АПИ може да бъде глобена с 18.5 млн. лв заради "Джи Пи груп"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АПИ може да бъде глобена с 18.5 млн. лв заради "Джи Пи груп"

Всички чуждестранни участници в търга за тунел "Железница" бяха отстранени от Агенция "Пътна инфраструктура" още преди крайното класиране

АПИ може да бъде глобена с 18.5 млн. лв заради "Джи Пи груп"

Договорът за тунел "Железница" ще бъде подписан, макар че може да се окаже незаконосъобразен

Ивайло Станчев
11476 прочитания

Всички чуждестранни участници в търга за тунел "Железница" бяха отстранени от Агенция "Пътна инфраструктура" още преди крайното класиране

© Юлия Лазарова


В поредната парадоксална и скандална ситуация е изпаднала Агенция "Пътна инфраструктура". След като бави проекта с година и половина, ведомството бърза да възложи строителството на тунела "Железница" по автомагистрала "Струма", за да спази сроковете и да не се наложи да връща пари на Брюксел. Тунелът трябва да бъде завършен най-късно до 2023 г. заедно с цялата магистрала "Струма", иначе под заплаха ще попаднат милиарди левове.

Подписването на договор с избраната на 6 август за изпълнител "Джи Пи груп" обаче може да се окаже незаконно заради жалба срещу класирането на участниците от страна на гръцката "Актор", която бе отстранена.

Така потенциално подписването на договора може да бъде санкционирано с 10% от стойността. От 185 млн. лв. без ДДС. това са 18.5 млн. лв

Бързането може да струва милиони

В хода на образуваното от Комисията за защита на конкуренцията производство по жалбата на "Актор" пътната агенция е поискала да й бъде разрешено предварително изпълнение на обжалваното решение за класиране и избор на изпълнител. Тоест от КЗК се иска разрешение да бъде подписан договор с "Джи Пи груп" и фирмата да започне да работи, а впоследствие антимонополният орган и съдът да решат дали изборът е бил законосъобразен или не.

Мотивите за това са както множеството пътни инциденти в Кресненското дефиле, така и фактът, че изграждането на тунел "Железница" се финансира със средства по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", според която съоръжението и цялата магистрала трябва да са напълно готови до 2023 г.

КЗК без особена изненада приема доводите на АПИ за основателни и със свое определение от 12 септември разрешава сключването на договор с "Джи Пи груп", преди да е разгледала по същество жалбата на "Актор" и да е решила дали чуждестранната компания е била отстранена незаконно. Антимонополистите обаче правят уточнение, че съгласно чл. 215, ал. 5 от Закона за обществените поръчки ще наложат глоба на АПИ в размер на 10% от стойността на договора, ако се установи "нарушение на закона, засегнало възможността на лицето, подало жалбата, да участва в процедурата или да бъде определено за изпълнител". В конкретния случай глобата ще бъде в размер на 18.5 млн. лева.

Защо е отстранена "Актор"

Гръцката оферта за изграждането на тунел "Железница" е отхвърлена от оценителната комисия на АПИ още на етап разглеждане на техническото предложение. Причината е до болка позната на всеки, участвал в такава процедура - несъответствие с поставените от възложителя изисквания. По-конкретно представеният от участника линеен график за частта "проектиране" предвижда геотехническите изследвания да се правят от 5-ия до 10-ия месец от договора, а всички проектни части, зависещи от резултатите от тях, са заложени да се изпълняват до края на 4-ия месец, т.е. преди началото на самите изследвания.

Жалбоподателят обаче твърди, че констатациите на АПИ са в несъответствие с чл. 6 от Наредба №1 от 26.05.2000 г. за проектиране на пътищата, където е разписано, че проектирането се извършва след подробни инженерно-геоложки, хидроложки и природо-климатични проучвания.

Всичко това тепърва ще се изяснява от КЗК и след това от съда.

Кой е фаворитът на АПИ

Победителят в процедурата за изграждане на тунел "Железница" е обединението "АМ Струма тунел 2018", в което влизат "Джи Пи груп", "Глобал кънстръкшън" и проектантската компания "Виа план". Последната стана печално известна с проекта за пътя край Своге, където след инцидент с автобус загинаха 17 души.

Самата "Джи Пи груп" пък е сред редовните победители в обществени поръчки за строителство, като се превърна в най-силната строителна фирма в България. Тя прави ремонта на площада пред НДК и участва и в строителството на метрото, а сега извършва реконструкцията на ул. "Граф Игнатиев".

Мажоритарни собственици на дружеството са Георги Василев и Владимир Житенски, като именно заради втория компанията е сочена за близка до директора на "Лукойл" за България Валентин Златев. Той многократно е отричал свързаност, но строителната фирма е главен изпълнител на "Лукойл" по изграждане, ремонт и поддръжка на бензиностанции и газстанции, като е изградила и реконструирала над 100 обекта, изграждала е и хотелите на фамилията Златеви, включително бъдещия столичен "Хаят". Съпруга на Георги Василев пък е Анна Шехтова - близначка на манекенката Боряна Шехтова, която е майка на сина на избягалия в Дубай Христофорос Аманатидис-Таки, чиито обвинения за организиране на престъпна група за разпространение на наркотици бяха свалени от прокуратурата през 2014 г.

"Джи Пи груп" оглавява класацията за най-големи строителни компании по приходи "Капитал 100" през последните две години с оборот съответно от 178 млн. лв. за 2016 г. и 185 млн. лв. за 2017 г. През последните дни фирмата се оказа в епицентъра на разследване на "Биволъ", заради което край Радомир бяха задържани и двама журналисти.

Какво трябва да се построи

Тунелът "Железница", който ще се намира в района на Симитли, ще бъде с дължина 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня" по магистрала "Хемус". Заради сложността на съоръжението първоначално се предвиждаше строителството му да продължи 1400 дни. Досегашните провали на процедурите за избор на изпълнител обаче намалиха този срок на 1000 дни.

4 коментара
  • 1
    james1 avatar :-|
    james1

    Ами много правилно Актор са отстранени, ако "журналистите" от Капитал пожелая да си спомнят същата Актор строи с огромно забавяне един лот от Струма, който после даваше постоянно дефекти. Въпросът е колко са платили Актор на Капитал, за да правят пропагандата?

  • 2
    wyy1448375269481115 avatar :-P
    Idiotoria Taurus

    Уважаеми, Капитал, - последно АПИ са забавили проекта или много са бързали? Защото в друга статия правите внушения, че много бързо са оценили офертите за Железница? А заглавието към настоящия момент може да бъде и "АПИ може да НЕ бъде глобена..." Кефят ли ви внушенията? И по какво се различавате от кафевите медии в манипулирането? Между другото какво стана с петицията на "Да, България" за Хемус? Събраха ли 2500 човека?

  • 3
    wyy1448375269481115 avatar :-P
    Idiotoria Taurus

    https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2018/08/08/3293426_dji_pi_grup_shte_stroi_tunel_jeleznica_sreshtu_185_mln/
    Тук ви се струва твърде бързо за 9 месеца да се оценят 28 оферти, както и нищо не споменавате за една от причините а забавянето, а именно изнасянето на документи по време на правителството на президента Радев. Та да се върнем на двойните стандарти и необективната журналистика - вие в коя от двете графи се самоопределяте?

  • 4
    hog1438946657471231 avatar :-P
    Peter V.

    Коментарите са много неуместни.
    Като инженер мога да кажа само, че случващото е абсурд!
    Няма как да направиш какъвто и дизайн на път, сграда или каквото и да е друго от голям мащаб без геоложки тестове/данни, а възложителя иска точно това аппропо иска този тунел да бъде специфициран, преди реалните почвени проби и тн... Това не е проект за къща или беседка, говорим за екип от мин 5-6 специалиста работещи 4-5 месеца и произвеждащи стотици страници документация , базирана на предположения ?! Джи-Пи не бяха ли тези, които са горели документи, които журналисти на Бивол обвиниха в схеми???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK