С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
9 5 окт 2018, 12:51, 19477 прочитания

Една година по-късно: БНТ във формат "Пълна подмяна"

Новата програмна схема показва отказ от сериозни и важни за обществото теми за сметка на развлекателни жанрове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Равнопоставеният дебат и критичните мнения изпадат от ефира на държавната телевизия.

- Сделката е прозрачна - срещу обслужването управляващите ще си затварят очите за изхарчването на бюджетната субсидия.

Още по темата

БНТ с ново графично лого

То ще бъде официално представено след една седмица, но около това вече има напрежение

4 сеп 2018

Известни журналисти продължават да напускат БНТ

Водещата на "Плюс това" Милена Цветанска също реши да се раздели с националната телевизия

3 юли 2018

Промените в БНТ: Равнис по интересите на властта

След решението на съда по условната присъда на Константин Каменаров ще има или нов конкурс за генерален директор, или сделка с управляващите

29 юни 2018

Година след като нов мениджърски екип пое управлението на БНТ, държавната телевизия е с почти напълно променен облик - от новата графична визия през съдържателните промени на съществуващи рубрики до изцяло новите вътрешни и външни предавания. Основанието темата да бъде обсъждана като важна е въпросът струва ли си парите на данъкоплатците. В последните три години бюджетът на държавната телевизия не е променян и е малко над 65 млн. лв. годишно. Обществената телевизия получава пари, за да прави програма, а останалите правят програма, за да спечелят пари - този афоризъм казва в най-сбит вид каква би следвало да е принципната разлика между БНТ и телевизиите с търговски характер.

Идеята зад т.нар. обществени медии е гражданите гарантирано да получават информацията, която ги засята пряко или косвено и която по една или друга причина търговските медии биха могли да спестят. Това включва и по-дълбоките въпроси за обществото, за света и за нашето място в него. "Винаги приемайте, че вашата публика е неинформирана, но също така предполагайте, че е интелигентна. Ако Би Би Си загуби вяра в това, не заслужава да съществува" - на това учели младите телевизионни продуценти в британската корпорация, която вече близо век служи като еталон за ролята на обществената медия.

Формално и БНТ е задължена да произвежда информационни и публицистични предавания, както и журналистически разследвания, които са в служба на зрителите, т.е. не са под давлението на политически, корпоративни или други частни интереси. И ако приемем, че аудиторията й е интелигентна, точно днес трудно би защитила основанието си да съществува. Като резултат от промените през изминалата година от сегашното ръководство БНТ неотклонно се влива в сивия и послушен фон, в какъвто се е превърнал в голямата си част медийният сектор в България. Става и все по-видимо, че смисленото съдържание, равнопоставеният дебат, а още повече критичните мнения изпадат от ефира на издържаната от данъкоплатците телевизия.

Стъпки към подмяната

И наблюдателите, с които "Капитал" разговаря, виждат в новата програмна схема на БНТ по-малко място за сериозни теми и публицистика и по-голям акцент върху развлекателното съдържание. Най-видимо е това в сутрешния пояс, който направи рязък завой към лайфстайл тематиката. "В момента сутрешният времеви пояс е осакатен в сравнение с предишната си организация. Например "Култура.бг", което е новото име на "Денят започва с култура", е с чувствително намалена продължителност и изцяло извън сутрешния праймтайм, в който преди успяваше да вмести поне първите си материали и гости", посочва медийният анализатор д-р Калина Петкова. Според нея форматът "100% будни" също е неразбираемо попълнение за обществена медия. "Той предлага, най-общо казано, магазинно съдържание с акцент върху модната концепция за уелнес. В допълнение с многолюдния екип от водещи на сутрешния блок, облечени в ярки дрехи и разговарящи помежду си в приятелски неформален стил, общото впечатление е за олекотяване. Можем да очакваме известно повишаване на интереса, предизвикано най-вече от любопитство, но обществената функция на телевизията се нарушава от такъв род промени", коментира медийният експерт.



Ако е опит за конкуренция с частните телевизионни канали, дори и да "открадне" аудитория от тях, БНТ не би могла да осребри завоеванието си с повече приходи, защото законът я ограничава до общо 15 минути реклама за ден и не повече от 4 минути на час. Това, което реално се постига обаче, е размиването на възможността да се чуят и критичните гласове, както се случваше в предишните формати на предаванията.

За БНТ, която не е на "свободния пазар", рейтингът има значение дотолкова, че да измери дали създаваното съдържание достига до значима по обем аудитория по съответните теми. Тъкмо предавания като "Денят започва с култура" и "Здравето отблизо" обаче нямаха еквивалент в частните ефирни телевизии, затова за тях важният измерител са качеството и доверието, а не рейтингът. "На практика уникално за ефира съдържание с принципни дебати по теми, които засягат основите на обществото, бе свито и подменено с вече предлаганото по частните медии", обръща внимание д-р Калина Петкова.

Критичния си поглед върху промяната на друго уникално за тв ефира дискусионно предаване сподели и преподавателят по политология в СУ Ружа Смилова. "И на "Референдум.bg" видяха сметката: подбор на участниците според съгласието им с позициите на правителството, няма различни позиции, няма противопоставяне, няма дебат. По-добре да го закрият", написа Смилова в профила си във фейсбук след изданието за здравната реформа.

Забавления от сутрин до вечер

От началото на септември БНТ е започнала да излъчва осем нови проекта и обновени предавания, обясниха от телевизията пред "Капитал". Всички те са развлекателни. Сред новите издания прави впечатление "Спортисимо" с водещ Славена Вътова ("Мис България" за 2006 г.). То е един от проектите, спечелили конкурса за външни продукции. Негов автор е продуцентска къща "Уан бай уан", чийто собственик и управител е Милан Зарев. Той е свързан и с дружеството "Нобъл хаус медиа", в което управител е новият шеф на спортния отдел на БНТ Витомир Саръиванов.

"Про нюз България", собственикът на в. "24 часа", също има свое предаване в обществената телевизия - "TrendY", за живота през погледа на родените след 1989 г. Тенорът и режисьор в оперетния жанр Марио Николов е водещ на предаването за джаз и класическа музика "Вечната музика". В края на октомври ще стартира и ново образователно предаване "Клуб История.БГ", технологичното "Улови момента" и седмичното специализирано предаване "Туризъм.БГ".

От септември БНТ1 излъчва и популярното шоу на Греъм Нортън на Би Би Си от 2017 г., сред чиито гости са известни писатели, филмови режисьори и политици. През уикенда е позиционирано предаването със съвети за физическото и духовното здраве "Пътеки" с водещ Деница Гергова. От БНТ поясниха: "Водещ мотив в целия процес на програмиране е разбирането, че за ефективното изпълнение на своите обществени функции телевизията трябва да достигне до максимално широк кръг аудитория, като цели повишаване на доверието."

А "предприетите от ръководството мерки създават предпоставки за оптимизъм, тъй като аудиторията отбелязва трайна тенденция на растеж в сегмента социално активни зрители".

Ако не е самоирония, какво социално активните зрители биха получили от новата програмна схема на БНТ е по-скоро загадка. Ако ги интересува как се харчат данъците им и дали властта нарушава законите, за да обслужи частни интереси, едва ли това е мястото, от което ще се осведомят. Още през лятото генералният директор Константин Каменаров поясни пред сайта "Блиц", че е "крайно време да се пренапише и предефинира обществената мисия на тази медия, защото публиката вече е различна от тази, която беше преди 20 и повече години". Какво е имал предвид проличава в програмната схема. За появилия се в най-гледаното време развлекателен формат "Стани богат" Каменаров каза, че е предаване, "което променя въздуха". Параметрите на договора не са публични, но според източници на "Капитал" един брой на предаването, чийто изпълнителен продуцент е Нико Тупарев, струва на БНТ доста повече, отколкото при дебюта му в "Нова телевизия" преди доста години, когато Тупарев го правеше като външна продукция.

Променен въздух

Обновяването на съдържанието беше сред основните ангажименти на новия генерален директор Константин Каменаров. С влизането на новото ръководство първо започнаха да напускат ключови за медията продуценти и журналисти, а впоследствие някои бяха отстранени.

От гледна точка на съдържанието случващото се с БНТ, която се финансира от парите на данъкоплатците, в първата година от мандата на сегашния генерален директор оправда песимистичните прогнози. Подмяната на задължителни за обществена медия професионални стандарти, както и на хора, градили авторитет и добро име в "старата къща", е на път да се увенчае с пълен успех.

С оправданието "вдигаме рейтинга" телевизията уверено взима завоя към това да стане угодна на управляващите. Сделката е прозрачна - медията ги обслужва, а те ще си затварят очите за начина, по който се изхарчва държавна субсидия. Комбинацията от развлекателни жанрове и проправителствена пропаганда и бездруго вече е доста застъпена и ако гражданите не плащат на другите телевизии, логичният въпрос е защо трябва да плащат на тази. И не е ли по-добре господарите на "обществения" ефир да си го приватизират официално и да се конкурират на пазара, на който влизат, но през задния вход. Ще е по-смислено и за обществото, и за бюджета.
Какво мислят студентите за програмата на БНТ

Юлита Христова, студентка във ВУЗФ, "Икономика, предприемачество и иновации"

Ако бях продуцент в БНТ, бих включила повече образователни и позитивни предавания, които да променят начина на мислене към по-доброто, а не към баналното. Много подкрепям предавания като "История.бг", но не в този неин формат, в който се събират 4-ма професори, които спорят, а на заден фон седи темата на предаването, съвсем различна от фокуса на поканените гости.

БНТ е една телевизия, която не се гледа от младите хора, а реално трябва да таргетира точно тях, защото все пак те са бъдещето на страната.

За да се промени телевизията, е много важно кой я управлява. БНТ може да има много по-голяма платформа, ако разшири своята дейност извън телевизията. Например сайтът им не би приковал вниманието на никого, а присъствие в днешни дни не може да се гради само с един телевизионен канал. Трябва разпространението да обхваща вниманието на всички граждани по различни начини. Маркетингът е много слаб.

Кристиян Миронов, ВУЗФ, "Бизнес психология и човешки ресурси"

Усеща се промяната, но не гледам толкова телевизията. Смятам, че хората постепенно ще свикнат с новата визия. По БНТ трябва да има предавания, които да обхващат абсолютно всички възрастови групи - от деца до пенсионери, а това липсва.

Младите хора са най-ощетени от новата програма на БНТ. Според мен телевизията защитава държавните интереси, вместо да се фокусира върху определени проблеми по време на емисията новини.

Според мен ще са нужни години БНТ да се промени. Не си я пускам, както и много хора, особено на моята възраст. Аз нямаше да знам за нея, ако просто не беше държавна и национална телевизия. Неправилно използват ресурсите си и не са ориентирани да привлекат вниманието на хората.

И. Ц., ФЖМК, "Журналистика"

Първото нещо, което се учи в 1-ви курс по журналистика, е, че националната медия трябва да има по нещо за всяка прослойка в обществото - за тийнейджърите, на социална тематика, даже научнопопулярни например. Според мен БНТ не изпълнява тези си функции. Самият факт, че не гледам телевизията, говори, че там няма нищо за мен.

Със студентите разговаря: Анина Сантова

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

6 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/healthforum

Иновации и добри практики в здравния сектор



Акценти в програмата:


  • Промени в здравноосигурителния модел
  • Тенденции в плащанията за здраве
  • Нови терапевтични хоризонти - бъдещите генни терапии
  • Иновации в здравеопазването в Норвегия
  • Болнична помощ и проблемите в управлението на лечебни заведения

Повече подробности на capital.bg/healthforum

Прочетете и това

Топ обявите за работа на Karieri.bg Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

19 окт 2018, 43 прочитания

Превъоръжаването на армията взе първата си жертва 1 Превъоръжаването на армията взе първата си жертва

Ключова фигура по поръчката за бронирани машини тихомълком е отстранена от военното министерство

19 окт 2018, 1921 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Централите на Ковачки: Като огън в купа сено

Пожарът в ТЕЦ "Сливен" доказа, че има големи пробойни в контрола и правилата за изгаряне на боклуци в централите

Данък "Добра заплата"

Максималният осигурителен праг нараства с 15% до 3 хил. лв., което ще удари работещите в ИТ сектора

Кои са горещите ICO на есента

Няколко интересни проекта, които ще се опитат да съберат десетки милиони чрез блокчейн технологията

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Сцената не е това, което беше

Най-интересното от новото издание на фестивала за свободен театър ACT

Кино: "Първият човек"

Човешката страна на героя през перфектно кино

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 20.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Как "Джи Пи груп" стана най-големият строител

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 19.10.2018 Прочетете