Швеция предлага на България поне 8 изтребителя с далекобойни ракети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Швеция предлага на България поне 8 изтребителя с далекобойни ракети

Изтребителите JAS 39 Gripen C/D, които ще бъдат предложени на България, очевидно ще бъдат специално пригодени за ер полисинг и въздушен бой на големи дистанции.

Швеция предлага на България поне 8 изтребителя с далекобойни ракети

В офертата на Saab се предвижда ремонтът на самолетите Gripen да е у нас и да се инвестира в поне четири български отбранителни фирми

Момчил Милев
9992 прочитания

Изтребителите JAS 39 Gripen C/D, които ще бъдат предложени на България, очевидно ще бъдат специално пригодени за ер полисинг и въздушен бой на големи дистанции.


"Ние държим самолетите да бъдат нови, за да може не само да могат да охраняват небето на България, но и в този размирен свят, не дай Боже, ако стане война, да могат да се бият с другите изтребители". С тези думи министър-председателят Бойко Борисов коментира официално стартиралата вчера процедура по подбор на бъдещите бойни машини за Военно-въздушните сили на страната.

Изглежда представителите на шведския оръжеен концерн Saab някак са успели да предугадят поне част от мислите на българския премиер, защото, по време на днешното представяне на своята оферта към България, те специално акцентираха върху възможностите на своите самолети Gripen за превъзходство във въздуха.

Днес стана ясно, че военната компания предлага на България 8 бойни самолета за неназована сума, която обаче е под гласувания от парламента прогнозен бюджет в размер на 1.8 млрд. лв. без ДДС и ще бъде издължена на разсрочено плащане. По неофициална информация от Saab са имали готовност да предложат и до 10 машини в рамките на осигуреното финансиране, но очевидно са решили да си оставят поле за лавиране при предстоящите разговори с българското правителство.

Шведската оферта беше представена в най-общи линии днес от посланика на страната у нас Луиз Бергхолм, Йоаким Валин директор Международни отношения в шведската Агенция по отбранително имущество и Йонас Йелм, страши вицепрезидент и директор бизнес направление "Аеронавтика" в Saab. От презентацията им стана ясно, че самолетите ще бъдат специално пригодени за въздушен бой на големи разстояния. Те ще носят далекобойните ракети Meteor, които могат да поразяват цели на разстояние над 100 км. отвъд визуалния обхват и, в комбинация с радара PS-05/A Mk4, са приемани за една от най-смъртоносните комбинации при дуели между изтребители.

Saab обещават да доставят изтребителите в много кратки срокове – първите четири трябва да дойдат 21 месеца след сключване на договора, а останалите – 9 месеца по-късно. Първоначалните оперативни възможности за охрана на въздушното пространство трябва да бъдат достигнати до две години от началото на контракта. От Saab също така твърдят, че това ще позволи бързо "пенсиониране" на използваните в момента стари изтребители МиГ-29, което ще спести сериозни суми за тяхната поддръжка. Според проекта за придобиване на бойни самолети страната ни трябваше да ползва всичките стари съветски машини паралелно с новопридобитите в продължение на 7 години. Ако гореописана схема наистина се случи, този период може да бъде редуциран до 2-3 години.

Шведската страна също така обещава, че ще изгради в България съоръжения за техническа поддръжка на самолетите, като първите два хангара трябва да бъдат инсталирани в авиобаза Граф Игнатиево най-късно 12 месеца след евентуалното подписване на споразумение. До една година по-късно трябва да заработи регионален център за поддръжка, като за целта Saab води преговори за индустриално сътрудничество с поне четири фирми от българската отбранителна индустрия – пловдивската "Авионамс", държавната ТЕРЕМ-Летец, Самел-90 и Оптикс. Шведите също така обещават, че изтребителите им ще получават "ъпгрейд" на всеки около 3 години, а не само в средата на жизнения им цикъл, както е стандартно в авиацинната индустрия. Обещанията за широкомащабно индустриално сътрудничество са едно от нещата, на които шведите нееднократно са акцентирали, вероятно защото, поне на думи, създаването на работни места и запазване на колкото се може по-голяма част от отпуснатия бюджет в нашата страна, са приоритет и за българските политици.

По време на днешните изявления на премиера Борисов и военния министър Каракачанов отново бе потвърдено, че ще се търси закупуването на новопроизведени изтребители, което автоматично постави Италия и нейните употребявани Eurofighter-и в категорията на "участниците на олимпийски принцип". Като фаворити се очертават американските F-16V (Block 70/72), които се радват на силен "геополитически" бонус, и шведските Gripen, които вероятно ще се окажат по-бюджетната и икономически целесъобразна опция. Докладът на междуведомствената експертна група трябва да е готов на 18 октомври, след което със заповед на Борисов ще бъде сформиран "политико-военен" екип, който да води разговори на междудържавно ниво с потенциалните изпълнители (или само с някои от тях). За момента съставът на премиерската работна група, както и критериите за работата й, не са официално обявени.

Делегацията на Швеция, оглавявана от посланика Луиз Бергхолм (в средата), беше най-многобройната по време на официалното отваряне на офертите за нови изтребители
Фотограф: Надежда Чипева

"Ние държим самолетите да бъдат нови, за да може не само да могат да охраняват небето на България, но и в този размирен свят, не дай Боже, ако стане война, да могат да се бият с другите изтребители". С тези думи министър-председателят Бойко Борисов коментира официално стартиралата вчера процедура по подбор на бъдещите бойни машини за Военно-въздушните сили на страната.

Изглежда представителите на шведския оръжеен концерн Saab някак са успели да предугадят поне част от мислите на българския премиер, защото, по време на днешното представяне на своята оферта към България, те специално акцентираха върху възможностите на своите самолети Gripen за превъзходство във въздуха.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    wgdsgs avatar :-|
    wgdsgs

    Един национално отговорен политик на офертите за тези ненужни самолети ще им чете само офсетните ангажименти.

  • 2
    gripen avatar :-|
    gripen

    Това е разумният избор, но Швеция няма как да натисне за своята компания така както някой по - голям може.

  • 3
    tgm55376891 avatar :-|
    Chubachubs

    Офертата на шведите звучи доста добра, САЩ дали ще се напънат и те да се състезават по икономически критерии или ще залагат на геополитика?!

  • 4
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    В тези сделки практиката е един тлъст куфар с двуцифрен % од цената да се дава под-масата на тези, които решават.

    Швеция е известна с корупционни практики покрай продажбата на Грипен. Все пак не им е за първи път да убеждават правителство от бившия соц. блок. Чехите се бяха оплели доста и накрая взеха самолети под наем... какъв е смисъла да ги притежаваш ...реално никакъв?

    Грипена не е влизал никога в бой. Така че не знам как доказват своето превъзходство, предполагам на теория:):)

    Но няма значение, който плати най-много - а тук говорим за стотици милиони подкупи, той печели.

  • 5
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Ей стотици милиони … брях ще речеш че бюджета ни е 20-30 милиарда

  • 6
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Разумният избор е нови МиГ-29ки. ПОНЕ 2 пъти по-евтини, и по-добри като технически показатели. И 100% ще ни направят по-добра оферта за срока на поддръжка.

  • 7
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    Ама и 500 минуса да ми поставите, пак МиГ-чето е по-добър самолет от Грипен-а. И по-евтин. Факт. Цифри. Аеродинамиката не зависи от геополитиката, колкото и да не ви се вярва.

  • 8
    barel avatar :-|
    пустиняк

    До коментар [#6] от "kirka80286":

    Верно си кирка, брато... Няма нови Миг 29 защото не се произвеждат вече. Новата 29ка е 35цата. Самолет струващ 60 млн долара с двигател с ресурс от 300 часа и допотопен радар тип "кривата земя ми пречи". Руснаците се опитват да си го продадат сами на себе си, на Еритрея и Алжир. Беларус го отказа, Индия не му обърна внимание и сега и сега имат тренд между Грипен С/Д, Ф16 и Рафал.
    Освен това е руски и като такъв автоматично отпада от тренд на НАТО.
    Досвидание! :)

  • 9
    kirka80286 avatar :-P
    kirka80286

    До коментар [#8] от "пустиняк":

    И се произвежда. И е модулен "Освен това", можеш да му заместиш модулите с каквито си искаш. Поне добре си си избрал никнейма. Стой си у Враца и не давай акъл там, дето не разбираш. Досвидание и на теб. Сега седни в един леген със студена вода, да ти се успокоят нервите.

  • 10
    barel avatar :-P
    пустиняк

    До коментар [#9] от "kirka80286":

    Липсва ти конкретиката кирко... Общи приказки и то от 1001 нощ. Това да не е лего та да е "модулен"?! Модулен изтребител... Важното е, че сам си слагаш плюсове.
    И за да ти уплътня времето една задачка: Колко въздушни победи има Миг 29 срещу Ф 14, Ф15, Ф16 или Ф 18?
    И за тролене се иска акъл кирко. Прекрасен ник! Съвсем на място!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK