С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 31 авг 2018, 16:06, 9537 прочитания

Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге

Доскорошният шеф и настоящ член на УС на АПИ Дончо Атанасов не вижда вина в органа, който плаща и контролира пътищата в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Шест дни след трагедията край Своге бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" Дончо Атанасов, който сега е член на управителният й съвет, проговори. След като бе разпитан като свидетел в Националната следствена служба, Атанасов уточни пред медиите, че няма "никакви пропуски" в работата на ведомството. Той оглавяваше агенцията от края на 2016 г., когато пътят през Искърското дефиле е официално приет, до 26 юни тази година.

Твърдението на Атанасов влиза в директно противоречие с фактите. Именно пътната агенция носи пряка отговорност за състоянието на шосето. Тя е възложител на ремонтите и е казала какво иска да постигне като резултат, по какъв начин да се случат, за какво време и срещу какъв максимален бюджет. Ведомството е поръчало изготвянето на проект, подало е задание, избрало е фирмите за ремонта, които са работили по дадената техническа спецификация, и е наело надзорник, който да контролира изпълнението на дейностите. На финала екип от 20 експерти с представители на пътната агенция е огледал и приел "без забележки" ремонтирания пътен участък, който се оказа опасен и по думите на министър Нанков - с нерегламентиран асфалт.


На думи едно, на практика - друго

"Сложили сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Според наши измервания обаче има превишение на скоростта в този участък с 30-40% от всички автомобили – и леки, и тежкотоварни, и автобуси. Откровено казано, не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията", твърди Дончо Атанасов, очевидно опитвайки се да насочи вниманието към скоростта, а не към качеството на пътя.

Като част от ръководството на АПИ от ноември 2013 г. обаче Атанасов дължи много повече отговори. Как например е бил избран изпълнителят - обединението между "Трей груп холд" и "Мегаинвест холд"? Защо договорът не е изпълнен в първоначалния срок от 24 месеца, а се е наложило двойното му удължаване? Платени ли са неустойки? Какво е разписано в самия проект за ремонт на това трасе? Има ли заложени обратни наклони, предвидено ли е било отводняване, каква е проектната скорост, какви са заложените мерки за безопасност и т.н.



За всички извън АПИ документите - технически, договори, отчети, фактури от строителя, протоколи по приемане, са недостъпни. Така че няма как тези детайли да станат ясни, ако не бъдат оповестени от пътната агенция. Тя обаче засега отказва да стори това и никой извън нея и прокуратурата не може да провери думите на бившия й шеф.

Оставки в МВР, а в АПИ - не

Важно е също да се изясни защо трафикът е пуснат през 2014 г. - две години преди да е издадено разрешение за ползване (Акт 16). Но най-вече е необходимо да се обясни защо пътната агенция е одобрила "без забележки ремонта", а скоро след това са констатирани дефекти. По време на пресконференцията, след като подаде оставка, министърът на вътрешните работи Валентин Радев обяви, че АПИ е била алармирана писмено седем пъти от МВР за проблемите по пътя. Такива документирани сигнали има и от редица граждани, както и от Института за пътна безопасност.

Единственото, което Дончо Атанасов казва сега, е, че договорът с фирмата изпълнител е по ФИДИК (FIDIC) - международен стандарт за инфраструктурни проекти, който се прилага при повечето големи договори за строителство на пътища. "Тези договори са доста особени. Направили сме всичко, което е могло да направим, съгласно договорите за текущ ремонт", каза Атанасов.

Пропуснати проверки

Изключително спорен е и въпросът с качеството на самия асфалт. Преди дни строителният министър в оставка Николай Нанков обяви, че в него са вложени некачествени материали. Сега следствието ще прави собствени анализи на пътната настилки, вероятно в чуждестранна лаборатория, за да няма съмнения за зависимости. Проблемът е, че почти всички акредитирани пътностроителни лаборатории у нас са свързани с някоя строителна фирма.

Към АПИ също има специализирано звено - Институт по пътищата и мостовете, което разполага със сертифицирана лаборатория за изследване на пътни настилки. Днес следствието взе проби от пътя, но би било силно озадачаващо, ако те се изпратят за проверка именно в институт на АПИ - агенцията, която трябва да бъде държана отговорна за качеството. Още повече че дългогодишен негов ръководител бе Лазар Лазаров - човекът, който ръководи много години и АПИ, включително към септември 2011 г., когато започва ремонтът, а и след 2014 г., когато приключва.

Лазар Лазаров впрочем също беше днес в следствието: като обвиняем по друго дело - за безстопанственост, свързана със строежа на магистрала "Марица".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 916 прочитания

Кой ще превъоръжи пехотата 5 Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

20 сеп 2019, 2783 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Константинос Милонас: Съкровищата на България са данъците и IT талантите

Изпълнителният директор на клъстера на Adecco Group за Гърция и България пред "Капитал"

Летящите линейки, които властта не дава на хората

Частните хеликоптери работиха на загуба пет години. Сега е ред на държавата

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата