С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 4 сеп 2018, 15:48, 8312 прочитания

Още пропуски и грешки излизат за пътя край Своге

Според проверки на Института за пътна безопасност има проблеми с пътните знаци, отводняването, маркировката, парапетите и т.н.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Кой проверява асфалта

Всички строителни лаборатории в България са свързани с пътностроителни фирми, но това не е големият проблем

14 сеп 2018

Смъртоносно бездействие

Данните за пътищата след трагедията край Своге

7 сеп 2018

Какви са новите правила за винетките

Валидните хартиени стикери ще стават електронни само след подаване на заявление, а камионите минават на месечни винетки до 16 август 2019 г.

5 сеп 2018

Пътната агенция назначава още 921 служители и купува 53 нови коли

Значителното увеличение на щата е свързано с пускането на тол-системата

3 сеп 2018

Пътната агенция "нямала пропуски" в работата си по пътя в Своге

Доскорошният шеф и настоящ член на УС на АПИ Дончо Атанасов не вижда вина в органа, който плаща и контролира пътищата в България

31 авг 2018

Трима министри подадоха оставки заради катастрофата в Своге (обновена)

Николай Нанков, Валентин Радев и Ивайло Московски се оттеглят по искане на Бойко Борисов, като "така поемат политическата отговорност"

31 авг 2018

Фалшиви пътища, истинска смърт

Трагедията край Своге повдигна завесата при строителството на пътища у нас и това, което се разкрива, е обезпокояващо

30 авг 2018

Министър Нанков бърка, че асфалтът не може да съдържа варовик

Влагането на такъв материал е разрешено, но под формата на прах. Ако парчетата са по-големи, това наистина е незаконно

29 авг 2018
Множество административни и технически пропуски извън качествата на пътната настилка е установил Институтът по пътна безопасност за участъка край Своге, където на 25 август стана тежкият инцидент с пътническия автобус, при който загинаха 17 души. Проблеми са констатирани както при пътните знаци и маркировката, така и при отводняването на пътя, тротоарите, парапетите на моста в конкретния участък и дори самата геометрия на трасето.

"Информацията от този доклад трябва да бъде приемана като второ мнение, базирано на извършен оглед и дадени експертни становища от придобит опит върху подобни инциденти. Анализът е проведен безпристрастно, единствено с оглед на фактическите обстоятелства и тенденции. Този документ няма за цел да посочва виновни, а само да изследва по независим начин влиянието и приноса на състоянието на съществуващата инфраструктура към инцидента", поясни експертът от ИПБ Богдан Милчев. По думите му нито една от отговорните институции не оказала съдействие на института при обследването на фактите, а изисканите документи са им били отказани с обяснението, че се води следствие.

Как държавата нарушава собствените си правила

Според Диана Русинова, която е ръководител на екипа, подготвил доклада на ИПБ, има верига от пропуски, които са довели до инцидента. "Още при проектирането има пропуски, при ремонта и пускането му в експлоатация - също. Всяко звено е допуснало грешки. Последния орган, който е можел да предотврати трагедията или да наложи превантивни санкции, е бил МВР. Но и той не е приложил правомощията си", заяви тя.

Едни от най-фрапантните грешки, които са установили експертите на института, са свързани с пътните знаци и маркировката. Оказва се например, че напълно липсва пътен знак А1 (червен триъгълник с черна стрелка, указващата посоката на завиване), който да предупреждава за опасен завой надясно - този, при който автобусът губи баланс, навлиза в насрещното движение и след удар в друга кола излизат от пътя. Вместо въпросния знак е поставено пано с измислено съдържание, което не съществува в нормативната документация. "Това е пано или табела, което има художествена стойност, но не и регулация на пътя, вероятно би следвало да съобщава нещо на шофьорите, но в действителност може само да ги разсее, тъй като изисква четене", смята Русинова.



Поставен е също и знак за хлъзгав терен, който има временен характер и няма пряко отношение към пътната настилка в дадения момент. Има проблем и с височината на знаците - не са поставени съобразно изискванията за височина и отстояние. Най-ниската част трябва да е на 2.25 см, а те са на 1.3 или 1.8 м.

"Държавата сама нарушава приетите от нея закони. Именно тези знаци са административните мерки, с които стопанинът на пътя предупреждава шофьорите", казва още експертът на Института по пътна безопасност.

Любопитно е още, че преди ремонта не е имало никакви предупредителни знаци, които да оказват за проблем със завоя или пътя, което според ИПБ означава, че проблемите са започнали едва след ремонта. Подобна е и позицията на местните жители.

Мантинела на самия път

Инцидентът с автобуса е започнал в зоната на завоя, където има мост. Според нормативните изисквания минималното отстояние на оградата на моста от платното за движение трябва да е 50 см. В случая обаче тя е поставена само на 20 см, а най-издадената част от нея дори е вдадена в платното на движение с 6 см. "Лентите за движение не са обособени, тъй като липсват крайните водещи линии. В същото време от другата страна на платното има бетонна стена и канал. Така превозните средства от двете посоки на движение се изместват към осовата линия", се казва още в доклада на института. Това е причината превозните средства, които пътуват в посока София, да навлизат в насрещното движение.

Необясним според експертите на ИПБ е и фактът, че преди и след моста има тротоар, а на самото съоръжение такъв липсва. "Това означава, че Агенция "Пътна инфраструктура" и местната управа в Своге насърчават пешеходците в даден момент да се движат по пътното платно", твърди Русинова. Що се отнася до самия тротоара, той е с ширина 111 см при минимално допустими 120 см.

Като цяло заключението от доклада е, че обезопасителната система по целия пътен участък не е монтирана правилно.

МВР - като безгласна буква

"Допускаме, че всичко това е било констатирано от МВР, след като министър Валентин Радев обяви, че са били издадени 7 предписания за пътя. Но те не са били изпълнени. Въпросът е защо МВР не е глобило собственика на пътя - АПИ, и защо не е поискало този път да бъде затворен, след като е установило, че е опасен. МВР може дори само да затвори пътя", заяви Богдан Милчев.

Той посочи още, че институтът е поискал информация от МВР за това колко предписания са отправени към АПИ за различни пътища за 2017 г. Оказва се, само в областните дирекции на петте най-големи града - София, Пловдив, Варна, Бургас и Стара Загора, има издадени над 1432 предписания, разпореждания и други. Но няма нито една наказателна мярка срещу АПИ в тази връзка.

"Неизпълнението на законови правомощия от длъжностни лица, имащи пряка отговорност за безопасността на движението по пътищата, е една от предпоставките за настъпването на тежкото пътнотранспортно произшествие край Своге", заявяват от Института за пътна безопасност и питат: Каква е компетентността на служителите, които трябва да осъществяват контрол, и каква е компетентността на проектантите и изпълнителите на строително-монтажна работа на пътища, разполагат ли институциите с подготвени служители (одитори по пътна безопасност, експерти по организация на движението, експерти по транспортно-комуникационни анализи, специалисти по оценка на риска на пътната безопасност), разполага ли държавата със звено, което да наблюдава, анализира и предприема коригиращи действия относно безопасността на движението по пътищата?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Средната температура в 11 български града се е покачила с над 1 градус от 2000 г. насам Средната температура в 11 български града се е покачила с над 1 градус от 2000 г. насам

Международно журналистическо проучване изследва ефектите от повишаването на температурите в 558 града в Европа

24 сеп 2018, 565 прочитания

Бизнесът настоява за по-високи прагове за задължителен одит 5 Бизнесът настоява за по-високи прагове за задължителен одит

Против се обявиха дипломираните експерт-счетоводители с основен аргумент изсветляване на капиталовите потоци

23 сеп 2018, 1648 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Всеки втори регистриран земеделец не е подал данъчна декларация

Според НАП недекларираният доход от субсидии за миналата година е 120 млн. лв.

Как работи "мекият фашизъм" на Орбан

Унгария е предупреждение за това какво може да се случи, когато безскрупулен популист е оставен да управлява безконтролно

Със София в центъра на бизнеса

Изпълнителният директор на Progress Йогеш Гупта пред "Капитал"

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Офис, стани, офис, немирно!

Защо е важно да седим по-малко и да се движим повече, когато сме на работа, и как да го правим правилно и ефективно

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Капитал Градове: Приказка за два града

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 23.09.2018 Прочетете