Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле

На по-късен етап старото трасе през Кресненско дефиле ще бъде ремонтирано и ще се ползва като платно на магистрала "Струма" в посока Гърция

Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле

АПИ обяви обществените поръчки за проектиране и строителство на най-трудния участък от пътя до Гърция

Ивайло Станчев
18120 прочитания

На по-късен етап старото трасе през Кресненско дефиле ще бъде ремонтирано и ще се ползва като платно на магистрала "Струма" в посока Гърция

© Цветелина Белутова


Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че е открила обществената поръчка за проектиране и строителство на платното в посока София на автомагистрала "Струма" в участъка Кресна - Крупник, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Съобщението обаче изглежда като кризисен PR заради некачествения ремонт на пътя край Своге, тъй като реално процедурата за "Струма" не е публикувана в Регистъра на обществените поръчки или в "Профила на купувача" на АПИ. Съответно няма никакви налични документи, които да разкрият технически подробности за проекта или критерии към кандидатите.

От пътната агенция посочват само, че дължината на отсечката е 23.6 км, като се предвижда да бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези. Индикативната стойност на поръчката е 875.3 млн. лв. без ДДС, или над 1.05 милиарда лева.

Ограничено време

Обществената поръчка е разделена в две позиции, като сроковете за завършването на всяка от тях са 1556 дни и включват времето за проектиране и строителство. Реално това са 52 месеца, които започват да текат от датата на подписване на договорите с изпълнителите. Такива обаче е малко вероятно да бъдат избрани преди август-септември 2019 г., тъй като оферти в търга ще се подават до 15 ноември 2018 г., а работата на оценителната комисия при такива проекти продължава минимум 6-9 месеца. Освен това по всяка вероятност ще има и обжалвания.

Всичко това поставя под сериозен риск изпълнението на проекта, защото магистрала "Струма" трябва да е напълно готова до края на 2023 г. В противен случай ще се наложи България да връща полученото европейско финансиране за нея.

Какво ще се строи

Според одобрения проект габаритът на новото трасе ще бъде 10.50 м - с две ленти за движение с ширина 3.5 м, водещи ивици по 0.25 м и два банкета с ширина 1.5 м. (т.е. две платна като на магистрала без аварийна лента). Предвидено е при надлъжен наклон над 4% да има и трета лента за товарните автомобили.

Първият лот е за 13.2 км в северната част откъм София, като прогнозната стойност е 444 796 305 лв. без ДДС. Или средно по 40 млн. лв. на километър. В този участък ще бъдат построени 3 тунела - "Симитли" (с дължина 211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Те ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще бъдат построени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и три надлези и подлези. Достъпът до този участък ще става чрез три пътни възела - "Полето", "Мечкул" и "Стара Кресна".

Вторият участък е с дължина 10.4 км, като включва и обходния път на Кресна, който е 5.5 км. Индикативната стойност е 430 525 209 лв. без ДДС, което прави по 51.6 млн. лв. на километър.

При обходния път на Кресна ще има площадка за краткотраен отдих, която ще бъде с електричество, вода и канализация. От нея ще има и връзка с населеното място Кресна. В участъка ще бъдат изградени 4 тунела - "Тисата" (с дължина 171 м), "Света Неделя" (1.3 км), "Кресна 1" (358 м) и "Кресна 2" (230 м). Те също ще бъдат с инсталации и системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т.н. Ще има още 11 виадукта с приблизителна дължина 5 км, както и 9 надлези и подлези.

"И при двата лота трафикът ще се регулира чрез Интелигентни транспортни системи и системи за наблюдение – пътни станции за засичане на трафика, за видеонаблюдение, метеорологично наблюдение и др.", обясняват от пътната агенция.

Половин решение

Т.нар. източен вариант на лот 3.2 от магистралата (виж картата), който предвижда разделяне на пътя на две платна, беше одобрен от Висшия експертен екологичен съвет при екоминистерството през октомври миналата. Според него платното в посока Гърция ще ползва съществуващия път през дефилето с малки подобрения, след което ще продължава по новия обходен път на Кресна, а в посока София ще има изцяло ново трасе.

Одобреното трасе беше един от общо пет разглеждани варианта, които бяха предложени за обществено обсъждане. Той получи подкрепа както от правителството, така и от местните жители, но пък беше най-критикуваният вариант от екоорганизации. Те предлагаха движението изцяло да се изнесе извън дефилето, а съществуващият път да остане локален, тъй като интензивният трафик вреди на богатото биоразнообразие в района.

Чака се строителството и на тунел "Железница"

Пример за това как големите и сложни пътни поръчки се проточват във времето е тази за тунел "Железница" на магистрала "Струма". Той ще бъде и един от най-бавно построените обекти, след като първата процедура за него тръгна още през 2015 г., но беше спряна след скандално изчезване на част от документите на кандидатите. През 2017 се провали и вторият опит да се намерят строители на ключовото за магистрала "Струма" съоръжение. Сегашният търг бе обявен през октомври миналата година, а този месец пътната агенция класира на първо място "Джи Пи груп" с оферта от 185 млн. лв. без ДДС.

Договор все още не е подписан, тъй като в КЗК бяха подадени две жалби - от гръцката "Актор" и от консорциум "Тодини България" с водещ партньор италианската "Тодини конструционе дженерале". Дори КЗК да отхвърли жалбите и да няма възражения от други отпаднали кандидати, "Актор" и ДЗЗД "Тодини България" може да обжалват решението на антимонополния орган и в съда.

Тунелът "Железница" , чиято дължина ще е над 2 км, също трябва да бъде завършен най-късно до края на 2023 г. Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.

Източник: Агенция

Агенция "Пътна инфраструктура" обяви, че е открила обществената поръчка за проектиране и строителство на платното в посока София на автомагистрала "Струма" в участъка Кресна - Крупник, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе. Съобщението обаче изглежда като кризисен PR заради некачествения ремонт на пътя край Своге, тъй като реално процедурата за "Струма" не е публикувана в Регистъра на обществените поръчки или в "Профила на купувача" на АПИ. Съответно няма никакви налични документи, които да разкрият технически подробности за проекта или критерии към кандидатите.

От пътната агенция посочват само, че дължината на отсечката е 23.6 км, като се предвижда да бъдат изградени 7 тунела, 21 виадукта, 4 пътни възела, 12 надлези и подлези. Индикативната стойност на поръчката е 875.3 млн. лв. без ДДС, или над 1.05 милиарда лева.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    krismihailov avatar :-|
    Kris Mihailov

    Капитал, предлагам да направите поредица от статии с мненията на водещите специалисти при планирането, построяването и поддържането на пътната инфраструктура в страната. Така всичките тези суми изглеждат доста високи за нас, които не разбираме от построяването на пътища/магистрали и прилежащите им.

  • 2
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    До коментар [#1] от "Kris Mihailov":

    Това е добра препоръка, но май един километър път пада между половин и един милион лева. Може би повече за четири ленти.

  • 3
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле !!! И какво ще се получи накрая ??? ВАЖНО !!!! Когато беше отхвърлен проекта за голям, над 15 км, тунел, строителната мафия и държавата ревяха в синхрон, как това щяло да струва над 2 милиарда евро !!!! Рев до небесата. СЕГА само за едното трасе ще се даде 1 милиард, ще се разсипе, повече или по-малко, природата в дефилето, и накрая ще се доплатят 200-300 милиона по разни причини...…… Другото трасе ще е по-скъпо - между 1.5 - 2 милиарда лева, пак изпълнен от родни строители, и както се видя няма да е много качествено. И двете трасета ще се строят над ПЕТ години ……. Ще бъде истински АД за пътуващите !!!

  • 4
    goshoee avatar :-|
    goshoee

    1 млрд. само за едното платно. Тунелът колко щеше да струва? Не, че съм еколог, ама това е скандално!

  • 5
    kranc_mk avatar :-|
    Kranc MK

    Не обичам да коментирам, но когато се изказват невежи се дразня. Първо да уточня с какво се занимавам. Екипа ми е специализиаран в бюджетиране на строителни обекти в България и по света. ДО тук за Мен.
    Относно Магистрала струма историята, защото съм работил по нея:
    1. 15 км тунел бяха гръмки с изказваняита си, но като всичко в БГ се оказа, че сме велики в приказките, но не и в подготовката. Няма как съоражение от този калибър да струва скормните 1млрд лв, както се твърдеше години наред. После го вдигнаха на 1млрд евро. Реалната стойност на това съоражение около 3млрд евро. Причината е геологията, защото това е Кресна и ако се поразровите ще разберете че щяхме да строим тунел във "вулкан" земетръсна зона.
    2. Новото трасе е балансиран вариант между идиотски изказвания и политически и екологичен баланс. Цената е 1млрд лв, защото има няколко изключително сложни и красиви съоражения който ще трябва да изградим. Ако стане този проект във срок, ще си имаме нов рекордьор по височина на мост в България, който и ще бъде с 3м по къс от световния рекорд от този тип съоражение. Това е продиктувано от изключително девствения и разломен терен през който преминава цялото трасе. Можете да разгледате 3гб проект в Профил на куповача на АПИ. Всичко е достъпно но е по лесно да се пише и критикува.
    3. Идеяа за естакада през самото дефиле /тоест на 2 етажа магистрала/ беше добро като решение, но като изпълнение щеше да отнеме много време, защото трябваше да се строи докато има трафик.
    Това е от мене. Четете повече, а не се изказвайте неподготвени като българи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK