С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 31 авг 2018, 16:06, 7098 прочитания

Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге

Доскорошният шеф и настоящ член на УС на АПИ Дончо Атанасов не вижда вина в органа, който плаща и контролира пътищата в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Протестна пътна мрежа

Агенция "Пътна инфраструктура" показа, че под натиск може да работи бързо

14 сеп 2018

Смъртоносно бездействие

Данните за пътищата след трагедията край Своге

7 сеп 2018

Какви са новите правила за винетките

Валидните хартиени стикери ще стават електронни само след подаване на заявление, а камионите минават на месечни винетки до 16 август 2019 г.

5 сеп 2018

Още пропуски и грешки излизат за пътя край Своге

Според проверки на Института за пътна безопасност има проблеми с пътните знаци, отводняването, маркировката, парапетите и т.н.

4 сеп 2018

Пътната агенция назначава още 921 служители и купува 53 нови коли

Значителното увеличение на щата е свързано с пускането на тол-системата

3 сеп 2018

Борисов: Имам претенции и към други министри

Управляващите ще обсъждат рокадите в кабинета на коалиционен съвет в понеделник

1 сеп 2018

Фалшиви пътища, истинска смърт

Трагедията край Своге повдигна завесата при строителството на пътища у нас и това, което се разкрива, е обезпокояващо

30 авг 2018

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

29 авг 2018

Над 1 млрд. лв. за едното платно на "Струма" през Кресненското дефиле

АПИ обяви обществените поръчки за проектиране и строителство на най-трудния участък от пътя до Гърция

29 авг 2018

Нови проверки и протести заради пътя край Своге. Въпросите остават

Областният управител на Софийска област поиска да поеме контрола върху републиканските пътища

28 авг 2018

Историята на пътя до Своге: много пари, малко контрол

Отсечката, ремонтирана от "Трейс" и фирма на кандидат-депутат от ДПС за 23 млн. евро без обществена поръчка, е забавена и вероятно некачествена

27 авг 2018
Шест дни след трагедията край Своге бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов, който сега е член на управителният й съвет, проговори. След като бе разпитан като свидетел в Националната следствена служба, Атанасов уточни пред медиите, че няма "никакви пропуски" в работата на ведомството. Той оглавяваше агенцията от края на 2016 г., когато пътят през Искърското дефиле е официално приет, до 26 юни тази година.

Твърдението на Атанасов влиза в директно противоречие с фактите. Именно пътната агенция носи пряка отговорност за състоянието на шосето. Тя е възложител на ремонтите и е казала какво иска да постигне като резултат, по какъв начин да се случат, за какво време и срещу какъв максимален бюджет. Ведомството е поръчало изготвянето на проект, подало е задание, избрало е фирмите за ремонта, които са работили по дадената техническа спецификация, и е наело надзорник, който да контролира изпълнението на дейностите. На финала екип от 20 експерти с представители на пътната агенция е огледал и приел "без забележки" ремонтирания пътен участък, който се оказа опасен и по думите на министър Нанков - с нерегламентиран асфалт.

На думи едно, на практика - друго

"Сложили сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Според наши измервания обаче има превишение на скоростта в този участък с 30-40% от всички автомобили – и леки, и тежкотоварни, и автобуси. Откровено казано, не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията", твърди Дончо Атанасов, очевидно опитвайки се да насочи вниманието към скоростта, а не към качеството на пътя.

Като част от ръководството на АПИ от ноември 2013 г. обаче Атанасов дължи много повече отговори. Как например е бил избран изпълнителят - обединението между "Трей груп холд" и "Мегаинвест холд"? Защо договорът не е изпълнен в първоначалния срок от 24 месеца, а се е наложило двойното му удължаване? Платени ли са неустойки? Какво е разписано в самия проект за ремонт на това трасе? Има ли заложени обратни наклони, предвидено ли е било отводняване, каква е проектната скорост, какви са заложените мерки за безопасност и т.н.



За всички извън АПИ документите - технически, договори, отчети, фактури от строителя, протоколи по приемане, са недостъпни. Така че няма как тези детайли да станат ясни, ако не бъдат оповестени от пътната агенция. Тя обаче засега отказва да стори това и никой извън нея и прокуратурата не може да провери думите на бившия й шеф.

Оставки в МВР, а в АПИ - не

Важно е също да се изясни защо трафикът е пуснат през 2014 г. - две години преди да е издадено разрешение за ползване (Акт 16). Но най-вече е необходимо да се обясни защо пътната агенция е одобрила "без забележки ремонта", а скоро след това са констатирани дефекти. По време на пресконференцията, след като подаде оставка, министърът на вътрешните работи Валентин Радев обяви, че АПИ е била алармирана писмено седем пъти от МВР за проблемите по пътя. Такива документирани сигнали има и от редица граждани, както и от Института за пътна безопасност.

Единственото, което Дончо Атанасов казва сега, е, че договорът с фирмата изпълнител е по ФИДИК (FIDIC) - международен стандарт за инфраструктурни проекти, който се прилага при повечето големи договори за строителство на пътища. "Тези договори са доста особени. Направили сме всичко, което е могло да направим, съгласно договорите за текущ ремонт", каза Атанасов.

Пропуснати проверки

Изключително спорен е и въпросът с качеството на самия асфалт. Преди дни строителният министър в оставка Николай Нанков обяви, че в него са вложени некачествени материали. Сега следствието ще прави собствени анализи на пътната настилки, вероятно в чуждестранна лаборатория, за да няма съмнения за зависимости. Проблемът е, че почти всички акредитирани пътностроителни лаборатории у нас са свързани с някоя строителна фирма.

Към АПИ също има специализирано звено - Институт по пътищата и мостовете, което разполага със сертифицирана лаборатория за изследване на пътни настилки. Днес следствието взе проби от пътя, но би било силно озадачаващо, ако те се изпратят за проверка именно в институт на АПИ - агенцията, която трябва да бъде държана отговорна за качеството. Още повече че дългогодишен негов ръководител бе Лазар Лазаров - човекът, който ръководи много години и АПИ, включително към септември 2011 г., когато започва ремонтът, а и след 2014 г., когато приключва.

Лазар Лазаров впрочем също беше днес в следствието: като обвиняем по друго дело - за безстопанственост, свързана със строежа на магистрала "Марица".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Иван Бедров ще ръководи дейността на Радио "Свободна Европа" за България 1 Иван Бедров ще ръководи дейността на Радио "Свободна Европа" за България

До края на годината ще бъдат сформирани редакциите в София и Букурещ, съобщи базираната в Прага информационна служба на САЩ

22 сеп 2018, 1256 прочитания

"Инерком" поиска КЗК да разгледа сделката с CEZ отново 3 "Инерком" поиска КЗК да разгледа сделката с CEZ отново

Гинка Върбакова ще пробва да убеди регулатора, че вече няма общо с фотоволтаиците си, макар че остава техен собственик

21 сеп 2018, 2233 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Семейството с каменната мелница

"Екосем" произвежда 21 вида брашна, а най-новото им предложение е полезната вафла "Лимецка"

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

10 Corso Como в Ню Йорк

Концептуалният милански магазин на Карла Соцани вече стъпи и в Америка

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 22.09.2018 Прочетете