Защо властта се страхува от съда

Промените в административния процес ограничават съдебния контрол върху управляващите и отвързват произвола и корупцията

Председателят на правната комисия Данаил Кирилов е вносител и основен двигател на промените в Административнопроцесуалния кодекс. Във вторник, на заседанието на комисията по обсъждане на ветото на президента върху този закон, Кирилов предложи на депутатите да пуснат закона така, пък като се заведат дела в Конституционния съд и в Съда по правата на човека в Страсбург, щяло да стане ясно кой е прав
Председателят на правната комисия Данаил Кирилов е вносител и основен двигател на промените в Административнопроцесуалния кодекс. Във вторник, на заседанието на комисията по обсъждане на ветото на президента върху този закон, Кирилов предложи на депутатите да пуснат закона така, пък като се заведат дела в Конституционния съд и в Съда по правата на човека в Страсбург, щяло да стане ясно кой е прав    ©  Анелия Николова
Председателят на правната комисия Данаил Кирилов е вносител и основен двигател на промените в Административнопроцесуалния кодекс. Във вторник, на заседанието на комисията по обсъждане на ветото на президента върху този закон, Кирилов предложи на депутатите да пуснат закона така, пък като се заведат дела в Конституционния съд и в Съда по правата на човека в Страсбург, щяло да стане ясно кой е прав
Председателят на правната комисия Данаил Кирилов е вносител и основен двигател на промените в Административнопроцесуалния кодекс. Във вторник, на заседанието на комисията по обсъждане на ветото на президента върху този закон, Кирилов предложи на депутатите да пуснат закона така, пък като се заведат дела в Конституционния съд и в Съда по правата на човека в Страсбург, щяло да стане ясно кой е прав    ©  Анелия Николова

Темата накратко

- Промените в административния процес ограничават гражданите да искат независим съдебен контрол върху решенията на управляващите

-Това води до развързване на административния произвол и корупцията

- Правозащитници прогнозират вълна от дела в Страсбург, ако парламентът отхвърли ветото на президента Радев

Скандалът около промените в Административнопроцесуалния кодекс (АПК) и ветото на президента върху тях вероятно остана неразбран от голяма част от гражданите - било защото на мнозина се е видял твърде специализиран, било заради принципната липса на интерес към серозните теми в политиката. Всъщност промените в АПК засягат всеки български гражданин. Малцина са тези, които в живота си стигат до наказателен съд например, но почти всеки се сблъсква с актове на властта, някои от които се налага и да оспорва - право на строеж, ревизионни актове, данъци, дискриминация, изваждане от държавен или общински имот, издаване на скица, достъп до информация, достъп до здравеопазване и лекарства, образование, достъпна среда, пенсии и т. н. Нещо повече, всеки гражданин всекидневно изпитва последиците от решения на административните съдилища по оспорени нормативни актове на властта и без да е инициирал такива дела – цената на билетите в градския транспорт, матурите, зоните за паркиране в градовете и дейността на центровете за градска мобилност, добавките за хората с увреждания, ценообразуването на тока, парното, водата, дяловото разпределение на топлоенергията и т.н., са само малка част от тези примери. Административното правораздаване е един от начините, по който гражданите пряко могат да влияят върху управленски решения, като атакуват например инфраструктурни проекти, които имат сериозен екологичен ефект и засягат здравето на хората, включително ядрени проекти, съхраняване на отпадъци и др.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се