Плащаме на Беларус до 99 млн. лв. за ремонт на Су-25
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Плащаме на Беларус до 99 млн. лв. за ремонт на Су-25

Щурмови самолети Су-25

Плащаме на Беларус до 99 млн. лв. за ремонт на Су-25

"Авиоремонтен завод 558", Барановичи, е единственият кандидат да ремонтира щурмовите ни самолети

Момчил Милев
6868 прочитания

Щурмови самолети Су-25

© Велко Ангелов


Само една компания - от Беларус, е подала оферта за ремонт и удължаване на ресурса на 14-те самолета Су-25 за поддръжка на пехотата, които са на въоръжение в българските Военновъздушни сили. Това става ясно от отговор на военния министър Красимир Каракачанов по време на днешния парламентарен контрол.

В края на август отбранителното ведомство стартира тръжна процедура за поддръжка на щурмовиците на стойност 49.2. млн. лв. с ДДС с опция за увеличаване на сумата до 99 млн. лв. при необходимост, което трябва да стане с решение на Министерския съвет. Възстановяването на летателната годност на всичките машини трябва да бъде извършено в срок до 48 месеца от сключване на договора.

За участие в процедурата бяха поканени две фирми: руският производител на Су-25 "Обединена авиостроителна корпорация" - ПАО ОАК, и беларуският "Авиоремонтен завод 558", Барановичи. От днешното изказване на Каракачанов обаче става ясно, че само беларуската фирма е заявила участие в търга.

Според военния министър "заводът "Авионамс" няма способности в момента да извършва ремонтно-възстановителни дейности на самолети Су-25". Невключването на пловдивския авиоремонтен завод в тръжната процедура беше и причината за парламентарното питане на депутата от левицата Николай Цонков към Каракачанов.

Военният министър твърди, че вече е имал разговор по темата със синдикатите на работниците от "Авионамс" в началото на септември и самите те са наясно, че предприятието няма нито технологичните възможности, нито лиценз да ремонтира Су-25 в момента.

МиГ-29 и Су-25 по време на парада за Гергьовден...
Фотограф: Юлия Лазарова
...и на международното учение Saber Guardian 17 на полигона "Ново село"
Фотограф: Надежда Чипева

Само една компания - от Беларус, е подала оферта за ремонт и удължаване на ресурса на 14-те самолета Су-25 за поддръжка на пехотата, които са на въоръжение в българските Военновъздушни сили. Това става ясно от отговор на военния министър Красимир Каракачанов по време на днешния парламентарен контрол.

В края на август отбранителното ведомство стартира тръжна процедура за поддръжка на щурмовиците на стойност 49.2. млн. лв. с ДДС с опция за увеличаване на сумата до 99 млн. лв. при необходимост, което трябва да стане с решение на Министерския съвет. Възстановяването на летателната годност на всичките машини трябва да бъде извършено в срок до 48 месеца от сключване на договора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Ако тоя номер мине Шкембе войвода трябва да бъде съден.

    За тези пари можем да купим няколко съвременни ударни дрони (напр. MQ-9 Reaper), които имат пълна съвместимост с НАТО. Те превъзхождат по радиус на действие многократно въпросните СУ-25 да не говорим, че могат да ползват "умно" въоръжение каквото Су-25 не може.

    От НАТО ние сме единствената страна, която все още ползва Су-25. Чехия и Словакия ги пенсионираха още преди 15 години. Дори Грузия се отказа да ги ползва при все, че там ги произвеждаха.

    На фона на недостатъчната финансираност на армията да се пилеят 100 милиона лева е акт на предателство.

  • 2
    gavrilov avatar :-|
    gavrilov

    Че Шкембе войвода е национален предател, това е всеизвестно: какъв де друг? Тройкаджията от Великотърновския университет се мести в София, в замяна на доносническа дейност в полза на ДС. И 30 години по-късно вече е военен министър. На руските служби сигурно са им потекли лигите, като са разбрали.

    Проблема с Шкембе войвода не е, че е национален предател. Не е първият нито последният. Проблема е, че освен това е тъп. Т.е. възможно е да ни струва много по-скъпо, отколкото са предвидили нашите и руските служби. Тогава нищо чудно и да го "жертват" за назидание.

  • 3
    ozd05563707 avatar :-|
    ozd05563707

    За 99 млн. лв 14 самолета в бойна готовност е нищо. Едно от малко действия, които подкрепям у тоя министър.

  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Николов, вземи пусни в Гугъл едно търсене.

    На Холандия 4 MQ-9 без оръжие, разузнавателни, $339 million for four air vehicles, six Honeywell TPE331-10T turboprop engines, ground stations, Lynx radars, and a variety of other subsystems and spares

  • 5
    kpp avatar :-|
    Kiril Peychev

    Само на мен ли ми се струва абсурден срокът от 4 години?

  • 6
    rut1538513116581697 avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Николай Николов":
    Я дефинирай "умно оръжие" първо, че тая думичка стана много модерна. Су 25 беше планирано да бъде заменен от новия изтребител, в следствие на доста съвместни учения с НАТО се оказа, че не може защото многофункционалните изтребители могат да нанасят удари НО от много голяма височина където са уязвими от ПВО и могат да нанасят тактически високоточни удари, идеята на Су 25 е поддръжка на сухопътните войски или като стане напечено долу да мине и да изтрепе врага. Може да изстрелва активни ракети за поразяване на ПВО има лазерен прицел и ако са няколко такива самолета един може да седи по нависоко и да държи с лазера си на прицел целта докато другите изстрелват активни ракети следящи лазера прелитайки с висока скорост, единствения самолет на въоръжение у нас способен да носи противокорабни ракети, впрочем за изтребителите борбата с хеликоптери е много трудна защото скорости под 600 км/ч са опасни за тях, СУ 25 може да лети и бавно, да не говорим че може да носи доста повече бомби. Ако Су 25 бъде модернизиран да отговаря на стандартите на НАТО ( възможно е ) ще бъде много полезен с възможностите си за армията, впрочем на пилоните си може да закачи всичко. Освен това във ВВС има още една причина да бъде експлоатиран. СУ 25 е буксир, изстрелва мишени за тренировка за прихват на ПВО и на изтребителите. Не случайно НАТО прави най-много учения с участието на Българските Су-25.

  • 7
    vxm1422440568389155 avatar :-|
    Владимир Даскалов

    До коментар [#6] от "Георги Георгиев":

    Е, сега добави стойността на въоръжението, което цитираш и от кого ще го закупим. После кажи какво правим с дефицита от модерна техника в СПВ и флота, да не говорим за отклоняването на средства от главната цел - нови Ф-16. И накрая, този дето говори, че последните летели много на високо и били лесна мишена на ПВО да вземе да изхвърли учебниците за ВВС от 60-те години и да си взема редовно хапчетата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK