Една година по-късно: БНТ във формат "Пълна подмяна"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една година по-късно: БНТ във формат "Пълна подмяна"

Новата графична визия на БНТ препраща към финалната шапка на Първа програма на телевизията до 1992 г.

Една година по-късно: БНТ във формат "Пълна подмяна"

Новата програмна схема показва отказ от сериозни и важни за обществото теми за сметка на развлекателни жанрове

Весислава Антонова
27952 прочитания

Новата графична визия на БНТ препраща към финалната шапка на Първа програма на телевизията до 1992 г.

© Надежда Чипева


- Равнопоставеният дебат и критичните мнения изпадат от ефира на държавната телевизия.

- Сделката е прозрачна - срещу обслужването управляващите ще си затварят очите за изхарчването на бюджетната субсидия.

Година след като нов мениджърски екип пое управлението на БНТ, държавната телевизия е с почти напълно променен облик - от новата графична визия през съдържателните промени на съществуващи рубрики до изцяло новите вътрешни и външни предавания. Основанието темата да бъде обсъждана като важна е въпросът струва ли си парите на данъкоплатците. В последните три години бюджетът на държавната телевизия не е променян и е малко над 65 млн. лв. годишно. Обществената телевизия получава пари, за да прави програма, а останалите правят програма, за да спечелят пари - този афоризъм казва в най-сбит вид каква би следвало да е принципната разлика между БНТ и телевизиите с търговски характер.

Идеята зад т.нар. обществени медии е гражданите гарантирано да получават информацията, която ги засята пряко или косвено и която по една или друга причина търговските медии биха могли да спестят. Това включва и по-дълбоките въпроси за обществото, за света и за нашето място в него. "Винаги приемайте, че вашата публика е неинформирана, но също така предполагайте, че е интелигентна. Ако Би Би Си загуби вяра в това, не заслужава да съществува" - на това учели младите телевизионни продуценти в британската корпорация, която вече близо век служи като еталон за ролята на обществената медия.

Формално и БНТ е задължена да произвежда информационни и публицистични предавания, както и журналистически разследвания, които са в служба на зрителите, т.е. не са под давлението на политически, корпоративни или други частни интереси. И ако приемем, че аудиторията й е интелигентна, точно днес трудно би защитила основанието си да съществува. Като резултат от промените през изминалата година от сегашното ръководство БНТ неотклонно се влива в сивия и послушен фон, в какъвто се е превърнал в голямата си част медийният сектор в България. Става и все по-видимо, че смисленото съдържание, равнопоставеният дебат, а още повече критичните мнения изпадат от ефира на издържаната от данъкоплатците телевизия.

Стъпки към подмяната

И наблюдателите, с които "Капитал" разговаря, виждат в новата програмна схема на БНТ по-малко място за сериозни теми и публицистика и по-голям акцент върху развлекателното съдържание. Най-видимо е това в сутрешния пояс, който направи рязък завой към лайфстайл тематиката. "В момента сутрешният времеви пояс е осакатен в сравнение с предишната си организация. Например "Култура.бг", което е новото име на "Денят започва с култура", е с чувствително намалена продължителност и изцяло извън сутрешния праймтайм, в който преди успяваше да вмести поне първите си материали и гости", посочва медийният анализатор д-р Калина Петкова. Според нея форматът "100% будни" също е неразбираемо попълнение за обществена медия. "Той предлага, най-общо казано, магазинно съдържание с акцент върху модната концепция за уелнес. В допълнение с многолюдния екип от водещи на сутрешния блок, облечени в ярки дрехи и разговарящи помежду си в приятелски неформален стил, общото впечатление е за олекотяване. Можем да очакваме известно повишаване на интереса, предизвикано най-вече от любопитство, но обществената функция на телевизията се нарушава от такъв род промени", коментира медийният експерт.

Ако е опит за конкуренция с частните телевизионни канали, дори и да "открадне" аудитория от тях, БНТ не би могла да осребри завоеванието си с повече приходи, защото законът я ограничава до общо 15 минути реклама за ден и не повече от 4 минути на час. Това, което реално се постига обаче, е размиването на възможността да се чуят и критичните гласове, както се случваше в предишните формати на предаванията.

За БНТ, която не е на "свободния пазар", рейтингът има значение дотолкова, че да измери дали създаваното съдържание достига до значима по обем аудитория по съответните теми. Тъкмо предавания като "Денят започва с култура" и "Здравето отблизо" обаче нямаха еквивалент в частните ефирни телевизии, затова за тях важният измерител са качеството и доверието, а не рейтингът. "На практика уникално за ефира съдържание с принципни дебати по теми, които засягат основите на обществото, бе свито и подменено с вече предлаганото по частните медии", обръща внимание д-р Калина Петкова.

Критичния си поглед върху промяната на друго уникално за тв ефира дискусионно предаване сподели и преподавателят по политология в СУ Ружа Смилова. "И на "Референдум.bg" видяха сметката: подбор на участниците според съгласието им с позициите на правителството, няма различни позиции, няма противопоставяне, няма дебат. По-добре да го закрият", написа Смилова в профила си във фейсбук след изданието за здравната реформа.

Забавления от сутрин до вечер

От началото на септември БНТ е започнала да излъчва осем нови проекта и обновени предавания, обясниха от телевизията пред "Капитал". Всички те са развлекателни. Сред новите издания прави впечатление "Спортисимо" с водещ Славена Вътова ("Мис България" за 2006 г.). То е един от проектите, спечелили конкурса за външни продукции. Негов автор е продуцентска къща "Уан бай уан", чийто собственик и управител е Милан Зарев. Той е свързан и с дружеството "Нобъл хаус медиа", в което управител е новият шеф на спортния отдел на БНТ Витомир Саръиванов.

"Про нюз България", собственикът на в. "24 часа", също има свое предаване в обществената телевизия - "TrendY", за живота през погледа на родените след 1989 г. Тенорът и режисьор в оперетния жанр Марио Николов е водещ на предаването за джаз и класическа музика "Вечната музика". В края на октомври ще стартира и ново образователно предаване "Клуб История.БГ", технологичното "Улови момента" и седмичното специализирано предаване "Туризъм.БГ".

От септември БНТ1 излъчва и популярното шоу на Греъм Нортън на Би Би Си от 2017 г., сред чиито гости са известни писатели, филмови режисьори и политици. През уикенда е позиционирано предаването със съвети за физическото и духовното здраве "Пътеки" с водещ Деница Гергова. От БНТ поясниха: "Водещ мотив в целия процес на програмиране е разбирането, че за ефективното изпълнение на своите обществени функции телевизията трябва да достигне до максимално широк кръг аудитория, като цели повишаване на доверието."

А "предприетите от ръководството мерки създават предпоставки за оптимизъм, тъй като аудиторията отбелязва трайна тенденция на растеж в сегмента социално активни зрители".

Ако не е самоирония, какво социално активните зрители биха получили от новата програмна схема на БНТ е по-скоро загадка. Ако ги интересува как се харчат данъците им и дали властта нарушава законите, за да обслужи частни интереси, едва ли това е мястото, от което ще се осведомят. Още през лятото генералният директор Константин Каменаров поясни пред сайта "Блиц", че е "крайно време да се пренапише и предефинира обществената мисия на тази медия, защото публиката вече е различна от тази, която беше преди 20 и повече години". Какво е имал предвид проличава в програмната схема. За появилия се в най-гледаното време развлекателен формат "Стани богат" Каменаров каза, че е предаване, "което променя въздуха". Параметрите на договора не са публични, но според източници на "Капитал" един брой на предаването, чийто изпълнителен продуцент е Нико Тупарев, струва на БНТ доста повече, отколкото при дебюта му в "Нова телевизия" преди доста години, когато Тупарев го правеше като външна продукция.

Променен въздух

Обновяването на съдържанието беше сред основните ангажименти на новия генерален директор Константин Каменаров. С влизането на новото ръководство първо започнаха да напускат ключови за медията продуценти и журналисти, а впоследствие някои бяха отстранени.

От гледна точка на съдържанието случващото се с БНТ, която се финансира от парите на данъкоплатците, в първата година от мандата на сегашния генерален директор оправда песимистичните прогнози. Подмяната на задължителни за обществена медия професионални стандарти, както и на хора, градили авторитет и добро име в "старата къща", е на път да се увенчае с пълен успех.

С оправданието "вдигаме рейтинга" телевизията уверено взима завоя към това да стане угодна на управляващите. Сделката е прозрачна - медията ги обслужва, а те ще си затварят очите за начина, по който се изхарчва държавна субсидия. Комбинацията от развлекателни жанрове и проправителствена пропаганда и бездруго вече е доста застъпена и ако гражданите не плащат на другите телевизии, логичният въпрос е защо трябва да плащат на тази. И не е ли по-добре господарите на "обществения" ефир да си го приватизират официално и да се конкурират на пазара, на който влизат, но през задния вход. Ще е по-смислено и за обществото, и за бюджета.

Какво мислят студентите за програмата на БНТ

Юлита Христова, студентка във ВУЗФ, "Икономика, предприемачество и иновации"

Ако бях продуцент в БНТ, бих включила повече образователни и позитивни предавания, които да променят начина на мислене към по-доброто, а не към баналното. Много подкрепям предавания като "История.бг", но не в този неин формат, в който се събират 4-ма професори, които спорят, а на заден фон седи темата на предаването, съвсем различна от фокуса на поканените гости.

БНТ е една телевизия, която не се гледа от младите хора, а реално трябва да таргетира точно тях, защото все пак те са бъдещето на страната.

За да се промени телевизията, е много важно кой я управлява. БНТ може да има много по-голяма платформа, ако разшири своята дейност извън телевизията. Например сайтът им не би приковал вниманието на никого, а присъствие в днешни дни не може да се гради само с един телевизионен канал. Трябва разпространението да обхваща вниманието на всички граждани по различни начини. Маркетингът е много слаб.

Кристиян Миронов, ВУЗФ, "Бизнес психология и човешки ресурси"

Усеща се промяната, но не гледам толкова телевизията. Смятам, че хората постепенно ще свикнат с новата визия. По БНТ трябва да има предавания, които да обхващат абсолютно всички възрастови групи - от деца до пенсионери, а това липсва.

Младите хора са най-ощетени от новата програма на БНТ. Според мен телевизията защитава държавните интереси, вместо да се фокусира върху определени проблеми по време на емисията новини.

Според мен ще са нужни години БНТ да се промени. Не си я пускам, както и много хора, особено на моята възраст. Аз нямаше да знам за нея, ако просто не беше държавна и национална телевизия. Неправилно използват ресурсите си и не са ориентирани да привлекат вниманието на хората.

И. Ц., ФЖМК, "Журналистика"

Първото нещо, което се учи в 1-ви курс по журналистика, е, че националната медия трябва да има по нещо за всяка прослойка в обществото - за тийнейджърите, на социална тематика, даже научнопопулярни например. Според мен БНТ не изпълнява тези си функции. Самият факт, че не гледам телевизията, говори, че там няма нищо за мен.

Със студентите разговаря: Анина Сантова
- Равнопоставеният дебат и критичните мнения изпадат от ефира на държавната телевизия.

- Сделката е прозрачна - срещу обслужването управляващите ще си затварят очите за изхарчването на бюджетната субсидия.

Година след като нов мениджърски екип пое управлението на БНТ, държавната телевизия е с почти напълно променен облик - от новата графична визия през съдържателните промени на съществуващи рубрики до изцяло новите вътрешни и външни предавания. Основанието темата да бъде обсъждана като важна е въпросът струва ли си парите на данъкоплатците. В последните три години бюджетът на държавната телевизия не е променян и е малко над 65 млн. лв. годишно. Обществената телевизия получава пари, за да прави програма, а останалите правят програма, за да спечелят пари - този афоризъм казва в най-сбит вид каква би следвало да е принципната разлика между БНТ и телевизиите с търговски характер.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    ruslan avatar :-|

    .............Тъкмо предавания като "Денят започва с култура" и "Здравето отблизо" обаче нямаха еквивалент в частните ефирни телевизии..........

    Я виж ти.
    Еквивалент нямало.
    Дали съм се объркал и доктор д-р Неделя Щонова не работи за БНТ?
    Щото помня, че е в БТВ и о чудо, точно със здравето се занимава.

    БНТ от осем години върви напред и само нагоре. Сигурно има някакви вътрешни борби и външен натиск, но все пак трябва да се казва истината за държавната телевизия.

  • 2
    ruslan avatar :-|

    Промяната верно е бавна, но винаги, когато пусна БНТ не съм съжалявал.
    Разбира се рядко гледам въобще телевизия и не може аз да бъда съдник.

  • 3
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Вяра Анкова направи от БНТ една що-годе "обществена" телевизия, или поне много близко до това. Двамата @лкохолици Каменаров и Кошлуков отидоха в БНТ за да я превърнат в една послушна партийна кабеларка с lifestyle предавания и игри, и без много въпроси към властта.

  • 4
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    все пак БНТ продължава да е единствената гледаема телевезия в БГ, но отстъплението е видно....ако целта е да се превърне в някакво подобие на изчадията бтв и нова, много жалко

  • 5
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    БНТ все още е класи над частните. Не гледам сутрин, така че олекотяването на тези предавания не коментиран, но не е добро.

    Мненията на студентите показват много. Искат обществена телевизия и реално тя има точно такива предавания, каквито те искат, но те нямат желание да го разберат. Реално младите са си ОК с лекото съдържание на другите, гледат си фейса, гледат спортните канали и филмите, и БНТ не ги интересува. Няма как да ги достигне БНТ за момента.

    Аз харесвам Истори.бг, европейското кино и сериали, Б-я от край до край, новините, Стани Богат, родни филми когато дават и когато продуцират. Сериалите Недадените и Четвърта власт бяха много добри.

  • 6
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    До коментар [#4] от "Stavrogin":

    По закон няма как да стане - нямат право на реклама. Освен това няма комерсиални сериали, филми (поне не вечер и поне не от Америка толкова), новините не са тотална криминална сводка, и няма Ферми, Големи Братя и тн. 100% тъпотии. Все пак новото ръководство не е съвсем в час.

  • 7
    oyj52578755 avatar :-|
    Илия Ценев

    До коментар [#4] от "Stavrogin": Коя от БНТ-тата телевизии е най-гледана??? Когато имаше само една БНТ, твърдението е вярно, но сега са ЧЕТИРИ. Моля за уточнение в оценката.

  • kdo52372883

    Едно изречение: Денят започва с коЙлуков. КОЙ, ТОЙ и СВОЙ отдавна взеха БНТ на абордаж. В България вече няма обществена телевизия. Само поредния жълто-пропаганден рупор на хората от Банки, Берлин и Бояна. Амин. И анатема!!!

    И една съвсем слаба добра новина - дело 744/2018 в СГС. Дано тикнат Каменаров в пандиза. Или най-малкото да изхвръкне от директорския пост. Макар че - кой знае... след него могат да назначат директно Бареков. И без това той скоро ще е безработен.

  • 9
    mediaworld avatar :-|
    mediaworld

    Уважаема Весислава,

    Малко ми стана досадно да пиша по теми, свързани с телевизията-майка, обаче наистина тенденциозността ви става все по-дразнеща.
    Апропо, хубаво е, че поне този път материалът е в политическата секция (вероятно, защото по същество чрез това правите политика), а не в медийната.
    Няма да говоря толкова за поредния материал, в който плюете БНТ на базата на хипотези, с неясно откъде взета информация и с цитиране на "експерти", които нямат авторитет и не са много добре познати в гилдията. Донякъде е напредък, че отново не сте цитирали мъдри слова на Нели Огнянова, която за медиата ви и приближения ви кръг хора е страшен експерт, но всъщност създаде лобистки закон, който убива държавните медии повече от десетилетие.
    Само ще обърна внимание на карето с мненията на студенти за БНТ, което липсва в печатното издание. И по-добре!
    Доволно младата и неизвестна Анина Сантова явно работи в "Капитал" отскоро. Съдейки по архива от статии - някъде от май.
    Весислава, моля, обяснете на младото момиче, че когато й е поръчана анкета, е изключително тъпо, недостоверно и нежурналистическо две от трите мнения да са на нейни бивши съученици от НФСГ. Що се отнася до третото мнение, което е само с инициали - кажете на Анина, че това също не придава достоверност, а в комбинация с факта, че е интервюирала двама бивши съученици, за да запълни карето - може би третото мнение го е написала сама и зад него няма истински човек.

    Приятен ден, успех в обучението на младите и в овладяването на елементарните журналистически стандарти!

    P.S. Отново да попитам - нещо за бТВ и Нова и това какво се случва там скоро няма ли да пишете?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK