С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 29 авг 2018, 16:11, 8571 прочитания

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков обяви вчера, че в асфалта на пътя край Своге, където стана инцидентът с пътническия автобус, се съдържа варовик - нещо, което било недопустимо според разпоредбите. Но, оказва се, варовикът е напълно допустим и използван в пътното строителство, стига да е под формата на прах. Ако обаче Нанков е прав и в конкретния случай има по-големи парчета варовик в асфалта, това би било незаконно.

Какво каза министърът


"По време на изпитването със солна киселина, такъв е и методът, с който се установява качеството на асфалта, протича химична реакция между скалния материал и киселината, което показва, че този материал съдържа карбонатна група следователно доломитизиран варовик или доломит. Съгласно нормативи и спецификация на Агенция пътна инфраструктура този материал е недопустим за влагане в асфалтовия слой", поясни Николай Нанков. Така министърът заговори за фалшификация в лаборатория...

Какво пише в правилата

В цитираната техническа спецификация на пътната агенция обаче съвсем ясно е записано точно обратното на думите на министъра. В различните асфалтови смеси се влага т.нар. Минерално брашно, което според раздел 5103.3. се "състои от фини частици получени от ситно смлян варовик в съответствие с БДС EN 13043". Такова брашно се ползва както за основните пластове, така и за износващия слой на пътната настилка.



В самия Български държавен стандарт (БДС EN 13043) точка NА.3.9.1 е записано, че минерално брашно представлява материал с произход от варовикови, доломитови и доломитизирани варовикови скали, по-голямата част от зърната на който преминава през сито с размер на отворите 0.063 mm, който може да се прибави към асфалтови смеси за придаване на определени свойства. Съдържанието на варовик в различните битумни смеси е регламентирано в още няколко стандарта.

Освен това редица кариери за инертни материали официално предлагат варовик за влагане в асфалтовобетонни смеси. Както казва премиерът Бойко Борисов: достатъчно е да се чукне в Google, за да излезе. В регистъра на обществените поръчки също фигурират множество документи, където възложители изискват определени качества и съставки на асфалта, включително наличието на варовик.

Пътни инженери, с които "Капитал" разговаря обясниха, че влагането на трошен варовик е нормална практика, регламентирана от самата пътна агенция. Има обаче особености какъв точно материал се ползва - от коя кариера, с какви характеристики и в какво количество. Всичко зависи от поставените от възложителя условия и съставки на рецептата на асфалтовата смес. Пътната агенция обаче не оповестява техническата спецификация на проекта за ремонт на пътя през Искърското дефиле и съответно няма как да се разбере имало ли е специфични изисквания за асфалта. Още по-голямо недоумение буди и факта, че при приемането на обекта АПИ не е направила собствен анализ на качеството на настилката.

Всичко това повдига въпросът излъга ли министър Нанков, когато обяви, че установеният варовик в настилката на пътя край Своге е недопустим, или е бил заблуден от представените му документи?

От строителната "Трейс", асфалтирала участъка до Своге, засега също запазват мълчание и не коментират обвиненията за фалшификация на документи и характеристиките на настилката.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Шефове от АПИ са обвиняеми за катастрофата край Своге, да си журналист в България е опасно Вечерни новини: Шефове от АПИ са обвиняеми за катастрофата край Своге, да си журналист в България е опасно

И още: Германия понижи наполовина прогнозата си за растеж през 2019 г.; Комикът Зеленский почти сигурно ще спечели президентските избори в Украйна

18 апр 2019, 1573 прочитания

Двама ръководители на АПИ бяха обвинени за фаталния път край Своге Двама ръководители на АПИ бяха обвинени за фаталния път край Своге

Според прокуратурата Светослав Глосов и Дончо Атанасов не са предприели действия за оправянето на пътя, където стана катастрофа с 20 жертви

18 апр 2019, 1324 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Фондът за лечение на деца ще прави търгове и съвместно със здравното министерство

Промени в правилника на фонда го задължават да преценява за всяко искане дали може да покани чуждестранни специалисти

Христо Иванов: Управляват ни крадци на бъдеще

Съпредседателят на "Демократична България" пред "Капитал"

Великобритания: заклещена на изхода

Лондон може да се окаже нещо като получлен на ЕС за близо половин година

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и седмицата

Протестна сцена

Пиесата "Същият ден" е реакция срещу радикалните настроения на настоящето