Промените за касовите апарати са публикувани. С малко облекчение за бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Промените за касовите апарати са публикувани. С малко облекчение за бизнеса

Всеки клиент ще може да провери дали покупката му е отчетена в НАП след влизането в сила на новите изисквания, отбелязват от приходната агенция

Промените за касовите апарати са публикувани. С малко облекчение за бизнеса

Регистрираните по ДДС търговци имат време до март 2019 г. да пренастроят или сменят своите устройства

50182 прочитания

Всеки клиент ще може да провери дали покупката му е отчетена в НАП след влизането в сила на новите изисквания, отбелязват от приходната агенция

© Юлия Лазарова


Шест месеца ще имат регистрираните по ДДС търговци, за да сменят или пренастроят своите фискални устройства. За нерегистрираните по ДДС срокът остава юни 2019 г., а за ползващите интегрирани автоматизирани системи за продажби, като например хотели - краят на следващата година. Промените в Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти са обнародвани в Държавен вестник в петък, като в тях все пак има малки промени.

Една от тях е свързана с дефиницията за софтуера за управление на продажбите. Докато в проекта на финансовото ведомство се изискваше от търговците, които издават електронна фактура, да лицензират програмата, с която работят, което може да включва и Excel, сега лиценз от НАП ще се изисква само за софтуера.

Преди ден Националната агенция за приходите съобщи, че е изработила и публикувала специален софтуер, с който всеки притежател на фискално устройство може да провери дали апаратът подлежи на доработване или не. Може да го намерите тук.

Какво се променя

За да спази новите изисквания, всеки търговец ще трябва да се свърже с производителите на касовите апарати, които използва, както и обслужващите ги сервизи, за да разбере какви софтуерни и/или хардуерни промени са нужни. Производителите и разпространителите на софтуер за управление на продажбите пък ще трябва да декларират пред приходната агенция, че продуктите им отговарят на изискванията на наредбата.

Прекратява се и практиката на издаване на служебни бонове, популярна по заведенията, както и издаването на сторно бележки на хартия. Допълнително електронните магазини ще минат на регистрационен режим към НАП, въвеждат се и нови изисквания към бензиностанциите при отчитането към данъчните.

Кой засяга

Промените засягат всички фирми в страната, които ползват касови апарати, софтуер за управление на продажбите или интегрирани автоматизирани системи за продажби. Става въпрос за около 440 хил. фискални устройства, като по предварителни оценки на НАП около половината от тях могат да се пренастроят софтуерно. Останалите вероятно ще трябва да се подменят с нови.

Подмяната е с цел фискалните устройства да започнат да подават в реално време към НАП информация за всяка издадена касова бележка. Сега честотата е веднъж месечно, но след като наредбата влезе в сила, информацията ще се подава на 5 минути. Потребителите пък ще имат възможност да проверяват чрез разработено от НАП приложение дали касовите бележки, които получават, са реални. За целта те ще имат QR код. Това обаче ще стане възможно, след като минат всички срокове за подмяна или ъпдейт на фискалните апарати.

Шест месеца ще имат регистрираните по ДДС търговци, за да сменят или пренастроят своите фискални устройства. За нерегистрираните по ДДС срокът остава юни 2019 г., а за ползващите интегрирани автоматизирани системи за продажби, като например хотели - краят на следващата година. Промените в Наредба Н-18 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти са обнародвани в Държавен вестник в петък, като в тях все пак има малки промени.

Една от тях е свързана с дефиницията за софтуера за управление на продажбите. Докато в проекта на финансовото ведомство се изискваше от търговците, които издават електронна фактура, да лицензират програмата, с която работят, което може да включва и Excel, сега лиценз от НАП ще се изисква само за софтуера.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    primabgnet avatar :-|
    Dessislava Velcheva

    В момента фирмите излъчват информация веднъж дневно с дневния си отчет и като обща сума, а не месечно!

  • 2
    nodjinn avatar :-|
    nodjinn

    Лично аз с огромно удоволствие си закрих касовия апарат и минах само на банкови плащания. Тези, които си измислят новости през година-две, за да "папат" (предполагам ще да са производителите на апаратите) да ходят да се застрелят от алчност, ако желаят. Попътен вятър им желая.

  • 3
    lionly avatar :-|
    lionly

    С удоволствие, ако сме по-голяма фирма бих направил едно ИРМ на някоя банка в нашия обект и клиентите да плащат по сметката ни. Хиляди главоболия с тези касови апарати, особено за складовете на едро и ако се издъниш, я ще те глобят, я ще ти затворят обекта.
    Само стрес!!!

  • 4
    tri avatar :-|
    tri

    В момента много интернет търговци се възползват от "дупка в законодателството" чрез която плащанията им от куриерите минават по фирмената банкова сметка и по този начин могат да си позволят "лукса" да нямат това "удобство" наречено касов апарат. И въпреки, че тази "дупка" е от полза и за НАП, очаквам скоро да принудят и тях да се оборудват и да бичат бележки, защото не може то така живота на някой да се услеснява и бумащината да намалява.

  • 5
    umv30573526 avatar :-|
    Светлоносец

    Навярно си спомняте изказването на Дуган преди 10-13г. за обрачите от фирми, мислители че тази практика е непозната за НАП. Какви автомобили кара НАП , къде зареждат тези коли и това е видимата част, другото е , кой фирми извършват ремонтите, обслужването на компютрите, принтери, скенери, изработване на софтуер и подръжка на същия, канцеларското зареждане, химикалки, хартия, пощенски услуги и т.н. Все разходи на НАП за логистиката на администрацията, НО ПИСАНЕТО НА НАРЕДБИ ЗАДЪЛЖАВАЩИ БИЗНЕСА ДА ИЗВЪРШИ ОГРОМНИ РАЗХОДИ, ТАЗИ ДЕЙНОСТ СЪЗДАВА ОЛИГАРСИ И ТОВА ПЛАНИРА, ШИРОКА РЕКЛАМИРА И ПРЕДИ ВСИЧКО СЕ СТИМУЛИРА СЕРИОЗНО И ЛИЧНО ЗА МАЛЦИНА ИЗБРАНИ.
    Не трябва да пропускаме факта, че това ръководство (с малки промени по върха) на ЦУ на НАП, е същото от 2000г. до сега. Дирекция "Контрол" в ЦУ на НАП е дирекцията, която ръководи, контролира и координира ревизии, проверки, оперативни проверки на всички данъкоплатци в България, в тази дирекция се подготвят и одобрят всички законови промени и наредби. Директора е несменяем от 2000г. до сега. Промяната в ръководството на ЦУ на НАП е когато Изпълнителните Директори (ИД) на ЦУ на НАП го обвинят за "главата на октопода" или израсне нагоре, веднага зам.И.Д. заема освободения пост и статуквото продължава. Шапката на ЦУ на НАП, от началници и директори, е същата от 2000г., като на всеки началник на 6-10г. има шанс за стъпка на горе, ако слушат.
    ИМАШЕ НАРЕДБА ЗА ДЕЙНОСТТА НА ВАЛУТНО ОБМЕННИТЕ БЮРА (ВОБ), КОЯТА НАРЕДБА УЗАКОНЯВАШЕ ОГРОМНАТА КУРСОВА РАЗЛИКА В ПРОДЪЛЖЕНИЕ НА 15г. Почти нямаше българин или турист да не бъде ужилен от дейността на ВОБ, служителите на НАП като проверяващи ВОБ бяха безсилени да развалят сделките, по силата на Наредба съставена от ЦУ на НАП.
    ВЕДНЪЖ НА 5 г. НАП ПРАВИ СЪЩЕСТВЕНА ПРОМЯНА НА ФИСКАЛНИТЕ УСТРОЙСТВА (ФУ), ТАКА ЧЕ ДА БЪДАТ СМЕНЕНИ ИЗЦЯЛО ВСИЧКИ ФУ . КОЛКО СТРУВАТ ФУ ЗА 400 000 ПОТРЕБИТЕЛЯ, ЧЕ НА ВСЕКИ 8-10г. ГИ СМЕНЯВАМЕ? КОЛКО СТРУВА НОВАТА СИСТЕМА ЗА ОТЧИТАНЕ НА ПРОДАЖБАТА НА ТЕЧНИ ГОРИВА? И СЕГА КОЛКО СТРУВА НОВ СОФТУЕР ЗА ОТЧИТАНЕ НА ПРОДАЖБИТЕ?
    Да се върнем на темата за новите ФУ и софтуер от 400 лв.
    Колко фирми имат потребност да крият обороти и защо съществува тази практика?
    Това са ключовите въпроси, който ЦУ на НАП трябва да си отговори, да се изследват причините за това, за да се лекуват последиците, но в НАП няма доктори, а ако има те са с купени доктурати. Докато сегашния изпълнителен директор на ЦУ на НАП има "мащабен" подход, добре познат от недалечното минало "ИМА ПРОБЛЕМ, ИМА ЧОВЕК, НЯМА ЧОВЕК, НЯМА ПРОБЛЕМ", но вече модифициран съгласно новото време " ИМАМЕ ПАЗАРНА ИКОНОМИКА И ВСИЧКО СЕ ПРОДАВА". Използвайки дадената им власт, управление на ЦУ на НАП, използват друг стар подход за "ДЕЛОКРАТИЧЕН ЦЕНТРАЛИЗЪМ", от своята камбанария изпълнителен директор на ЦУ на НАП, може не само да уволни 300 служителя незаконно, но може да задължи всички търговци да платът за нейния ИНОВАТИВНИ, СИЛНО СПОРНИ ХРУМВАНИЯ.
    Ще задължат всички търговци, на два етапа да закупят нови ФУ, с единствената разлика, от сега действащите е че новите ФУ имат QR код и всеки фискален бон по отделно ще се изпраща в сървара на НАП. До сега се изпраща в сървара на НАП сумарния оборот за всеки ден. Тази промяна ще засегне 400000бр. ФУ по средна цена от 400 лв. или бизнеса ще плати 160 млн лв. освен това нови договори с мобилни оператори по 60 лв всеки, така че още 24 млн лв. и нови договори с фирми за поддръжка още по 60 лв. минимум.
    Ще вкарат задължение на 43000бр. обекта да си заменят софтуера лицензиран от НАП за 17 млн лв., като промяната е в ЗДДС , със сигурност 28000 от тези обекти НЕ СА РЕГИСТРИРАНИ ПО ЗДДС (по един или друг начин) , А ОТ ОСТАНАЛИТЕ 15000 РЕСТОРАНТА , ЩЕ МАНИПУЛИРАТ МЕЖДУ 1500 и 2500 РЕСТОРАНТА (а даже няма и толкова, НАП трябва да знае колко такива случая има, надали са над 500). При положение че ресторантьорския бизнес от 2000г. до сега настоява за патент за семейния сезонен ресторантьорски бизнес.
    Това сигурно е единствения случай, в който "този който НЕ плаща , поръчва музиката", но защо плащащите са навели "уши" и слушат и изпълняват, това немога да си обясня. Основен дял в икономиката на България е туризма, ДДС на хотелиерския бизнес е 9%. ДДС на лекарства, учебници, книги, хляб и много други дейности засягащи най-бедните, който никога не са ходили на хотел, е 20%.

  • 6
    s.stankov avatar :-|
    s.stankov

    Аз си “бича”, откакто работи интернет магазина ми.
    Едва преди половин година счетоводствоото ми заяви, че мога и да не пускам, защото куриерите превеждат наложеният платеж по банка. Не било проблем да продължа да пускам касов бон, както и правя, но си мисля че има голямо неразбиране от страна на счетоводителите по въпроса с интернет търговците.
    До коментар [#4] от "
    tri
    ":

  • Симо

    Последните изменения в Наредба 18 касаещи софтуера са АБСУРДНИ !!!
    Поставят неизпълними изсквания към сложни софтуерни системи и искат да играят ролята на сертификатор на всякакъв софтуер. Я не си отговорил на невъзможните им изисквания или не ползваш софтуер на някой от "избраните" с списъка на НАП, то веднага ти удрят балтията - затварят те веднага. Ако пък решат, че някой от софтуерите не отговарял на изискванията - всички, които са го зкупили, директно трябва да спрат да го използват. Например 10% от бизнеса в България го затварят с едно отпадане на софуер от списъка на "избраните". Искат невъзможни неща като експорт на данни от системите за 5 години назад. Някои системи толкова много данни генерират, че не ги пазаят локално за повече от месец. Че и специален отиротски профил искат, за да могат да гледат всички данни в базата ти данни (GDPR ли ? за НАП такива закони не важат). Че и целия сорс код на системата искат. Авторско право ? За НАП няма такова нещо. Чудно ми е как ще задължат SAP да им даде сорс кода.

  • 8
    bzm avatar :-|
    bzm

    НАП ще имат импулсен телефон за проверка на покупко-продажбата :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK