Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге

Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов твърди, че е свършил всичко както трябва

Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге

Доскорошният шеф и настоящ член на УС на АПИ Дончо Атанасов не вижда вина в органа, който плаща и контролира пътищата в България

Ивайло Станчев
10129 прочитания

Бившият шеф на АПИ Дончо Атанасов твърди, че е свършил всичко както трябва

© Мария Съботинова


Шест дни след трагедията край Своге бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов, който сега е член на управителният й съвет, проговори. След като бе разпитан като свидетел в Националната следствена служба, Атанасов уточни пред медиите, че няма "никакви пропуски" в работата на ведомството. Той оглавяваше агенцията от края на 2016 г., когато пътят през Искърското дефиле е официално приет, до 26 юни тази година.

Твърдението на Атанасов влиза в директно противоречие с фактите. Именно пътната агенция носи пряка отговорност за състоянието на шосето. Тя е възложител на ремонтите и е казала какво иска да постигне като резултат, по какъв начин да се случат, за какво време и срещу какъв максимален бюджет. Ведомството е поръчало изготвянето на проект, подало е задание, избрало е фирмите за ремонта, които са работили по дадената техническа спецификация, и е наело надзорник, който да контролира изпълнението на дейностите. На финала екип от 20 експерти с представители на пътната агенция е огледал и приел "без забележки" ремонтирания пътен участък, който се оказа опасен и по думите на министър Нанков - с нерегламентиран асфалт.

На думи едно, на практика - друго

"Сложили сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Според наши измервания обаче има превишение на скоростта в този участък с 30-40% от всички автомобили – и леки, и тежкотоварни, и автобуси. Откровено казано, не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията", твърди Дончо Атанасов, очевидно опитвайки се да насочи вниманието към скоростта, а не към качеството на пътя.

Като част от ръководството на АПИ от ноември 2013 г. обаче Атанасов дължи много повече отговори. Как например е бил избран изпълнителят - обединението между "Трей груп холд" и "Мегаинвест холд"? Защо договорът не е изпълнен в първоначалния срок от 24 месеца, а се е наложило двойното му удължаване? Платени ли са неустойки? Какво е разписано в самия проект за ремонт на това трасе? Има ли заложени обратни наклони, предвидено ли е било отводняване, каква е проектната скорост, какви са заложените мерки за безопасност и т.н.

За всички извън АПИ документите - технически, договори, отчети, фактури от строителя, протоколи по приемане, са недостъпни. Така че няма как тези детайли да станат ясни, ако не бъдат оповестени от пътната агенция. Тя обаче засега отказва да стори това и никой извън нея и прокуратурата не може да провери думите на бившия й шеф.

Оставки в МВР, а в АПИ - не

Важно е също да се изясни защо трафикът е пуснат през 2014 г. - две години преди да е издадено разрешение за ползване (Акт 16). Но най-вече е необходимо да се обясни защо пътната агенция е одобрила "без забележки ремонта", а скоро след това са констатирани дефекти. По време на пресконференцията, след като подаде оставка, министърът на вътрешните работи Валентин Радев обяви, че АПИ е била алармирана писмено седем пъти от МВР за проблемите по пътя. Такива документирани сигнали има и от редица граждани, както и от Института за пътна безопасност.

Единственото, което Дончо Атанасов казва сега, е, че договорът с фирмата изпълнител е по ФИДИК (FIDIC) - международен стандарт за инфраструктурни проекти, който се прилага при повечето големи договори за строителство на пътища. "Тези договори са доста особени. Направили сме всичко, което е могло да направим, съгласно договорите за текущ ремонт", каза Атанасов.

Пропуснати проверки

Изключително спорен е и въпросът с качеството на самия асфалт. Преди дни строителният министър в оставка Николай Нанков обяви, че в него са вложени некачествени материали. Сега следствието ще прави собствени анализи на пътната настилки, вероятно в чуждестранна лаборатория, за да няма съмнения за зависимости. Проблемът е, че почти всички акредитирани пътностроителни лаборатории у нас са свързани с някоя строителна фирма.

Към АПИ също има специализирано звено - Институт по пътищата и мостовете, което разполага със сертифицирана лаборатория за изследване на пътни настилки. Днес следствието взе проби от пътя, но би било силно озадачаващо, ако те се изпратят за проверка именно в институт на АПИ - агенцията, която трябва да бъде държана отговорна за качеството. Още повече че дългогодишен негов ръководител бе Лазар Лазаров - човекът, който ръководи много години и АПИ, включително към септември 2011 г., когато започва ремонтът, а и след 2014 г., когато приключва.

Лазар Лазаров впрочем също беше днес в следствието: като обвиняем по друго дело - за безстопанственост, свързана със строежа на магистрала "Марица".

Шест дни след трагедията край Своге бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов, който сега е член на управителният й съвет, проговори. След като бе разпитан като свидетел в Националната следствена служба, Атанасов уточни пред медиите, че няма "никакви пропуски" в работата на ведомството. Той оглавяваше агенцията от края на 2016 г., когато пътят през Искърското дефиле е официално приет, до 26 юни тази година.

Твърдението на Атанасов влиза в директно противоречие с фактите. Именно пътната агенция носи пряка отговорност за състоянието на шосето. Тя е възложител на ремонтите и е казала какво иска да постигне като резултат, по какъв начин да се случат, за какво време и срещу какъв максимален бюджет. Ведомството е поръчало изготвянето на проект, подало е задание, избрало е фирмите за ремонта, които са работили по дадената техническа спецификация, и е наело надзорник, който да контролира изпълнението на дейностите. На финала екип от 20 експерти с представители на пътната агенция е огледал и приел "без забележки" ремонтирания пътен участък, който се оказа опасен и по думите на министър Нанков - с нерегламентиран асфалт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    Синтезирано

    1. Ние плащаме за ремонта
    2. Ние избираме кой да прави ремонта
    3. Ние казваме как да се прави ремонта
    4. Ние никаква отговорност не носим - сложили сме знак за ограничение до 3,57 км/ч и всеки който мине с 3,58 или повече сам си е виновен

  • 2
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Е, такова животно НЕМА !!!! Никъде по света. Но у нашата Родина се въди, все пак нали ПРОСТИ хора ни управляват, а други прости ги избират ...…… Заданието, възлагането и контрола на всеки проект са дело на АПИ. КЪДЕ са тогава бетонните стени или усилените мантинели ???? ЗАЩО банковите гаранции не са за целия гаранционен срок ????? ЗАЩО не се изисква в опасни участъци да се слага специален асфалт ???? ЗАЩО пътищата у нас са по-тесни от Гръцките ???? ЗАЩО няма трайни и навсякъде маркировки по пътищата ???? И много други, все отговорности на АПИ !!!!!!! Лоши задания и т.н. - още по-лоши пътища, а като се открадне и част от сумите, положението става като в слуцая СВОГЕ. СРАМ !!!!!! И МЪКА !!!!!! МАФИЯТА наистина е без задръжки ……..

  • 3
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    Гонсьорат и бок..лик. Кога ще режем зелки?!

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Работата стана "... и на калъп да те хванат, отричай"

  • 5
    exd46576234 avatar :-P
    Tuta Nota

    До коментар [#4] от "kratun.ko":

    И на калъп да те хванат, от ГеРп казват: "Снимаме порно филм, за да храним семейството!"

  • 6
    evpetra avatar :-?
    evpetra

    Не разбрах защо и вътрешният министър подава оставка - не, че няма защо, но за други работи. А в случая какво е трябвало да направи МВР, да сложи постоянен пост на КАТ или камера, за да отчитат превишената скорост ли? Няма да им стигнат ресурсите за охраняване на всички опасни места по пътищата.

  • 7
    wgdsgs avatar :-|
    wgdsgs

    Всичките пътища некачествени и корупционни, но сега се скъсахме.

    Първо: Никой не протестира като има некачествен път.
    Второ: Никой не си слага колана в рейса.
    Трето: Всички карат с превишена скорост.

    Стига сте ревали. Такова сме си заслужили. Другото са празни приказки. Гласувайте умно следващия път.

  • 8
    wgdsgs avatar :-|
    wgdsgs

    До коментар [#3] от "Vassil Stoychev":

    Ние ги режем с протестно гласуване за още по-големи изедници като БСП или АТАКА. Какво като си говорите тука и се вайкате? Сами си го правим, и после не ни харесва. Научете се.

  • 9
    fkr55482911 avatar :-|
    султана глаушева

    Лилито е на ход!

  • 10
    ajsayder avatar :-P
    Simo Petkov

    Министър по времето, когато са подготвяни книжата за възлагането и параметрите на проекта , сещате ли се кой е бил? ..

    ".. Между 27 юли 2009 и 9 септември 2011 г. е министър на регионалното развитие.."
    А да се сетим?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK