С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 5 сеп 2018, 16:07, 43420 прочитания

Какви са новите правила за винетките

Валидните хартиени стикери ще стават електронни само след подаване на заявление, а камионите минават на месечни винетки до 16 август 2019 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Хартиените годишни винетки, които са валидни и след 31 януари 2019 г., няма да станат автоматично електронни, както беше обещал регионалният министър в оставка Николай Нанков. Няма обаче да е необходимо и представянето на касова бележка от закупуването на стикера при неговото дигитализиране, каквото изискване бе включено в първоначалното предложение за промени в Закона за движение по пътищата.

Според приетите на второ четене текстове от Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление трансформацията на хартиените винетки в електронни ще става след подаване на заявление. Собствениците на пътни превозни средства с маса над 3.5 тона пък още от сега ще трябва да започнат да използват месечни или седмични винетки, тъй като е предвидено тол-системата за тях да заработи на 16 август 2019 г.


Електронно или не съвсем

В закона изрично е предвидено, че всички видове хартиени винетки за всички категории пътни превозни средства загубват валидност от 31 януари 2019 г. Стикерите, чиято валидност изтича след 1 януари 2019 г., ще могат да се конвертират в електронни с валидност, съответстваща на тази на закупения хартиен стикер. Това право може да бъде упражнено в срок от 15 декември 2018 г. до 31 януари 2019 г., като се подаде изрично заявление в съответните пунктове за продажба или по електронен път. В това заявление ще трябва да се посочи регистрационният номер и категорията на съответното превозно средство, както и периодът на валидност на хартиения винетен стикер. Освен това ще е необходима и подписана от собственика или упълномощения ползвател декларация по образец за истинност на декларираните обстоятелства. Документите ще могат да бъдат подадени и от лице, упълномощено с нотариално заверено пълномощно.

Това, че няма да е нужно представянето на касов бон, е съществено облекчение за шофьорите, още повече че много от тези бележки избледняват няколко месеца след издаването им. Но остава въпросът защо въобще е необходимо да се подават заявления за нещо, което Агенция "Пътна инфраструктура" би следвало да може да направи и автоматично. При закупуването на годишни винетки задължително се посочва номерът на автомобила, на който ще бъде залепена, и е достатъчно само тази база данни да бъде въведена в новата електронна система. Явно, обаче, начинанието не е по силите на пътната агенция.



Нещо повече - за да се облекчат още нещата за чиновниците, се предвижда издадени хартиени винетки за всички категории пътни превозни средства да бъдат перфорирани веднага при закупуване и да имат валидност още от същия ден.

Тежкотоварният трафик ще плаща повече

Тъй като до планираното въвеждане на тол-системата остава по-малко от година, от датата на влизане в сила на закона, АПИ ще преустанови издаването на годишни хартиени винетни стикери за превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3.5 тона. За тях ще бъдат издавани само месечни, седмични и дневни винетки, съответно до 16 юли 2019 г., 9 август 2019 г. и 23:59 часа на 15 август 2019 г. Тези винетки обаче са значително по-скъпи от годишните.

Закупените вече годишни винетки също ще могат да бъдат конвертирани в електронни, но с крайна дата на валидност 15 август 2019 г. Предвидено е потребителите, чиито вече закупени годишни хартиени винетки имат валидност и след тази дата, да бъдат обезщетени от АПИ. Това право може да бъде упражнено при подаване на изрично заявление в срок от 15 декември 2018 г. до 15 декември 2019 г.
И обещаните текстове за коланите в автобусите

Заради трагедията с автобуса край Своге при разглеждането на законопроекта в комисията бяха включени извънредни текстове, с които се задължава оборудването на превозни средства с колани за пътниците. Наред с това се изисква и инсталирането на видеорегистратор, който да записва информация за движението по пътищата. Заложени са и глоби за липсата на видеорегистратор и седалки с колани, но няма да има санкции за самите пътници, които не ползват колан.

Възможно е всички тези разпоредби да претърпят изменения при гласуването им в пленарна зала, което ще се случи следващата седмица.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Африканската чума стигна до голяма русенска ферма със 17 хил. прасета Африканската чума стигна до голяма русенска ферма със 17 хил. прасета

Животните ще бъдат умъртвени, но опасността от разпространение на заразата остава голяма

20 юли 2019, 1403 прочитания

Тече, всичко тече 2 Тече, всичко тече

Най-интересните моменти от файловете на НАП

19 юли 2019, 5620 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Вечерни новини: Прокурорска акция и срещу собственика на "Винпром - Карнобат", руснаци ще бъдат обвинени за отравянията с "Новичок"

И още: Манфред Вебер обяви кандидатурата си за председател на ЕК; Mercedes представи първия си изцяло електрически модел; България ще открие генерално консулство в Ерусалим

Кризата на Силициевата долина

Основателят и изпълнителен директор на преакселераторската програма Founder Institute Адео Реси пред "Капитал"

Фандъкова forever

Дори кметът на София да остане на власт, ГЕРБ ще има проблем с мнозинството в общинския съвет

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков