Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

Строителният министър Николай Нанков обвини "Трейс" във фалшифициране на документи, но пропусна да каже, че самата АПИ не е анализирала пътната настилка до Своге, преди да я приеме "без забележки"
Строителният министър Николай Нанков обвини "Трейс" във фалшифициране на документи, но пропусна да каже, че самата АПИ не е анализирала пътната настилка до Своге, преди да я приеме "без забележки"    ©  Анелия Николова
Строителният министър Николай Нанков обвини "Трейс" във фалшифициране на документи, но пропусна да каже, че самата АПИ не е анализирала пътната настилка до Своге, преди да я приеме "без забележки"
Строителният министър Николай Нанков обвини "Трейс" във фалшифициране на документи, но пропусна да каже, че самата АПИ не е анализирала пътната настилка до Своге, преди да я приеме "без забележки"    ©  Анелия Николова

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви вчера, че в асфалта на пътя край Своге, където стана инцидентът с пътническия автобус, се съдържа варовик - нещо, което било недопустимо според разпоредбите. Но, оказва се, варовикът е напълно допустим и използван в пътното строителство, стига да е под формата на прах. Ако обаче Нанков е прав и в конкретния случай има по-големи парчета варовик в асфалта, това би било незаконно.

Какво каза министърът

"По време на изпитването със солна киселина, такъв е и методът, с който се установява качеството на асфалта, протича химична реакция между скалния материал и киселината, което показва, че този материал съдържа карбонатна група следователно доломитизиран варовик или доломит. Съгласно нормативи и спецификация на Агенция пътна инфраструктура този материал е недопустим за влагане в асфалтовия слой", поясни Николай Нанков. Така министърът заговори за фалшификация в лаборатория...

Какво пише в правилата

В цитираната техническа спецификация на пътната агенция обаче съвсем ясно е записано точно обратното на думите на министъра. В различните асфалтови смеси се влага т.нар. Минерално брашно, което според раздел 5103.3. се "състои от фини частици получени от ситно смлян варовик в съответствие с БДС EN 13043". Такова брашно се ползва както за основните пластове, така и за износващия слой на пътната настилка.

В самия Български държавен стандарт (БДС EN 13043) точка NА.3.9.1 е записано, че минерално брашно представлява материал с произход от варовикови, доломитови и доломитизирани варовикови скали, по-голямата част от зърната на който преминава през сито с размер на отворите 0.063 mm, който може да се прибави към асфалтови смеси за придаване на определени свойства. Съдържанието на варовик в различните битумни смеси е регламентирано в още няколко стандарта.

Освен това редица кариери за инертни материали официално предлагат варовик за влагане в асфалтовобетонни смеси. Както казва премиерът Бойко Борисов: достатъчно е да се чукне в Google, за да излезе. В регистъра на обществените поръчки също фигурират множество документи, където възложители изискват определени качества и съставки на асфалта, включително наличието на варовик.

Пътни инженери, с които "Капитал" разговаря обясниха, че влагането на трошен варовик е нормална практика, регламентирана от самата пътна агенция. Има обаче особености какъв точно материал се ползва - от коя кариера, с какви характеристики и в какво количество. Всичко зависи от поставените от възложителя условия и съставки на рецептата на асфалтовата смес. Пътната агенция обаче не оповестява техническата спецификация на проекта за ремонт на пътя през Искърското дефиле и съответно няма как да се разбере имало ли е специфични изисквания за асфалта. Още по-голямо недоумение буди и факта, че при приемането на обекта АПИ не е направила собствен анализ на качеството на настилката.

Всичко това повдига въпросът излъга ли министър Нанков, когато обяви, че установеният варовик в настилката на пътя край Своге е недопустим, или е бил заблуден от представените му документи?

От строителната "Трейс", асфалтирала участъка до Своге, засега също запазват мълчание и не коментират обвиненията за фалшификация на документи и характеристиките на настилката.