Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Строителният министър Николай Нанков обвини "Трейс" във фалшифициране на документи, но пропусна да каже, че самата АПИ не е анализирала пътната настилка до Своге, преди да я приеме "без забележки"

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

Ивайло Станчев
9729 прочитания

Строителният министър Николай Нанков обвини "Трейс" във фалшифициране на документи, но пропусна да каже, че самата АПИ не е анализирала пътната настилка до Своге, преди да я приеме "без забележки"

© Анелия Николова


Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви вчера, че в асфалта на пътя край Своге, където стана инцидентът с пътническия автобус, се съдържа варовик - нещо, което било недопустимо според разпоредбите. Но, оказва се, варовикът е напълно допустим и използван в пътното строителство, стига да е под формата на прах. Ако обаче Нанков е прав и в конкретния случай има по-големи парчета варовик в асфалта, това би било незаконно.

Какво каза министърът

"По време на изпитването със солна киселина, такъв е и методът, с който се установява качеството на асфалта, протича химична реакция между скалния материал и киселината, което показва, че този материал съдържа карбонатна група следователно доломитизиран варовик или доломит. Съгласно нормативи и спецификация на Агенция пътна инфраструктура този материал е недопустим за влагане в асфалтовия слой", поясни Николай Нанков. Така министърът заговори за фалшификация в лаборатория...

Какво пише в правилата

В цитираната техническа спецификация на пътната агенция обаче съвсем ясно е записано точно обратното на думите на министъра. В различните асфалтови смеси се влага т.нар. Минерално брашно, което според раздел 5103.3. се "състои от фини частици получени от ситно смлян варовик в съответствие с БДС EN 13043". Такова брашно се ползва както за основните пластове, така и за износващия слой на пътната настилка.

В самия Български държавен стандарт (БДС EN 13043) точка NА.3.9.1 е записано, че минерално брашно представлява материал с произход от варовикови, доломитови и доломитизирани варовикови скали, по-голямата част от зърната на който преминава през сито с размер на отворите 0.063 mm, който може да се прибави към асфалтови смеси за придаване на определени свойства. Съдържанието на варовик в различните битумни смеси е регламентирано в още няколко стандарта.

Освен това редица кариери за инертни материали официално предлагат варовик за влагане в асфалтовобетонни смеси. Както казва премиерът Бойко Борисов: достатъчно е да се чукне в Google, за да излезе. В регистъра на обществените поръчки също фигурират множество документи, където възложители изискват определени качества и съставки на асфалта, включително наличието на варовик.

Пътни инженери, с които "Капитал" разговаря обясниха, че влагането на трошен варовик е нормална практика, регламентирана от самата пътна агенция. Има обаче особености какъв точно материал се ползва - от коя кариера, с какви характеристики и в какво количество. Всичко зависи от поставените от възложителя условия и съставки на рецептата на асфалтовата смес. Пътната агенция обаче не оповестява техническата спецификация на проекта за ремонт на пътя през Искърското дефиле и съответно няма как да се разбере имало ли е специфични изисквания за асфалта. Още по-голямо недоумение буди и факта, че при приемането на обекта АПИ не е направила собствен анализ на качеството на настилката.

Всичко това повдига въпросът излъга ли министър Нанков, когато обяви, че установеният варовик в настилката на пътя край Своге е недопустим, или е бил заблуден от представените му документи?

От строителната "Трейс", асфалтирала участъка до Своге, засега също запазват мълчание и не коментират обвиненията за фалшификация на документи и характеристиките на настилката.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви вчера, че в асфалта на пътя край Своге, където стана инцидентът с пътническия автобус, се съдържа варовик - нещо, което било недопустимо според разпоредбите. Но, оказва се, варовикът е напълно допустим и използван в пътното строителство, стига да е под формата на прах. Ако обаче Нанков е прав и в конкретния случай има по-големи парчета варовик в асфалта, това би било незаконно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ahasver avatar :-|
    ahasver

    По време на изпитването със солна киселина,

    Да си проверят изпитването. Че варовикът шуми от солна киселина е известно. Въпросът е защо? На солната киселина няма да удържи и желязна конструкция. Е, това в природата го няма! От небето не вали солна киселина! Дъждовете носят слаба въглена киселина, която след милиони години ще направи карст върху варовиците.

  • 2
    hnr20576520 avatar :-|
    hnr20576520

    Варовиковите скали се ползват при производството на асфалтовите смеси не само под формата на прах (каменно брашно). Дребни и едри фракции получени при натрошаване на основната варовикова скала се използват в състава на асфалтовите смеси - не е нито забранено, нито незаконно, напротив регламентирано е в хармонизирани европейски стандарти, в т.ч техническа спецификация на АПИ.

  • 3
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)

    Най-малкото Нанков просто не е на ясно какво точно говори, а е прочел набързо някакви в най-добрият случай резюмиращи документи, които цитира по памет. Просто не е професионалист и още по-малко експерт, а политическа фигура. Като такъв, би трябвало да има поне базови умения да реагира на неудобни или извън личната му компетенция въпроси.

  • 4
    igla avatar :-|
    Time is on my side

    Най-малкото Нанков не е трябвало да бърза, казвам аз. Ще изляза права, че скандалите, които разтърсиха правителството и без малко да обърнат лодката започнаха с изявлението на този човек. Асфалтът бил некачествен, затова автобусът се обърнал... Нанков пръв би трябвало да си отиде, защото до вчера се взимаха проби от този асфалт, тоест никакви резултати все още няма. Ти да помниш при други катастрофи да са взимани такива проби? Аз не.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK