България вече има програма за намаляване на фините прахови частици във въздуха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България вече има програма за намаляване на фините прахови частици във въздуха

В момента срещу България тече процедура в съда на ЕС за неспазване на нормите за качество на въздуха в 28 общини

България вече има програма за намаляване на фините прахови частици във въздуха

Проектът на Световната банка предлага мерки за ограничаване на емисиите от битово отопление и автомобили

9257 прочитания

В момента срещу България тече процедура в съда на ЕС за неспазване на нормите за качество на въздуха в 28 общини

© Николай Дойчинов


Конкретни мерки, които да намалят емисиите на фини прахови частици, предлага Световната банка в проект на Национална програма за подобряване на качеството на въздуха 2018 - 2024 г. Документът е насочен към основните източници на замърсяване, каквито са битовото отопление и автомобилите, а за реални действия ще са нужни и законодателни промени.

Програмата е разработена по споразумение с Министерството на околната среда и водите във връзка с течащата срещу България процедура в съда на ЕС за неспазване на нормите за качество на въздуха. Това се отнася до 28 общини, включително София, където нормите за фини прахови частици (ФПЧ) се превишават по-често от допустимото.

Дърва и въглища

Основният източник на ФПЧ във всички общини е битовото отопление с използването на неефективни печки и котли на твърдо гориво, на което се дължат най-малко 85% от емисиите, се посочва в доклада на СБ. Около 54% от хората се отопляват на дърва или въглища. Проблемът идва от това, че се горят влажни дърва или въглища с високо съдържание на пепел и ниска калоричност, което увеличава вредните емисии. В същото време повечето използвани уреди са по-стари печки и котли, които не са проектирани да са енергийно ефективни.

В тази връзка експертите на банката предлагат България да въведе по-рано европейския регламент, който определя по-строги стандарти за проектиране на отоплителни уреди, така че той да влезе в сила от началото на 2020 г. Успоредно с това в общините с високи замърсявания трябва да започне и задължително поетапно извеждане от употреба на старите отоплителни уреди. За целта обаче местните власти ще трябва да определят възможни алтернативи за отопление като свързване към газопреносна мрежа или централно парно или подмяна на печките с такива, които отговарят на стандартите за екодизайн. Те трябва да предвидят и финансова подкрепа за икономически уязвимите групи.

Другите мерки, които СБ предлага, са да се въведат стандарти за качество на въглищата за битово отопление, така че да се сложи таван на допустимото съдържание на сяра и пепел. Според експертите трябва да се забрани и продажбата на дърва на тегло, която стимулира предлагането на влажни дърва. Периодът, когато могат да се секат дърва за огрев, също трябва да бъде ограничен, така че да има време дървесината да изсъхне, преди да се гори.

Оценките на СБ показват, че изпълнението на мерките за битовото отопление в 28-те общини ще струва между 39 и 47 млн. лв. на година до 2024 г.

Стари дизели

Две мерки са предвидени и за справяне с другия основен замърсител с ФПЧ - транспорта Това засяга главно старите дизелови автомобили, при които няма контрол върху пределно допустимите норми на емисии и които са значителен дял от общия брой коли, предимно сред хората с ниски доходи. Друга причина за замърсяванията е, че се отстраняват катализаторите и филтрите за твърди частици на по-модерните дизелови автомобили.

Експертите на СБ предлагат да се подобри качеството на техническите прегледи както при първоначална регистрация на автомобил, така и на годишните прегледи, както и да има санкции за собствениците, които нямат филтри. Препоръчва се също и въвеждане на зони с ниски емисии в най-урбанизираните градове като София и Пловдив, който да ограничи влизането на стари коли (преди Euro 1) в центъра.

Конкретни мерки, които да намалят емисиите на фини прахови частици, предлага Световната банка в проект на Национална програма за подобряване на качеството на въздуха 2018 - 2024 г. Документът е насочен към основните източници на замърсяване, каквито са битовото отопление и автомобилите, а за реални действия ще са нужни и законодателни промени.

Програмата е разработена по споразумение с Министерството на околната среда и водите във връзка с течащата срещу България процедура в съда на ЕС за неспазване на нормите за качество на въздуха. Това се отнася до 28 общини, включително София, където нормите за фини прахови частици (ФПЧ) се превишават по-често от допустимото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    orchis avatar :-|
    orchis

    Звучи смислено. А дано.

  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Идеята е хубава, обаче дяволът винаги е в правилника за прилагане на наредбата.

  • 3
    sasoss avatar :-|
    sasoss

    Звучи като отбиване на номера. Както винаги.
    Като видя, че глобените за липса на катализатор или филтър надхвърли четвърт милион ще си сменя мнението.

  • 4
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    "Основният източник на ФПЧ .. е битовото отопление ...., на което се дължат най-малко 85% от емисиите, се посочва в доклада на СБ"
    Затова БОЙ по автомобилите.

  • 5
    kim avatar :-|
    Violeta Keremidchieva

    Много интересно, а къде оставят битовите замърсители? Изглежда, че просто тях няма кой да ги следи, понеже са собственост на Доган, Ковачки и други обичайни заподозрени.

  • 6
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Работата с битовите замърсители е кауза пердута. Никога не можеш да докажеш, че точно този замърсява. Днес ще гори дърва, утре ще пусне в печката старите маратонки на детето. Няма начин на всеки комин да се се мерят ФЧ, СО, и какво ли още не. Единствената възможност е икономически да се стимулират по-чисти горива.

  • 7
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    До коментар [#6] от "kratun.ko":

    Всъщност има. Минават след края на отоплителния сезон, вземат проби от саждите във всеки комин, изследване и евентуално глоба.

    Разбира се 80% от потребителите на твърдо гориво в големите градове няма какво да им вземеш защото нито земята е тяхна, нито "къщата" съществува по документи, нито имат официално работа. А пък са и ценен електорат все пак!

  • 8
    dr.web avatar :-|
    dr.web

    Остава и комисия да назначат към програмата и всичко ще си дойде на мястото, "по нашенски", с други думи - със или без законодателни промени, ако не се променят самите реални източници на ФПЧ, т.е. битово отопление (най-вече печките на твърдо гориво) и старите дизелови коли (а защо не и старите бензинови такива?), а как това да стане? (да кажат експертите!), всичко ще си бъде по старому.

  • 9
    tj avatar :-|
    Kiro

    Безсмислени анализи. Нищоправене с апломб.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK