С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 13 сеп 2018, 9:28, 37511 прочитания

Александър Манолев: От фирмите в Кулата до обществените поръчки

Съдружие с представител на висшите кръгове на СИК и договори с държавата за милиони в неофициалната биография на кандидата за транспортен министър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новият политически сезон

Есента на Борисов

Новият политически сезон започна с оставки на трима министри накуп, но това вече не носи желания ефект

Младен Маринов - политизираният полицай

Номинацията на досегашния главен секретар на МВР за министър на вътрешните работи спъна гласуването на рокадите в правителството

Петя Аврамова и нейните покровители

Най-голямата гордост на кандидат-министъра на регионалното развитие са два спорни проекта - водният цикъл на Враца и пещерата "Леденика"

През август 2016 г. в регионалния в. "Струма" излиза статия, озаглавена "2 г. след екшън с прокурори синът на бившия кмет на Кулата Ал. Манолев стана шеф на Агенцията по метрология". Става въпрос за бъдещия номиниран за транспортен министър Александър Манолев, който тогава е назначен от втория кабинет на Борисов за шеф на метрологичната агенция. Споменатият екшън се разиграва пред хотел "Пирин" в Сандански и силно прилича на класическо хулиганство на пътя, след което всички замесени излизат невинни.

Днес статията е изтрита от интернет и може да бъде открита само в кеша. Новият транспортен министър на мястото на подалия оставка Ивайло Московски е класическа партийна номинация - депутат от ГЕРБ (събрал най-много преференции), два пъти зам.-министър - на туризма във втория кабинет на Борисов и на икономиката в настоящия.


Според официалната биография Александър Манолев завършва икономика в University College London, a впоследствие е специализирал "Управление на структурни проекти на ЕС", "Бизнес комуникации и връзки с медиите" и "Инвестиции в развиващи се пазари" в Унгария, Чехия и Англия. Работи в Националното сдружение на общините, където отговаря за подготовката на проекти за европейско финансиране. През 2002 г. става директор по търговските въпроси в "Транскарт" АД. От май 2004 до май 2005 г. е директор "Интеграция и развитие" в ЗАД "Булстрад Виена иншурънс груп", а от 2009 до 2011 г. е в борда на директорите на "Булгартабак холдинг". Впоследствие работи и като ръководител на дирекция "Мобилтел", а в края на 2015 г. влиза в изпълнителната власт.

Новият транспортен министър ще управлява сериозен финансов ресурс за модернизация на жп линии по линия на оперативна програма "Транспорт" и механизма "Свързана Европа". Национална компания "Железопътна инфраструктура" е най-големият бенефициент за този програмен период с близо 1 млрд. евро. В ход в момента е най-големият търг за ремонта на жп линията между Елин Пелин и Костенец, който е с индикативната стойност 1.024 млрд. лева, като подадените оферти бяха 19.

Манолов става принципал и на друг държавен мастодонт, обявил търгове за стотици милиони. През август "БДЖ - Пътнически превози" обяви мегапоръчката си за нови мотрисни влакове с индикативна стойност 675 млн. лв. Паралелно с процеса на пълно подновяване на подвижния състав на БДЖ вървят и огромни поръчки за ремонти за почти 240 млн. лв.



На него ще бъде поверена и съдбата на две от международните летища в страната – в София, което е в процес по отдаване на концесия, и в Пловдив, процедурата за което не беше финализирана. То беше спечелено от китайската HNA Airport Group, която се отказа впоследствие и въпреки че имаше класиран втори кандидат – обединението между ПИМК и "Тракия икономическа зона", министерството все още не е излязло с решение как ще завърши процесът.

В полето на автомобилните превози новият транспортен министър трябва много бързо да влезе в темата с обсъжданите в Брюксел пакети "Мобилност 1" и "Мобилност 2", които ще окажат сериозен икономически натиск върху българските компании.

Официалната биография на Александър Манолев не включва информацията от официалните регистри (търговски, за обществените поръчки и този на съдилищата), които допълват неговия профил.

Първите фирми

Манолев е роден в Кулата през 1976 г. Той е син на бившия митничар и дългогодишен кмет на пограничното село Димитър Манолев. "Да, вярно е, че преди да има бизнес, баща ми е бил кмет на Кулата. Избиран е 5 последователни пъти и до ден днешен живее в селото. Най-важна оценка за неговата работа могат да дадат хората, които го познават цял живот", коментира бъдещият транспортен министър.

Според неофициалния раздел на Държавен вестник през 1997 г. Александър Манолев учредява дружеството "Ал Ко Мер" заедно с Евгени Стамов и гърка Каратанасис Георгиос. Стамов е представител на висшите кръгове на СИК - към онзи момент той е съдружник с Румен Николов-Пашата и Младен Михалев-Маджо.

Това далеч не е единствената интересна бизнес връзка на бъдещия министър. Във фирмите "Пиринплод - 99" , "Пиринплод" и "Марти мед" той се засича с криминално проявения Костадин Костадинов, който през 2004 г. беше застрелян на паркинга на "Макдоналдс" до НДК. Костадинов е близък до Златомир Иванов-Баретата и е бил управител на казиното му "Бинго Елит" в Благоевград. През 2006 г. е учредено дружеството "Рок 2005", в което Александър Манолев е съдружник с брата на Костадинов - Аспарух, който е лидер на ДПС в Сандански.

Бивш бизнес партньор на Манолев е и бившата общинска съветничка от Сандански Юлияна Янева, която през декември 2017 г. беше обвинена от Специализираната прокуратура за участие в организирана престъпна група за данъчни престъпления (двамата участват преди време в управлението на "Марти мед"). Обвиняем по това дело е и бившият председател на Районен съд - Сандански, Илия Янев, посочен като ръководител на групата, източила близо 600 хил. лв. ДДС. Обвинителният акт срещу тях беше внесен през юли в съда, а делото е насрочено за края на този месец.

През 2007 г. заедно с Манолев в управлението на учредената от баща му фирма "Пелмида консулт" влиза бившата зам.-шефка на митница Кулата Елка Бръчкова.

Пред "Капитал" Александър Манолев коментира тези свои участия така: "Партньорствата, които визирате, са отпреди 15 г. в компании, от които не съм спечелил почти нищо и които са закрити също толкова отдавна. Какво се е случило след това с тях е тема, по която нито имам информация, нито мога да нося лична отговорност. Но отговорно мога да кажа, че аз не съм участвал в никакви съмнителни бизнеси и съм заплатил добросъвестно всичките дължими данъци през годините. Всичко друго са спекулации." Той добавя: "Работил съм в частния сектор, заемал съм позиции както в чуждестранни корпорации, така и съм стартирал редица частни проекти. Никой от тях не е бил ориентиран към държавни поръчки и всички те са предхождали влизането ми в изпълнителната власт. През годините съм платил данъци за над 300 хил. лв. от компаниите, в които съм имал участие. Всички те са били прозрачни бизнеси и аз съм влагал цялата си енергия в тях – това не са кухи дружества, а доказателство за това е, че аз съм застанал с името си в тях."

И обществени поръчки в енергетиката

От март 2012 до януари 2013 г. фирмата ЕТ "Александър Манолев - РАЛЕКС - Д" печели четири обществени поръчки за общо 1.4 млн. лв. с ДДС. Възложител е държавното дружество "Мини Марица-изток", а предметът - доставка на метали и смазки.

Договорите с "Мини Марица-изток" продължават до 2015 г., но през две други негови фирми - "Ес Ди Ес Про" и "Ава енерджи", които Манолев прехвърля на баща си, когато влиза във втория кабинет на Борисов. С тях са печелени още 15 обществени поръчки от същия възложител с обща стойност над 3 млн. лв.

"Ес Ди Ес Про" и "Ава енерджи" са създадени няколко месеца преди да започне изпълнението на поръчките, нямат интернет сайтове и цялата информация за тях се изчерпва само в договорите с държавната енергийна компания. Важно уточнение е, че сделките са осъществени през борсата, а изпълнителите не са избрани в открита процедура с подаване на оферти - процедура, която е допустима от закона, когато става дума за някои видове стоки, но създава условия за манипулации и договорки при теч на вътрешна информация.

"По темата за "обществени поръчки за държавни дружества" – всички те са търгувани през стоковата борса. Това не само значи, че процедурата е напълно прозрачна и всеки може да кандидатства, но и че кандидатът няма информация кой ще бъде клиентът, за който ще изпълнява поръчката. Защото тази информация на борсата не се обявява. Спекулация е, че това са кухи компании, създадени, за да изпълнят тези договори – това са дружества със сериозен капитал и оборот. Не казвам последното, за да се оправдавам, а защото не мисля, че баща ми заслужава да се хвърля кал по името му само защото синът му е номиниран за министър", коментира Александър Манолев.

Успех в обществените поръчки има и бившият съдружник на Александър Манолев във фирмата "Съксес" от 2002 до 2011 г. - Веселин Чолаков. Дружеството му "Парти сервиз" е сключило е директно или през консорциуми договори за 19 млн. лв. Възложители основно са АЕЦ "Козлодуй" и "Мини Марица-изток".

За кой се мислиш

Публичните регистри съдържат още два сюжета, които повдигат въпроси около Александър Манолов.

Единият е и от изтритата публикация във в. "Струма". Накратко - през октомври 2014 г. джипът на бъдещия транспортен министър засича автомобил, управляван от прокурора от Специализираната прокуратура Емил Галипонов. В колата са още прокурор Даниела Ангелова и съдия Румяна Илиева. Следва пререкание между Манолев и Галипонов, като първият го залива с минерална вода с класическата реплика: "На какъв се правиш?" Или поне това е фактологията, която полицията в Сандански е установила, след като е сезирана от магистрата. Образуваното дело за дребно хулиганство е внесено в съда два месеца по-късно, защото полицията не може да открие Манолев, за да му връчи акта. На първа инстанция той е глобен с 250 лева, но окръжният съд отменя наказанието и го оневинява, като приема, че полицията е нарушила процедурата, тъй като е съставила акта в негово отсъствие и не го е внесла в съда в срок от 24 часа. Дългогодишен наказателен съдия от Благоевград определи решението на окръжния съд като "изолирано от практиката".

Според регистъра на Софийския районен съд Александър Манолев е бил подсъдим за причиняване на катастрофа с причинена телесна повреда. Инцидентът е от май 2012 г., когато той прави забранен завой по столичния бул. "Васил Левски". Според прокуратурата при маневрата блъска жена, която получава черепно-мозъчна травма и половин година по-късно умира. На две инстанции - Софийски районен и Софийски градски съд, отхвърлят тезата на прокуратурата и приемат, че Манолев е невинен. В мотивите на градските съдии Иван Коев, Стефан Милев и Боряна Воденичарова е записано, че по колата няма следи от удар, на видеозаписа не се вижда джипът да е ударил жената, по нея няма други травми освен черепно-мозъчните, а протоколът от катастрофата е съставен в нарушение на закона.

По случая има две висящи граждански дела от наследниците на починалата жена - нейният съпруг и брат й. Те искат обезщетение, но не от Манолев, а от Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (тъй като джипът, който е управлявал, е с немска регистрация и е със зелена карта) - за претърпени от тях вреди от смъртта и за претърпени от нея вреди.

По първото от тях, заведено от съпруга й и нейния брат, искът е уважен частично на първа инстанция. Съдът приема, че оправдателната присъда срещу Манолев не го обвързва, тъй като тя е постановена заради "дискредитиране на протокол за оглед поради подписването му от поемни лица, които не са присъствали на съставянето му и не са били осведомени относно обстоятелствата, валидирани и потвърдени от тях чрез подписване на протокола". За да обоснове тезата си, гражданският съд се позовава на приета от него автотехническа експертиза, която потвърждава сблъсък между автомобила и жената. Решението по този казус не е окончателно, тъй като е обжалвано, а делото е насрочено за разглеждане пред Софийския апелативен съд. По това дело той е търсен като свидетел, но не е открит и е заличен.

Второто гражданско дело, което е за претърпените от брата и съпруга на починалата жена вреди, Александър Манолев е призован като свидетел и дава обяснения, че жената се е подхлъзнала и паднала назад пред джипа и той спрял, за да й помогне, но не я е удрял с автомобила. Следващото заседание по него е на 1 октомври.

"За делото – нямам абсолютно никаква вина, което се потвърди и от наказателното дело. Че има друго производство срещу застрахователната компания, разбирам от вас. Потвърди се от всички доказателства, в това число и от видеозапис, че няма такова произшествие (няма ПТП)", коментира Александър Манолев пред "Капитал". Очевидно визирайки двете висящи дела, той добавя: "Не бих искал да говоря за бъдещия сектор, защото не е коректно – към момента има действащи министри и все още нищо не е факт. Но искам да кажа, че трябва да се предприемат много категорични действия срещу опитите за злоупотреби и измами при пътните произшествия."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Очакваният ръст на новите работни места е най-слаб от четири години насам Очакваният ръст на новите работни места е най-слаб от четири години насам

Изследването на ManpowerGroup показва, че през първото тримесечие на 2019 г. най-силен ще бъде пазарът на труда в Пловдив

11 дек 2018, 3 прочитания

ГЕРБ предлагат проверката за конфискацията на имуществото да продължава вечно ГЕРБ предлагат проверката за конфискацията на имуществото да продължава вечно

Броени дни след тълкувателно решение на ВКС, което ограничава КПКОНПИ Данаил Кирилов предлага законопроект, с което то да бъде заобиколено

11 дек 2018, 1 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Излекувай ме за 12 лв.

Новият здравен модел не се приема добре от съсловието и застрахователите

Прах във въздуха, прах в очите

Нито отчитането на замърсяването на въздуха в София, нито мерките за по-чисто битово отопление са ефективни на този етап

Как България не победи Макрон

Въпреки съпротивата на София, ЕС ще приеме въведе ограничения за товарния пътен транспорт

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

20 въпроса: Мила Михова

На 15 декември в "Люмиер" тя ще изпълни песни и арии на Росини, Белини и Доницети

Цепи мрака

Нови технологии, ресторант на тъмно, тактилни разходки и други инициативи, които разкриват света на незрящите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 49

Капитал

Брой 49 // 08.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Природният газ поскъпва леко, Lidl отваря най-големия си магазин във Варна, Uber излиза на борсата

Емисия

DAILY @7AM // 11.12.2018 Прочетете
Капитал
СЪДЪРЖАНИЕ
  • К1Средата
  • К2Бизнесът
  • К3Моят Капитал
ПРОДУКТИ
МОБИЛНИ ПРИЛОЖЕНИЯ