Седмични новини за енергетика
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Седмични новини за енергетика

Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

Ивайло Станчев
4907 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.

"Уорли Парсънс" осъди НЕК за 37 млн. евро заради АЕЦ "Белене"

Държавата в лицето на Националната електрическа компания ще трябва да плати още 32 млн. евро заради прекратяването на проекта за изграждане на АЕЦ "Белене", както и няколко милиона евро лихви. Причината е поредното загубено арбитражно дело, което бе заведено през юли 2014 г. от архитект-инженера "Уорли Парсънс нюклиър сървисис", чийто подизпълнител бе "Риск инженеринг" на Богомил Манчев.

Окончателното решение на арбитражния трибунал с председател проф. Даниел Коен, с което "Капитал" разполага, е било взето на 6 септември. С него се отхвърлят всички защитни тези на НЕК въпреки платените от държавната фирма над 2.4 млн. евро за адвокатски хонорари - два пъти повече от разходите на ищеца "Уорли Парсънс".

От решението става ясно, че основната причина за негативния изход от спора е решението на НЕК от 7 октомври 2013 г., с което архитект-инженерът е уведомен за прекратяването на договора му. Тогава министър на енергетиката е Драгомир Стойнев. Преди това - на 9 януари 2013 г., е било постигнато споразумение между НЕК и "Уорли Парсънс" за намаляване на месечното възнаграждение от 4.5 до 1 млн. евро, но по него така и не са правени плащания. Така, вместо държавата да плати 7-8 млн. евро за месеците от февруари до септември 2013 г. и да опита да се договори с консултанта за окончателното прекратяване на договора, сега ще трябва да плати освен тези суми и обезщетение за едностранното прекратяване и лихви.

Природният газ ще поскъпне рекордно от 1 октомври

Работната група към Комисията за енергийно и водно регулиране предлага природният газ да поскъпне с 13.89% от 1 октомври. За разлика от досегашната практика този път анализите на експертите са потвърдили искането на "Булгаргаз" за увеличаване на цената, което бе внесено на 10 септември. Така на предстоящото на 25 септември открито заседание на регулатора не се очертават спорове с газовия доставчик, а за потребителите ще последва най-големият скок на цената на природния газ от 1 април 2017 г. насам.

Това увеличение неминуемо ще повлече след себе си и цените на парното и топлата вода. "Комисията има много повече инструменти за въздействие върху цената на електрическата енергия, но не и на природния газ. А оттам и на топлинната енергия, която се определя въз основа на цената на природния газ", обясни председателят на КЕВР Иван Иванов.

Парното в София ще е с 16% по-скъпо тази зима

Очакваното ново увеличение на цената на парното и топлата вода заради по-скъпия природен газ вече има конкретно измерение. От публикуван работен доклад на Комисията за енергийно и водно регулиране, който предстои да бъде обсъден на 26 септември, става ясно, че тарифите на топлофикационните дружества в страната ще се повишат с между 2 и 9% от 1 октомври. На практика потребителите ще усетят значително по-голям скок, тъй като цените вече бяха повишени средно със 7.33% от 1 юли и с натрупването сметките за парно в различните градове ще са с 23% по-високи. А от началото на следващата година много вероятно ще има и още едно увеличение.

ЕСО ще изгражда нов далекопровод по Черноморието за 103 млн. лв.

Електроенергийният системен оператор (ЕСО) стартира процедура за изграждането на 400-киловолтов електропровод между подстанциите в Бургас и Варна, става ясно от информацията в регистъра на обществените поръчки. Трасето е от над 90 км в двете области, а прогнозната стойност на поръчката - 103 млн. лв. Състезанието, разделено в три лота, ще бъде на база най-ниска цена.

Проектът за нов далекопровод по Черноморието бе одобрен преди 2 години от ЕК за съфинансиране по механизма за свързване на Европа.

За всеки от трите лота са отделени между 32 и 36 млн. лв., като трасетата са с дължина от близо 28 до близо 32 километра според зададените параметри. От изпълнителите ще се изисква да изградят фундаментите и новите стълбове за далекопровода, а в единия лот в района на Бургас - и да изместят участък от трасето. Това трябва да стане в срок до 16 месеца.

Добрите хрумвания на сливенското парно

Преходът от въглища към други горива е предизвикателство, което ще стои пред цялата Старозагорска област в близко бъдеще. "Топлофикация - Сливен" обаче е започнала да търси решения още отсега. Дружеството заменя част от въглищата, които използва за производство на топлинна енергия, с екологично гориво и по този начин иска значително да намали разходите си за въглеродни емисии. За нуждите си до момента сливенското дружество използва предимно въглища от "Мини Марица-изток", като плаща месечно за тях около 1 млн. лева. Отделно плаща 700 000 лв. месечно за въглеродни емисии след увеличението на цената им на 15 евро на тон.

"Продажбите ни на топлоенергия са много добри, увеличихме клиентите си. С промените през последните години обаче разходите също нарастват многократно. Това ни кара да търсим алтернативни източници на гориво", казва изпълнителният директор на сливенската топлофикация инж. Кънчо Танев. "Топлофикация - Сливен" е успяла да замени 10% от въглищата с биомаса. Плановете на ръководството са до 2019 г. ползването на екогорива да достигне 20%.

Така разходите за въглеродни емисии на сливенската топлоцентрала ще паднат на 350 000 лева месечно, което би подобрило значително финансовото състояние на дружеството. Като алтернативен източник на гориво сливенското предприятие използва пресована слама и дървесина. По този начин не е необходимо да се променя горивната инсталация на централата.

Как електроенергията може да промени авиацията

Авиацията е на ръба на най-голямата революция откакто Франк Уитъл изобретява реактивния двигател през 1937 г. След десетилетия, през които самолетите са задвижвани от изкопаеми горива, напредъкът в батериите и електрическите системи дава обещанието за по-чисти и по-евтини полети, пише Financial Times.

Революционното навлизане на електроенергията в авиацията не гарантира запазването на местата на установените играчи в индустрията. Три години след първите опити за полети над Ламанша най-големите авиокосмически компании се състезават да пуснат на пазара самолети, задвижвани от електроенергия, и да предотвратят конкуренцията от новото поколение производители.

Ако искате да получавате информация за най-важното от сектора на енергетиката, може да се абонирате за седмичния ни е-бюлетин тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK