли жалбите и да няма възражения от други отпаднали кандидати, "Актор" и ДЗЗД "Тодини България" може да обжалват решението на антимонополния орган и в съда.

Тунелът "Железница" , чиято дължина ще е над 2 км, също трябва да бъде завършен най-късно до края на 2023 г. Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Българите продължават да имат по-ниско доверие в държавните институции, отколкото в ЕС Българите продължават да имат по-ниско доверие в държавните институции, отколкото в ЕС

Това показват данните от ново изследване на "Евробарометър" за страната

17 фев 2019, 210 прочитания

Пет организации получиха по чек за 8000 лв. за най-добър бизнес план на НПО Пет организации получиха по чек за 8000 лв. за най-добър бизнес план на НПО

За осма година Български център за нестопанско право организира базар на социалните предприятия

16 фев 2019, 1148 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Българският автопазар 2018: Повече дизел и нови коли

Старите автомобили над 20 години продължават да преобладават в българския автопарк, въпреки нарастването на продажбите на нови автомобили

Ти декларира ли биткойна?

Данъчните отново напомниха, че печалбите от търговия и сделки с криптовалути се облагат

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Как (не) живеем

Кураторката Вера Млечевска за въпросите, които поставя предстоящото българско участие на Венецианското биенале

Дивото зове

Трима утвърдени български приключенски фотографи и техните "работни дни" на открито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 16.02.2019 Прочетете